hoeven vijlen met slijpschijf

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 12:47

haboshof schreef:
Onze hoefsmid gebruikt een machine met een rubberen kop met papieren schuurschijfjes. Echt geen doorslijpschijf, dat is heel wat anders.

Ik had inderdaad een doorslijpschijf voor ogen, levensgevaarlijk toch :j

:D :D :D :D :D :D :D

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 12:57

countrygirl schreef:
@ anneliesdj: nog eventjes over de afronding... hoe meer afronding, hoe beter de voet kan afwikkelen... bij een goede afronding heb je juist nooit scheuren en barsten. Onze paarden lopen (met afronding: mustangrol) over een keiharde en stenige ondergrond. Deze voeten scheuren en bladderen nooit. Bij een hoefbevangen paard kan de wand terug genomen worden tot aan de witte lijn... tis maar een weetje.

Van nature zit er ook niet zo'n sterke afronding in, geeft dat niet een heel verkeerde slijtage dan?
En hoe zit het met witte lijn ziekte, loslaten van de wand ed? En als het paard een heel dunne wand heeft, is het dan wel mogelijk?

Stef; het lijkt mij wel iets wat voor lang niet alle paarden geschikt is en een rubber schijf is natuurlijk wel wat anders dan een normale slijpschijf, daar was in het begin van het topic verwarring over.
Maar goed, dan nog moet ik het eerst zien voor ik echt een oordeel kan vormen, ligt er ook nogal aan hoe de hoefsmid ermee omgaat.

Scar1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 13:04

@Stef, ik zie de toegevoegde waarde niet om met een schuur/slijpschijf te werken, zeker niet dat het niet verstandig is om dit bij alle paarden te gaan gebruiken. Paniekmakers blijf je altijd houden, zelfs met hand gereedschap.
Met de hand vijlen blijf je een betere controle op de hoef houden. Het 'te ver vijlen' voorkom je hiermee.

LadyMadonna

Re: hoeven vijlen met slijpschijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 13:05

Duidelijk scar en annelies :j Ik hoop dat er meer "tegenstanders" met hun argumenten komen :j

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 13:07

Maar wat gebeurd er als je wel met dit gereedschap uitschiet? Heb je dan alleen vleeswonden of erger?

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 13:09

anneliesdj: eventjes voor de duidelijkheid, ik ben vergeten te vermelden dat bij een hoefbevangen paard de wand van de TOON teruggenomen kán worden tot in de witte lijn. De rest van de voet wordt netjes afgerond maar niet onnodig dun gemaakt.
Je krijgt geen verkeerde slijtage anneliesdj, hoe beter de afronding, hoe beter zo'n paard over z'n tenen afrolt.
Maar je mag het natuurlijk nooit zover afronden dat er zowat geen hoefwand meer overblijft he?

White Line disease (wat ontstaat door schimmel en/of bacterie) is totaal iets anders, maar geen reden om een paard niet met een flex te bekappen. Alleen: als je met 'schimmel'voeten werkt..... of anderzins zieke paardenvoeten, zou ik persoonlijk wel altijd de schijf verwisselen voor 'n schone, voordat je aan een ander paard gaat flexen! Nou ja... het is wel logisch maar ik meld het toch maar eventjes.
Ook met een dunne wand, die meestal ontstaat door het nagelen van hoefijzers, zou je een flex moeten kunnen gebruiken.
En precies... het ligt er aan hoe de persoon die de flex gebruikt ermee omgaat.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 13:12

Ik doelde met die vragen wel specifiek op dat afronden, in het filmpje wordt het zover afgerond dat ik me afvraag of je niet teveel van de wand afhaalt. Vandaar de vraag of dat ook geschikt is voor paarden met een dunnen wand. En als je de toon zover terugneemt en tot in de witte lijn geeft je bacterien toch meer kans of zie ik dat verkeerd?

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 13:14

Mijn pony is ook jaren met slijpschijf gedaan, en dat beviel ons prima. Ze was super gevoelig voor hoefbevanging en gewoon bekappen was gevoelig tot soms zelfs pijnlijk voor haar. De slijpschijf deed haar geen pijn, ze stond er lekker ontspannen bij. Voor ons was het een super goede oplossing!

