sectorwerkstuk: wanneer moet een paard op hoefijzers lopen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

FjeLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 21:11

Het paard die dat heeft is niet mijn paard en heeft inmiddels al andere ijzers.
En kom op,ik heb het van een site en heb dat er ook bij gezet.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 21:15

-Waarom loopt jou paard wel of niet op ijzers?
+ wel; omdat m'n paard erg zachte voeten heeft en daarnaast enorme platvoeten ontwikkeld zonder ijzer
-Heb je bij je keuze rekening gehouden met het milieu?
+ nee
-Heb je positieve of juist negatieve ervaringen met hoefijzers?
+ positief (zelf) maar zie veeeel onkunde om me heen
-Heb je je paard het hele jaar door op ijzers staan of bv niet in de winter?
+ altijd 4kant beslagen
-waarom heb je die keuze gemaakt?
+ zie vraag 1; voetgezondheid dus

helaas zie ik wel enorm veel onkundige smeden om me heen, wat die al niet aan kunnen richten met 2 keer bekappen onvoorstelbaar.

Sayra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 21:24

Waarom loopt jou paard wel of niet op ijzers?
Mijn paard loopt op ijzers omdat haar achterbeen scheef staat en ze een plat voet heeft. We zijn nu door middel van ijzers met speciaal beslag haar hoeven zo correct mogelijk te maken zodat haar been het makkelijker heeft.

Heb je bij je keuze rekening gehouden met het milieu?
Nee, in zekere zin ik heb er over nagedacht dat ik het liefst mijn paard zo natuurlijk mogelijk wil houden en dus het liefst zonder ijzers wil maar gezien haar hoeven en benen gaat dit helaas niet.

Heb je positieve of juist negatieve ervaringen met hoefijzers?
Zeer positieve ervaringen, mijn kreupele pony ging weer showend door de bak.

Heb je je paard het hele jaar door op ijzers staan of bv niet in de winter? en waarom heb je die keuze gemaakt?
Hele jaar door. Dit vanwege haar mankement

NoaHD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 21:30

Waarom loopt jouw paard wel of niet op ijzers?
Mijn pony staat op ijzers omdat ze artrose heeft en gevoelige hoeven (slijten heel snel). Haar hoeven stonden in de franse stand, daardoor is haar artrose ook ontstaan. Heeft hiervoor nooit ijzers gehad (is nog maar 4).

Nee, het liefst wil ik haar zonder ijzers laten lopen, maar helaas door haar hoefstand en de gevoelige hoeven kan dat niet.

ik heb goede ervaringen met hoefijzers, mijn pony loopt nu zonder pijn!

Heb je je paard het hele jaar door op ijzers staan of bv niet in de winter? En waarom heb je die keuze gemaakt?
Het hele jaar door, vanwege haar ''blessure''.

Ik hoop dat ik je hier mee geholpen heb! :)

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 21:34

FjeLOVER schreef:
Hoi,
Het nadeel met hoefijzers is wel zo dat de ijzernagels de hoef beschadigen.
een howfijzer is ook niet heel schokdempend.
Ook struikelen paarden met hoefijzers vaker dan paarden die geen hoefijzers hebben omdat er minder doorbloeding in de hoef is en daardoor hebben paarden minder gevoel in hun hoeven waardoor ze niet goed kunnen voelen met hun hoeven.

natuurlijk zijn er ook voordelen aan!

persoonlijk (!) Vind ik hoefschoenen het beste voor de hoef,dan komt ervan geen beschadigde hoef en dan slijten de hoeven ook niet af!

Dit heb ik gelezen op een site over de voor- en -nadelen van hoefijzers.

Mijn pony loopt op blote voeten te krabbelen en te struikelen, op zijn ijzers loopt hij als een trein, zonder te struikelen.
Niks leeswerk, persoonlijke ervaring!

Ijzerloos is leuk als het kan, maar het kan gewoon niet voor elk paard.

Mijn haf is geen 27 geworden om nu koste wat kost ijzerloos pijn aan zijn pootjes te krijgen, of noodgedwongen weideversiering te worden, ipv nog 3x per week mee naar het bos te mogen voor ritten van 10-20 km.

Lekker ijzers eronder en gaan met die banaan.

Maartje1990

Re: sectorwerkstuk: wanneer moet een paard op hoefijzers lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 22:15

Als je paard kreupel loopt zonder ijzer dan moet je iets doen aan de oorzaak. Geen ijzer er onder slaan als zijnde symptoombestrijding. Jammer dat er nog steeds mensen zijn die dat niet snappen.

