Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
FjeLOVER schreef:Hoi,
Het nadeel met hoefijzers is wel zo dat de ijzernagels de hoef beschadigen.
een howfijzer is ook niet heel schokdempend.
Ook struikelen paarden met hoefijzers vaker dan paarden die geen hoefijzers hebben omdat er minder doorbloeding in de hoef is en daardoor hebben paarden minder gevoel in hun hoeven waardoor ze niet goed kunnen voelen met hun hoeven.
natuurlijk zijn er ook voordelen aan!
persoonlijk (!) Vind ik hoefschoenen het beste voor de hoef,dan komt ervan geen beschadigde hoef en dan slijten de hoeven ook niet af!
Dit heb ik gelezen op een site over de voor- en -nadelen van hoefijzers.
Maartje1990 schreef:Als je paard kreupel loopt zonder ijzer dan moet je iets doen aan de oorzaak. Geen ijzer er onder slaan als zijnde symptoombestrijding. Jammer dat er nog steeds mensen zijn die dat niet snappen.
In grote delen van Amerika lopen er vele wilde paarden over rotsige bodems en ruwe bodems zonder hoefijzers en ook zonder bloederige stompjes.![]()
Wbt de nadelen van hoefbeslag heb er voor de "bokt be like "waar is je bron?!' " ook meteen een bron bij gezet die zelfs van bokt goedkeuring zal krijgen.
- Het is tegennatuurlijk. Een lichaamsvreemd voorwerp wordt met nagels aan de hoef bevestigd
- Het fixeert de hoef en vermindert altijd enigszins de normale beweeglijkheid van de hoornschoen
- De hoefnagels beschadigen de hoornwand
- De hoef droogt gemakkerlijker uit
- De tegendruk van de bodem tegen de zool en de straal wordt iets verminderd
- Het hoefijzer vermindert de natuurlijke schokbreking
- Paarden met hoefijzers glijden eerder uit dan paarden zonder hoefijzers
- Doordat in de voorste hoefhelft genageld wordt, slijt de draagrand in het toongedeelte nauwelijks en in het verenen gedeelte juist wel. Hierdoor verandert na enkel weken de hoefvorm en dus de VOETAS (!!!)
Uit 'Hoefproblemen' Rob van Nassau
Maartje1990 schreef:Die mustangs doen veel meer en zwaarder werk (leggen veel meer KMS af) dan die paarden die hier een uurtje per dag even wat werk moeten doen. Dat je een paard op stal zet en krachtvoer geeft is keus van de eigenaar. Ook in Nederland kan je je paard natuurlijker voeren en houden.
Janneke2 schreef:Maartje1990 schreef:Die mustangs doen veel meer en zwaarder werk (leggen veel meer KMS af) dan die paarden die hier een uurtje per dag even wat werk moeten doen. Dat je een paard op stal zet en krachtvoer geeft is keus van de eigenaar. Ook in Nederland kan je je paard natuurlijker voeren en houden.
....eh - mij gaat het om het verschil, ik deed geen enkele uitspraak over welk paard het hardste werkt.
En uiteraard zijn er ook in de Hollandse dras stallen waar je dieren in een groepsverblijf staan en 's winters een stuk beton hebben ipv "omdat het weiland zwembad is gaan ze op stal" - maar niet alle stallen zijn zo ingericht.
Staat je paard op Drenthse zandgrond is het weer anders.