Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Sizzle schreef:Jij ja = jouw beslissing.
Zolang je geen dieren mishandeld is in principe iedere toepassing gewoon te verantwoorden.
Ik heb op dit moment ook geen paarden op ijzers, maar wie ben ik om dat te veroordelen?
Ik kies er voor mijn paarden blootsvoets en bitloos te houden en jij veroordeelt dat. Jij mag dat dus schijnbaar wel? 
Maartje1990 schreef:ZoZenn schreef:Al die nadelen en dan nog zijn er paarden die 10x beter lopen op ijzers dan op hun eigen hoeven, dat zet je toch wel aan het denken.
'Tegennatuurlijk' is daarnaast een leuk woord, het is tegennatuurlijk voor de mens om schoenen te dragen, tegennatuurlijk om op een paard te zitten, eigenlijk alles wat we tegenwoordig doen is tegennatuurlijk. We zijn immers geen holbewoners meer.
Dat je een probleem maskeert door er hoefijzers onder te slaan. Dan neem je het probleem niet weg, je bestrijd alleen het symptoom.
@sizzle: wat een heerlijke dooddoener weer. Zoals ik al zei, in mijn egoïsme probeer ik de schade aan mijn paard tot een minimum te beperken en zo dicht mogelijk bij de natuur van mijn paard te blijven.
Maartje1990 schreef:Sizzle schreef:Jij ja = jouw beslissing.
Zolang je geen dieren mishandeld is in principe iedere toepassing gewoon te verantwoorden.
Ik heb op dit moment ook geen paarden op ijzers, maar wie ben ik om dat te veroordelen?
jij veroordeelt mij wel om keuzes die ik maakIk kies er voor mijn paarden blootsvoets en bitloos te houden en jij veroordeelt dat. Jij mag dat dus schijnbaar wel?

Maartje1990 schreef:@Kahawa:Sizzle schreef:Waarbij je gewoon heel fanatiek doorslaat in JOUW keuzes![]()
Misschien kiest een ander wel bewust om te gaan mennen omdat dit dichter bij de gezonde belasting van het paard staat maar er dan wel ijzers onder doet
Sizzle schreef:Maartje, ik heb nog nooit gezegd dat jij wat anders moet met je paard, jij bent echter wel steeds anderen aan het overtuigen dat ze beter jouw manier kunnen doen.
Als dat niet he bedoeling is, dan moet je het misschien wat anders proberen te verwoorden.
Maar het is ieders goed recht om te doen en laten wat die wil, maar ik doe het gewoon niet. 
Maartje1990 schreef:Paarden hebben hoefijzers omdat de eigenaren niet snappen dat het ook zonder kan
mamamier schreef:Jammer, ik dacht dat je serieus met antwoorden kwam waar ik iets aan heb. Niet gaan crossen is inderdaad geen oplossing. We hebben ook geen pony gekocht om het mooie eraf te kijken en wat buitenritjes te maken. Prima dat een ander wél een paard koopt voor dit doel, ik niet. Ik was juist benieuwd naar hoe dit wél gecombineerd zou kunnen worden, de sport in zonder ijzers, ik denk van niet in ons specifieke geval. Jij ook dus.

Maartje1990 schreef:mamamier schreef:Jammer, ik dacht dat je serieus met antwoorden kwam waar ik iets aan heb. Niet gaan crossen is inderdaad geen oplossing. We hebben ook geen pony gekocht om het mooie eraf te kijken en wat buitenritjes te maken. Prima dat een ander wél een paard koopt voor dit doel, ik niet. Ik was juist benieuwd naar hoe dit wél gecombineerd zou kunnen worden, de sport in zonder ijzers, ik denk van niet in ons specifieke geval. Jij ook dus.
Hoefschoenen met schroeven gaf ik al als optie. Verder heeft een paard dat blootsvoets loopt al behoorlijk veel grip omdat (mits goed bekapt) paard met de straal op de grond loopt wat, zeker als deze goed ontwikkelt is, veel grip geeft. Dan heb je natuurlijk zelf nog de keus of je wel of niet naar een cross wilt gaan als het heel modderig is.
Verder kun je wel meer dan alleen een buitenritje en kijken hoe mooi je paard is als deze blootsvoets loopt hoor.
Hier bijv. al vele voorbeelden van paarden die (vrij hoog) in de sport lopen, verschillende disciplines en allemaal blootsvoets. http://www.hoefnatuurlijk.nl/nl/sportexperiences.html lees vooral het stukje over springen eens, dat komt erg in de buurt wat jij met jouw paard doet.
Finliox schreef:Maartje, Fijn dat jouw paard(en) geen hoefijzers nodig hebben, maar dat geldt zeker niet voor iedereen. Het is iemands eigen keuze om zijn/haar paard op hoefijzers te zetten, en door te zeggen dat paarden hoefijzers hebben omdat eigenaren niet snappen dat het ook zonder kan zul je geen mensen overtuigen.
Sommige dingen vallen gewoon niet te fixen met een 'betere' hoefsmid of bekappen, en dan zal je toch echt voor hoefijzers moeten gaan voor een blij paard en blije eigenaar.
Zoe_97 schreef:Maartje1990 schreef:Paard heeft meer grip met blote hoef dan met ijzer. Ik zou verder nooit zo egoïstisch zijn om mijn eigen plezier (springen van een concours) ten kosten te laten gaan van een paard (als die dus ijzers ''moet'' hebben met kalkoenen omdat ik in anders niet meer springen kan)
@zoe_97: zullen we wel vriendelijk blijven? Ik reageer op niemand persoonlijk en blijf verder gewoon vriendelijk en respectvol. Zou fijn zijn als dat wederzijds ook zou kunnen
Je reageerd op iedereen met ene paard met ijzers, mijn paard staat op ijzers dus reageer je onrespectvol op mij, dan mag ik heus terug reageren
Ik ben erg benieuwd wat jij gaat doen als jou paard door medische redenen op ijzers moet? ga je hem dan lekker later creperen van de pijn bij jou natuurlijk bekappen ?
Maartje1990 schreef:Finliox schreef:Maartje, Fijn dat jouw paard(en) geen hoefijzers nodig hebben, maar dat geldt zeker niet voor iedereen. Het is iemands eigen keuze om zijn/haar paard op hoefijzers te zetten, en door te zeggen dat paarden hoefijzers hebben omdat eigenaren niet snappen dat het ook zonder kan zul je geen mensen overtuigen.
Sommige dingen vallen gewoon niet te fixen met een 'betere' hoefsmid of bekappen, en dan zal je toch echt voor hoefijzers moeten gaan voor een blij paard en blije eigenaar.
Was ook niet m'n intentie mensen te overtuigen, ik beantwoordde alleen TS haar vraag, dat daar dan een hele discussie over komt. Nouja, dat was niet m'n bedoeling.