Wat is er met mijn verzorgsshetlander?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Flitsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 18:47

Klinkt echt vreselijk :( lijkt mij hoefbevangenheid. Toch maar een DA bijhalen lijkt me. Hoe gaat het nu met je pony?

Xliesje13X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-15 14:36

Flitsje schreef:
Klinkt echt vreselijk :( lijkt mij hoefbevangenheid. Toch maar een DA bijhalen lijkt me. Hoe gaat het nu met je pony?

Met de pony gaat het steeds beter gelukkig! Ze heeft veel meer energie en loop eigenlijk weer zo goed als normaal maar dat kan ook door de pijnstillers komen natuurlijk. Ik ben al een weekje niet meer geweest omdat ik op vakantie ben maar ik heb contact met de eigenaar en zij zegt dat alles goed gaat. De eigenaar is ook gestopt met pijnstillers geven en ik weet dus niet precies hoe alles nu gaat.
Ik heb al meerdere berichtjes gestuurd om ze te laten nadenken over een paddock maar volgens mij is ze niet echt van plan er iets mee te doen. Ik heb voorgesteld om as zaterdag het gras heel kort te maaien, zo kort al mogelijk is. Ik hoop dat Blessie dit kapot loopt en dat het een paddock word ;)
De eigenaar wil liever geen paddock hebben maar dan word het toch nog een soort paddock. :o
Ik wil nog wel een slowfeeder bestellen voor in de 'paddock'. Weten jullie waar ik een slowfeeder kan bestellen voor twee shetjes? Ik wil wel zo'n net die kan ik dan tussen twee palen ophangen.

capopjekop

Re: Wat is er met mijn verzorgsshetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 16:37

Een paddock maken zou ik niet doen zonder goed overleg en toestemming van de eigenaar. Ze moet dan namelijk wel hooi geven, anders kunnen de pony's ziek worden als ze niet genoeg ruwvoer binnen krijgen.

Mijn hooinetten heb ik via heunetzshop.de gekocht. Ik heb een lange en een kleinere tussen twee palen hangen. En een aanhangernet van de action die ik zelf geknoopt heb tot hooinet (maar die is wel minder stevig en daar zitten al gaten in).

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 16:45

TS, je doet het super.

Ja, een vervelend verhaal en ze bleven er maar mee doorgaan met vetkwekerij..........Nu is dat wel anders hoor en ze hebben hun lesje hard geleerd.

Xliesje13X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-15 17:28

capopjekop schreef:
Een paddock maken zou ik niet doen zonder goed overleg en toestemming van de eigenaar. Ze moet dan namelijk wel hooi geven, anders kunnen de pony's ziek worden als ze niet genoeg ruwvoer binnen krijgen

Dat zou ik nooit doen hoor! Ik ga natuurlijk overleggen met de eigenaar. Het blijven altijd de paarden van de eigenaar en niet van mij ookal zou ik dat wel graag willen ;)

Mag ik vragen waarom je de slowfeeders op een Duitse site hebt gekocht? :o
Gewoon uit belangstelling ;)

Xliesje13X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-15 16:25

Ik ben afgelopen zaterdag naar Blessie geweest! Ze staat nog steeds op stal en ze voelt zich veel beter! De eigenaar zei dat de da was gekomen voor een inenting voor haar andere paard en dat de da meteen even naar Blessie heeft gekeken. De da heeft Blessie nog een prik gegeven en de eigenaar gaat weer door met pijnstilling geven. Ze loopt weer bijna normaal hoor! Maar de eigenaar heeft dit nog voor de zekerheid gedaan. Ze is ook eventjes in de bak geweest omdat ze nogal druk was en ze heeft lekker gerend en gebokt met haar paardenvriendjes ;) Aan haar te zien vond ze het echt heerlijk om eventjes buiten te rennen!
Dus het gaat de goede kant op!
Kan ik al beginnen met stukjes lopen? Of mag dat niet als ze nog pijnstilling krijgt?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 16:27

Dat kun je beter aan de eigenaar vragen, die had contact met de dierenarts................Vraag eens wat de DA gezegd had.

En of je ermee mocht gaan lopen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 17:21

Kijken jullie wel uit? Met rennen en bokken worden de hoeven natuurlijk wel belast. Nu ze op pijnstilling staat voelt ze zelf niet aan of het kan of niet.

