Groot probleem! Wie kan ons helpen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kinke

Re: Groot probleem! Wie kan ons helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 18:42

Maar waarom dan geen stal zoeken waar ze wel genoeg te eten krijgt?

jolinebonnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-15 18:42

Wendy1989 schreef:
Gezien de pony dus 24/7 buiten staat misschien ook het geval dat de pony te veel energie verbruikt om zich warm te houden?
Werken jullie met dekens?

Hier hebben we inderdaad ook aangedacht. Nee we werken niet met dekens.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 18:50

NatalieLot schreef:
Wel nikas normaal gesproken als een paard kreuepl is krijgt die boxrust, en koelen is zeker nooit verkeerd en eigenlijk het beste wat je altijd kunt doen en niks verkeerds mee doet. Hetzelfde met het voer, grasmix is hartstikke goed en de natures best zit niet veel in, een paard in training hoort 4 kilo brok te krijgen. Een paard op rust dus de helft.

Een paard dat stil staat krijgt alleen maar meer klachten. Je hebt doorbloeding nodig voor de genezing. Stilstaan is geen doorbloeding daarbij nog eeens koelen is zeker geen doorbloeding meer. Boxrust is nooit goed tenzij bij een breuk.
En 4 kilo brok wat een ouderwetse ideeën hou jij erop na zeg

En als je met niemand in discussie wil, wat doe je dan op een discussie forum?
Laatst bijgewerkt door Nikass op 01-03-15 19:05, in het totaal 2 keer bewerkt

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 18:52

Ts echt zoek een andere stalling voor je paard. Ik las in je zus haar profiel dat jullie haar bij vrienden hebben staan? Als het vrienden zijn zou je het best kunnen vragen of ze haar meer willen voeren. Jullie ouders betalen de stalling dus er moet ook goed voor gezorgt worden. Anders net zo goed geen stalling meer betalen. Maar ga daar weg!!!! Je doet je paard echt geen goed om daar nog te blijven staan. Dadelijk is ze nog magerder en dan? Een DA zal eerst op wormen gaan zoeken en dan zal er toch uitkomen dat dit beest te mager is. Het is niet eerlijk tegen over het paard. Al moet je 10 min langer fietsen voor een andere stalling

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 18:55

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 18:57

Zoals ik het begrijp staat ze dag en nacht buiten met een paard en een ezel? En dan krijgen ze met z'n allen 2 plakken hooi per dag??
Als ze er overheen plassen en het niet opeten begrijp ik prima dat je niet meer mag voeren, dan moet je wss alleen maar meer weggooien... maar er moet wel een oplossing voor komen. Misschien mag ze van de andere 2 niet eten. Los daarvan zou ik zeker gaan kijken naar een bak of net waar het hooi in kan zodat ze het niet verspillen.

Wat zegt jullie instructie van de kreupelheid? Voor mij zijn instructrice en hoefsmid de absolute eersten waar ik vragen aan voorleg (er zijn uitzonderingen maar dat spreekt voor zich). Mijn merrie liep ook een tijd af en toe net niet goed, juf naar laten kijken, andere manier gaan trainen en verdwenen als sneeuw voor de zon. Was puur spierenkwestie.

Wendy1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 19:01

jolinebonnie schreef:
Wendy1989 schreef:
Gezien de pony dus 24/7 buiten staat misschien ook het geval dat de pony te veel energie verbruikt om zich warm te houden?
Werken jullie met dekens?

Hier hebben we inderdaad ook aangedacht. Nee we werken niet met dekens.

Misschien is dat een idee toen je pony kreeg was ze geschoren en nu staat ze 24/7 buiten zonder deken... wat als ze moeilijk vacht aan maakt?
Onbeperkt hooi kan ook geen kwaad.

Dit alles verklaart de kreupelheid niet maar het vermageren misschien wel?