In grote delen van Amerika lopen er vele wilde paarden over rotsige bodems en ruwe bodems zonder hoefijzers en ook zonder bloederige stompjes. ;)

Wbt de nadelen van hoefbeslag heb er voor de "bokt be like "waar is je bron?!' " ook meteen een bron bij gezet die zelfs van bokt goedkeuring zal krijgen.

- Het is tegennatuurlijk. Een lichaamsvreemd voorwerp wordt met nagels aan de hoef bevestigd
- Het fixeert de hoef en vermindert altijd enigszins de normale beweeglijkheid van de hoornschoen
- De hoefnagels beschadigen de hoornwand
- De hoef droogt gemakkerlijker uit
- De tegendruk van de bodem tegen de zool en de straal wordt iets verminderd
- Het hoefijzer vermindert de natuurlijke schokbreking
- Paarden met hoefijzers glijden eerder uit dan paarden zonder hoefijzers
- Doordat in de voorste hoefhelft genageld wordt, slijt de draagrand in het toongedeelte nauwelijks en in het verenen gedeelte juist wel. Hierdoor verandert na enkel weken de hoefvorm en dus de VOETAS (!!!)

Uit 'Hoefproblemen' Rob van Nassau

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 22:23

Zoals ik al schreef, de pony is inmiddels al 27 (en niet geheel artrose-vrij).
Hij loopt op ijzers met hoofpad ertussen als een zonnetje, op blote voeten loopt hij hoe langer het duurt, hoe slechter.
Ik ga het hem niet aandoen om hem daar 'doorheen' te laten lopen, als hij met ijzers als een zonnetje loopt.
Hij heeft verder puike hoeven, de hoefsmid wilde dat alle paarden uit zijn klantenbestand zulke goede hoeven heeft.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 22:26

Maartje1990 schreef:
Als je paard kreupel loopt zonder ijzer dan moet je iets doen aan de oorzaak. Geen ijzer er onder slaan als zijnde symptoombestrijding. Jammer dat er nog steeds mensen zijn die dat niet snappen.

In grote delen van Amerika lopen er vele wilde paarden over rotsige bodems en ruwe bodems zonder hoefijzers en ook zonder bloederige stompjes. ;)

Wbt de nadelen van hoefbeslag heb er voor de "bokt be like "waar is je bron?!' " ook meteen een bron bij gezet die zelfs van bokt goedkeuring zal krijgen.

- Het is tegennatuurlijk. Een lichaamsvreemd voorwerp wordt met nagels aan de hoef bevestigd
- Het fixeert de hoef en vermindert altijd enigszins de normale beweeglijkheid van de hoornschoen
- De hoefnagels beschadigen de hoornwand
- De hoef droogt gemakkerlijker uit
- De tegendruk van de bodem tegen de zool en de straal wordt iets verminderd
- Het hoefijzer vermindert de natuurlijke schokbreking
- Paarden met hoefijzers glijden eerder uit dan paarden zonder hoefijzers
- Doordat in de voorste hoefhelft genageld wordt, slijt de draagrand in het toongedeelte nauwelijks en in het verenen gedeelte juist wel. Hierdoor verandert na enkel weken de hoefvorm en dus de VOETAS (!!!)

Uit 'Hoefproblemen' Rob van Nassau

Ik ben het met je eens dat geen ijzers gebruiken de voorkeur heeft, maar die "wilde paarden vergelijking" gaat behoorlijk mank: er zijn nooit paarden aangetroffen van meer dan 12 jaar oud.
Zie paard van Marije..........

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 22:27

Ik denk er anders over. Maar goed, daar hoeven we in dit topic geen discussie over te voeren.

Hier kun je trouwens foto's vinden van de wilde paarden in Nevada (Amerika) er zijn ook verschillende foto's waarop de hoeven goed te zien zijn. En je ziet ook zeer rotsige ondergronden maar toch prachtige hoeven. Wat volgens sommige hier onmogelijk zou moeten zijn.

Ts vast interssant om eens naar te kijken voor je sectorwerkstuk!
https://www.facebook.com/NVWilds/photos_stream

@ikke: dat is niet waar hoor, waar haal je dat in godsnaam vandaan?

Edit er zullen vast paarden die niet ouder worden dan twaalf maar ik naar mijn weten blijkt uit onderzoek zelfs dat gevonden paarden niet zijn overleden aan hoefproblemen.

