Ieder paard kan zonder ijzers?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 18:34

joop24 schreef:
Paarden kunnen wel zonder hoefijzers maar paardenmensen niet, zo simpel is het. Blijft een vreemd fenomeen, de traditionele paardenwereld. Een wereld vol fabeltjes en voor elk wat wils. Iedereen doet maar wat en op elke hoek staat een goeroe.
Geen atleet die bij blessures ijzeren zooltjes in zijn schoenen legt maar paarden krijgen zoiets wel. Geen dokter die de patient durft te adviseren een paar weken of maanden in bed te blijven maar paarden moeten op stal en op boxrust. Mensen moeten bewegen en paarden moeten stilstaan. Mensen moeten op hun dieet letten en weten wat ze eten maar paarden geven we krachtvoer. Wie het snapt mag het zeggen.
In de praktijk heeft beslaan en op stal zetten veel te maken met welzijn: hoe meer mensen over het welzijn van paarden nadenken hoe paardvriendelijker het er vaak toegaat. Dierentuinen zijn de laatste decenia veel meer gaan nadenken over de hokken met tralies en ook het publiek vindt tijgers in hokjes nu zielig. Maar een paardenstal met tralies om elke box vinden veel paardenmensen nog gewoon. Helaas voor de paarden.
Paarden worden geboren als zeer atletische dieren, ze zijn gemaakt op veel lopen en als ze geboren worden kunnen ze direkt met de kudde mee. Maar mensen maken van paarden zwakke watjes met slechte hoeven, koliekaanvallen en slokdarmverstoppingen.
IJzers, en dan helemaal gloeiend heet opgebrandde ijzers, het is eigenlijk onbegrijpelijk dat we anno 2015 nog met dergelijke praktijken bezig zijn. In de paardenwereld staat de klok stil.

Joop +:)+

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 18:38

joop24 schreef:
Paarden kunnen wel zonder hoefijzers maar paardenmensen niet, zo simpel is het. Blijft een vreemd fenomeen, de traditionele paardenwereld. Een wereld vol fabeltjes en voor elk wat wils. Iedereen doet maar wat en op elke hoek staat een goeroe.
Geen atleet die bij blessures ijzeren zooltjes in zijn schoenen legt maar paarden krijgen zoiets wel. Geen dokter die de patient durft te adviseren een paar weken of maanden in bed te blijven maar paarden moeten op stal en op boxrust. Mensen moeten bewegen en paarden moeten stilstaan. Mensen moeten op hun dieet letten en weten wat ze eten maar paarden geven we krachtvoer. Wie het snapt mag het zeggen.
In de praktijk heeft beslaan en op stal zetten veel te maken met welzijn: hoe meer mensen over het welzijn van paarden nadenken hoe paardvriendelijker het er vaak toegaat. Dierentuinen zijn de laatste decenia veel meer gaan nadenken over de hokken met tralies en ook het publiek vindt tijgers in hokjes nu zielig. Maar een paardenstal met tralies om elke box vinden veel paardenmensen nog gewoon. Helaas voor de paarden.
Paarden worden geboren als zeer atletische dieren, ze zijn gemaakt op veel lopen en als ze geboren worden kunnen ze direkt met de kudde mee. Maar mensen maken van paarden zwakke watjes met slechte hoeven, koliekaanvallen en slokdarmverstoppingen.
IJzers, en dan helemaal gloeiend heet opgebrandde ijzers, het is eigenlijk onbegrijpelijk dat we anno 2015 nog met dergelijke praktijken bezig zijn. In de paardenwereld staat de klok stil.

Een vergelijking van appels met peren als je het mij vraagt. Atleten lopen op Nike airmax en niet op blote voeten, althans ik heb nog niemand een marathon zien lopen zonder schoenen. En ook mensen met een blessure moeten rust nemen. Waarom paarden box rust krijgen is om te voorkomen dat ze op het land uit hun plaat gaan en de blessure verergeren. Ik vind je vergelijking van mensen met paarden dus absoluut ongegrond. Meeste sportpaarden hebben een beter uitgebalanceerde maaltijd dan dat ik heb hoor dus ook dat gaat niet op.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 18:50

Marjoow schreef:
Kan hij zonder ijzers? Ja. Maar word zijn leven beter door die ijzers? Ik vind van wel.