Ikzelf ben pas begonnen met wandelen toen ze van de pijnstillers afwas.

Xliesje13X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-15 18:39

capopjekop schreef:
Kijken jullie wel uit? Met rennen en bokken worden de hoeven natuurlijk wel belast. Nu ze op pijnstilling staat voelt ze zelf niet aan of het kan of niet.

Ikzelf ben pas begonnen met wandelen toen ze van de pijnstillers afwas.

We kijken uit hoor! Ze heeft er hooguit een kwartier in gestaan ;) Ze was zo druk dat we haar maar eventjes in de bak hebben gezet.

Oke, dan zal ik nog niet met haar gaan lopen!

Xliesje13X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-15 17:09

Vandaag weer maar mijn verzorgpaardjes gegaan.
Er was alleen geen hooi meer en Blessie had echt honger! Ik heb de eigenaar gebeld om dat te zeggen en ze zij dat haar man dit zou halen die ochtend. Niet gedaan dus.. :(
De eigenaar zelf was 40 km aan het lopen dus kon ook geen hooi halen. Ik dacht toen ik zet haar even in de bak en ze begon toch eens te bokken! Toen wilde ik haar terug in de stal zetten omdat ze zo hard aan het bokken en rennen was dat ik echt dacht dat ze door het hek ging en ik hield ze bijna niet! Elk grassprietje was ze zag rende ze naar toe. De andere paardjes stonden in een wei aan de andere kant van het kanaal dus Blessie wilde daar echt heel graag heen..
Ze had honger en ze staat al heel lang in de stal! Ik snap haar wel!
Nu heb ik een heel klein weitje gemaakt voor haar stal. Met 3 draadjes.
Het gras is daar heel kort en op sommige plekken zelfs geen gras. Ik had Polly (mijn andere verzorgshetlander) er even bij gezet, toen was Blessie veel rustiger. Ze at de staldeur gewoon op!
Toen gelukkig niet meer.
Ik heb Blessie laten lopen op dat stukje gras. Nu is ze hopelijk minder hongerig.
Ik weet dat gras niet goed is maar ze was zo hongerig en het weitje is echt heel klein. 3 bij 3 meter ofzo.
Hopelijk haalt de eigenaar vandaag nog hooi want dan kan Blessie weer in haar stal.
Ik weet dus dat dit niet goed is maar ik wist echt niet wat ik dan moest doen!

Ps. Ik hoop dat Jullie een beetje snappen wat ik bedoel :\

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 17:28

Je moet idd wat als het hooi op is. Te lang zonder eten is ook ongezond. Baasje klinkt zo iig niet heel erg betrokken met haar pony's..

Xliesje13X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-15 17:39

capopjekop schreef:
Je moet idd wat als het hooi op is. Te lang zonder eten is ook ongezond. Baasje klinkt zo iig niet heel erg betrokken met haar pony's..

Meestal maakt het niet zoveel uit als ze even geen hooi heeft. Want in deze tijd van het jaar en met mooi weer staan haar paarden altijd dag en nacht buiten dus hebben ze geen hooi nodig..
Nu dus wel want Blessie staat op stal.
Ze heeft het gevraagd aan haar man maar die heeft het niet gehaald.. Dat is natuurlijk niet zo handig en daar kan de eigenaresse niet veel aan doen. Ze heeft net een appje gestuurd dat ze hooi vanavond nog gaat halen.
Haar man weet niet veel van paarden en vindt paarden eigenlijk maar niks. Misschien heeft er gewoon niet overna gedacht.
Heel handig allemaal.. :n

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 17:54

Dan nog, het kan gewoon niet van hoe ze met haar pony omgaat. Ze geeft er weinig om.

Triest vind ik het!

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 18:22

Ik vind het geweldig wat je allemaal voor je verzorgpony doet! Ik hoop dat het ponytje snel beter wordt :(:)

Xliesje13X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-15 10:39

Gisteren was ik weer geweest de eigenaresse had het hekje verplaatst zodat ze meer gras kregen... Maar dat hek was helemaal omver gelopen en de twee shetjes stonden dus in heel de wei..
Ik merkte meteen dat Blessie zich niet lekker voelde en ze keek doffer uit haar ogen.. Het gaat dus weet slechter en dat komt doordat ze teveel gras binnen heeft gekregen.. Ik meteen de shetjes binnen gezet en de eigenaar gebeld. Ze zei dat er waarschijnlijk geen stroom op stond en dat ze daarom het hek hebben gesloopt... Ik heb toen heel duidelijk gezegd dat het voor Blessie niet zo goed is geweest en dat ze voorlopig maar niet op gras moet..
Nou ging het net zo goed! ;(
Ik baal echt heel erg..

