Hoe vinden jullie dat dit paard loopt?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Chaos

Re: Hoe vinden jullie dat dit paard loopt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 14:01

Werd tot een jaar terug 5/6 dagen in de week gereden. Springen en dressuur. Heeft jarenlang wedstrijden gelopen met diverse ruiters. Jaren daarvan met 2 ruiters per wedstrijd. Liep in de jongere jaren aangespannen. Nu met actief pensioen, loopt nog 2x per week ohz.

Nooit op foto laten zetten, maar duidelijk artrose denk alle benen wel. Maar doet het super voor een 29jarige.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 14:31

HijadelaLuna schreef:
Wil toch eerst proberen wat dingen uit te sluiten en de vinger enigzins op de zere plek kunnen leggen voordat we kapitalen gaan uitgeven aan foto's, rondom op foto's zal denk ik rond de 20 foto's zijn en dan ga je toch al richting de 1000 euro met de door jou genoemde bedragen.

Nee joh niet zo bang zijn!
Ze zetten echt niet zonder onderzoek je hele paard rondom op de foto.
Ze zal eerst op de volte moeten, op het harde en wss zal hij dan eerst kijken of ze gevoelig is op de zool, daarna buigproeven en adh daarvan besluit hij of en waarvan er foto's gemaakt moeten worden.
Denk dat je in het ergste geval 4 foto's laat maken maar wss kan hij wel nauwkeuriger bepalen waar het probleem zit. En dan kunnen alle foto's ook nog afzonderlijk gemaakt worden en eerst bekeken worden voor er weer een foto wordt gemaakt, dan ben je dus nooit teveel kwijt.

En zeg nou zelf; je hebt er ook al een osteo, fysio, zadelmaker ed bij gehad, dat heeft je vast ook al 500 gekost. Een da doet alles in overleg, je bent nergens toe verplicht.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 15:59

Eerst de voeten laten onderzoeken thuis, kan prima, desnoods een hoefsmid en een da tegelijk zodat ze allebei in overleg kunnen kijken hoe gevoelig de zolen zijn, want dat ze op eieren loopt is duidelijk. Als je nog duidelijke foto's hebt van voor en na het bekappen bekijk die dan eens, misschien valt jezelf wel wat op mbt beenstand, had ze trouwens dat uitzwaaiende achterbeen in stap ook al toen je haar kocht, daar kijk ik ook vreemd tegenaan.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 19:50

HijadelaLuna schreef:
Overigens heb ik ook een paar Pb's gehad dat ik het paard maar beter terug kan brengen dat als er nu al zulke problemen zijn ze niet geschikt is voor de sport.

Wat flauw zeg. Het is nog veel te vroeg om dat soort conclusies te trekken. Eerst maar eens grondig(er) onderzoek en afwachten wat daar uit komt. :) Positief blijven hoor!

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 20:05

Imre schreef:
HijadelaLuna schreef:
Overigens heb ik ook een paar Pb's gehad dat ik het paard maar beter terug kan brengen dat als er nu al zulke problemen zijn ze niet geschikt is voor de sport.

Wat flauw zeg. Het is nog veel te vroeg om dat soort conclusies te trekken. Eerst maar eens grondig(er) onderzoek en afwachten wat daar uit komt. :) Positief blijven hoor!

Ja dat zijn ook rare reacties, zoiets zeg je toch niet? En inderdaad gewoon positief blijven. Het komt allemaal wel goed Lotte.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 20:14

Even er van uit gaande dat alle pb-ers geen dierenartsen zijn: Zij weten net zo min als wij wat je paardje heeft. Dus slaat voorlopig nog even nergens op. Maar het feit dat het niet vanzelf overgaat of gewoon toch na een verbetering weer terug komt, rechtvaardigd wel een bezoekje van de dierenarts.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 20:22

Ergens hebben ze wel een punt, je hebt wettelijk 6 maanden 'garantie', je hebt het paard nu 5 maanden TS?
Is wel een extra reden om toch even een DA te laten komen en mocht die een vermoeden hebben van een gebrek wat al langer aanwezig is dan maar beter snel de verkopers op de hoogte brengen.
MOCHT je dat willen tenminste, ik meen dat je al ergens zei dat je haar helemaal niet meer kwijt wilt, wat ze ook mankeert.