En in de "natuur" zou hij het waarschijnlijk niet overleven.
De hele vergelijking van "in de natuur hebben paarden ook geen ijzers nodig" gaat dus niet op.
Er is nooit onderzoek gedaan naar hoeveel paarden er "in het wild" kreupel lopen door slechte beenstanden of voeten. Als ze te slecht worden om mee te komen dan overleven ze het gewoon niet.

Onze paarden zijn gedomesticeerd. En we zorgen er goed voor. En soms hoort daar een ijzer bij.
Inmiddels is er op paardenwelzijns gebied al veel verbeterd, al kan het natuurlijk altijd nog beter.

Llewella

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 20:01

Mijn vriend loopt hard; halve marathons (en is nog snel ook; gisteren voor de lol nog rondje bergen van 25km :') ) en gaat voor de marathon trainen en daar waar je nu een omslag in de paardenwereld ziet (natuurlijk bekappen, het worden er toch steeds meer) daar zie je bij de hardlopers nu ook een omslag; meer barefoot en de hardloopschoenen veranderen ook in de drop zoals ze dat noemen; de schoenen worden weer meer natuurlijk; barefoot is hot (voorvoet of middenvoet landing bij mens). Dus om maar even een vergelijking te trekken tussen hardlopers en paarden.

Rocamor

Re: Ieder paard kan zonder ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 20:11

Maar ook daar is het kijken naar het lichaam dat aan die voeten zit.

Ik zou mijn paard ook graag blootsvoets hebben. Maar Door de aparte stand en aparte manier van lopen raadt mijn veearts dat zeer af. Helaas.

Mijn paard had allang leeuwen voer geweest in de natuur. Ze was zelfs opgegeven Door artsen.

Dus liever geen ijzers. Maar soms kom je er niet onderuit

Marrie98

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 20:32

Ik vind dat elk paard zonder ijzers kan. Ze moeten alleen nog sterkere hoeven krijgen (net zoals mensne die moeten eelt krijgen voordat ze prettig kunne lopen zonder schoenen)
Mijn western hafje had vroeger ijzers omdat haar hoefjes erg zacht waren. Nu hebben we die weg gehaald en hebben vele met haar over asfalt gelopen en nu zijn haar hoeven super sterk en heeft ze geen ijzers meer nodig. Ze kan zelfs galopperen op asfalt zonder klachten te krijgen

Llewella

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 20:37

Even wat foto's van onze pony; weet niet of het goed te zien is; maar meneer wijdbeens loopt dus in het midden als shet tussen 2 grote pony's (d/e); hij loopt wijder dan de grotere pony's achter. Achter dus wijd, en voor O. En de hoeven; met stress-groeiringen; dat is zeker niet zoals het hoort.

Ik weet niet hoe de stand ontstaan is; we kennen hem pas 3 maanden; is het bouw van nature? Is het door verkeerd bekappen? Is het door overgewicht of wat anders geweest?
Zijn kaken zaten ook op slot; ook dat is verholpen; zo werken we nu ook aan de hoeven; het kost alleen tijd en geduld.

En hier dus hele pony ook scheef; wat veel druk geeft op het kraakbeen; met kans op ergere schade; dus ipv het zo te laten laat ik de bekapper dit wel corrigeren om hem soepeler te laten lopen, een betere doorbloeding te laten krijgen in de benen weer, zodat hij nog lang op zijn pootjes kan blijven staan hopelijk.

Wij hebben juist een holostisch/orthopedisch/natuurlijk bekapper die niet alleen naar de hoeven kijkt; maar het hele lichaam en welzijn.

Afbeelding

Afbeelding

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 20:44

Marrie98 schreef:
Ik vind dat elk paard zonder ijzers kan. Ze moeten alleen nog sterkere hoeven krijgen (net zoals mensne die moeten eelt krijgen voordat ze prettig kunne lopen zonder schoenen)
Mijn western hafje had vroeger ijzers omdat haar hoefjes erg zacht waren. Nu hebben we die weg gehaald en hebben vele met haar over asfalt gelopen en nu zijn haar hoeven super sterk en heeft ze geen ijzers meer nodig. Ze kan zelfs galopperen op asfalt zonder klachten te krijgen

En wat zou jij doen met een paard dat Frans (maar dan wel met extra gericht op buitenkanten hoef) staat icm bodemwijd. Vermoedelijk veroorzaakt Door extern trauma en geblokkeerde borstzenuw. Daardoor loopt het paard niet goed vanuit de schouder en landt het extreem op de buitenste randen.

Zonder ijzers loopt het paard kreupel. Hoeven zijn verder mooi hard. Doodmaken net als in de natuur?

