verschil tussen steil(er) hoefje en bokhoef

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marjo89

Re: verschil tussen steil(er) hoefje en bokhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 19:04

Oh jeej, crisis wat lees ik scheef..

Ben erg benieuwd naar de foto,s.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 10:12

neile schreef:
Crines, ik ben ook wel benieuwd!

Tulandro, bedankt voor jouw oordeel. Volgend weekend komt er een natural balance bekapper kijken en kappen, we zullen zien. Ik maak me er steeds minder zorgen om dat er iets problematisch aan de hand is. De reacties hier geven me een gerust gevoel, ik was waarschijnlijk met een vergrootglas naar haar voeten aan het kijken, onterecht.

janderegelaa schreef:
Zet je een filmpje op Bokt als hij bekapt is? Een natural balance bekapper die een steile hoef komt doen, dat wordt een feest.

Een raad: ga alsjeblieft niet "experimenteren" met de hoeven van je paard. "Geen voeten, geen paard".
Lees onderstaande informatie en ga naar een ter zake kundige smid en niet naar iemand die een cursus van een paar weken heeft gehad met de hoef van een dood paard.
Bij milde gevallen - zoals bij jouw paard - zou het inkorten van de hiel kunnen leiden tot herstel van de voetas en dus een betere stand. Dit inkorten echter, mag maar met heel kleine stapjes omdat dit direct invloed heeft op de pezen die door de stand die je paard nu heeft korter zijn geworden. Te snel en te veel weghalen kan leiden tot ernstige peesschade en/of hoefschade, zoals het loslaten van de hoefwand van het hoefbeen.
Er zijn voor en tegenstanders voor het verlagen van de hiel:
Andere auteurs vinden, ondanks het onmiddellijke resultaat, het hoefbekappen geen oplossing voor
het onderliggend probleem en zelfs eerder contraproductief. Door de verhoogde spanning in de reeds
verkorte peeseenheid zou pijn kunnen ontstaan en komt het dier door het ontlasten in een ergere
situatie terecht. Excessieve wegname zou zelfs permanente schade kunnen veroorzaken. De impact
hiervan zou echter pas 10 dagen na het hoefbekappen duidelijk worden. Bij het inkorten van de hiel
mogen we dus niet vergeten dat de diepe buigpees, het hoefbeen, de lamellaire aanhechting, de
lederhuid en de hoefkapsel onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn en dat men bij het aanpassen van
een van deze componenten, dus ook een effect uitoefent op de overige delen van de hoef. Zo zou er
bij een excessieve wegname bij voorbeeld een lamellaire separatie kunnen ontstaan.

http://lib.ugent.be/fulltxt/RUG01/002/1 ... 001_AC.pdf
http://hoofcare.nl/hoefproblemen/steltvoet-bokhoef/

Neem dus geen risico's met de voeten van je paard en laat corrigeren (als je dat dan toch wil) over aan professionals.

neile

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-16 13:03

Ik begrijp je opmerking volledig, maar als leek vind ik het bijzonder moeilijk om het kaf van het koren te scheiden... Begrijp me niet verkeerd: op dit moment loopt mijn paard gewoon goed. Ik heb an sich geen klachten maar ik wil graag weten OF er op lange termijn iets aan gedaan kan worden. Ik hoor hier mensen die ook als kapper bezig zijn zeggen dat er wél wat aan gedaan kan worden. Op dit moment wordt dat niet gedaan, ze wordt elke keer weer rechtgezet maar het groeit terug. Ik wens voornamelijk gewoon een tweede mening van iemand die er op een andere manier naar kijkt. De vorige kapbeurt bij de traditionele hoefsmid is nog niet zo gek lang geleden en ik zie nu al geen echt duidelijk verschil meer met daarvoor.

Als iemand me enkel goede hoefsmeden kan aanraden... Graag. Die in mijn regio komen? (Noord-Limburg, BE), Graag! Deze nieuwe hoefsmid is mee ook aangeraden door iemand die heel erg tevreden is omdat haar paard effectief beter loopt dan bij de traditionele smid.