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 20:44

Lotte gaf al eerder aan dat Caily niet weggaat, wat er ook gebeurd. En natuurlijk is het ook wel een beetje kort door de bocht van mensen om te zeggen met woorden van: dan doe je haar toch weer terug? Alsof je een kledingstuk terugbrengt wat niet helemaal past :+ En ik ken TS persoonlijk ;-) en ik weet 100% zeker dat ze het beste met Caily voor heeft en dat ze dus ook alles eraan doet en gaat doen om te kijken wat er mogelijk aan de hand zou kunnen zijn :j en wat er aan te doen is natuurlijk :-)
De reden dat ze hier om advies vraagt is gewoon iets wat de meeste paarden mensen doen, gewoon naar ervaringen vragen en mogelijke oplossingen wat andere mensen hebben ondervonden. En natuurlijk zijn mensen hier wel in vrij om antwoord te geven uiteraard. Maar jah, om dan "bot" pb'tje te sturen van terug brengen, daar heeft TS natuurlijk helemaal niks aan ;( Wel prettig dat de meeste bokkers hier toch wel hun gedachten er over laten gaan om te bedenken wat ze kan doen nu.

silvia58

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 20:59

Berdien schreef:
Ik moet zeggen dat ik haar op de filmpjes van toen je ging kijken stukken beter vindt lopen dan nu. Het tempo wat ze in de filmpjes in je OP laat zien vind ik ook niet echt top, het lijkt wel hangen en wurgen dat ze vooruit komt. Je hebt eerder wel eens filmpjes geplaatst van het longeren met een dubbele longe. Toen wapperde alles alle kanten op, hoe is dat nu? Heeft die tweede longeerlijn nu wel nut?

Zo doorrijden lijkt mij ook niet slim. Je hebt er mensen bijgehaald, toen zou het beter moeten zijn en dat is duidelijk niet zo.

Qua opbouw, tja, binnen vier maanden van helemaal niets naar wat je nu met haar doet vind ik niet rustig aan doen. En wellicht dat het ook wel daar mee te maken heeft, stukje overbelasting bij een paard wat door haar erg steile achterbenen sowieso al moeite heeft om goed te bewegen. Rij je daar 'gewoon' mee door en ondersteun je haar lichaam daar niet dressuurmatig mee zoals Annelies hierboven heel mooi beschrijft dan loop je de kans dat je haar kapot rijdt. Of al aan het rijden bent...

Ben het hier helemaal mee eens !
Ik hoop dat je snel goede hulp vind en het beter gaat met je paard !
Succes !

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 08:03

Inderdaad beetje bot, die pb's.Ik vraag zelf ook vaker op bokt naar meningen en ervaringen, simpelweg omdat meer mensen meer zien dan eentje alleen en omdat je, naast een aantal onbruikbare reacties, ook vaak waardevolle reacties en ideeën krijgt aangereikt van ervaringsdeskundigen of gewoon mensen met een verfrissende kijk. Dat kan waardevol zijn in een zoektocht naar een probleem.
Paarden kunnen het zelf immers niet vertellen.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 21:37

Ik vind haar onregelmatig op links voor en daarbij ook gevoelig op het harde. Ik denk dat een paardenarts hier met een kreupelheidsonderzoek best wat mee kan, in mijn ogen is het duidelijk genoeg om te gaan uitverdoven.
Niet te veel van die PB's aantrekken hoor.. zulke conclusies kun je nu nog niet trekken.

mistiquem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 23:39

Hoi, heb niet het hele topic gelezen aangezien het al wat later is, maar heb wel de 1e pagina gelezen en je filmpjes daarop gezien.
Ik herken het als spierproblemen. Laat iemand van Happy Athlete je paard masseren. Dierenarts lijkt mij nu nog overbodig want die weten het vaak niet bij zoiets vaags. Osteo en massage is goeie combi.
Op het filmpje van aankoop (dacht ik) loopt ze beter voordat ze gegalopeerd heeft, daarna zie je ook al l.a. dat ze minder loopt.
Je paard zit gewoon vast maar dat kan eenvoudig opgelost worden (als ze verder niets mankeert). Door blijven vragen/rijden verbetert dit niet, kan het wel verergeren. Is geen kwestie van trainen, vragen ruimer te lopen e.d. want de spieren zijn nu te kort waardoor ze niet zo kan bewegen zoals je dat graag zou zien en ook niet ondertreden.
Paarden tonen het niet snel maar dit kan wel degelijk zeer doen. Zeprober alleen zo te lopen dat ze er het minste last van hebben en toch nog voor je aan het werk gaan.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-12 17:43

Even een update:

Vanochtend DA geweest. Omdat de paardenarts van eigen praktijk afwezig was is Francoise van kliniek Winsum geweest. Heeft paard op zachte en harde ondergrond rechtuit en op de volte zien lopen, beaamde het korte lopen en de onregelmatigheid voor, achter was OK (vind ik zelf ook). Voor buigproeven gedaan, waren allemaal goed, daarna de hoeven getest, was wat gevoelig op de zool, aan beide kanten wel, maar rechts iets meer. Omdat ik dus zei van het vreemde staan achter ook dat been achter buigproeven op gedaan, was ook goed. Staan vind ze waarschijnlijk gewoon fijn zo.