Murloc

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 11:05

Heeft je verzorgpony nu nogsteeds geen hooi dan?

Rivjenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 11:23

Mijn welsh is al 3 keer hoefbevangen geweest. Ze kan nooit meer op het gras en staat altijd op de paddock. Ze blijft er gevoelig voor. Na een half uurtje grazen is het alweer raak dus dat risico wil ik niet meer nemen. Heel kort gras kan ook gevaarlijk zijn ivm het fructaangehalte. Suikers dus. Mijn pony zat laatst alweer tegen bevangen aan en dat terwijl ze alleen nog hooi krijgt. Ik heb nu weer ander hooi, zeer zeer arm. Ze heeft ook een tijd op graszaadhooi gestaan, dat lijkt net stro. En idd vooral niets geven van voet, appels, wortels etc. Wat ook heel goed is is glucobalance. Dat zorgt ook voor de afvoer van afvalstoffen. Verder hoop ik dat je de eigenaar echt kunt overtuigen van de noodzaak van een paddock met een goed hek met stroom. Mijn pony heeft ook een slowfeeder, zo'n bak met een rek op het hooi. Als liksteen kun je ook een magnesiumliksteen kopen, dat is goed bij hoefbevangenheid. Veel sterkte met het herstel!

Xliesje13X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-15 11:26

Ilonaa__ schreef:
Heeft je verzorgpony nu nogsteeds geen hooi dan?

Ja dat wel hoor! De eigenaar had de avond nadat ik het gevraagd had hooi gehaald. Maar de eigenaar had de shetjes op het weiland laten staan.. Ze hadden dus het hek gesloopt en daarna konden ze grazen op heel het weiland (dat op zich niet zo groot is hoor)

Xliesje13X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-15 11:34

Ik weet nu dat het heel snel terug komt en ik heb dus ook al meerdere keren gevraagd of de eigenaar geen paddock kan creëren ofzo. Maar dat kost natuurlijk ook wel wat en dat is de eigenaar niet van plan volgensmij.. Ze wil denk ik Blessie gewoon weer op gras zetten zodra ze 'beter' is. Maar we hebben nu al wel gemerkt dat dat echt niet gaat. Want Blessie voelt zich al helemaal niet meer goed als een nachtje op gras staat..
Waarom komt er nou geen paddock?? :(
Dan gaat het tenminste weer goed met Blessie.. Ik baalde er al van dat ze hoefbevangen is en nu is het weer erger..
Met Blessie kan ik nu niks meer doen terwijl ik leuke plannen had..
Dit alles klinkt heel dramatisch maar eigenlijk vind ik het ook echt niet leuk :o

Ik ga proberen echt een gesprek aan te gaan met de eigenaar en ik ga desnoods er ook nog met mijn ouders over praten.
En dan hopen dat de eigenaar actie gaat ondernemen! ;)

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 11:38

Ik vind het zorgelijk dat de eigenaar er niet zo de ernst van in lijkt te zien... Dik compliment voor hoe jij ermee omgaat! Maar de eigenaar zou wat meer betrokkenheid mogen tonen.

Rivjenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 11:57

Ik zou bijna zeggen breng Blessie maar bij mij, dan heeft mijn pony ook een maatje. Maar ik hoop dat de eigenaar de ernst gaat inzien want als ze straks ernstige hoefkanteling heeft loopt het niet goed af. Ik neem aan dat de eigenaar dat ook niet wil.

Xliesje13X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-15 13:46

Zoals ieder paardenmeisje wil ik ook heel graag een eigen paard :o maar dat gaat niet ivm. met geld en tijd ;) daarom ben ik heel blij dat ik 2 verzorgshetjes heb en 1 verzorgpaard waar mee ik (bijna ;) ) alles mag doen wat ik wil. Maar in dit soort situaties dat de eigenaresse (ik zeg trouwens hele tijd eigenaar om dat dat makkelijker typen is maar het is dus een vrouw :D ) niet helemaal weet wat er is en wat je er aan moet doen (wat ik eerst zelf ook niet wist maar dankzij jullie wel) zou ik Blessie graag ergens anders stallen. Een stal vlak bij mijn huis met een paddock ;)
Maar dit gaat nou eenmaal niet. Dus word het gewoon smeken om een paddock.
En als het echt niet anders kan stel ik wel voor om mee te betalen als het geld zo'n groot probleem is :o

Iemand nog tips om het vriendelijk maar toch duidelijk te vragen aan de eigenaresse of het toch niet beter is om een paddock aan te leggen?

