waarom hebben paarden hoefijzers?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Re: waarom hebben paarden hoefijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 10:32

Jij ja = jouw beslissing.
Zolang je geen dieren mishandeld is in principe iedere toepassing gewoon te verantwoorden.
Ik heb op dit moment ook geen paarden op ijzers, maar wie ben ik om dat te veroordelen?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 10:49

Sizzle schreef:
Zolang je geen dieren mishandeld is in principe iedere toepassing gewoon te verantwoorden.
Ik heb op dit moment ook geen paarden op ijzers, maar wie ben ik om dat te veroordelen?

jij veroordeelt mij wel om keuzes die ik maak :) Ik kies er voor mijn paarden blootsvoets en bitloos te houden en jij veroordeelt dat. Jij mag dat dus schijnbaar wel?

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 10:51

Maartje1990 schreef:
ZoZenn schreef:
Al die nadelen en dan nog zijn er paarden die 10x beter lopen op ijzers dan op hun eigen hoeven, dat zet je toch wel aan het denken.

'Tegennatuurlijk' is daarnaast een leuk woord, het is tegennatuurlijk voor de mens om schoenen te dragen, tegennatuurlijk om op een paard te zitten, eigenlijk alles wat we tegenwoordig doen is tegennatuurlijk. We zijn immers geen holbewoners meer.

Dat je een probleem maskeert door er hoefijzers onder te slaan. Dan neem je het probleem niet weg, je bestrijd alleen het symptoom.

@sizzle: wat een heerlijke dooddoener weer. Zoals ik al zei, in mijn egoïsme probeer ik de schade aan mijn paard tot een minimum te beperken en zo dicht mogelijk bij de natuur van mijn paard te blijven.

wij dus niet. Pony staat overdag in het land (wat altijd veel te klein is in vergelijking met de natuur). 'S Nachts op stal. Hebben ze ook niet in de natuur. Loopt regelmatig over asfalt (idem) en springt/crosst regelmatig op een bodem waarop hij zonder stiften zn plaat gaat. Allemaal zeer egoïstisch en ver van de natuur verwijderd. Heeft hij last van zijn ijzers? Nee absoluut niet. Dichtbij de natuur? Nee ook niet. Maar wij hebben een pony voor ons eigen plezier en in ruil voor wat werk (wat hij overigens zeer graag doet) krijgt hij een zeer liefdevol en goed tehuis. En hoefijzers. Leg mij nu eens uit wat daar zo erg aan is.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 10:53

Zullen we de discussie weer op de inhoud richten en niet persoonlijk worden naar elkaar?
Dat maakt het een stuk interessanter :)

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 10:54

Maartje1990 schreef:
Sizzle schreef:

jij veroordeelt mij wel om keuzes die ik maak :) Ik kies er voor mijn paarden blootsvoets en bitloos te houden en jij veroordeelt dat. Jij mag dat dus schijnbaar wel?

Lees nergens dat ze jouw keuzes omtrent je paarden veroordeeld. :?

Eerder je keuze voor de manier waarop je deze keuzes verantwoord.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 10:55

@Kahawa:

Sizzle schreef:
Waarbij je gewoon heel fanatiek doorslaat in JOUW keuzes :Y)

Misschien kiest een ander wel bewust om te gaan mennen omdat dit dichter bij de gezonde belasting van het paard staat maar er dan wel ijzers onder doet :)*

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 10:56

Ze zet nergens dat ze jouw keuzes slecht vindt. Misschien verstandig om niet meer in zulk soort topics te reageren als je je altijd aangevallen voelt.

