Super goed gefeliciteerd!! Nu weer lekker verder opbouwen en genieten van je paard.
xClaudiaaL
Geplaatst door de TopicStarter: 29-01-15 19:01
Dankjewel Genieten gaan we zeker doen, heb er vandaag al even opgezeten en 2 rondjes gestapt, zodat een stalgenootje kon vasthouden. Maar ze was braaf. Morgen 10 minuten erop
Hoe is het nu? Is ze al gewend aan haar achterijzers en loopt ze weer goed?
xClaudiaaL
Geplaatst door de TopicStarter: 24-02-15 18:56
Ik wilde nog antwoorden, maar ben het helemaal vergeten
Achterijzers is ze al aan gewend, als het goed is mogen ze er de volgende keer weer af en kunnen ze er dan weer afblijven. Ze liep er gelijk ook een stuk beter door
Het gaat sowieso heel goed met d'r, eigenlijk iets te goed voor wat ze mag doen. Stappen aan de hand en onder het zadel is ze onwijs braaf, maar als ze in de paddock staat gaat ze helemaal uit d'r stekker hahah. Zondag een fotomeeting gehad op Madestein (Den Haag) en daar was ze ook redelijk 'braaf'. Vooral drammen, ze heeft gesteigerd (en ook eng hoog), en ze wilde afgaan, maar dat mocht niet hahah. Gisteren heeft ze een shiatsu behandeling gehad en daar reageerde ze beter op dan ik had durven dromen. Ze blijft me verbazen
Ze ziet er goed uit zeg! Gaaf hoor, mag je alleen nog maar stappen of mag je ook al met haar draven? Dan kan ze haar ei natuurlijk meer kwijt? Wanneer moet je weer voor controle?
Ik mag nu inderdaad ook weer draven, alleen op het harde en rechte stukken, tijd maakt niet uit, maar wel opbouwen natuurlijk. We hebben geen controles meer. Zodra het been weer dun is, mag ik ook weer alles met d'r doen. Én ik heb groen licht gekregen van de DA om d'r volgend jaar te laten dekken
Wat een mooi nieuws joh! Lekker dit jaar verder met opbouwen en dan ook al dekken dit jaar of pas volgend jaar dekken? Heb je al een hengst in gedachten?
Precies, dit jaar lekker rustig aan en leuke dingen doen en vooral niet te hard van stapel lopen Volgend jaar wil ik d'r pas laten dekken, eerst dat been maar helemaal laten herstellen. Ik heb al wel een aantal mooie hengsten gezien, maar ben nog aan het verder oriënteren
xClaudiaaL
Geplaatst door de TopicStarter: 05-03-15 19:16
Heel erg goed nieuws, been is helemaal dun, alleen nog wat littekenweefsel. Dus als ik DA mag geloven, mag ik alles weer. Nu wil ik nog wel 3/4 weken blijven stappen tot m'n hoefsmid is geweest. Dan weet ik ook zeker dat het been dun blijft, en dan pas wil ik écht gaan opbouwen \
Én in m'n onderschrift het topic van de fotomeeting
Wat een super mooi en goed nieuws zeg!! Wow! Goed hoor, lekker aan de slag samen, het mooie weer komt er binnenkort ook weer aan!
xClaudiaaL
Geplaatst door de TopicStarter: 22-05-15 14:06
Ik zal na al die tijd ook hier weer even een update plaatsen.
Sinds de laatste update is het vooral allemaal heel goed gegaan, vlak voor ze de wei (10 april) weer opmochten was ik op het zachte al aan het opbouwen en we hadden al een 'lesje' gepland staan. Vrijdag de 10e zijn ze het land op gegaan, ze is natuurlijk onwijs uit d'r stekker gegaan en daardoor is het been weer opnieuw dik geworden. Week erna had ze het voor elkaar gekregen om beide voorijzers scheef te trappen. Toen de hoefsmid er was heeft ze zichzelf kreupel gesteigerd. Hier zijn we nu net een week vanaf. Ze heeft 3 weken ongeveer kreupel gelopen op links voor. Been is nu nog steeds dik, wordt wel weer dunner na het stappen en het is ook niet warm. Ze staat lekker blij op de wei, dag en nacht en dit heeft ze ook super opgepakt. Het is helemaal haar kudde, dus ook erg veel rust en weinig gedonder.
