Een ijzerloos dilemma

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Stolz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 16:48

Ceriadwen schreef:
Uit de gezondheid en welzijnswet voor dieren

Citaat:
Artikel 36

1.
Het is verboden om zonder redelijk doel of met overschrijding van hetgeen ter bereiking van zodanig doel toelaatbaar is, bij een dier pijn of letsel te veroorzaken dan wel de gezondheid of het welzijn van een dier te benadelen.

2.
Tot de in het eerste lid verboden gedragingen worden in ieder geval gerekend:
a. een dier arbeid doen verrichten, welke kennelijk zijn krachten te boven gaat of waartoe het uit hoofde van zijn toestand ongeschikt is;

b. een koe met overvolle uier vervoeren of op een markt of openbare verkoping ten verkoop houden;

c. bij de verlossing van een koe gebruik te maken van dierlijke trekkracht of van een niet door Onze Minister daarvoor toegelaten krachttoestel;

d. een hond als trekkracht gebruiken.

3.
Een ieder is verplicht hulpbehoevende dieren de nodige zorg te verlenen.

Artikel 37
Het is de houder van een dier verboden aan een dier de nodige verzorging te onthouden.

Op het moment dat je willens en wetens een paard pijn laat lijden omdat het dier zo nodig van de ijzers af moet vanwege een overtuiging die ergens opgedaan is ben je gewoon strafbaar.

Buiten het feit dat het moreel fout is

De argumenten die jij hier aanhaalt zijn gewoon BELACHELIJK! Meer woorden maak ik er niet aan vuil. Als je toch per se wetten wilt opsommen, gebruik dan de juiste methode hiervoor en vermeld ook uit welk wetboek ze komen. BELACHELIJK!

NatasjavE

Re: Een ijzerloos dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 16:49

Staat er toch gewoon bij?

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 17:15

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 17:17

De titel alleen al is foutief. Het gaat toch niet om natuurlijk bekappen? Maar gewoon om onbekwame bekappers? Of dit nu iemand is die natuurlijk bekapt of roept dat die hoefsmid is, want ja, je mag je gewoon hoefsmid noemen hier in Nederland, hoef je geen opleiding voor te hebben gevolgd. Daarnaast is er een wereld van verschil tussen strasser en natuurlijk bekappen. Beetje een vaag artikel. Al zegt het wel dat je gewoon mag blijven bekappen mits je de stand niet veranderd. Maargoed, die regels zijn volgens mij in Nederlands niet ingevoerd. Leuk oud artikel waar nooit wat meer gedaan is.

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 17:53

Magrathea schreef:
In een hoef zitten echt geen bloedvaten hoor.

Hoezo zitten in een hoef geen bloedvaten? Meen je dat nou serieus of bedoel je alleen de wand (nagel) of zo...

Ik hoop dat de TS nog durft te antwoorden tussen de soms nogal felle reacties... ik ben ondertussen erg benieuwd naar wat ze gaat doen/ondernemen en of dat we nog foto's krijgen. Of dat er ondertussen misschien al een DA of hoefsmid geweest is.

Karrimh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 18:18

Ceriadwen schreef:
Schandalig! Ik ben blij dat dit in de dressuur/spring/sgw/draf en rensport absoluut niet aan de orde is. Ik neem aan dat je begrijpt dat dit echt een nogo is voor een segment in de sport die toch al te kampen heeft met dierenwelzijnsissues.

Om dit topic niet te vervuilen zal ik hierover een ander topic openen.

gevoelig is kreupel, want gevoelig is pijn/ongemak, en pijn/ongemak is kreupel is pijn.

Wat bedoel je hier precies mee? Dat dit in de Endurance wel gebeurd? Absoluut NIET waar. Ik ken paarden die kreupel waren bij het lostijden, springen en dressuur, en gewoon de ring in gingen en wonnen! Van stilstaan in galop, dan zie je het niet en ondertussen is hij zo kort in de bak en aan het springen dat niemand het ziet. Ik heb bestgaand rubrieken gereden waarbij paard van concurrent kreupel liep en 1e werd (staat zelfs op film).
In de Endurance zijn de DA keuringen zwaar en terecht, veel nieuwkomers zijn het met de DA niet eens want zij zagen niets dus was het paard goed. Bij twijfel lig je er gewoon uit en mag je de wedstrijd dus niet vervolgen.

Ik snap de achterliggende gedachte van sommigen hier wel, maar hoe het word gebracht is nogal fel en niet opbouwend voor degene die hier de vraag stelt (die dus duidelijk wil leren, maar nu compleet afgebrand word).

Opbouwende kritiek, daar kan iemand wat mee maar met sommige reacties van hier echt niet.

Uiteraard staat het belang van het paard voorop en vandaar dat de vraag gesteld word. Wees blij dat de vraag gesteld word.

Verder zou ik de DA en/of hoefsmid er naar laten kijken en samen tot een juiste oplossing proberen te komen. Ik heb hier niet voor geleerd dus kan ik je er niet bij helpen.

Succes en hopelijk is je paard snel de oude

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 19:00

Billy schreef:
Klopt, maar als die overgangsfase 2 weken duurt, kan ik dat nog begrijpen. Als die overgangsfase na een half jeer nog niet afgerond is moet je je afvragen of het wel een overgangsfase is dan wel een blijvend gebeuren...
In dit soort topics zie je mi duidelijk de scheiding tussen mens met paard en paardenmens, en blijkt oook maar weer dat goed kunnen rijden geen garantie is voor goed paarden houden.....

