Deze hoeven zijn er erg slecht aan toe. Komt dit nog goed?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Leanne_Salvo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-12 19:46

SpikyBlue schreef:
Wat een leuk paard om te zien! Er komen al veel goede posts voorbij.
Het probleem komt vaker voor bij zware rassen. Het is ook te wijten aan onvoldoende hoefonderhoud. Is dit beestje wel eens bekapt überhaupt?
Van foto's iets nuttigs zeggen is moeilijk, het beste kan je, wat al eerder genoemd is, er een smid en dierenarts bijhalen om het paard live te beoordelen.
Scheuren zijn het probleem niet echt, maar waar ik je wel op wil wijzen is dat er deuken in de hoef zitten waar de scheuren zich bevinden. Kijk maar eens goed naar de foto's. Vanuit de kroonrand gaat het al mis. Dat is een zwakke plek.
Het kan beter worden dan dit, wel moet je er rekening mee houden dat het een lang proces is, je een goede smid moet kiezen die hier voldoende ervaring mee heeft en dat je een reëele kans hebt dat de scheuren terug zouden kunnen komen. Ze zitten op een rotplek.
Als je hier mee kunt leven en het paard verder helemaal wordt goedgekeurd wens ik je er veel plezier mee toe.

Het paard staat momenteel in Frankrijk. Als ik er een smid en een veearts bij moet halen, moet ik dat in het Frans allemaal gaan opknappen. Ik spreek een beetje Frans, maar niet zó goed helaas. Mijn angst is dat de huidige eigenaar en hoefsmid/veearts met elkaar gaan staan ratelen, en ik een andere versie van de waarheid hoor. Én niet geheel onbelangrijk, in Frankrijk zijn ze veel gemakkelijker als wij in Nederland. Dus mijn voorkeur zou zijn om een smid hiervandaan mee te nemen, en de keuring in Nederland te laten doen. Omdat ik daar veel meer vertrouwen in heb... Maar of dat haalbaar is??? :?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 19:54

In welke regio staat het paard en op wat voor termijn heb je een bekapper nodig?

Leanne_Salvo

Re: Deze hoeven zijn er erg slecht aan toe. Komt dit nog goed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-12 19:59

Een half uurtje over de grens van België. In totaal 2 uur en 3 kwartier met de auto. De eerstvolgende keer dat ik weer ga kijken (over een paar weken ofzo? Miss eerder? Weet ik nog niet..) zou ik graag iemand meenemen die er kijk op heeft... Wil jij mee misschien? :o

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 20:01

Ik? Dat wil jij niet. Je kunt beter iemand meenemen die als smid of bekapper is opgeleid :D Ik stuur je een pb.

Leanne_Salvo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-12 21:00

Haha ok, ik wacht je pb af...

kiki1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 21:05

Als rasoptimist zeg ik doen! De hoeven nouja die zien er slecht uit, erg slecht maar nog niet zo slecht dat ik het nog nooit erger heb gezien en daarbij is het ook goed gekomen alleen zal er wel een lange tijd overheen gaan. De scheuren vind ik zelf nog niet zo dramatisch meer de stand van de hoeven en ik snap dat je tegen ijzers bent maar het zou de stand ten goede doen, de scheuren worden denk ik erger van ijzers. Ja het wordt kiezen uit 2 kwaden denk ik alleen nu uitvinden welke het minst kwaad doet.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 22:32

Hier wat info: als de kroonrand niet doorgescheurd is komt het nog goed na lange tijd (ongeveer 1,5 jaar) tijdig bekappen.
Als het stuk los hangt tot bovenaan zit de kans erin dat de scheur nooit meer dichtgroeit.

