safina schreef:Nu gaat de vijl weg als hij gespannen raakt. Ik denk dat de crux zit in het omdraaien: bij stress blijft de vijl. Bij ontspanning gaat hij weg.
Als jij steeds stopt als hij gespannen raakt, leert hij dat dat angst en spanning de juiste reactie is om er vanaf te komen. In feite bekrachtig je daarmee zijn angst. Als het weg gaat als hij ontspant, leer je hem rustig te reageren.
Klopt, was ik nog vergeten te zeggen, zo werkt de theorie inderdaad 
Alleen spijtig dat mijn pony zich niet aan de boekjes houdt. Je had er eigenlijk bij moeten zijn, ook stalgenoot zei dat het echt geen zin had en niet goed kwam, en zij kent hem niet eens zo goed.
Probleem bij hem is als hij spanning opbouwt, en jij blijft verder doen omdat je wacht op een moment van ontspanning (om te kunnen wegnemen) dan breng je jezelf in de problemen, want het enige wat er bij hem gebeurd is blijven opbouwen en op een bepaald moment loopt het emmertje over ... En geloof mij, dat moment wil je echt niet meemaken, dan wordt hij echt een gevaar voor zichzelf en iedereen in de buurt. (niks met hoeven te maken maar door zo'n paniekreactie is hij eens over een betonnen muur van 1.20m gekropen, want springen kan hij niet, omdat hij daar echt weg moest volgens hem. Ze hebben hem met een paar man met enorm veel moeite in de mesthoop moeten vangen)
Dus ik ben heel voorzichtig met hoe ver ik in bepaalde dingen ga en als ik merk dat er geen verbetering in zicht is en het gevaarlijk kan worden breek ik liever op een verkeerd moment af dan door te doen ten koste van 
@ troi : weet niet of je wat over het hoofd ziet, ik hoop nog op die ene hoefsmid maar ben nog even op reactie aan het wachten. En anders is er misschien een kans met heel ander materiaal (en mezelf die een cursus gaat doen) maar dat kan ik zo nog niet zeggen..
@ Telpeva : dank je wel, alle opties/ideeën zijn welkom hoor, je weet nooit
Wacht ook op antwoorden van de kenners, ben wel benieuwd