Geldt dan ook dat alle paarden zonder ijzers kunnen? Of denken we met zijn allen teveel vanuit onze eigen ervaringen?

Marrie98

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 20:49

Mijn hoefsmid zou dan dat hoef scheef bekappen zodat hij gewoon recht kan lopen...

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 20:51

Dat lukt niet. Want hij blijft op buitenkant landen. Of je moet die halve hoef weghalen. Lijkt me ook niet de bedoeling

ilangok

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 20:52

Llewella schreef:
Even wat foto's van onze pony; weet niet of het goed te zien is; maar meneer wijdbeens loopt dus in het midden als shet tussen 2 grote pony's (d/e); hij loopt wijder dan de grotere pony's achter. Achter dus wijd, en voor O. En de hoeven; met stress-groeiringen; dat is zeker niet zoals het hoort.

Ik weet niet hoe de stand ontstaan is; we kennen hem pas 3 maanden; is het bouw van nature? Is het door verkeerd bekappen? Is het door overgewicht of wat anders geweest?
Zijn kaken zaten ook op slot; ook dat is verholpen; zo werken we nu ook aan de hoeven; het kost alleen tijd en geduld.

En hier dus hele pony ook scheef; wat veel druk geeft op het kraakbeen; met kans op ergere schade; dus ipv het zo te laten laat ik de bekapper dit wel corrigeren om hem soepeler te laten lopen, een betere doorbloeding te laten krijgen in de benen weer, zodat hij nog lang op zijn pootjes kan blijven staan hopelijk.

Wij hebben juist een holostisch/orthopedisch/natuurlijk bekapper die niet alleen naar de hoeven kijkt; maar het hele lichaam en welzijn.

[ [url=m/Vn66g0.png]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/EEaVVh.png]Afbeelding[/url] ]

Misschien kan je je probleem met goede foto's van de hoeven eens neerzetten op de facebook van PaardNatuurlijk? Veel mensen daar met enorm veel verstand van hoeven, maar je moet er wel voor open staan.

evelien11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 20:54

Elk paard kan zonder ijzers in de wei lopen/grasmaaier spelen. Niet elk paard kan naast het in de wei lopen ook nog rijden zonder ijzers... Dit hangt helemaal af van de stand van de benen, de kwaliteit van de hoeven en wat de ruiter van het paard vraagt.

Marrie98

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 20:54

Rocamor schreef:
Dat lukt niet. Want hij blijft op buitenkant landen. Of je moet die halve hoef weghalen. Lijkt me ook niet de bedoeling

Mijn hoefsmid zou het tot de zool weghalen, maar dat is inderdaad wel erg veel...

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 21:07

Mijn vorige paard (5 jaar geleden ingeslapen op.24 jarige leeftijd, omdat hij een buikvliesontsteking had) kocht ik toen hij 14 was. Hij had spat en daarvoor ook speciaal beslag. Ik wilde hem liever blootsvoets. Hij liep ook niet lekker en vooral bij kou beduidend slechter. Stijfkreupel. De DA vond dat ik hem maar in beweging moest houden. Dat begreep ik: beweging voorkomt verstijving. En ik ging in overleg met een andere smid. De ijzers vóór gingen eraf. De ijzers achter kwamen zonder wigje eronder. Dat wigje drukte nl teveel. En 6 weken later ook de achterijzers eraf. Wel binnendoor gezet met zijn spatbeen. Zo, zei de smid. En nu zijn natuurlijke stand afslijten. We moeten het even aanzien. Gaat hij slecht lopen, bel je me. En zo gingen wij. Rustig aan, eerst in de bak. Maar al snel op buitenrit met harde en zachte ondergrond. En hij ging steeds beter lopen. Hij kreeg ook een uitloop aan zijn stal. Dat gaf nog meer verbetering in de winter. Er zijn nooit meer ijzers onder gegaan. Mijn huidige paard heeft nooit ijzers gehad enwordt sinds kort NB bekapt en ik ga een NB cursus volgen. Ik ben helemaal om en lees alles wat los en vast zit over hoeven. (op mijn 14e al de toenmalige boeken over hoefkunde en hoefbeslag gelezen, ben nu 52) Het is zeer interessant en elke paardeneigenaar zou zich erin moeten verdiepen.

Llewella

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 21:18

ilangok schreef:
Misschien kan je je probleem met goede foto's van de hoeven eens neerzetten op de facebook van PaardNatuurlijk? Veel mensen daar met enorm veel verstand van hoeven, maar je moet er wel voor open staan.