Dus geen probleem bij het eerste geval, hopelijk kan je hier iets mee

Leanne_Salvo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-12 11:07

@ iana: Maar blijft het paard daar dan last van houden? En kun je het paard dan wel gewoon belasten?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 11:23

er moet gewoon een goede hoefsmid bijkomen.
Scheuren moeten vooral vrij zijn van dracht.Dus de grond niet raken.
Als ze wel de grond raken word het bij de kroonrand steeds geprikkelt en geneest het haast nooit.
In geval van een losse wand moet het losse deel uitgevlakt worden.
Ik zou in jou geval Van Nassau om advies vragen en eventueel laten behandelen.
Die zitten in Roosendaal.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 11:29

Als de kroonrand niet helemaal doorgescheurd is "kan" het goed komen, mits tijdige bekapping en veel geduld. In deze situatie zou hij de aankoop risceren.

In het 2de geval zou mijn vriend het risico niet nemen omdat dit paard nog gaat groeien en veel in gewicht gaat toenemen.

Moeilijk hé, ik zou ook enorm twijfelen omdat ik zelf veel te fel geneigd ben om een paard een beter leven te geven en hem te helpen.
Je zou een goede smid onder de arm moeten nemen om samen te gaan kijken. Of eventueel een goede veearts?
Is het paard ondertussen al bekapt?
Kan je hem zien draven? Om uitsluitsel van manken te kunnen maken?

Jammer dat we te ver wonen. Ben benieuwd hoe het gaat aflopen, als je teveel twijfelt zou ik van mijn hart een steen maken en het paard uit je hoofd zetten.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 11:32

wat is de vraagprijs van dit paard?(mag per PB)

Leanne_Salvo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-12 14:19

geerke schreef:
wat is de vraagprijs van dit paard?(mag per PB)

Je hebt PB :o

Leanne_Salvo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-12 14:25

iana schreef:
Als de kroonrand niet helemaal doorgescheurd is "kan" het goed komen, mits tijdige bekapping en veel geduld. In deze situatie zou hij de aankoop risceren.

In het 2de geval zou mijn vriend het risico niet nemen omdat dit paard nog gaat groeien en veel in gewicht gaat toenemen.

Moeilijk hé, ik zou ook enorm twijfelen omdat ik zelf veel te fel geneigd ben om een paard een beter leven te geven en hem te helpen.
Je zou een goede smid onder de arm moeten nemen om samen te gaan kijken. Of eventueel een goede veearts?
Is het paard ondertussen al bekapt?
Kan je hem zien draven? Om uitsluitsel van manken te kunnen maken?

Jammer dat we te ver wonen. Ben benieuwd hoe het gaat aflopen, als je teveel twijfelt zou ik van mijn hart een steen maken en het paard uit je hoofd zetten.

Nee, ik ben er na die zaterdag niet meer geweest. De afstand is heel groot natuurlijk, dus het is een hele organisatie om er naartoe te gaan...
Helaas was het niet mogelijk om een bewegingsfilmpje te maken, ondanks dat ik dat wel graag wilde, maar ik heb hem in de wei niet kreupel zien lopen. De ondergrond was wel ontzettend ongelijk, dat dan weer wel, dus of hij echt kreupel of onzuiver liep zou ik echt niet durven zeggen... :n
Inderdaad, een (goede) smid meenemen zou ik het liefste doen, maar dat is vrees ik erg moeilijk.. Eigenlijk heb ik geen idee hoe dat werkt of hoe ik dat zou moeten regelen... Is het logisch dat die smid dan met mij meerijdt? Of op eigen vervoer laten komen? Mijn voorkeur gaat uit naar een Nederlandse natuurlijk bekapper, maar die zijn dun gezaaid, en dan moet ik er nog eentje zien te vinden die er zijn zaterdag voor op wil geven om met mij mee te gaan naar Frankrijk...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 15:08

waar is het in frankrijk?

Leanne_Salvo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-12 18:06

Een half uurtje over de Belgische grens, Bailleul heet het stadje.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 18:22

plaats anders even een oproep op het forum van paardnatuurlijk daar zitten verschillende mensen uit België op die ook kunnen bekappen/verstand hebben van hoeven :j

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 09:58

ja, is inderdaad niet makkelijk om een Nederlandse hoefsmid mee te nemen of af te spreken.
Ik heb er mss over gelezen maar de eigenaar zelf, kent die dan niemand in de buurt? Of een smid vanuit België aan de grens ergens.
Ik zal eens kijken of we ergens een lijst hebben van Belgische hoefsmeden, het enige nadeel zal de taal zijn. Kan je goed Frans?

