bij ons staat een paard die ook zo loopt, misschien nog wel iets erger. Bij hem zijn zn kniebanden te strak door te hard groeien. Dit paard gaat een jaar extra de wei op (is 3) en moet met een goede smid en veel beweging beter worden
Ik denk idd ook dat het hele strakke pezen zijn doordat het beessie in het eerste jaar (waarin de grootste groei is) niet heeft kunnen bewegen en daardoor de pezen niet juist mee zijn gegroeid. Net als de dierenarts heb ik het idee dat het met veel trainen wel een stuk beter zal worden, alhoewel ik denk dat het paardje nooit 100% soepel zal worden.
Ook moet je goed opletten met de intensiteit van de trainingen. Je kunt waarschijnlijk beter elke dag een klein beetje doen dan om de dag iets meer. Vermijd zeker piekbelastingen, dus mocht je uiteindelijk aan een lange rit willen gaan beginnen, zorg dat dit heel langzaam opgebouwd wordt. Rustig bezig blijven - absoluut niet stil laten staan, is mijn motto en dan komt ie er wel
_manuela_
Geplaatst: 24-03-14 21:38
Echt fijn dat het allemaal meevalt. Ik zou lekker verder gaan met wat je al deed en lekker wandelen. Als ze straks hele dagen het weiland op kan zal ze ook wel snel losser worden en dan lekker spiertjes erop gaan trainen. Fijn dat het beestje iemand heeft gevonden die ook de tijd wil nemen. Waar dacht Bob dat de stijfheid vandaan kwam? Weinige beweging in het verleden? Had ze geen blokkades?
opisop_shop schreef:
gevoeld? Een osteopaat 'voelt' toch niet, althans niet zoals een DA dat doet. Een osteo voelt toch juist warmteplekken enzo om zo blokkades te vinden?
Als dat is wat jouw osteopaat voornamelijk doet zou ik snel een andere nemen. Een osteopaat loopt o.a. Alle wervels na en test de beweeglijkheid ervan. Daarbij voelen ze met 1 hand aan de wervel hoe deze beweegt en met de andere hand trekken ze rustig het paard naar zich toe aan bv. de staart. En dat aan beide kanten. Het hele losmaken heeft ook wel even wat meer nodig dan alleen even de hand erop leggen en een plotselinge beweging maken zoals vele icreo osteopaten doen. Degene die erbij is geweest is hier ook gelukkig beter in opgeleid.
Ik vind trouwens analyses als "dat wordt niks meer" echt belachelijk. Iemand opent zo een topic omdat diegene bezorgd is. Dan dit soort onzin gaan roepen help je zo iemand niks mee. Zeker omdat je zoiets helemaal niet kunt beoordelen op basis van een filmpje. Je ziet alleen een pony die stijf loopt.
geerke
Geplaatst: 24-03-14 21:49
fijn dat het allemaal meevalt!Ik zou haar toch laten behandelen door een osteopaat. Ik vind trouwens dat Bokt vaak extreem is ....dat word nooit iets,in laten slapen enzo.En dat allemaal aan de hand van foto's of een wazig filmpje
Fijn dat het allemaal mee valt! Ik ben benieuwd naar je topic waar je haar gaat voorstellen, en hoe het binnenkort met haar(jullie) is! Ik geloof wel dat het goed zal komen!
Ik heb dit topic inderdaad gemaakt omdat ik de mening wilde van de bokkers. En die heb ik gekregen. Sommige wat extremer dan anderen, maar dat maakt niet uit. Ieder zijn eigen mening, toch? Ze loopt trouwens nu de hele dag op wei, dus heeft de hele dag beweging. Ook gaat ze iedere dag mee wandelen, samen met Lars. Dan zijn ze verschrikkelijk stout en lopen te draven en te klooien. Ze hoeft voor eerst nog niets. Ik wil haar van de zomer af en toe mee naast de sulky meenemen, en dan in de winter eens beginnen met lange lijnen. Volgend voorjaar wil ik haar langzaam eens in het tuig gaan hijsen, maar allemaal onder voorbehoud. Ze krijgt lekker de tijd om haar schade in te halen. Overigens liep ze bij de vorige eigenaresse ook de hele dag op de wei
Waar Bob dacht dat de stijvigheid vandaan kwam weet ik niet. Maar hij zei dat ze acceptabel liep. Sowieso dat ze vast zat in het kruis kon hij niet veel mee, want hij merkte nu niets daarvan. Maar we dachten dat zoiets er vast mee te maken heeft gehad. Ook is de stand van haar voeten niet ideaal, daar wordt aan gewerkt, maar daar heeft het misschien ook mee te maken. Andere gewrichtsbelasting enzo.
Manuela ik heb weleens een osteo gehad maar dat is jaren geleden, dus hoe en wat weet ik zo niet meer. Heb zelf een fysio/chiro.