Dankje voor de tip, ik zit al lang en breed op paardnatuurlijk en we hebben een professionele natuurlijk bekapper die zelf nog geassisteerd heeft bij grip op hoeven ;) Pony staat in een pp en bitloos en al ;)

Het was om een voorbeeld te geven van dat we ook grote hoef en beenzorgen hebben, maar wel kiezen voor ijzerloos en de pony wel degelijk vooruit gaat; hetzij dergelijke schade echt niet met 1 bekapbeurt opgelost is. En ook niet met 1x in de 6 tot 8 weken bekappen; ik vijl zelf wekelijks bij, zonder cursus nog wel; ik hoop zelf dit jaar nog op cursus te gaan; maar heb een stalgenote die wel al op cursus is geweest.

Ik heb de afgelopen maanden zoveel over hoeven bijgeleerd; het is een totale verbijstering hoe mijn visie is veranderd op ijzers en hoeven; wist ik veel :P

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 22:40

Wat ik me afvraag (want ik zie het nergens terug in dit topic): wat doen de mensen die hun paarden ijzerloos hebben met hun paard of pony? Rijden jullie alleen recreatief of zijn er mensen die zelf ook actief wedstrijden rijden? En dan bedoel ik echt parcourtjes o gras en sgw op een beetje niveau. Dus niet: wel eens een crossles zonder ijzers gedaan en dat ging prima. Of ik heb wel eens iemand ontmoet die z sprong zonder ijzers. Waarom ik dit vraag is omdat ik echt met de beste wil van de wereld niet inzie hoe ik zonder ijzers mijn dochter durf te laten starten in een flinke cross op vaak toch wel gladde bodem. De risico's zijn voor mij echt te groot. Pony is niet heel bodemvast en dit in combinatie met een flink hoge snelheid is echt een te groot risico voor mij.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 02:07

Ikzelf men blootsvoets. Cross was er iemand op de fb pagina van paardnatuurlijk die dat tot in de Z deed blootsvoets.

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 05:42

joop24 schreef:

?

Met alle voet, enkel en knieblessures die ik heb gehad zou ik vandaag de dag geen stap meer kunnen lopen zónder alle zooltjes, spalken, steunverbanden etc. Ik zou in een rolstoel hebben gezeten! Je opmerking slaat dan ook kant nog wal. Onze rijpaarden worden gedomesticeerd gehouden. Daar hoort een dito verzorging bij. De omstandigheden van het gedomesticeerde paard zijn totaal anders dan van een wilde mustang. De belasting is anders, de voeding, mate van beweging. Ieder voor zich of men dit goed aanpakt of niet. Je generaliseert.
Men kan simpelweg niet roepen dat het moderne paard geen ijzers nodig heeft, of juist altijd. Bekijk het per individu.

Maar dan zal de mens boven zijn eigen hokjesgeest moeten uitstijgen. Wel ijzersgroepje óf geen ijzersgroepje. Wel NH of geen NH. Dressuur of westernclupje etc. Etc.
Het boeit een paard een drol tot welk clupje iemand behoort, het enige wat hij wil is een eigenaar, een DA en een hoefsmid met gezondverstand en kennis van zaken. Individuen met 3 daagse cursusjes van weet ik allemaal niet wat voor onzin behoren met hun vingers van onze paarden af te blijven.

In het land der blinden is een oog koning! Jammer genoeg. Tijd dat de overheid het beroep hoefsmid weer onder curatele stelt!

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 06:30

Llewella schreef:
Mijn vriend loopt hard; halve marathons (en is nog snel ook; gisteren voor de lol nog rondje bergen van 25km :') ) en gaat voor de marathon trainen en daar waar je nu een omslag in de paardenwereld ziet (natuurlijk bekappen, het worden er toch steeds meer) daar zie je bij de hardlopers nu ook een omslag; meer barefoot en de hardloopschoenen veranderen ook in de drop zoals ze dat noemen; de schoenen worden weer meer natuurlijk; barefoot is hot (voorvoet of middenvoet landing bij mens). Dus om maar even een vergelijking te trekken tussen hardlopers en paarden.

absoluut. al is het niet echt een omslag hoor.. de winnaar van de olympische marathon in 1960 deed dat blootvoets en ergens in de jaren 80 was er nog zo'n bekende marathonloper.

verschil is met name dat je blootsvoets kortere passen neemt en de hiel na de drop dempend werkt, landen doe je op de bal van je voet.