Paard krijgt nu eerst twee weken rust voor de hoeven en ivm verhuizing, afhankelijk van hoe de hoeven en haar lopen dan zijn beslis ik of er beslag onder gaat (ben niet tegen maar ze staat 24/7/365 op de wei, dus wordt van de winter lastig) dan zou het probleem over moeten zijn. Mocht het niet beteren dan, dan komen ze terug en wordt er uitverdoofd (wat betekent dus sokken gedeeltelijk scheren :+ ).

Dit is dus waarschijnlijk gewoon een gevolg van het oppakken van een paard wat jarenlang op de wei heeft gestaan en nooit echt veel buiten op het harde heeft gelopen. Ik mijd het harde ook zoveel mogelijk, maar 1km naar het bos en 1km terug is toch 2km per rit, is zeker 10 km per week op harde ondergrond, dat is iets teveel voor de voeten, ondanks dat de kwaliteit en hardheid zeker goed is volgens de DA. Het brokkelt of scheurt ook niet, het wordt alleen kort.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 17:47

Goed dat je er naar hebt laten kijken. Waarom geen hoefschoenen voor het stuk dat je over het harde moet? Ik heb easyboot gloves voor mijn paard en trek ze binnen een minuut aan of uit.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-12 17:57

Ik heb daar wel eens aan gedacht, wou eerst blootvoets proberen sowieso, maar is wel duidelijk dat dat niet gaat/ging (straks staan we wel midden in het bos). Maar zou dat kunnen ivm die sokken? Zou wel een mooie optie zijn ipv beslag :j

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 18:42

Hoefschoenen lijken mij een mooie optie. Zit je in de winter ook niet met het probleem dat ijzers glad worden en ijsklompen vormen, wat meer problemen kan opleveren.
Ben erg benieuwd of je dan verandering merkt. Het is te hopen.
Dat zou een aangenaam simpele oplossing zijn.

MeFlower

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 20:38

Wel jammer dat je dit overkomt TS, want tja, het is natuurlijk fijner om een paard te hebben wat goed loopt. Je hebt er zo te lezen veel voor over. Ik vind de opmerkingen die je hebt gekregen over 'dan doe je hem weer weg' ook bot. Maar net als al gezegd werd: ergens zit er wel wat in. Ik zeg absoluut niet dat je je paard weg moet doen! Helemaal niet. Maar je wilt toch ook een goed paard of niet? Dus ik snap dat je hier flink van baalt, sterkte!!
Wil je met haar endurance gaan doen? Volgens mij las ik dat in het begin.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-12 21:07

Ik wil endurance gaan doen, maar niet persée met dit paard hoor, hoop over 20 jaar nog te paard te zitten dus heb nog even :)

En nee, dit paard gaat niet weg. Als ze dagelijks pijn heeft wat niet op een paardwaardige manier verholpen kan worden wordt ze weggebracht, als ze als weidepaard zonder pijn oud kan worden blijft ze hier, en als ze de komende tien jaar fit genoeg is om mee aan het werk te gaan doen we dat.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 21:59

Nu je weet dat ze gevoelig is op de zool moet je dat ook zeker aan je hoefsmid melden als die weer komt, dan kan hij de zool zoveel mogelijk intact laten en heb je er minder last van.
Ik ben benieuwd hoe ze loopt als de voorvoeten beter zijn, hopelijk gaat ze dan achter ook wat ruimer en soepeler.

