oud paard. tot hoever ga je?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pluisje88

Re: oud paard. tot hoever ga je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 08:38

We hebben het gehad over wat ik mijn paard voer (1.73, wordt over twee weken 24, amper kiezen meer en neiging om dun te worden) en heb haar zo wat tips gegeven wat betreft voeding. Mijn laatste berichten aan haar zijn van begin van de week maar die zijn ook niet gelezen...

arthroosse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-16 20:32

Ik heb een beetje een rotweek gehad. Vandaar even geen reactie hier.
Gedoe kwa "vechtscheiding" en zit er even compleet doorheen..

@Pluisje88 ik heb het wel gelezen (mijn app staat standaard op ofline) en ik heb in overleg met veearts mn voerschema aangepast!
Ze gaat nu ook nog 2 kilo meer krijgen per dag.

Veearts is van mening dat ze toch beter moet kunnen worden dan ze nu is. We gaan ook starten met een supplement meer wat enkel de arthrose verminderd/tegenhoudt.

Ze krijgt nog altijd geen pijnstilling bij. Een paard op pijnstillers vind ik de grens..

Nu de laatste dagen lijkt het weer beter te gaan. Ik zie haar enkel kreupelen wanneer ze krappe bochten neemt.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 20:36

2 kilo brok extra?? Dat gaat weinig doen hoor, je moet het dan echt in andere dingen dan krachtvoer zoeken. Zou merriebrok ipv gewone brok geven, Luzerne, bietenpulp en onbeperkt ruwvoer, dat soort dingen.

arthroosse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-16 20:39

2 kilo bovenop de 6 die ze al krijgt.

Ze krijgt 2 kilo seniore priores. 1 kilo maisvlokken. 1 kilo grasbrok. 1 kilo bietenpulp. En 1 kilo 18plus muesli.
Dit heb ik al vaker genoemd.

Ze krijgt vanaf nu 2 kilo zemelen erbij.

Dis een 8 kilo rijk voer.

Niet enkel 2 kilotkes standaard brok.

arthroosse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-16 20:40

Overigens krijgt ze altijd onbeperkt ruwvoer.
Voor mij geen stal waar ze porties krijgen. Ruwvoer moet onbeperkt verstrekt geven. Ook snachts.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 20:43

Over hoeveel porties krijgt ze dit? In mijn studie heb ik geleerd dat enkel de eerste 1,5 kilo goed wordt opgenomen en de rest nog nauwelijks effect heeft omdat de darmen vrij snel verzadigd raken.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 20:53

arthroosse schreef:
2 kilo bovenop de 6 die ze al krijgt.

Ze krijgt 2 kilo seniore priores. 1 kilo maisvlokken. 1 kilo grasbrok. 1 kilo bietenpulp. En 1 kilo 18plus muesli.
Dit heb ik al vaker genoemd.

Ze krijgt vanaf nu 2 kilo zemelen erbij.

Dis een 8 kilo rijk voer.

Niet enkel 2 kilotkes standaard brok.

Sorry, kon dat zo gauw niet vinden. Het is wel een hoeveelheid zeg, krijgt ze dat ook nog allemaal weg? Ik weet het eerlijk gezegd niet hoor, het klinkt mij toch alsof dit paardje 'op' is als dit er plus onbeperkt ruwvoer allemaal in moet naast de arthrose en het kreupelen...

arthroosse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-16 21:12

Ze krijgt dit over 3 keer verdeeld.

Mijn veearts vind haar nog niet op zegt ze. Ze denkt dat ze best nog even gelukkig op de wei kan zijn.

Wat ik vanaf het begin niet wou vermelden maar misschien wel slim os om nu toch aan te geven..

Ik heb ze voorheen toen ik nog met mijn ex samen was altijd aan huis gehad. Toen is ze in de zomer fiks kreupel geweest. Weer erbovenop gekomen. Tijd niks gezien. En toen in de winter weer van de been afgeraakt. Beide periodes enkel on drav kreupel. En trok ze zelf nog sprintjes. Na 3 maanden rust is er toen arthrose uitgekomen.

Dit is nu precies een jaar bekend.

Hele tijd prima gegaan met goed bekappen.