Maar ook hierbij geldt.. niet ieder mens heeft van zichzelf een correcte beenstand of correcte voet o huid waardoor sommigen nooit barefoot zullen kunnen lopen. ik kan overal gewoon op mijn blotte kakkies op lopen, van klein kinds af aan, mijn zusje had veel dunnere voetzolen die kon nog geen paar passen de deur uit lopen voor ze liep te kreupelen.

Bij paarden.. een paard dat geboren wordt met goede hoeven en beenstand etc. kan inderdaad altijd zonder ijzers, zelfs nog wel ver de sport in.. wil je echter nog verder, dan zullen ijzers in de sport soms onontbeerlijk blijken.. voetballers en baanathleten zouden je ook voor gek verklaren als je hen zou zeggen dat hun schoenen met noppen/spikes overbodig zijn. Maar naast de atleten die van hulpmiddelen afhankelijk zijn om de top van hun kunnen te bereiken, heb je ook nog de 'zielepoten' (zeggen we maar even oneerbiedig), die aangepast schoeisel nodig hebben om zich goed te kunnen voortbewegen.

even om het vergelijk met mensen te nemen.. mijn vader had een enorm lengteverschil in zijn benen, hierdoor had hij vanaf kinds af aan al speciaal gemaakte schoenen nodig. In de zomer op vakantie had hij al moeite om te lopen op waterschoenen.. laat staan dat hij op blote voeten op ongelijke ondergrond zou kunnen lopen.

was mijn vader een paard geweest, had hij in het wild nooit overleeft, en als het op je stal geboren werd zou je je hoofd schudden en de DA bellen.

dat iedere misvorming aan de benen of hoeven een gevolg zijn van mensenlijke handelen of fokkerij, dan dichten we de mens toch wel heel veel toe.

zoals iemand al eerder zei.. In het wild zie je geen mooi gekapte hoefjes, maar soms flinke happen en brokken eruit.. zoals ook de foto van een hoef uit Frankrijk als het mij goed bijstaat een paar pagina's eerder (en die was niet eens wild).. Ook in het wild, breekt er hier en daar wel eens een flink stuk van een hoef of scheurt er wat.. Dit kan soms vanzelf uitgroeien of overgaan.. en anders wordt het dier opgevroten, zelfs de sterkste paarden kan dat overkomen..

Ja in de natuur, of zonder arbeid.. Dan kan een kwetsuur aan de hoef vanzelf overgaan. of blijft het paard altijd wat gevoelig of ietsjes ongelukkig lopen.. Wij laten onze paarden echter niet gewoon staan, wij willen er graag mee werken.. En dan zul je zo'n paard toch moeten gaan helpen.. of moeten voorkomen dat het zulke kwetsuren op kan lopen..

hoefschoenen kunnen daar zeker bij helpen.. Maar ook die zijn niet zaligmakend.. uiteindelijk kijk je per situatie en per paard wat de beste oplossing is.

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 06:45

Ariatje helemaal mee eens _/-\o_

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 06:50

Bij ons in de omgeving zijn geen onverharde menpaden.
Mensen die veel mennen moeten dat dus constant op de harde weg.
Sommige paarden lopen dus wel 4 tot 5x per week minimaal een uur over de harde weg te draven.

Het zou super zijn als je dat met hoefschoenen zou kunnen oplossen, want op blote voeten red je dat gewoon niet, dan krijg je echt teveel slijtage.
Maar een paard dat zoveel en zo lang hoefschoenen aan moet, moet er geen wondjes, schuurplekken of drukplekken van krijgen, want dan wordt je probleem alleen maar groter...
En dan zijn ijzers eigenlijk gewoon een noodzakelijk kwaad zoals mijn hoefsmid dat zegt.

Mijn vorige paarden hebben om die reden altijd op ijzers gelopen.
Mijn huidige paard loopt (nog) niet voor de wagen en is daarom nog met volle tevredenheid ijzerloos, en als hij niet voor de wagen gaat blijft hij dat ook.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 07:02

Schoenen gaat perfect voor de ,menwagen,hier komt niks meer op ijzers.en hier heb ik ook geen zandpaden helaas.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 07:37

Meerdere redenen om mijn paarden op ijzers te hebben en te hebben gehad.

Merrie met van nature zeer platte voeten, sleet deze tot het bloeden aan toe af. Hier was niets aan te corrigeren, want wat er niet is, kun je niet corrigeren. Behalve dat alles kapot ging, hield ze er ook peesblessures aan over.