Als je er zelf weinig van weet, ben je afhankelijk van een kenner om het jou te komen uitleggen. Maar iedereen heeft ook weer zijn eigen visie en mening... Moeilijk! :-/

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 14:10

Hoe oud is je paard Nelle? Hoe ouder hoe moeilijker te corrigeren en je moet je dan ook afvragen of je dat nog zou willen. Zeker als het verschil maar klein is. Ik neem aan dat jouw keuringsarts - als het zo'n probleem is - daar wel een opmerking over zou hebben gemaakt.
Je zou je keuringsarts om advies kunnen vragen. Die weten vaak ook wel een goede smid of hebben er 1 bij de praktijk lopen.
Anders zou je bij hoofcare.nl (van Nassau) kunnen informeren. Die zitten in Brabant en weten wellicht ook wel een goede smid in jouw omgeving.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 18:56

neile schreef:
Ik begrijp je opmerking volledig, maar als leek vind ik het bijzonder moeilijk om het kaf van het koren te scheiden... Begrijp me niet verkeerd: op dit moment loopt mijn paard gewoon goed. Ik heb an sich geen klachten maar ik wil graag weten OF er op lange termijn iets aan gedaan kan worden. Ik hoor hier mensen die ook als kapper bezig zijn zeggen dat er wél wat aan gedaan kan worden. Op dit moment wordt dat niet gedaan, ze wordt elke keer weer rechtgezet maar het groeit terug. Ik wens voornamelijk gewoon een tweede mening van iemand die er op een andere manier naar kijkt. De vorige kapbeurt bij de traditionele hoefsmid is nog niet zo gek lang geleden en ik zie nu al geen echt duidelijk verschil meer met daarvoor.

Als iemand me enkel goede hoefsmeden kan aanraden... Graag. Die in mijn regio komen? (Noord-Limburg, BE), Graag! Deze nieuwe hoefsmid is mee ook aangeraden door iemand die heel erg tevreden is omdat haar paard effectief beter loopt dan bij de traditionele smid.

Als je er zelf weinig van weet, ben je afhankelijk van een kenner om het jou te komen uitleggen. Maar iedereen heeft ook weer zijn eigen visie en mening... Moeilijk! :-/

Er kan niets aan gedaan worden, dat had als veulentje gemoeten. De hoef zal altijd weer in de steile stand groeien. Als je paard goed loopt zou ik er gewoon vanaf blijven.

_Knofje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 21:19

Inmiddels foto's gemaakt, Ben benieuwd wat jullie er van vinden

Ze staat dus inderdaad voor het eerst op ijzers.
Ongeveer 5 weken geleden. over 2 weken komt de hoefsmid weer.

Haar normale hoef van onderen:
Afbeelding

Haar steile hoef:
Afbeelding

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 21:35

Hmm niet zo goed te beoordelen.
Wat mij opvalt de stijle hoef is erg samen geknepen.
En dat er flink gesneden is in de stralen. Verder lijkt het dat de steunsels er nog flink opstaan. (Maar dat is niet heel goed te zien )

Nog een verzoekje. Zou je een foto van achteren kunnen maken.
Zoals op dit plaatje (onderste)
Afbeelding

_Knofje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 10:17

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 20:12

Ook bij jouw steile hoef zie je weer een zeer diepe middelste straalgroeve en dat hoort niet. Behandel dat met hypozin, zodat je paard de hoef evt niet meer verkeerd neerzet.

smiddurandt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 13:37

In mijn mening is er hier geen sprake van een boekhoef. Dat is als het hoefbeen inderdaad best wat graden gekanteld is. Dit is een steilere voet, waar de meeste paarden in minder of meerdere mate last van hebben. Het beste is inderdaad om de voeten iets naar elkaar toe te werken dat het optisch meer op elkaar gaat lijken maar nooit te aggresief aanpakken, moet geleidelijk want je paard moet comfortabel blijven, dat is het hoogste doel.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 15:11

@Smiddurandt. Ben benieuwd naar jouw mening over natuurlijk bekappen vs het reguliere "hoefsmidvak". Ik zie dat je beide hebt gedaan. Wat is jouw mening over de steunsels weghalen en stralen laagzetten etc.?
Ik heb - moet ik eerlijk zeggen - meer ellende gezien van "natuurlijk bekappen" dan positieve dingen.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 15:03

Babootje schreef:
@Smiddurandt. Ben benieuwd naar jouw mening over natuurlijk bekappen vs het reguliere "hoefsmidvak". Ik zie dat je beide hebt gedaan. Wat is jouw mening over de steunsels weghalen en stralen laagzetten etc.?
Ik heb - moet ik eerlijk zeggen - meer ellende gezien van "natuurlijk bekappen" dan positieve dingen.