Achterijzers zijn er ook al weer een tijd af en dit gaat ook erg goed. Al met al gaat het dus onwijs goed met El zelf, been gaat na een down ook weer richting up, dus dat is ook positief
Mijn uitzicht als ik er toch stiekem weer even op kruip (paard staat in stal en staat vooral te slapen als ze hier staat)
Sinds dat ze op de wei staat heb ik er dus op die ene keer na, niet meer opgezeten.
Ik snap heeel goed dat je hem lekker op de wei wilt hebben, begrijp me niet verkeerd. Maar waarom heb je het niet met meer beleid gedaan? Al dat revalideren en niet te vergeten geld, tijd en moeite die je erin hebt gestoken zijn met een beetje pech meteen weer teniet gedaan Mijn paard is al een tijdje genezen van zijn ligamentblessure maar hij staat uit voorzorg op een apart stukje land samen met onze merrie en we zorgen er voor dat hij pas naar buiten gaat als de kudde uitgedold is, en dan wil hij ook alleen maar eten en niet rennen. Verder heb ik hem in overleg met de veearts tijdens de blessure 2 jaar geleden een tijdje dagelijks met een streepje Tranquigel op de wei gezet. Dat haalde net de scherpe randjes eraf. In jouw geval weet ik niet of het heel goed is om hem in de kudde te laten staan, heb je dat al met je veearts gecheckt?
Dit heb ik gedaan, omdat ik een paard heb die ik absoluut niet in d'r eentje op stal kan laten staan. Opbouwen zou ook een risico worden ivm gevoeligheid voor koliek en andere verstoppingen. Ook heb ik d'r liever zo min mogelijk op stal, weer ivm korte bochten draaien in d'r stal, wat dus weer een aanslag op het been zou zijn. Verdovende zooi, zoals tranquigel etc werkt absoluut niet bij d'r (aangezien ze al een dubbele dosis gewone sedatie nodig heeft om d'r tanden een beetje bij te vijlen ) Ik kan m'n merrie ook niet op een stukje zetten waar ze maar met 1 of 2 andere paarden staat, dan gaat ze bij het hek of draad heen en weer staan rennen. Dit heb ik vorig jaar ook al geprobeerd. Groep staat heel rustig nu, mijn merrie is de alpha merrie en zorgt er zelf ook echt voor dat de groep gewoon lekker rustig is.
Ik heb dit niet overlegd met de da, omdat ik al enigszins zou kunnen voorspellen wat zij zouden zeggen; houd d'r maar op stal. Liever dat ik langer onderweg ben met herstellen en wat meer geld erin moet steken, maar dat ze wel gewoon paardwaardig kan leven, dan dat het herstellen snel gaat en het geld bespaard en ik een ongelukkig paard heb. M'n paard staat nu blij en gelukkig op de wei, en dit is natuurlijk ook weer bevorderend voor het herstel
Voordat ze het land op gingen, heb ik me ook echt onwijs druk gemaakt over wat ik wel of niet moest doen en aangezien het 2/3 weken voordat ze de wei op gingen onwijs goed ging, vond ik wel dat het kon. Tuurlijk, je moet voorzichtig zijn als de blessure weer net hersteld was. Maar ik vond het risico dat ze op de wei uit d'r stekker ging minder groot dan als ze in d'r eentje op stal achter zou blijven en over/door het hekje heen zou komen.
Clau ik vind dat je de goede beslissing hebt gemaakt. El kennende zou ze het op stal echt niet naar haar zin hebben! Jullie groep is inderdaad een rustige groep, en het komt echt wel goed...