Paarden die meegaan op wedstrijd. Helaas is mijn ervaring, dat uitglijden meer regel dan uitzondering is op gras en dus heb ik ze in de zomer altijd rondom op ijzers staan. Zowel voor het springen als de dressuur.
In het wild hoeven ze niet voortdurend korte wendingen te rijden met ballast op hun rug, dus vergelijking met wilde paarden gaat hier gewoon niet op.

Onze Fries staat momenteel op blote voeten, maar gaat volgend jaar ook mee het gras op en krijgt ook ijzers.

Verleden:
Ruin had breuk in voet en herstel enkel mogelijk met ijzer.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 07:44

Moet overigens ook zeggen, dat ik ook de cross niet zonder ijzers rijd, maar dat ik dat eerder zou doen,dan een springparcours zonder ijzers op gras.

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 09:12

miramii schreef:
pol013 schreef:

Ik vindt dat ik mijn paard best mag gebruiken voor mijn plezier. Om hem in de sport uit te brengen dus. Dan ontkom je in onze discipline niet aan ijzers ivm het zetten van kalkoenen.
Tel daar bij op dat ik niet ervaar dat ijzers een probleem zijn voor de voet en je zult begrijpen dat je tekst een beetje maf over komt met maffe vergelijkingen. Het ijzer hoeft hier namelijk geen medisch probleem te verdoezelen maar alleen voor grip te zorgen.

En in het geval van de 3 jarige met gevoelige voeten. Die krijgt de kans om zich aan te passen (6 maanden tot een jaar) en als het dan nog niet lukt om hem fijn te laten lopen ondanks dat aan alle voorwaarden voldaan is gaat daar ook een ijzer onder.

Palousa, ik zou zo'n voet niet graag zien bij mijn paard. Dat kan toch ook niet heel fijn zijn voor een normale afwikkeling van de voet of wel?

Die zin komt op mij een beetje vreemd over.. wil je daarmee stellen dat je daarmee ten koste van je paard, hem voor je eigen plezier mag gebruiken? Begrijp me niet verkeerd, ik probeer je antwoord te begrijpen.

In mijn opinie is er niks mis met een paard uitbrengen, maar laten we eerlijk wezen.. het is niet voor niets dat die (Z of hoger- uitgebrachte) eerder doodgaan ivm been, spier en hoef aandoeningen...

Ik rijd zelf mijn paard voor mijn plezier, maar ook voor zijn plezier en gezondheid. Zoals een bokker ooit zei: dressuur is voor het paard, een paard niet voor de dressuur.

Ik kan het wel liever of sociaal meer geaccepteerd zeggen hoor. Maar het komt er inderdaad op neer dat ik mijn paarden voor mijn plezier houd en voor mijn plezier op wedstrijden uit breng. Hij is er nu aan gewend om te werken en vindt het saai als hij lange tijd niets doet maar als ik hem nooit onder het zadel had gedaan had hij het ook nooit gemist. Dan had ik er ook geen dressuur mee hoeven rijden om hem op een gezonde manier te leren mij te dragen. Veel romantischer kan ik het niet echt maken.
Crossen doen we voor ons plezier en daarbij zijn ijzers nu eenmaal fijner. Afgelopen weekend weer de proef op de som genomen nadat hij zijn achterijzers verloren was 2 weken geleden. En ja hoor, flinke glijpartijen in het springparcours. Daar krijg je ook blessures van......
En zeg niet dat het wennen is want hij heeft 17 jaar zonder achterijzers gelopen.(ja, hij is dus 19 en loopt Z en is heel gezond)

Voor diegene die sporten met een paard gemeen vinden en ijzers een kwelling voor de voeten doe ik dus iets ten koste van mijn paard[/quote]

nee, dan begrijp ik je. Het kwam enkel een beetje vreemd op mij over. En dat laatste heb ik nooit beweerd. Ik vind sporten met je paard helemaal niet erg, in zekere zin kan het ook goed voor je paard zijn. Maar in mijn opinie gebeurd het nog te vaak dat ruiters meer van hun paard eisen dan ze aan kunnen.

En wat betreft ijzers: ja, ik zie paarden liever zonder. In mijn omgeving heb ik meerdere paarden gezien die minder sterke hoeven hebben gekregen. Maar wanneer veiligheid of gezondheid in het geding is, vind ik dat wel een ander verhaal.