Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
NatalieLot schreef:Wel nikas normaal gesproken als een paard kreuepl is krijgt die boxrust, en koelen is zeker nooit verkeerd en eigenlijk het beste wat je altijd kunt doen en niks verkeerds mee doet. Hetzelfde met het voer, grasmix is hartstikke goed en de natures best zit niet veel in, een paard in training hoort 4 kilo brok te krijgen. Een paard op rust dus de helft.
Citaat:Ze staat trouwens in een paddock met nog een pony en een ezel,
jolinebonnie schreef:Wendy1989 schreef:Gezien de pony dus 24/7 buiten staat misschien ook het geval dat de pony te veel energie verbruikt om zich warm te houden?
Werken jullie met dekens?
Hier hebben we inderdaad ook aangedacht. Nee we werken niet met dekens.
Brainless schreef:Citaat:Ze staat trouwens in een paddock met nog een pony en een ezel,
Wordt de ezel (en de paarden) wel goed ontwormt?
Dit ivm longwormen die ezels vaak hebben en voor hun niet schadelijk is maar wel voor paarden.
http://www.dierenklinieken.net/dieren/p ... ormen.aspx
Brainless schreef:Citaat:Ze staat trouwens in een paddock met nog een pony en een ezel,
Wordt de ezel (en de paarden) wel goed ontwormt?
Dit ivm longwormen die ezels vaak hebben en voor hun niet schadelijk is maar wel voor paarden.
http://www.dierenklinieken.net/dieren/p ... ormen.aspx
Jetta schreef:Ik lees al even mee.Paarden horen helemaal geen granen en zg. krachtvoer te eten. Veel hooi, daarbij kan je goed een slobber maken van bietenpulp( zonder melasse, bv. Pavo speedibeet) zemelen en luzerne (zonder melasse!!). Daar kun je dan evt. een Balancer of vitamine/ mineralenbrokje bij geven, zonodig. Dit is allemaal alleen vezelig voer= ruwvoer.
Jouw paard is erg jong ingereden en meteen al aan het werk. Ik zou het een tijd rustiger aan doen en eerst de basis van welbevinden goed verzorgen. Lekker grondwerk doen, dan opbouwen aan de dubbele lijnen en zo toewerken naar weer berijden.
Als je stalbaas geen hooi wil verstrekken, moet je bijkopen of op zoek naar een andere stal. Te weinig hooi ...daar wordt je paard ziek van!
Maagzweren komen bv. vaak voor en komen door te weinig ruwvoer. Krachtvoer veroorzaakt ook maagzweren en onbalans in de darmflora.
Pb mij gerust voor tips en vragen.
amyz schreef:Zoals ik het begrijp staat ze dag en nacht buiten met een paard en een ezel? En dan krijgen ze met z'n allen 2 plakken hooi per dag??
Als ze er overheen plassen en het niet opeten begrijp ik prima dat je niet meer mag voeren, dan moet je wss alleen maar meer weggooien... maar er moet wel een oplossing voor komen. Misschien mag ze van de andere 2 niet eten. Los daarvan zou ik zeker gaan kijken naar een bak of net waar het hooi in kan zodat ze het niet verspillen.
Wat zegt jullie instructie van de kreupelheid? Voor mij zijn instructrice en hoefsmid de absolute eersten waar ik vragen aan voorleg (er zijn uitzonderingen maar dat spreekt voor zich). Mijn merrie liep ook een tijd af en toe net niet goed, juf naar laten kijken, andere manier gaan trainen en verdwenen als sneeuw voor de zon. Was puur spierenkwestie.
Jetta schreef:Ik lees al even mee.Paarden horen helemaal geen granen en zg. krachtvoer te eten. Veel hooi, daarbij kan je goed een slobber maken van bietenpulp( zonder melasse, bv. Pavo speedibeet) zemelen en luzerne (zonder melasse!!). Daar kun je dan evt. een Balancer of vitamine/ mineralenbrokje bij geven, zonodig. Dit is allemaal alleen vezelig voer= ruwvoer.
Jouw paard is erg jong ingereden en meteen al aan het werk. Ik zou het een tijd rustiger aan doen en eerst de basis van welbevinden goed verzorgen. Lekker grondwerk doen, dan opbouwen aan de dubbele lijnen en zo toewerken naar weer berijden.
Als je stalbaas geen hooi wil verstrekken, moet je bijkopen of op zoek naar een andere stal. Te weinig hooi ...daar wordt je paard ziek van!
Maagzweren komen bv. vaak voor en komen door te weinig ruwvoer. Krachtvoer veroorzaakt ook maagzweren en onbalans in de darmflora.
annechica schreef:Jetta schreef:Ik lees al even mee.Paarden horen helemaal geen granen en zg. krachtvoer te eten. Veel hooi, daarbij kan je goed een slobber maken van bietenpulp( zonder melasse, bv. Pavo speedibeet) zemelen en luzerne (zonder melasse!!). Daar kun je dan evt. een Balancer of vitamine/ mineralenbrokje bij geven, zonodig. Dit is allemaal alleen vezelig voer= ruwvoer.
Bedankt! De dochter an de eigennaar zegt dat als ze weer nieuw hooi hebben (berer hooi wat ze goed opeten) ze dan 6 plakken per dag mogen met zn 3en. Nog steeds nie helemaal voldoende maar het word al weer wat meer.
LindyH schreef:Krijgen de pony's en ezel hun hooi onder een afdak? Want als het nat regent lusten ze het vaak niet meer en laten ze het liggen, hoewel ze nog wel honger hebben. Het kan ook gewoon slecht hooi zijn, waardoor ze het niet lusten.
Een deken kan helpen omdat er dan niet zo'n dikke vacht aangemaakt hoeft te worden. Dit spaart een berg energie. Het is nu alleen te laat in het seizoen om hier nog mee te beginnen. Ik zou er nu een 0 grams regendeken op leggen. (Wel pas doen als de pony droog is!)
Ontworm desnoods met Verm-X. Dan wordt de darmflora niet aangetast. Dat is wel belangrijk bij zo'n magere pony. Het doodt misschien de wormen wat minder effectief, maar het is voor de hele spijsvertering beter. (Tenzij de pony een zware worminfectie heeft, maar dat lijkt niet het geval te zijn.)
amyz schreef:Als ze 4 plakken per dag krijgen en zij gewoon mag eten hoort ze er niet zo uit te zien.
Jullie zijn dus onbegeleid bezig met zo'n jong paard te rijden?
Wendy1989 schreef:Hmmm bij beter hooi 6 plakken hooi voor met z'n 3e daar word je pony nooit beter van.
Waarom is een ander stalling geen optie als ik zo brutaal mag zijn?