linneybink

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 22:01

Beste ts, heb je topic een beetje doorgebladerd en al die tijd denk ik oef wat zonde dat je er zolang mee door blijft rommelen. Het is moeilijk om aan de buitenkant te zien hoe het er binnen uit ziet, blijft toch altijd giswerk. Blij om te lezen dat je er toch een dierenarts bij hebt gehaald. Hoop dan ook voor je dat de arts gelijk heeft en het zoiets "simpels' is. Heb alleen het eerste filmpje gezien en herkende mijn eigen pony erin (de manier van lopen dan). Iedereen incl een dierenarts heeft altijd tegen mij gezegd dat het een kwestie van zwakke spieren was en goed met balkjes enzo moest gaan trainen. Op den duur was ik het zat en een dierenarts aan huis laten komen met röntgenapparaat. Wat daar uitkwam had ik nooit verwacht en zal ik je dan ook besparen, maar wil je alleen maar zeggen als je iets niet vertrouwd en je gevoel zegt dat het niet goed is je daar het beste naar kan luisteren. Vaak heb je het zelf namelijk het beste. Enne foto's maken is niet het duurste wat bestaat, het kan flink oplopen maar goed dat weet je met een paard. Sterkte met je paardje en hopelijk is ze snel opgeknapt.

MeFlower

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 21:17

HijadelaLuna schreef:
Ik wil endurance gaan doen, maar niet persée met dit paard hoor, hoop over 20 jaar nog te paard te zitten dus heb nog even :)

En nee, dit paard gaat niet weg. Als ze dagelijks pijn heeft wat niet op een paardwaardige manier verholpen kan worden wordt ze weggebracht, als ze als weidepaard zonder pijn oud kan worden blijft ze hier, en als ze de komende tien jaar fit genoeg is om mee aan het werk te gaan doen we dat.

Oké!! Ja ik hoop ook dat je dan nog op een paard kunt zitten :).
Lastig probleem, heb verder geen tips sorry. Toch maar naar de dierenarts inderdaad.

MeFlower

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 10:42

En hoe staat het er nu voor?

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-12 11:26

Ik zal vandaag updaten met foto's en misschien een filmpje. Op het onverharde loopt ze redelijk, wel nog wat kort, maar iig niet kreupel meer. Ik longeer nu met pessoa (vooral van achter, voorgedeelte maar min of 5 per kant eraan), afwisselend met rijden in de bak (beetje rondhobbelen dus :P ) en een stapritje buiten, ik heb de luxe dat paardlief midden in het bos staat; hoef geen pas over het harde :)

Ze is dus van stal veranderd, haar dunne mest is ook al bijna helemaal over, er zit duidelijk weer structuur in :D

Het lijkt dus de goede kant op te gaan :)
Zelf denk ik nog steeds aan beslag of hoefschoenen, eigenlijk wil ik een keer hoefschoenen testen, heb ook iemand waarvan ik ze mag proberen, die moet ze alleen nog even gaan opzoeken. Maar zoals het nu gaat is eigenlijk prima dus het heeft geen haast.

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 13:34

Gelukkig heeft Caily ook niet meer echt dunne mest, het gaat zeker de goede kant op :-)
Ben wel benieuwd naar die hoefschoenen, hoe ze daar op gaat lopen ;-)

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-12 23:42

Bij dezen wat beeldmateriaal. Ze is nog niet helemaal 100% zuiver, maar al stukken beter, en we moeten ook de kilootjes in de gaten houden (ze staat al vrij schraal en zonder bijvoeren). En met iets bespiering is het lopen ook een stukje makkelijker lijkt me. Ze is wel weer voorwaarts als vanouds, niet meer die slome van de weken hiervoor. Activiteit in dr sprong en knie achter blijft matig, maar ik heb sterk het idee dat dit ook paardeigen is in dit geval en vooral veel getraind zal moeten worden. Wel zou ze haar passen beter af kunnen maken, zal ook wel gevolg zijn van dat haar hoeven misschien nog wel wat gevoelig zijn. Ze lijkt in draf haar rug niet los te durven laten, soms, kleine stukjes wil het wel, maar kwartje lijkt nog niet te zijn gevallen. Stap vind ik zelf wel goed gaat. Galop gaat ook steeds beter, maar is vooral nog heel veel zoeken naar de makkelijkste manier om op de volte te blijven :Y)

http://www.youtube.com/watch?v=EWCS3FpkSAY

Heb ook foto's, maar denk niet dat dat heel veel toegevoegde waarde heeft hier.

Ben wel benieuwd wat jullie nu vinden :)

Ik startte dit topic ooit omdat ik me vooral zorgen maakte over haar vreemde houding met dat achterbeen, sinds de DA is geweest heb ik dit nog maar sporadisch, ook met afnemende mate, gezien, dus ben zeer benieuwd of het nou verdwijnt of met meer belasting weer terug komt, ik heb haar za voor het eerst weer aan de longe gehad, ma gereden en vandaag dus gelongeerd weer.