Ja, dan is het kiezen tussen 2 kwaden, dat snap ik ook. Ik heb de mazzel dat mijn paard wel alleen op stal kan achterblijven, zo lang ik hem maar een enorm hooinet geef. De problemen beginnen dan ook pas aan de hand en erop, maar hij breekt de boel op stal tenminste niet af.
Ja precies, in mijn ogen heb ik gekozen voor de minst kwade Die van mij is keibraaf ernaast en erop, ook toen ze net van stalrust af kwam, ik kon gewoon alles met d'r, heerlijk. Vandaag de behandelend arts aan de telefoon gehad (mevrouw had een bloedneus) en hij vroeg ook hoe het nu ging met d'r been. Gezegd dat ze gewoon op het land staat, maar dat ze wel een terugval heeft gehad en dat ik nu weer rustig aan het opbouwen ben. Hij reageerde er positief op en heeft ook niet gezegd dat het een slechte keus is geweest om d'r op het land te zetten. Geeft mij toch ook wel weer rust
xClaudiaaL
Geplaatst door de TopicStarter: 01-07-15 16:31
Vandaag zijn we weer terug geweest naar de kliniek, been ging toch slechter. Nadat ik een ritje had gemaakt buiten was het been 3 keer zo dik als dat ie normaal hoort te zijn, dus paardlief op stal gezet. In de middag toen nog terug geweest en gekoeld. Dag erna heeft ze nog 3 uurtjes op het land gestaan en liet zich niet vangen, dus toen besloten om d'r helemaal op stal te houden. Vanaf toen is het been dunner geworden. Uitkomst van vandaag; diepe buiger (waar ze aan geopereerd is) gaat goed. Ze heeft er nu alleen blessure op d'r oppervlakkige buiger bij. Dit dus doordat ze op het land heeft gestaan en hier de leidende merrie was, waardoor ze dus dat been teveel belast heeft. Nu nog 4 weken stappen (zijn al 1,5 week aan het stappen) en dan weer rustig opbouwen met draf. De oppervlakkige buiger is wel alweer goed aan het genezen, dus dat was positief. Op deze voet verder blijven gaan en dan moet het goed gaan. Ze mag van de DA wel weer op het land, maar dan wel alleen (of met een ander rustig paard), maar niet meer in de kudde. Ze mag niet gek doen etc. En ze moet nog wat meer afvallen.
En het leukste van allen is dat hij vindt dat paardlief in 8 maanden tijd van puppy paard naar volwassen paard is gegroeid
Foto is gemaakt door Angela Verbaan, er zit een copyright op
Dit was afgelopen maandag, ze ziet er gelukkig wel goed uit
Nou gelukkig is het geopereerde deel okay! En de rest gaat ook weer goede kant op, goed dat je toch weer langs bent gegaan! Nu verder herstellen en lekker met een vriendin of vriendje op de wei!
J_E
Geplaatst: 30-10-15 13:55
Hoe gaat het nu met jouw paard?
xClaudiaaL
Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-15 14:23
Na mn laatste post is ze redelijk snel daarna van het land af gegaan, omdat ze gek begon te doen. Ongeveer 1,5 maand geleden is ze op de thermoscan geweest, daar was te zien dat dr linker been helemaal goed is (gelukkig), alleen in de rest van dr lichaam zat ze flink vast. Ze is behandeld door een osteopaat en we hebben van haar groen licht gekregen om weer te mogen gaan rijden en verder opbouwen. Rijden doe ik nog niet omdat mn boom te klein is, maar we zijn wel weer aan het longeren. Dit pakt paardlief erg goed op, al gaat ze vaak wel nog flink uit dr stekker. Been houdt het erg goed vol en hoop dat ik er volgende week weer op kan
1e foto is van vandaag. 2e foto van de 1e keer met bijzet longeren na al die tijd. Ze is nog veel te dik, maar die kilo's gaan er denk af, zodra we weer lekker kunnen gaan rijden