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 19:07

jolinebonnie schreef:
Kinke schreef:
Dat was al gemeld, dat jullie dat nu voeren. Maar hoe gaan jullie het hooi probleem oplossen?

Dat weten we nog niet. Dat is niet volledig aan ons.

Dat is het dus wel.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 19:09

Ik lees al even mee.Paarden horen helemaal geen granen en zg. krachtvoer te eten. Veel hooi, daarbij kan je goed een slobber maken van bietenpulp( zonder melasse, bv. Pavo speedibeet) zemelen en luzerne (zonder melasse!!). Daar kun je dan evt. een Balancer of vitamine/ mineralenbrokje bij geven, zonodig. Dit is allemaal alleen vezelig voer= ruwvoer.
Jouw paard is erg jong ingereden en meteen al aan het werk. Ik zou het een tijd rustiger aan doen en eerst de basis van welbevinden goed verzorgen. Lekker grondwerk doen, dan opbouwen aan de dubbele lijnen en zo toewerken naar weer berijden.
Als je stalbaas geen hooi wil verstrekken, moet je bijkopen of op zoek naar een andere stal. Te weinig hooi ...daar wordt je paard ziek van!
Maagzweren komen bv. vaak voor en komen door te weinig ruwvoer. Krachtvoer veroorzaakt ook maagzweren en onbalans in de darmflora.
Pb mij gerust voor tips en vragen.

annechica

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 19:24

Brainless schreef:
Citaat:
Ze staat trouwens in een paddock met nog een pony en een ezel,

Wordt de ezel (en de paarden) wel goed ontwormt?
Dit ivm longwormen die ezels vaak hebben en voor hun niet schadelijk is maar wel voor paarden.
http://www.dierenklinieken.net/dieren/p ... ormen.aspx

Ja die worden regelmatig ontwormd! Een maand geleden nog als ik het goed heb.

jolinebonnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-15 19:25

Brainless schreef:
Citaat:
Ze staat trouwens in een paddock met nog een pony en een ezel,

Wordt de ezel (en de paarden) wel goed ontwormt?
Dit ivm longwormen die ezels vaak hebben en voor hun niet schadelijk is maar wel voor paarden.
http://www.dierenklinieken.net/dieren/p ... ormen.aspx

Ja ze worden allemaal regelmatig ontwormt.

annechica

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 19:26

Jetta schreef:
Ik lees al even mee.Paarden horen helemaal geen granen en zg. krachtvoer te eten. Veel hooi, daarbij kan je goed een slobber maken van bietenpulp( zonder melasse, bv. Pavo speedibeet) zemelen en luzerne (zonder melasse!!). Daar kun je dan evt. een Balancer of vitamine/ mineralenbrokje bij geven, zonodig. Dit is allemaal alleen vezelig voer= ruwvoer.
Jouw paard is erg jong ingereden en meteen al aan het werk. Ik zou het een tijd rustiger aan doen en eerst de basis van welbevinden goed verzorgen. Lekker grondwerk doen, dan opbouwen aan de dubbele lijnen en zo toewerken naar weer berijden.
Als je stalbaas geen hooi wil verstrekken, moet je bijkopen of op zoek naar een andere stal. Te weinig hooi ...daar wordt je paard ziek van!
Maagzweren komen bv. vaak voor en komen door te weinig ruwvoer. Krachtvoer veroorzaakt ook maagzweren en onbalans in de darmflora.

Ik ga proberen dat ze meer hooi krijgen! Miss wilt mijn vader even in overleg gaan met de stalbeheerder.

Wendy1989

Re: Groot probleem! Wie kan ons helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 19:28

Als ze niet bereid zijn meer hooi te geven zal ik toch opzoek gaan naar een andere stalling

jolinebonnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-15 19:29

amyz schreef:
Zoals ik het begrijp staat ze dag en nacht buiten met een paard en een ezel? En dan krijgen ze met z'n allen 2 plakken hooi per dag??
Als ze er overheen plassen en het niet opeten begrijp ik prima dat je niet meer mag voeren, dan moet je wss alleen maar meer weggooien... maar er moet wel een oplossing voor komen. Misschien mag ze van de andere 2 niet eten. Los daarvan zou ik zeker gaan kijken naar een bak of net waar het hooi in kan zodat ze het niet verspillen.