Toen ging de relatie uit. En door een hoop gedoe. Ik wil niet in detail treden.
Ik kon niet zelf elke dag voeren. Hij zei het te doen..

Najaa.. Ik heb toen mijn paarden opgehaald. En deze meid kwam als een skelet de weide af.

Op dat moment nog niet kreupel.

Op de nieuwe stal langzaam opgebouwd met voer. Toen kwam de kreupelheid. De slokdarmverstopping. De koliek. De luis.

Ze is dus niet al jaren kreupel. Pas een paar maanden.
Ze is ook niet altijd dun geweest. Ze kakte in de winter wel in. Maar nooit zo extreem als nu.

Jullie praten allen over ze is op. En dag begrijp ik naar hand van de info. Vandaaf nu deze uitleg.

Hierom dus mijn twijfel.. Ze is nooit zo erg geweest..

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 08:33

Fijn ts dat je weer een beetje hoop ziet. Je laatste post verklaart een hoop trouwens. Ik had ook niet echt het gevoel dat ze op was als ik de foto's en het filmpje bekeek.

Fijn dat ze extra voer krijgt. Alleen twee kilo! Zemelen is wel heel veel lijkt me. Zemelen zijn licht dus ik gok dat je dan zo aan de 4 scheppen extra zit. Dat is wel erg veel. Aangezien ze ook nog hooi eet zou ik niet oneindig de ruwvoervervaging blijven opschroeven maar ook denken aan krachtvoer. 1 kg op een dag daarvan is niet genoeg. Oudjes nemen minder effectief op dus dan hebben ze gewoon meer nodig. Mocht dit niet werken dan kun je mijn "recept" nog proberen. Het gaat niet alleen om massa. Ze moeten

Mijn paard is 1.73, wordt gewoon gereden en eet nog maar een kilo of twee hooi vanwege slechte kiezen. Toch krijgt hij veel minder. 2 kg van mijn slobber recept en 2kilo basisbrok, en 1 kilo 18 plus. Daar doet hij het prima op. Ik zou eerder het krachtvoer verhogen met een kilo en 1 kg zemelen toevoegen in plaats van 2. het ook op kunnen nemen anders heb je er niet veel aan.
Ze krijgt heel veel en ik vraag me af of dit dan wel de goede samenstelling is als ze dit allemaal weg eet en er blijkbaar niets mee kan.

Die olie gaat al heel veel helpen denk ik. Bij mij wel in ieder geval. Ik kon voeren tot ik erbij neerviel maar hielp niks. Sinds die olie blijft het wel zitten. Duurde een week of 2 en toen zag ik het eerste veranderen. De vacht werd mooier, ogen sprekender en hij werd alerter. Na een maand of twee meende ik me te verbeelden dat hij wat minder bottig werd en iets dikker leek. Dacht dat het niet kon maar het was echt zo. Voer heb vanaf oktober en hij is dit jaar dikker de winter uitgekomen dan dat hij ooit in de zomer is geweest. Dat geeft hoop dus!
Laatst bijgewerkt door pluisje88 op 24-03-16 08:41, in het totaal 1 keer bewerkt

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 08:36

'Pas' een paar maanden kreupel? Ze is nooit zo erg geweest maar ze wordt natuurlijk ook alleen ouder en dus slechter in conditie.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 08:42

Ik vind bovenstaand verhaal heel sneu, maar geen excuus om nu maar te zeggen: "Oh, laat ze dan nog maar even lekker staan". Het lijkt alsof je excuses zoekt om haar bij je te houden.
Afgaande op de informatie zou ik (nog steeds) zeggen dat ze op is. En zoals datbeniknou al zegt: "'pas' een paar maanden kreupel?" Een paar maanden steenkreupel is erg zat.

MachoPablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 08:49

Hallo, ik heb ook al een redelijke oudje van 19 maar nog erg fit , Ik kijk na hoe hem in zijn hoofdje is hij nog 5 maar zijn lichaam werkt soms ook tegen, ;)

Ik ken je veder weinig helpen, ik ken je paardje en jou niet,
Maar kijk na het paard is enige wat ik kan zeggen ! :)

Paisano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 08:55

Slotje in verband met SA.