Heb je je ooit weleens verdiept in het verloop van het proces van een ineens ijzerloze hoef?
Geloof me,wij met een club van circa 15 man, samen met hoefsmeden ( de natuurlijke bekappers en reguliere hoefsmeden) en da's, holistische da's etc
Uit ervaring weet ik dat paarden ook beroerd kunnen lopen als de steunsels te lang zijn en de gevoeligheid als sneeuw voor de zon verdwijnt bij het verwijderen van die dingen.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 19:09

Die steunsels zitten er niet voor niks. Lijkt me duidelijk dat ik die klub van 15 niet in de buurt van mijn paard wil hebben.....

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 19:13

Als het aan mij ligt; plakijzers of hoefschoenen eronder, goed voer en afwachten tot de hoeven 'geheeld' zijn, dit kost tijd, ja balen, mijn pony loopt ook slecht, we hebben haar 'voor onderzoek' enorm kort bekapt want ze stond toch op stal, jaren groeide haar hoeven snel, nu niet, wss door het voer. Nu, ruim 3 maanden later loopt ze nog altijd gevoelig op asfalt, maar geen haar op mijn hoofd wat er aan denkt om haar op ijzers te zetten, echt géén.

Dan komt ze maar minder op het asfalt, problem solved. Máár, ik zou haar dan wel, als ze gestald zou staan als in jou situatie, hier weg halen, al is het maar voor 4 tot 8 weken, een goede stalbaas snapt dit best.

Dus, andere ondergrond en de hoeven rust gunnen, goed voer erbij (eventueel http://www.vitella-webshop.nl/Pro-fit-Hoeven.html ?) of weer ijzers eronder.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 19:14

@ BillY: De steunsels is gewoon de hoefwand die doorloopt in de zool om te zorgen dat die goed vastzit. Heeft verder totaal geen extra functie als die te lang zijn (dus als ze niet meer gelijk zijn aan de zool). Enigste wat je dan krijgt is pijn omdat dit aan de binnenkant van de hoef gaat lopen drukken.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 19:16

Maar dan nog lijkt me verwijderen niet de oplossing, op zn hoogst inkorten, maar volgens mij doet mijn smid dat gewoon bij het bekappen....

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 19:18

Dat is toch hetzelfde? Gewoon gelijk maken met de zool :j Sommige paarden (zeker die op harde ondergrond) kan het wel prettiger zijn dat er een klein beetje blijft staan. Wordt bij de NB cursus in principe niet gezegd, maar dat is de ervaring van de plek waar ik de cursus heb gedaan, zij maken vele kms over vrij harde ondergrond en merkten dat het toch prettiger was als de steunsels op het hoekje ietsje lengte hadden.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 19:20

Ik heb het ook een paar jaar geprobeerd zonder ijzers (paard had nog nooit ijzers gehad). iedere keer weer onregelmatig. Na mijn verhuizing met hoefschoenen in de weer geweest. Nu toch rondom op ijzers. Dat gaat zoveel gemakkelijker, ik kan ook overal rijden zonder dat ze onregelmatig gaat.

Ik blijf bij de ijzer, twee weken geleden is het eerste sneeuwbeslag erop gegaan. Paard blij, ik blij.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 19:20

Billy schreef:
Maar dan nog lijkt me verwijderen niet de oplossing, op zn hoogst inkorten, maar volgens mij doet mijn smid dat gewoon bij het bekappen....

Wat denk je wat ze bedoelen met 'verwijderen'? :o

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 19:24

verwijderen is bij mij wegsnijden. Als ik een klokhuis uit een appel haal snij ik hm toch ook niet glad af?
En ik heb van hobby bekappers, natuurlijk of niet, al de meest vreselijke dingen gehoord,, dus ach...verbaas me nergens meer over.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 19:26

Maar de steunsel zit ín de zool? Het is gewoon een stuk te lange hoefwand, die laat je toch ook geen cms uitsteken?

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 19:31

Nee, maar bij verwijderen denk ik aan helemaal wegsnijden...Dat staat er toch?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 19:34

Gelijk maken aan de zool bedoel je? Helemaal wegsnijden kan niet, want de rest van de steunsel zit in de zool.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 19:37

Pffffff, ok, ik weet weer waarom ik al jaren dezelfde goede hoefsmid heb.....

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 19:38

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 19:39

Nee, dat bedoel ik niet...als je niet eens kunt lezen....
Maar goed, je bent dan ook geen smid.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 19:40

Dan ben even wat duidelijker? Wat bedoel je dan precies wel? Bedoel jij met helemaal wegsnijden de steunsels gelijk maken aan de zool?

Ik ben inderdaad geen smid nee, maar heb me wel verdiept in de materie.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 19:44

Maartje, ik heb al in een ander topic gezien dat jij doet alsof je verstand hebt van hoeven, maar het duidelijk niet hebt. Daarbij is begrijpend lezen niet je sterkste kant, dus ik ben klaar met proberen om jou wat uit te leggen, het heeft gewoon echt geen zin.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 19:48

Billy dacht, zover ik kan lezen, dat jij bij 'de steunsels verwijderen', het had over het compleet verwijderen van de steunsels, dus ook het deel in de zool, bla bla, je snapt het wel.

De persoon waar Billy allereerst op in ging, had het over 'de steunsels verwijderen'. Dat wij begrijpen dat ze bedoelde 'de steunsels gelijk aan de zool maken' is een ander verhaal. ;)

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 19:50

Jaaaah, Slvna kan begrijpend lezen _/-\o_ :D