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 12:11

Maartje1990 schreef:
@Kahawa:

Sizzle schreef:
Waarbij je gewoon heel fanatiek doorslaat in JOUW keuzes :Y)

Misschien kiest een ander wel bewust om te gaan mennen omdat dit dichter bij de gezonde belasting van het paard staat maar er dan wel ijzers onder doet :)*

Dit dus. Heel hard roepen dat iedereen natuurlijk moet bekappen en alle problemen daarmee worden opgelost, trekt mij nu niet bepaald aan om over te stappen naar een natuurlijk bekapper. Ik hou het liever bij mijn eigen smid, die ik al 25 jaar ken en die kijkt naar het paard, de hoeven en het doel waarvoor het paard gehouden wordt. Het complete plaatje dus. Hij is overigens geen ijzerverkoper... (stelde laatst voor om pony na het cross seizoen eens van zijn ijzers af te halen om eens te kijken hoe hij het zonder doet) Hoe hij bekapt of beslaat maakt mij dan niet uit, natuurlijk of niet, als het maar bij mijn pony en het gebruiksdoel past.
Daarnaast worden er vragen aan je gesteld (oa door mij) over hoe jij dat zou oplossen maar daar komt geen antwoord op. Is dat omdat je zelf geen ervaring hebt in deze takken van sport of deze hoefproblemen of is dat omdat je alleen maar wilt roepen dat iedereen "gewoon"zijn paard blootvoets moet houden. Ik vind het best een interessante discussie maar dan verwacht ik ook antwoorden. Je wilt graag overtuigen, ik laat me graag overtuigen mits je je kunt verplaatsen in andere situaties.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 12:13

Maartje, ik heb nog nooit gezegd dat jij wat anders moet met je paard, jij bent echter wel steeds anderen aan het overtuigen dat ze beter jouw manier kunnen doen.
Als dat niet he bedoeling is, dan moet je het misschien wat anders proberen te verwoorden.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 13:03

Sizzle schreef:
Maartje, ik heb nog nooit gezegd dat jij wat anders moet met je paard, jij bent echter wel steeds anderen aan het overtuigen dat ze beter jouw manier kunnen doen.
Als dat niet he bedoeling is, dan moet je het misschien wat anders proberen te verwoorden.

Misschien moet je eerst zelf dingen anders verwoorden, want je beweert daar toch echt dat ik doorsla in mijn keuzes. Ook heb ik niet gezegd dat jij zegt dat ik dingen anders moet doen met mijn paard, alleen dat jij, wat ik doe met mijn paard veroordeel.

Mamamier: Daar heb ik geloof ik al lang antwoord op gegeven. Goed bekappen is 1. En of dat natuurlijk of anders is, maakt mij niet uit. En verder gaf ik ook al aan dat ik niet m'n eigen plezier (teveel) ten koste zal laten gaan van mijn paard. Dat andere andere keuzes maken, is hun goed recht. Dus als je wilt crossen, en ik kan mij best voorstellen dat voor blootsvoets je dan te weinig grip hebt, en je moet hiervoor ijzers gebruiken (bijv.) zou ik niet gaan crossen want dan richt je schade aan de hoeven van het paard aan. Dus de oplossing voor dergelijke dingen? Niet gaan crossen als je dat niet blootsvoets kunt :) Maar het is ieders goed recht om te doen en laten wat die wil, maar ik doe het gewoon niet.

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 13:11

Jammer, ik dacht dat je serieus met antwoorden kwam waar ik iets aan heb. Niet gaan crossen is inderdaad geen oplossing. We hebben ook geen pony gekocht om het mooie eraf te kijken en wat buitenritjes te maken. Prima dat een ander wél een paard koopt voor dit doel, ik niet. Ik was juist benieuwd naar hoe dit wél gecombineerd zou kunnen worden, de sport in zonder ijzers, ik denk van niet in ons specifieke geval. Jij ook dus.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 13:19

Maartje, wat jij met je eigen paarden doet mag je helemaal zelf weten en zal mij een worst zijn.
Maar alleen al de eerste opmerking in dit topic geeft voor mij aan dat jij het beter denkt te weten dan anderen. Dat is gewoon een beetje jammer.
Als ik ijzers onder mijn paard zou laten hameren dan heb ik dat met doel gedaan die ik heel goed snap.