Leanne_Salvo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-12 13:33

@iana: ja, de eigenaar zal vast en zeker een hoefsmid kennen. Hij zit al zo lang in de paarden, daar komt heus wel eens een hoefsmid ;)
Ik spreek een beetje Frans, net genoeg om me te kunnen redden, maar absoluut niet voldoende om het van een hoefsmid te snappen van hij bedoeld. Wat ik ook al eerder aangaf, en ik ben best bereid om van de goede wil van mensen uit te gaan, maar ik ben bang dat de hoefsmid en de eigenaar met elkaar gaan staan ratelen, ik er niets van kan volgen, en vervolgens hún waarheid hoor. Ook ben ik er inmiddels achter dat ze daar niet zo heel nauw kijken. In ieder geval ben ik een stuk preciezer. Daarom heb ik ook liever dat hij in Nederland bekapt gaat worden, dan versta ik in ieder geval wat de smid zegt :D

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 14:14

Misschien is het maar een stom en kostbaar idee hoor... maar paard op proef naar Nederland, smid erbij en dan kijken of paard blijft of retour naar Frankrijk gaat?

Leanne_Salvo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-12 14:31

Koper schreef:
Misschien is het maar een stom en kostbaar idee hoor... maar paard op proef naar Nederland, smid erbij en dan kijken of paard blijft of retour naar Frankrijk gaat?

Eerlijk? Daar heb ik ook aan zitten denken...

Maar hoe doen we het dan met de betaling? Aanbetaling? Pas betalen als hij goed blijkt (bv. na keuring, hoefsmid)? Of betalen bij het meenemen en geld terug (en paard terug naar Frankrijk) als hij echt niet goed blijkt? Wat zouden jullie doen? Tips?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 14:35

Franse eigenaar mee, als paard goed blijkt afrekenen en als hij niet goed blijkt weer meegeven aan eigenaar? Paard moet minstens 1 keer vervoerd, en mogelijk 2. Als jij dat gaat doen moet jij misschien 4 keer die afstand rijden. Lijkt me dan simpeler als iemand uit Frankrijk dat 2 keer doet. Hopelijk is dat even vaak als jij zou moeten, in het ergste geval scheelt het je de helft aan brandstofkosten.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 07:57

Dat is eigenlijk een heel goed idee, vind ik ook.
Héél duidelijk op papier laten zetten, niet goed...geld terug en eventueel de vervoerskosten op jou nemen als betuiging van "goodwill"

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 17:44

Ehh TS, had je dit toevallig al gezien? http://bruno.maudouit.free.fr/ufm/modul ... ticleid=63
Ook prettig om als "ignorante et naive" bestempeld te worden -O- -O- -O-

Aan de andere kant: elders in de wereld zijn er zo veel zelfbenoemde "bekappers" die voor een slechte naam zorgen, ten koste van de mensen die wel goed zijn. Maar dat is natuurlijk weer een heel andere discussie.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 20:24

En? Weet je al iets meer TS?

Leanne_Salvo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-12 14:37

Koper schreef:
Ehh TS, had je dit toevallig al gezien? http://bruno.maudouit.free.fr/ufm/modul ... ticleid=63
Ook prettig om als "ignorante et naive" bestempeld te worden -O- -O- -O-

Aan de andere kant: elders in de wereld zijn er zo veel zelfbenoemde "bekappers" die voor een slechte naam zorgen, ten koste van de mensen die wel goed zijn. Maar dat is natuurlijk weer een heel andere discussie.

Ik heb geprobeerd het artikel te lezen, maar door de termen die er gebruikt worden kwam ik er niet meer uit.. Dus, het artikel door de vertaalmachine, maar nu is het helemaal niet meer leesbaar... Als ik het goed begrijp bedoelen ze dat de tegenwoordige bekappers eehm 'kwakzalvers' zijn? Het artikel is, voor zover ik het begreep tegen ijzers, maar voor de oude ambacht van hoefsmederij? :? Klopt dat?