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 22:33

Mijn paard loopt op ijzers uit medisch noodzaak. Ze had een bokvoet, is nu geopereerd aan d'r pees en moet nu op ijzers blijven om d'r voet in de juiste stand te houden
Nope
Beide. Mijn paard loopt er zichtbaar fijner op, hoeven slijten minder hard (eerst was het 1 keer in de 4 weken bekappen en nu 1 keer in de 6/7 weken nieuwe ijzers). Nadeel is wel dat ze niet meer zonder kan, het duurder is en in het zomerseizoen in het weiland kunnen ze gaan glijden.
-Heb je je paard het hele jaar door op ijzers staan of bv niet in de winter? en waarom heb je die keuze gemaakt?
Ze moet de rest van d'r leven op ijzers blijven, zowel winter als zomer

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 22:34

Maar jij zou dus serieus een exmanegepony van 22 die met actoef pensioen mag en zonder ijzers (want dat heb ik wel degelijk geprobeerd!) hoe langer hoe slechter gaat lopen, lekker laten lopen en wachten tor hij er doorheen is?

Ik niet, ik vond dat dierenmishandeling.
Dier is niet na 18 jaar trouwe dienst als manegepony naar mij gekomen om zere pootjes te krijgen.
Op ijzers kon ik hem fatsoenlijk in beweging houden, zonder kon dat nauwelijks en zag ik hem stijver worden.
Immers, rust roest.

Op ijzers doet hij het nu al bijna 5 jaar bij mij als een zonnetje en is hij zelf vergeten dat hij met pensioen was.

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 22:36

Hij heeft nogal slechte hoeven die snel brokkelen en tevens ben ik met mijn smid bezig de hoefstand te corrigeren.
Nee
Positieve. Paard loopt een stuk minder gevoelig.
-Heb je je paard het hele jaar door op ijzers staan of bv niet in de winter? en waarom heb je die keuze gemaakt?
Het hele jaar door. Behalve als er echt een periode sneeuw voorspelt is dan gaan ze eraf omdat hij anders niet naar buiten kan.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 22:42

Mijn haflinger heeft voor ijzers die wat rond zijn om beter af te rollen. Hij struikelde te vaak en daardoor zijn we zelfs over de kop geslagen. Foto's wezen niets uit. De smid heeft eerst zijn voeten rond gevijld en dat werkte goed. Omdat hij elke 2/3 weken terug had moeten komen om zijn hoeven opnieuw rond te vijlen wegens slijten op het harde, hebben we besloten om er een ijzer op te zetten. Zo blijft de ronding er 8 weken in zitten. Hij struikelt niet meer.

Nee.

Voor mijn haflinger dus positief, zie verhaal hierboven. Maar als het niet nodig is, heb ik ze het liefst blootsvoets staan. Hij heeft namelijk zeer goede hoeven.

Hij staat er het hele jaar op, ivm het struikelen.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 22:46

Ts, ik ben reuze benieuwd naar de motivatie van je milieu vraag. Zou je dat eens toe willen lichten? Wat is jouw idee daarover? Ijzerverbruik? Ijzerafgifte aan de grond? Trapt een paard met ijzers het land harder stuk?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 22:47

Ik vermoed dat er heus wilde paarden zijn die ouder dan twaalf worden.

Maar on topic:
Mustangs bewegen vrijwel de hele dag - zeker in deze tijd van het jaar: je paard in de Hollandse dras laten lopen is zelden een optie (= stal)
Mustangs eten veel natuurlijker dan onze paarden (geen krachtvoer) - en mustangs hoeven zelden krachtsexplosies te leveren: na tien minuten losstappen een uur draf en galop op doorgaans zachte bodem.

Dus hoe je deze informatie precies moet waarderen is en blijft de vraag.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 22:53

Die mustangs doen veel meer en zwaarder werk (leggen veel meer KMS af) dan die paarden die hier een uurtje per dag even wat werk moeten doen. Dat je een paard op stal zet en krachtvoer geeft is keus van de eigenaar. Ook in Nederland kan je je paard natuurlijker voeren en houden.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 22:57

Geen ijzers: meer grip op (nat) gras en sneeuw.

Nee

Negatief: ijzers kwijt raken, niet beter lopen.
Positief: minder gevoelig op steentjes. Is overweging of misschien toch weer ijzers te nemen.