Maartje1990 schreef:
Paarden hebben hoefijzers omdat de eigenaren niet snappen dat het ook zonder kan :)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 13:25

mamamier schreef:
Jammer, ik dacht dat je serieus met antwoorden kwam waar ik iets aan heb. Niet gaan crossen is inderdaad geen oplossing. We hebben ook geen pony gekocht om het mooie eraf te kijken en wat buitenritjes te maken. Prima dat een ander wél een paard koopt voor dit doel, ik niet. Ik was juist benieuwd naar hoe dit wél gecombineerd zou kunnen worden, de sport in zonder ijzers, ik denk van niet in ons specifieke geval. Jij ook dus.

Hoefschoenen met schroeven gaf ik al als optie. Verder heeft een paard dat blootsvoets loopt al behoorlijk veel grip omdat (mits goed bekapt) paard met de straal op de grond loopt wat, zeker als deze goed ontwikkelt is, veel grip geeft. Dan heb je natuurlijk zelf nog de keus of je wel of niet naar een cross wilt gaan als het heel modderig is.

Verder kun je wel meer dan alleen een buitenritje en kijken hoe mooi je paard is als deze blootsvoets loopt hoor.

Hier bijv. al vele voorbeelden van paarden die (vrij hoog) in de sport lopen, verschillende disciplines en allemaal blootsvoets. http://www.hoefnatuurlijk.nl/nl/sportexperiences.html lees vooral het stukje over springen eens, dat komt erg in de buurt wat jij met jouw paard doet.
Laatst bijgewerkt door Maartje1990 op 23-06-15 13:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 13:26

Ik heb momenteel alles op ijzers.

Één paard permanent, is een paard wat met zoveel veer loopt dat hij zijn pezen overbelast. Die heeft ijzertjes met wat langere takken en die takken raken eerst de grond, daardoor komt hij minder ver onder en veert minder door. Met ijzers beperken we dus de extra beweging die hij van nature heeft. Dus: zelfs op de wei zou dit paard zichzelf gewoon stuk lopen.

Een paard heeft een permanent voorijzer. Dit vanwege dunne zolen en extreem lage hielen. Deze kwam aan met hoefjes van ongeveer drie centimeter hoog, zo onderuit, echt bizar. Ondertussen zijn ze wel de hoogte in maar nog steeds staat het paard onderuit. Elk klontje in het zand, elke graspol, elke onregelmatigheid in het wegdek wordt gevoeld, doet zeer en daardoor kreupelheid. Met ijzers staat de voet hoger en worden de hielen iets gelift > niet kreupel behalve bij erg onregelmatige ondergrond.

Dan een paard wat net op ijzers is gezet vanwege springwedstrijden op gras. Afgelopen zondag zag ik nog een landing bij het inspringen, paard zonder ijzers gleed uit en paard en ruiter smakten vol op hun zij samen op de grond. Moet je niet willen.

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 13:27

Maartje, Fijn dat jouw paard(en) geen hoefijzers nodig hebben, maar dat geldt zeker niet voor iedereen. Het is iemands eigen keuze om zijn/haar paard op hoefijzers te zetten, en door te zeggen dat paarden hoefijzers hebben omdat eigenaren niet snappen dat het ook zonder kan zul je geen mensen overtuigen.

Sommige dingen vallen gewoon niet te fixen met een 'betere' hoefsmid of bekappen, en dan zal je toch echt voor hoefijzers moeten gaan voor een blij paard en blije eigenaar.
Laatst bijgewerkt door Felicxa op 23-06-15 13:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 13:30

Wat ik met hoefschoenen tov ijzers als bezwaar heb ervaren is de mate van zelfredzaamheid.
Hier zijn alle wegen voorzien van scherp en groot kiezel. Een van mijn paarden kan hier goed op lopen zolang ze zelf de plaatsing van de voeten kan bepalen.
Mijn andere paard is nog niet zo ver met ruiter (aan de hand wel). Ik heb nu wel hoefschoenen liggen, maar ik heb ook gemerkt dat paarden daar vrij laks van worden. Waar je met ijzers nog steeds gevoel hebt in je straal en zolen is dit met schoenen helemaal beschermt.
Met ijzers letten ze zelf nog goed op om niet op scherpe stenen te gaan staan waar met schoenen doorgaans gewoon de buldozer modus aan gaat en ze zichzelf niet meer trainen om hun voeten goed te plaatsen met 1 oog op de grond gericht.
Ik vind daarom de overgang erg lastig.
Een hoefschoen in de vorm van een ijzer die ook nog blijft zitten (belangrijk detail) zou dan handig zijn.