Kafu
Geplaatst: 25-03-14 15:26
Gelukkig lijkt er niet zoveel aan de hand. Veel trainen en oefenen. toen ik mijn paardje kreeg kon hij achter ook heel raar lopen. Dit was onzekerheid, hij ging dan wijdbeens lopen en met een behoorlijke rem erop. Ook ik dacht dat er heel wat aan de hand was. Naarmate hij meer vertrouwen en bekend raakte in en aan de omgeving ging hij steeds beter lopen. Het ik het filmpje nu zo verkeerd gezien, ik dacht dat het een groter paardje was, gezien de verhouding paard en persoon die ervoor loopt. Of is het een kruizing shetlander waardoor zij wat groter uitvalt?
Ik was waarschijnlijk een van de extremere waar je op doelde. Toch ben ik nog steeds septisch over jouw paard. Ik zou het geweldig vinden voor jou als dit volledig in orde komt, maar vond haar loopje te stijf om dat zo snel te zien verdwijnen tenzij het echt gewoon stijve spieren waren van het lopen op het land, wat ik toch onwaarschijnlijk vindt. Ik hoop dat je DA gelijk heeft en dat je nog veel plezier met je paardje mag beleven.
laraxXxemma
Geplaatst: 25-03-14 15:46
Pluttersput schreef:
De dag erna galloppeerde ze, steigerde, beet in ons en schopte naar ons. Dus eigenlijk ging het al een stuk beter.
hahahaha, maar blij dat er niet iets ergs is!
Cemlys
Geplaatst: 25-03-14 15:51
opisop_shop schreef:
gevoeld? Een osteopaat 'voelt' toch niet, althans niet zoals een DA dat doet. Een osteo voelt toch juist warmteplekken enzo om zo blokkades te vinden?
Maar kan ook beweeglijkheid gaan testen als dat nodig lijkt
Betadine, zoals gezegd, ik bestempel niemand als extremere hoor ik ben blij met iedereen die mee kijkt of meedenkt, op wat voor manier dan ook Kafu, ze zit op dit moment rond de 93 centimeter
Hoi Haar loopje doet me heeeeel erg denken aan een van onze renpaarden... Hij loopt/liep ongeveer gelijk (wijd, heel stijf, als je er op zat voelde het in het begin alsof hij aan 4 benen kreupel liep, rug niet gebruiken, leek vanuit het kruis te komen). Hij was als 3 jarige tegen een boom aangelopen en heeft waarschijnlijk tijdens zijn val een blokkade in de rug gekregen.
Twee behandelingen van een zeer goede osteopaat later (inderdaad blokkades in de rug/bekken regio) loopt hij zo goed als normaal, zijn rug is weer helemaal in orde alleen moet hij nog leren om zijn lichaam beter te gaan gebruiken. Met de dag loopt hij weer beter
Ze lijkt toch echt atactisch en dat kun je makkelijk zelf controleren. Je kunt een paar kleine achtjes met haar draaien en kijken of ze met haar achterbenen mee kan. Je kunt ook haar achterbenen met je hand kruisen en kijken of ze hem gelijk terugzet. Als ze dat niet doet probeer haar dan eens om te duwen. Als ze haar been dan nog niet terugzet is ze echt atactisch.
Ik zal er Ellen Door bij halen. Zij is fysio.osteopaat en doet met van die naaltjes. Wij hebben haar al jaren en ook de mensen aan onze club soms verricht zij gewoon wonderen ook bij paarden die helemaal afgeschreven zijn. En zij maakt ze dan helemaal weer los zo ver als het kan. of je krijgt oefeningen mee na huis. Zij werkt ook bij meerdere klinieken
janderegelaa, heb je testjes bij haar uitgevoerd. Maar haar achterbenen kwamen goed mee, en ze wilde niet dat ik haar benen overkruist neerzette, want ze wilde eten en ik stoorde haar daar in Dus atactisch kan ik denk ik afstrepen.
Overigens gaat het tegenwoordig een stukje beter met haar. Ze is verschrikkelijk stout en bokt veel, en stuitert als een blije kip door de wei. Ze gaat sinds kort mee naast de fiets. En waar het bij Lars echt training is, is het bij haar meer de mogelijkheid geven om te draven of galloperen op het rechte stuk. Zij bepaalt het tempo, dan kan het haar ook niet teveel worden. We gaan niet lang, en wat we gaan geeft zij aan of ze wil stappen, draven of galloperen. En dat lijkt ze heel erg leuk te vinden. Oortjes erop en gaan met die banaan. Briesen en domme huppeltjes doen, ze houdt zichzelf bezig.
Ik zal binnenkort even nieuwe filmpjes maken, kijken of er vooruitgang te zien is