Er zit een heel lang snoer aan die gewoon op de grond kan liggen, zodat ze er niet over kon struikelen, of hem mee kon nemen ofzo. Verder gewoon rustig aan doen, echt lekker de tijd nemen. Mijn pony keek er niet van op of om, dit was voor haar heel prettig.

Wat betreft het uitschieten, dat is natuurlijk mogelijk. Je kan uitschieten bij een verkeerde beweging. Ik moet eerlijk zeggen dat ik daar nooit echt over na heb gedacht, dit was voor haar toen de beste oplossing en het ging altijd goed, ook omdat ze zo rustig was.

Toen mijn pony een lange tijd hoefbevanging vrij was heb ik haar overigens wel weer gewoon met de hand laten bekappen en vijlen. Dat kon toen gemakkelijk, ze had er geen last meer van, en op die manier konden we natuurlijk ook weer wat meer gaan corrigeren.

Al mijn paarden worden nu gewoon met de hand gedaan, mijn trekpaard overigens wel in bekapbox, en dit wil ik ook zo houden. Mochten er ooit weer hoefproblemen komen waarbij de slijpschijf prettiger voor het paard is, dan gaan we die weer gebruiken.

marleeentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 13:14

Interessant topic! Mijn eerste reactie was: huh een slijpschijf? Zijn ze wel helemaal goed bij hun hoofd? Ik had zo'n bouw gereeschap slijpschijf in gedachten. Zo'n gevaarlijk ijzeren herriemakend ding. Maar gelukkig blijkt dat niet zo te zijn :)
Ik heb er zelf geen ervaringen mee, maar ben wel benieuwd naar de meningen van mensen die er wel ervaring mee hebben.

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 13:15

anneliesdj: er wordt flink afgerond maar m.i. niet extreem.
Als er geen reden is om een wand zó ver terug te nemen zou ik dat niet zomaar doen nee... want als je de witte lijn openlegt zou je in principe bacteriën meer kans kunnen geven ja. Dit zie je dus goed.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 13:24

Met gewoon gereedschap kan je ook uitschieten toch? Althans, mijn smid heeft 6 weken niks kunnen doen omdat hij met zijn mes in zijn eigen been was geschoten...

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 13:33

Het lijkt me ideaal. Beter voor de gezondheid van de smid en ook goed veilig. Ik ben überhaupt meer voor een smid die de hoefwand bij knipt met een tang dan het traditionele bekappen met het mes. IK denk altijd dat het bekappen behoorlijke klappen op het gewricht geeft. Misschien ben ik daar een tut in hoor want schadelijk zal het niet zijn, hoewel ik me wel voor kan stellen dat het vervelender voor een paard is.
Toen ikzelf in de opleiding voor smid zat leerde wij om met het mes te bekappen. Ik heb wel eens gevraagd aan de leraar waarom hier in Nederland meer gekapt wordt dan geknipt, in Engeland en België wordt er wat meer geknipt. De leraar wist het antwoord niet maar het kan allebei met prima resultaat. Zo'n slijptol lijkt me nog fijner werken omdat het sneller werkt.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 14:14

stef schreef:
Met gewoon gereedschap kan je ook uitschieten toch? Althans, mijn smid heeft 6 weken niks kunnen doen omdat hij met zijn mes in zijn eigen been was geschoten...

Waar was zijn schort??
Natuurlijk kan dat met gewoon gereedschap ook maar dit is gevaarlijker omdat het blijft draaien, als ik op dat filmpje ook zie hoe dicht dat langs de kroonrand gaat vind ik het wel spannend.
Maar ik geloof wel dat het voor paarden met gevoelige voeten wel fijner zal zijn.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 14:20

Dat had ie om, hij is in zijn onderbeen terecht gekomen (vraag me niet hoe :n )

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 15:01

anneliesdj schreef:
Maar wat gebeurd er als je wel met dit gereedschap uitschiet? Heb je dan alleen vleeswonden of erger?

Mijn smid gleed laatst uit met zijn kapmes :o . Schade viel mee, klein wondje ff lekker bloeden en dat was het maar dat had net zo goed desatreus kunnen aflopen.
Ik denk dat machinaal bekappen/vijlen niet veel gevaarlijker is dan met de hand. Voor zowel smid als paard.