Wat voor ellende, ben erg benieuwd. Ik als zelf bekapper. Zie het helaas vaker andersom.
8/10 paarden die ik voor de 1e keer bekap staan scheef. En niet zo beetje. En maar niet te hebben over de andere ellende.

knofje, ik ben er wel van overtuigd dat ijzers dit probleem niet gaan oplossen.
Van de steile hoef, daar zie ik toch flinke hielen. Als deze naar niveau van de andere hoef worden gebracht(indien dit kan) want dat is praktisch niet te zien op de foto door de ijzers.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 15:26

Wat een interessant topic :j
Marjo zou ik jou een pb'tje met foto's kunnen sturen?

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 15:40

Crines

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 16:42

Ik heb nog steeds geen foto's van de hoeven van mijn paard *schaamt zich*

Maar toch een update'je. Hij is nu ongeveer 2-3 weken geleden bekapt door de nieuwe hoefsmid (een heel klein beetje, want hij stond eigenlijk te kort aan de binnenkanten van de hoeven door op de beton te staan). Ik moet zeggen dat ik hem fijner vind lopen dan voor het bekappen.
Ligt het daaraan of gewoon door de lente of nog iets helemaal anders, geen idee, maar ik zie het toch positief.

De hoeven lijken nog niet te zijn gegroeid, maarja hij staat dan ook nog altijd op een stuk met beton rond de stal (hij ka zo snel niet verhuizen, maar we zijn eraan bezig) en het is ook nog niet zo lang natuurlijk 8-) . Ik zal wat meer geduld moeten hebben.

smiddurandt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 19:44

Babootje schreef:

Het is niet het een of het ander in mijn mening. Ik ben begonnen als natuurlijk bekapper maar kwam daarmee niet uit de voeten, want soms zijn er gevallen waar paarden gewoon erg baat hebben bij ijzers. En wat natuurlijk bekappen betreft: Ik gebruik best wat van die filosofieen in mijn dagelijks werk. Ik hak bijvoorbeeld de steunsels gelijk met de zool en er zijn meer smeden die dit ook doen hoor. Er kan best wat hoefszweren mee voorkomen worden want er gaan vaak steentjes tussen steunsel en zool zitten en dit kan irritatie veroorzaken. Maar op de hoefsmidopleiding mocht dit echt niet gedaan worden. Maar ik ga ze zeker niet aggresief uit lopen hollen. Zelf haal ik de hielen ook verder naar beneden dan de meesten omdat ik echt van mening ben dat het de straal ten goede komt als die ook mee draagt, helemaal van belang als die op een ijzer staat. De welbekende mustangroll heb ik nooit gedaan. In mijn dagen als natuurlijk bekapper werd de wand als decoratie gezien of dat het tegen stoten van voor was, maar meer niet. Paard moest op zool en straal lopen en wand moet heel rond gezet worden. Sommige paarden kunnen dit hebben maar er zijn te veel met zolen die daar te dun voor zijn. Dan willen ze niet over het harde bijvoorbeeld.
Terwijl ALLE paarden goed lopen als ze primair op de wand lopen en secundair op de zool en wand, dus tijjdens de maxile belastingsfase. Dus ik zorg altijd dat de wand hoger is dan de zool of gelijk, maar zeker niet alleen maar zool dat draagt.
Verder zijn de natuurlijk bekappers vaak heel kortzichtig en bekappen lost alles op. Hoefbevangen? Natuurlijk bekappen! Toontredend? Natuurlijk bekappen! Gevoelig op het harde? Natuurlijk bekappen! Krampentrekker achter? Natuurlijk bekappen! Hol in de kieen? Natuurlijk bekappen! Wat een onzin.
En het probleem was dat je na een korte cursus er zelf op uit mocht als bekapper terwijl je pas echt soort van weet wat je doet na je een paar duizend paardenvoeten hebt bewerkt. Dus er zijn best wat paarden die dan na een bekapbeurtje niet meer liepen, heb ik vaak genoeg gezien.
Maargoed er zijn best wat natuurlijke bekappers die wel weten wat ze doen en genoeg hoefsmeden die niet weten wat ze doen of denken dat een ijzer er onder knallen ook altijd alles oplost.
Ik zelf zet er een ijzer onder als het toegevoegde waarde heeft, anders raad ik de klant aan het paard alleen te laten bekappen.
Het is een lang antwoord;) Maarja is gewoon geen simpel antwoord op, ik pas het beste van beide zienswijzen toe, en het welzijn en comfort van het paard gaat voorop.