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 19:06

Xliesje13X schreef:
Zoals ieder paardenmeisje wil ik ook heel graag een eigen paard :o maar dat gaat niet ivm. met geld en tijd ;) daarom ben ik heel blij dat ik 2 verzorgshetjes heb en 1 verzorgpaard waar mee ik (bijna ;) ) alles mag doen wat ik wil. Maar in dit soort situaties dat de eigenaresse (ik zeg trouwens hele tijd eigenaar om dat dat makkelijker typen is maar het is dus een vrouw :D ) niet helemaal weet wat er is en wat je er aan moet doen (wat ik eerst zelf ook niet wist maar dankzij jullie wel) zou ik Blessie graag ergens anders stallen. Een stal vlak bij mijn huis met een paddock ;)
Maar dit gaat nou eenmaal niet. Dus word het gewoon smeken om een paddock.
En als het echt niet anders kan stel ik wel voor om mee te betalen als het geld zo'n groot probleem is :o

Iemand nog tips om het vriendelijk maar toch duidelijk te vragen aan de eigenaresse of het toch niet beter is om een paddock aan te leggen?

misschien zoiets? (ben niet goed in vriendelijk dingen vragen als het om zulke dingen gaat, maar goed) Dat het misschien slim is om een paddock aan te leggen omdat het voor de eigenaar waarschijnlijk veel duurder wordt als de pony naar zo'n kliniek een speciaal beslag moet halen?
tja, het kan zijn dat dit niet vriendelijk genoeg is :o

Xliesje13X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-15 19:28

horsielove3 schreef:
misschien zoiets? (ben niet goed in vriendelijk dingen vragen als het om zulke dingen gaat, maar goed) Dat het misschien slim is om een paddock aan te leggen omdat het voor de eigenaar waarschijnlijk veel duurder wordt als de pony naar zo'n kliniek een speciaal beslag moet halen?

Das een goede! Thnx!
Ik ga denk ik ook zeggen dat Blessie toch nooit meer 24/7 op het gras kan lopen. Want als ze dan de wei op gaat dat het een uurtje later al weer raak is: pony moet op stal, da er weer bij en weer afwachten en als je hem dan weer op de wei zet dat het zich dan weer herhaald. Moet toch duidelijk zijn? ;)

Omdat ik nu eigenlijk niks met Blessie kan doen (behalve poetsen dan) vroeg ik me af of het ik Blessie vrijheidsdressuur kan leren. Want dat wil ik altijd al doen maar dat kwam er nooit van. :D
Maar dan heb ik weer een probleem want dan kan ik haar natuurlijk niet belonen met snoepjes ofzo.. En ik heb wel gemerkt dat Blessie het veel sneller leert met snoepjes ;)
Iemand nog andere ideeën om te doen?

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 19:45

Xliesje13X schreef:
horsielove3 schreef:

Das een goede! Thnx!
Ik ga denk ik ook zeggen dat Blessie toch nooit meer 24/7 op het gras kan lopen. Want als ze dan de wei op gaat dat het een uurtje later al weer raak is: pony moet op stal, da er weer bij en weer afwachten en als je hem dan weer op de wei zet dat het zich dan weer herhaald. Moet toch duidelijk zijn? ;)

Omdat ik nu eigenlijk niks met Blessie kan doen (behalve poetsen dan) vroeg ik me af of het ik Blessie vrijheidsdressuur kan leren. Want dat wil ik altijd al doen maar dat kwam er nooit van. :D
Maar dan heb ik weer een probleem want dan kan ik haar natuurlijk niet belonen met snoepjes ofzo.. En ik heb wel gemerkt dat Blessie het veel sneller leert met snoepjes ;)
Iemand nog andere ideeën om te doen?

Invlechten, masseren (vind ik altijd leuk :o ) fotoshoot ofzo?