Eignelijk is het wel vreemd dat wanneer je je bedenkt dat alles bijna machinaal gaat en de hoefsmid zijn lijf nog staat te verkloten door me de hand te werken.
Hand werk zal een smid altijd wel houden maar het word tijd voor goed machinaal gereedschap voor de hoefsmid om zijn werk in iedergeval te velichten

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 15:50

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 16:07

Countrygirl wat een mooi klein ding. Ik ben benieuwd of onze hoefsmid die ook kan krijgen, lijkt me heel handig. trouwens onze hoefsmid reist in vakanties bijna de hele wereld over om ook in andere landen ervaringen uit te wisselen. Zo is hij ook aan die schuurschijf gekomen.

Wat ongelukken betreft; tja ik heb een slagaderlijke bloeding bij een pony gehad door het uitschieten van een kapmes. Pony ging ineens rechtomhoog en het mes schoot zo door de zool heen en toen hadden we een spuitertje. Dus drukverband om de voet en dat heeft even geduurd voor het genezen was.

Deze pony wordt nu juist ook met de schuurschijf gedaan. Ik blijf het zo noemen, want het is geen slijptol. Het is echt schuurpapier waar mee gewerkt wordt door mijn smid.Ik zie echt geen gevaar voor uitschieten van de machine, want als je hem loslaat, gaat hij uit. Er zit een beschermkap op. Ik zou niet weten hoe dat fout zou moeten gaan.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 16:11

haboshof schreef:
Wat ongelukken betreft; tja ik heb een slagaderlijke bloeding bij een pony gehad door het uitschieten van een kapmes. Pony ging ineens rechtomhoog en het mes schoot zo door de zool heen en toen hadden we een spuitertje. Dus drukverband om de voet en dat heeft even geduurd voor het genezen was.

En? ben je gelijk van het erf afgeschopt om vervolgens niet meer te mogen komen? Is toch een beetje de tendens als je zo links en rechts leest... :')

valt me op nav de links van countrygirl dat er héél veel filmpjes op YT staan die uitleg geven hierover...

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 16:12

haboshof

Nee, waarom het is mijn eigen pony.

moonshine88

Dat kleine slijpvlijltje lijkt me niet echt verkeerd zit beschemkapje omheen enzo...

Bij zo'n gewone grote slijpschijf zou ik persoonlijk mijn vraagtekens hebbens... Een 'Hij heeft de klok wel horen luiden maar weet niet waar de klepel hangt' verhaal lijkt me het dan mee!!

Gevaarlijk ook. Heb keer in bovenkant nagel gevijlt met zo'n ding binnen minimale seconde is er veel weg.. brrr

Schuurpapier lijkt me niet echt gevaarlijk inderdaad

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 16:13

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 16:14

haboshof schreef:

zie de: :')

Maar goed, ik dacht dat je smid was, maar je bekapt je eigen dieren dus

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 16:20

stef schreef:
haboshof schreef:

zie de: :')

Maar goed, ik dacht dat je smid was, maar je bekapt je eigen dieren dus

Nee, ook niet. Ik heb het verkeerd verteld. Het is bij een pony gebeurd die door de smid werd gedaan. Pony sloeg letterlijk achterover en hier was geen houden aan. Gaat om een mini.

Off-topic:

O, en voordat iedereen nu gaat roepen dan kwam die smid er niet meer in. Dit was in 25 jaar zijn eerste ongevalletje bij ons. Ik vind het veel erger dat men hem alleen laat met dieren die bekapt moeten worden. Ook jonge dieren, die worden vast gezet en men gaat ander werk doen, want de smid redt zich wel. Daardoor is het bij mijn smid al eens flink verkeerd gegaan, gevolg ziekenhuis, want hij had een flinke lap vlees van zijn hoofd en een hersenschudding door een "braaf" paard die hem sloeg. Ik blijf er altijd bij en houd zelf mijn dieren vast. Onze smid komt elke 6 week en heeft bij ons dus nog nooit missers gemaakt, behalve die ene keer dan, maar daar kon hij absoluut niks aan doen.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 16:55

ik laat mn paard altijd achter bij de smid, hij kent hem en kan hem zelf wel op zn klote geven als ie zich misdraagd. Ik erger me altijd harder aan mensen die erbij blijven staan en bij elke beweging van een oor 'foei' roepen..