-Heb je je paard het hele jaar door op ijzers staan of bv niet in de winter? en waarom heb je die keuze
Hele jaar door zonder.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 23:08

Maartje1990 schreef:
Die mustangs doen veel meer en zwaarder werk (leggen veel meer KMS af) dan die paarden die hier een uurtje per dag even wat werk moeten doen. Dat je een paard op stal zet en krachtvoer geeft is keus van de eigenaar. Ook in Nederland kan je je paard natuurlijker voeren en houden.

....eh - mij gaat het om het verschil, ik deed geen enkele uitspraak over welk paard het hardste werkt.

En uiteraard zijn er ook in de Hollandse dras stallen waar je dieren in een groepsverblijf staan en 's winters een stuk beton hebben ipv "omdat het weiland zwembad is gaan ze op stal" - maar niet alle stallen zijn zo ingericht.

Staat je paard op Drenthse zandgrond is het weer anders.

FjeLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 23:35

Ik vind gewoon dat ieder zelf moet bepalen of die ijzers neemt,hangt ook van paard af en wat je met je paard doet.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 23:55

Janneke2 schreef:
Maartje1990 schreef:

....eh - mij gaat het om het verschil, ik deed geen enkele uitspraak over welk paard het hardste werkt.

En uiteraard zijn er ook in de Hollandse dras stallen waar je dieren in een groepsverblijf staan en 's winters een stuk beton hebben ipv "omdat het weiland zwembad is gaan ze op stal" - maar niet alle stallen zijn zo ingericht.

Staat je paard op Drenthse zandgrond is het weer anders.

Wat doet het verschil ertoe? Het gaat hier om de hoeven. En een paard kan blootsvoets prima over harde ondergronden zonder issues. Dat onderbouwde ik verder alleen met de wilde paarden in Nevada die super hoeven hebben juist door die harde ondergrond en dus niet zoals iemand beweerde dat een paard zonder ijzers op dergelijke ondergronden bloederige stompjes krijgen. En dan beweren er mensen dat die vergelijking mank loopt maar zonder enige onderbouwing daar van. En ik snap niet goed wat het doel is van die van jou. Beweer je dat wat ik zeg niet klopt? Zo ja onderbouw dat dan.

IngeCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 00:03

Waarom loopt jou paard wel of niet op ijzers?
Mijn paard loopt niet op ijzers. Ze heeft prima sterke hoeven. :)

Nee

Ik heb er zelf geen echte ervaring mee, geen van onze paarden heeft ooit ijzers gedragen.

Heb je je paard het hele jaar door op ijzers staan of bv niet in de winter? en waarom heb je die keuze gemaakt?
Het hele jaar zonder :)

FjeLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 00:07

Als je veel op asfalt rijdt zijn ijzers wel handig,bovendien is het zoiezo met of zonder ijzers slecht voor de hoeven en benen van het paard om op asfalt te lopen maar daar gaat dit topic niet over,

Ikzelf vind het handig om,als je weet dat je toch nooit op het asfalt gaat rijden maar alleen op gras of in een bak enzo. Zonder te rijden En je kan dan altijd nog ijzers eronder doen.
(Dit bedoel ik natuurlijk alleen als paarden niet per se hoefijzers nodig hebben ivm evt medische problemen).

Maarja,iedereen moet natuurlijk zelf weten wat goed is voor zijn/haar paard of pony.

( hoefschoenen is ook een aanrader!)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 00:11

Fjelover: dat is gewoon weg niet waar. Mijn pony loopt vele KMS blootsvoets over de weg, het asfalt dus. Hij heeft helemaal geen scheurtje oid aan zijn hoeven. Doordat de straal contact maakt met de grond worden schokken opgevangen en kan galopperen over de weg dus geen kwaad. Bij ijzers daar en tegen wordt schokken juist extra versterkt (ook draven en stappen). Met ijzers over de weg is gewoon compleet af te raden. Pak dan hoefschoenen.

FjeLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 00:17

Nou,
Die schokken met als je op asfalt rijdt is echt slecht voor de pezen.
Het is gewoon te hard waardoor de pezen overbelast worden.
ijzers zijn idd niet goed voor de pezen als het om schokken gaat.
Daarom raadt ik gewoon hoefschoenen aan.
Die vind ik het allerbeste omdat je ze ook eenmaal op stal en wanneer een paard ze toch niet nodig heeft af kunt doen.
Dus nogmaals,daarom raadt ik hoefschoenen zeker aan!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 00:20

Geen schokken als het paard blootsvoets loopt hoor :)