marleen_a_a

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 13:33

Mijn paard staat juist met blote voeten vanwege slechte hoeven.
De vorige eigenaar heeft van alles aan ijzers en zolen geprobeerd maar op blote voeten is het nu bijna opgelost.
Ik heb de zelfde hoefsmid gehouden en hij is erg tevreden , zijn hoeven zijn nog nooit zo goed geweest !

(de hoeven brokkelen heel eerg en zijn hierdoor snel te kort en hebben veel scheuren met ijzers. Gelukkig brokkelt het nu alleen erg oppervlakkig een beetje en maar 1 klein scheurtje)

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 13:38

Maartje1990 schreef:
mamamier schreef:

Hoefschoenen met schroeven gaf ik al als optie. Verder heeft een paard dat blootsvoets loopt al behoorlijk veel grip omdat (mits goed bekapt) paard met de straal op de grond loopt wat, zeker als deze goed ontwikkelt is, veel grip geeft. Dan heb je natuurlijk zelf nog de keus of je wel of niet naar een cross wilt gaan als het heel modderig is.

Verder kun je wel meer dan alleen een buitenritje en kijken hoe mooi je paard is als deze blootsvoets loopt hoor.

Hier bijv. al vele voorbeelden van paarden die (vrij hoog) in de sport lopen, verschillende disciplines en allemaal blootsvoets. http://www.hoefnatuurlijk.nl/nl/sportexperiences.html lees vooral het stukje over springen eens, dat komt erg in de buurt wat jij met jouw paard doet.

Leuk stukje! Zie er helaas niets over de eventingsport. Fijn voor die paardjes dat dat kan zonder ijzers. De onze dondert al om in een scherpe bocht en heeft al een keer salto voorover gemaakt op een boomstam tijdens een cross. Lagen ze daar samen.... Even als voorbeeld dat hij nu eenmaal niet zo handig is. Maar zet m op scherp en hij loopt de sterren van de hemel. Ik durf het risico niet aan om ze blootvoets de cross in te sturen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 13:43

Het is ook extreem afhankelijk van de behendigheid van je paard.
Mijn ene paard redt zich wel, die blijft kalm en zet de ski-houding in indien nodig.
De andere gaat op de wei al op haar bakkes als het vochtig is.
No way dat ik daarmee een uitgestrekte galop zou rijden op nat gras :')

Springen op hoefschoenen wil ik eerst wel eens goed thermografie onderzoek van zien. Mijn gevoel zegt dat je de teen en ballen volledig in de kneuzing rijdt.
Dan nog het roteren waarbij de schoen blijft staan..brrr.... mag iemand anders eerst even aantonen dat dit prettig is.

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 13:48

Die van mij staat voor op ijzers, medische reden. Hoefsmid en ik hadden haar liever beide zonder ijzers, maar nadat hoefsmid op een gegeven moment bijna elke 3/4 weken moest komen, vond ik het toch wel te gek worden.
Nu is paardlief geopereerd aan een pees en moet ze van de da op ijzers, omdat haar hoeven anders weer gaan staan naar de oude stand, wat dus niet bevorderlijk is voor de pees.
Paardlief wordt nu om de 6 weken beslagen, loopt een stuk zekerder en is een blij paard :)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 13:52

Finliox schreef:
Maartje, Fijn dat jouw paard(en) geen hoefijzers nodig hebben, maar dat geldt zeker niet voor iedereen. Het is iemands eigen keuze om zijn/haar paard op hoefijzers te zetten, en door te zeggen dat paarden hoefijzers hebben omdat eigenaren niet snappen dat het ook zonder kan zul je geen mensen overtuigen.