Wat zegt jullie instructie van de kreupelheid? Voor mij zijn instructrice en hoefsmid de absolute eersten waar ik vragen aan voorleg (er zijn uitzonderingen maar dat spreekt voor zich). Mijn merrie liep ook een tijd af en toe net niet goed, juf naar laten kijken, andere manier gaan trainen en verdwenen als sneeuw voor de zon. Was puur spierenkwestie.

Je begrijpt het verkeerd. De paddock is tegelijkertijd een uitloopstal, zo moet je het meer zien. Ze hebben een overdekt gedeelte van waaruit ze de paddock in lopen wanneer ze willen. Ze staat wel dag en nacht samen met het paard en de ezel. Ze krijgen met z'n allen 4 plakken hooi per dag. Het is ook niet zo dat ze van de andere 2 niet mag eten. Ze is zelf namelijk een beetje de baas in het groepje dus dan zou het nog eerder andersom zijn, maaar ook dit is niet het geval. We zijn nu zelf ook aan het kijken of we het hooi voortaan in hooinetten kunnen doen en die op hangen zodat er geen hooi wordt verspilt.
Wij hebben geen instructrice op dit moment. De hoefsmid spreken wij zelf niet aangezien hij ze 's ochtends als wij op school zitten bekapt.

annechica

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 19:30

Jetta schreef:

Bedankt! De dochter an de eigennaar zegt dat als ze weer nieuw hooi hebben (berer hooi wat ze goed opeten) ze dan 6 plakken per dag mogen met zn 3en. Nog steeds nie helemaal voldoende maar het word al weer wat meer.

jolinebonnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-15 19:32

Jetta schreef:

Bedankt!

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 19:35

annechica schreef:
Jetta schreef:

Bedankt! De dochter an de eigennaar zegt dat als ze weer nieuw hooi hebben (berer hooi wat ze goed opeten) ze dan 6 plakken per dag mogen met zn 3en. Nog steeds nie helemaal voldoende maar het word al weer wat meer.

dat zijn 2 plakken per paard/ezel, nog niet veek maargoed, wie ben ik.....
Laatst bijgewerkt door Yenni op 01-03-15 19:36, in het totaal 1 keer bewerkt

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 19:36

Krijgen de pony's en ezel hun hooi onder een afdak? Want als het nat regent lusten ze het vaak niet meer en laten ze het liggen, hoewel ze nog wel honger hebben. Het kan ook gewoon slecht hooi zijn, waardoor ze het niet lusten.
EDIT: Oh, dat laatste lijkt dus het geval te zijn. Bedenk wel dat dit een grote fout van je staleigenaar is die je in de toekomst niet meer moet accepteren. Hij koopt goedkoop (slecht) hooi in waardoor hij lekker kan vangen, en jouw pony gaat er bijna aan onderdoor. Hier moet je voortaan echt kritisch op zijn!

Een deken kan helpen omdat er dan niet zo'n dikke vacht aangemaakt hoeft te worden. Dit spaart een berg energie. Het is nu alleen te laat in het seizoen om hier nog mee te beginnen. Ik zou er nu een 0 grams regendeken op leggen. (Wel pas doen als de pony droog is!)

Ontworm desnoods met Verm-X. Dan wordt de darmflora niet aangetast. Dat is wel belangrijk bij zo'n magere pony. Het doodt misschien de wormen wat minder effectief, maar het is voor de hele spijsvertering beter. (Tenzij de pony een zware worminfectie heeft, maar dat lijkt niet het geval te zijn.)