florence123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 19:50

Marjo89 schreef:
Ja hoor. Mag ook mailen naar Amels.hoefverzorging@gmail.com

Zou ik je ook mogen mailen met de vooruitgang van mijn paard zijn hoeven? Heb in dit topic al eerder foto's gepost. De smid is hier 3 keer geweest sinds ik het paard heb

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 20:25

florence123 schreef:
Marjo89 schreef:
Ja hoor. Mag ook mailen naar Amels.hoefverzorging@gmail.com

Zou ik je ook mogen mailen met de vooruitgang van mijn paard zijn hoeven? Heb in dit topic al eerder foto's gepost. De smid is hier 3 keer geweest sinds ik het paard heb

Zeker. Mail gerust !

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 16:47

Ik ga helemaal mee met dit laatste antwoord van "smiddurand" ik ben zelf ook hoefsmid klassiek en pas idd ook deels het natuurlijk bekappen toe, ook ik zeg tegen mijn klanten dat een ijzer enkel van nut is als het ergens speciaal voor nodig is anders dus geen ijzer.
Maar het blijkt dat de natuurlijk bekappers het woord "Natuurlijk" eigenlijk voor een deel misbruiken om tjaaa de mensen een rad voor ogen te draaien. Klinkt mssn niet sympathiek maar is toch vaak ook waarheid.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 19:23

Gelukkig zegt mijn smid dat ook. Mijn paard heeft prima voeten en slijt ze ook regelmatig af. Hoeft niets aan stand te worden veranderd. Dus heeft ie geen ijzers. Maar ik heb ook een paard gehad met prima hoeven, maar veel tenenvlees. Zijn voeten groeiden erg hard zeg maar. Normaal niet zo'n probleem, maar nu was ook zo dat zijn straalbeentje (aan de zijkanten) nooit helemaal glad was (aangeboren). Doordat hij dus niet altijd helemaal goed afrolde, kreeg hij daar wat artrose. Terwijl hij toch iedere 8 weken netjes werd bekapt. En ging toen onregelmatig. Door een ijzer voor met goede opzet en een beetje steun zodat hij niet naar buiten af kon draaien, was het opgelost en nooit meer onregelmatig geweest. Dus soms is een ijzer echt nodig om problemen te voorkomen. Had ik geweten dat hij die aanleg daar had, had ik hem meteen op ijzers gehouden. Maar ik had hem nooit op foto gezet, dus wist ik dat niet. Maar met goed beslag kun je ook een hoop problemen voorkomen.

neile

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-16 14:15

Mijn merrie is nagekeken geweest door een andere smid en inderdaad: er is totaal niets problematisch aan de hand. Ze heeft geen twee knal dezelfde voeten en de ene staat iets steiler dan de andere, maar dat is geen probleem mits deftige bekapping. Geen enkel paard heeft vier knal dezelfde voeten.

Hij heeft het kapwerk van mijn smid nagekeken en heeft gezegd dat hij het niet anders gedaan zou hebben. Ze zijn correct verder aan het bijgroeien/afgesleten en hij heeft ze allemaal even geraspt en bijgewerkt.

Ik ben héél tevreden!

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 14:25

Fijn neile..

Er zijn ook zeker hele goede smeden, ken er ook wel zat.
Maar ik heb ook genoeg prutswerk gezien. Niet alleen van smeden maar ook van mensen die zich natuurlijk bekapper noemen. En dat vind ik wel heel erg.
Ik ben zelf behoorlijk precies en perfectionist. En ben misschien wel wat langer bezig dan gemiddeld.
Maar ik wil goed werkt afleveren, en geef daarna eerlijk advies over hoe verder.
En dan is het aan de eigenaar hier iets mee te doen. Want persoonlijk vind ik 8 weken te lang.
Zeker als er flink wat aan de hoeven moet gebeuren of evt. stand verandering (indien nodig)
Wisselt wel per paard natuurlijk.

Toen ik mijn eigen fjord kocht. Zag ik geen hele beste voetjes,, bekapte ik hem elke 2 weken. En nu om de 4 weken. En hij heeft een stel prachtige stappers nu.