Sommige dingen vallen gewoon niet te fixen met een 'betere' hoefsmid of bekappen, en dan zal je toch echt voor hoefijzers moeten gaan voor een blij paard en blije eigenaar.

Was ook niet m'n intentie mensen te overtuigen, ik beantwoordde alleen TS haar vraag, dat daar dan een hele discussie over komt. Nouja, dat was niet m'n bedoeling.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 13:54

Zoe_97 schreef:
Maartje1990 schreef:
Paard heeft meer grip met blote hoef dan met ijzer. Ik zou verder nooit zo egoïstisch zijn om mijn eigen plezier (springen van een concours) ten kosten te laten gaan van een paard (als die dus ijzers ''moet'' hebben met kalkoenen omdat ik in anders niet meer springen kan)

@zoe_97: zullen we wel vriendelijk blijven? Ik reageer op niemand persoonlijk en blijf verder gewoon vriendelijk en respectvol. Zou fijn zijn als dat wederzijds ook zou kunnen :)

Je reageerd op iedereen met ene paard met ijzers, mijn paard staat op ijzers dus reageer je onrespectvol op mij, dan mag ik heus terug reageren ;)
Ik ben erg benieuwd wat jij gaat doen als jou paard door medische redenen op ijzers moet? ga je hem dan lekker later creperen van de pijn bij jou natuurlijk bekappen ?

Paarden houden is überhaupt niet natuurlijk en erop gaan zitten al helemaal niet... Maartje moet haar paard lekker in de oostvaardersplassen zetten..Da's pas natuurlijk :Y)

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 13:55

@Sizzle: Plastic beslag komt daar het dichtste bij in de buurt denk ik, bescherming met betere schokdemping dan ijzer, maar toch ook die straal vrij. Al zit er ook weer een nadeel aan ivm met te veel grip blijkbaar. Maar toch lijkt het me een stukje beter dan normale ijzers.

Mijn pony is al van zichzelf erg zorgvuldig en voorzichtig met zijn voeten, zelfs beslagen, blootsvoets is het nog meer omdat er nog meer contact is met de grond. Hij is in ruig terrein enorm fijn te rijden. (En dat voor een pony die voorheen zijn hele leven op het platte was) Qua grip merk ik trouwens alleen verschil op ijs, hij is zo goed ter been dat hij zich direct aanpast aan natte droge ondergrond, gras of modder etc.

Alleen op ijs moet ik ook oppassen, zelfs met widiapuntjes wil het dan nog wel eens glijden. (Je kent het vast wel, dat rottig ijslaagje onder de verse sneeuw) Blootvoets minder, maar ook daar vormt er zich bijna een soort laagje en glibberde hij ook wel eens.

marleen_a_a

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 13:57

Maartje1990 schreef:
Finliox schreef:

Was ook niet m'n intentie mensen te overtuigen, ik beantwoordde alleen TS haar vraag, dat daar dan een hele discussie over komt. Nouja, dat was niet m'n bedoeling.

Voor sommige paarden zullen hoefijzers werken en voor anderen niet.
Al denk ik wel dat veel paardenmensen in het idee zitten ``een paard hoort op ijzers`` of ``als je op gras rijd glijd een paard niet uit als je ijzers met stoten hebt`` ik heb zelf een opmerking`` zonder ijzers met stoten kun je niet op het gras wedstrijden rijden``. |o :=

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 13:59

Kunststof beslag kun je ook niet wegnemen.
Dan kunnen ze dus niet thuis of op gladde asvalt wegen 'afharden'.
Dat is een beetje waar je dan tegen aan loopt. Je wilt het enerzijds trainen en tegelijkertijd niet een fysiek ongemak aan rijden koppelen met alle gevolgen van dien.
Een plastic of leren 'ijzertje' dat je als een hoefschoen aan zou kunnen doen zou dan een mooie zijn :D

Esther: haflingers komen van nature niet uit de oostvaarders plassen :P