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 19:38

Als ze 4 plakken per dag krijgen en zij gewoon mag eten hoort ze er niet zo uit te zien.

Jullie zijn dus onbegeleid bezig met zo'n jong paard te rijden?

annechica

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 19:39

LindyH schreef:
Krijgen de pony's en ezel hun hooi onder een afdak? Want als het nat regent lusten ze het vaak niet meer en laten ze het liggen, hoewel ze nog wel honger hebben. Het kan ook gewoon slecht hooi zijn, waardoor ze het niet lusten.

Een deken kan helpen omdat er dan niet zo'n dikke vacht aangemaakt hoeft te worden. Dit spaart een berg energie. Het is nu alleen te laat in het seizoen om hier nog mee te beginnen. Ik zou er nu een 0 grams regendeken op leggen. (Wel pas doen als de pony droog is!)

Ontworm desnoods met Verm-X. Dan wordt de darmflora niet aangetast. Dat is wel belangrijk bij zo'n magere pony. Het doodt misschien de wormen wat minder effectief, maar het is voor de hele spijsvertering beter. (Tenzij de pony een zware worminfectie heeft, maar dat lijkt niet het geval te zijn.)

Ja ze krijgen het wel onder een afdak maar soms is het hooi idd nat maar dat is. Niet altijd het geval. Sorry maar iedereen noemt iets anders om mee te ontwormen, zo weet ik niet meer welke nou juist is. Dat ga ik dan maar even met de Da overlegen, bedankt!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 19:41

annechica schreef:
Ja die worden regelmatig ontwormd! Een maand geleden nog als ik het goed heb.

Ook tegelijk met de pony van jullie?

Wendy1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 19:43

Hmmm bij beter hooi 6 plakken hooi voor met z'n 3e daar word je pony nooit beter van.

Waarom is een ander stalling geen optie als ik zo brutaal mag zijn?

annechica

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 19:44

amyz schreef:
Als ze 4 plakken per dag krijgen en zij gewoon mag eten hoort ze er niet zo uit te zien.

Jullie zijn dus onbegeleid bezig met zo'n jong paard te rijden?

Ze krijgen idd 4 plakken per dag, wat ik zelf weinig vind. Ik weet ook niet waarom ze er zo uitziet, al hoewel ze weinig hooi krijgt. Maar de andere pony is niet zo mager, wel wat ingevallen in de kont en dat is ruwvoer te kort dat weet ik,maar de andere pony is meer een haflinger type ligt het daaraan dat die minder dun is? Weet iemand dat? Ja en nee, we hadden af en toe les op de manege maar dat was dik een half uur stappen en dat kon niet meer in de winter. Er word nu een manege heel dicht bij ons gebouwd dus daar kunenn we dan weer veder gaan lessen. Maar nu rijden we toch soieso niet.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 19:46

4 plakken van een normale baal voor 3 paardjes, is heel weinig.
Hier voer ik aan 2 koudbloedjes en 1 nrps-er ca 1 1/2 baal per dag.
En ze zijn absoluut niet te dik.

annechica

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 19:48

Wendy1989 schreef:
Hmmm bij beter hooi 6 plakken hooi voor met z'n 3e daar word je pony nooit beter van.

Waarom is een ander stalling geen optie als ik zo brutaal mag zijn?

Nee dat weet ik, maar altijd wat beter dan 4 plakken.

Dan zou ik naar een manege moeten en daar staan ze binnen in een stal, wat ik niet wil. Word ook maar 2x per dag hooi gevoerd. Pony komt amper buiten dan n moet je weer extra betalen volgensmij en het is 3x zo duur zowat. Dan heb ik niet veel voordelen daaraan, aangezien er daar ook niet veel word gevoerd en ik mijn pony echt buiten wil hebben aangezien zij heel veel energie altijd heeft en het heerlijk vind om lekker buiten te staan dan de hele dag in een stal en zich rot te vervelen☺️