foto verslag hoefzweer

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

jamiroquai

Re: foto verslag hoefzweer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-12 18:25

Vandaag is er een ijzer onder de hoef gedaan en heb ik uitleg gekregen van de veearts. Het is niet allemaal hoornzuil wat eruit gehaald is, er ligt ook een stukje hoefwand bij en ook ontstoken weefsel. Maar al met al is het een hele hap....

Ik vond het wel zielig toen het ijzer eronder moest, aan zo'n gevoelige voet, maar het is wel belangrijk. Als hij zonder ondersteuning op die hoef staat, is het het of hij uit elkaar splijt.... Was wel eng.
Verder was de wond al aardig ingedroogd en kon je alles niet meer zo goed zien als op de foto's.

Als hij op de voet kan lopen, mag hij morgen al naar huis (wij staan 5 kilometer van de kliniek vandaan) dan staat hij tenmiinste in zijn eigen omgeving. Hij is daar het enige paard en moet op stal blijven, dus dat is niet leuk voor hem. Ik probeer hem 3 weken binnen te houden en dan lekker de rest van dit jaar de wei op. Mag hij lekker wild paard zijn, ha ha! Was hij vroeger ook! (Hij is in Frankrijk in het wild geboren).

In januari evalueren we en gaat hij weer twee of drie maanden de wei op, net zo lang tot hij optimaal is.

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 20:35

Klinkt goed Jamiroquai! Kan me voorstellen dat je het even zielig vond voor hem, dat ijzer, voordeel is dat hij er straks een hoop voordeel mee doet.
En dat is wel heel fijn dat je hem dat wil geven, even lekker een aantal maanden paard zijn en herstellen, dat hebben al heel wat paarden goed gedaan! Voor zijn voet en doorbloeding ook erg goed! (Mijn merrie gaat ook voor een halfjaar op weiderust vanaf volgende week, hopelijk pakt dit ook goed uit, zoals bij vele anderen :) )

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-12 22:14

Het verplicht op stal staan is het ergste want hier staat alles nog buiten.
Voor de nacht komt er wel 1 sportpaard naar binnen en s'avonds is er wel veel leven op stal. Hij staat tegenover de poetsplaats.
Stalhouder kwam al met het idee om hem op een rustiger plekje te zetten. Als hij sjacherijnig wordt, zetten we hem op een andere stal, maar ik kan me ook wel voorstellen dat hij blij is als er wat gebeurt op stal....

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-12 15:04

Nou, veearts belde vanmorgen, Bowie mocht inderdaad naar huis.

Maar vanmorgen lagen er groene snotplekken voor zijn staldeur. Meneer heeft dus kou gevat of last van bronchitis (had gehoest). In ieder geval niet in een binnenstal op stro zetten was het advies. maar ja, met zo'n hoef is zaagsel ook geen optie....
Dan toch maar een 'paddock'- 8 bij 8 meter. Maar: wel lekker buiten en veel te zien zonder dat hij veel kan bewegen. Snuffelen aan paardjes die niet bij hem kunnen komen. Dus ik ben dik tevreden met deze oplossing!

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 18:02

Groene snotplekken.

FF de klieren voelen onder de kaak.

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-12 18:49

En dan?

Droes kan die in elk geval niet meer krijgen, ha ha ha! _O- _O- _O-

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 19:09

Gelukkig, was er wel bang voor. :7

Op de kliniek en veel problemen gehad is een groot risico voor vervelende besmettingen.

Het paard lekker in de frisse lucht, de buiten temperaturen zijn weer normaal.

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-12 19:45

@Ariebren, Bowie heeft van mei tot juni naar binnen geslagen droes gehad, ternauwernood overleefd... En meteen daarna dit....

Ik ben superblij dat hij weer thuis staat, wat je zeft; op een kliniek is altijd kans op rare besmettingen...

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 22:53

Frisse lucht inderdaad en misschien even een opkikker/vitaminestoot geven voor z´n weerstand?
Fijn dat ie naar huis mocht en nu toch lekker buiten staat!! :)

My_Little_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 23:23

Pff, wat een verhaal zeg. Ik hoop dat het allemaal goed komt. Ik vind wel dat je het helemaal top hebt aangepakt! +:)+ Ik wens jullie een goed herstel!

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-12 12:14

WolinLotte, dat hebben we de vorige week al gedaan om zijn weerstand voor de operatie al een boost te geven.
Hij mag er 1 per maand, dus dat blijven we deze winter gewoon doen.

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-12 15:18

Door de regen is Bowie voorzichtig van de paddock gehaald en toch op stro gezet. Het was iezen uit 2 kwaden. We blijven hem temperaturen en op snot controleren, dat kan op stal ook veel gemakkelijker natuurlijk. Maar binnen is hij veel onrustiger dan buiten, draait de hele tijd rondjes in zijn stal.. Echt niet fijn om te zien....

Devitootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 15:20

Kan je er niet een paard naast zetten?

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-12 16:01

Ik ken echt niemand die zijn paard vrijwillig binnen zet. S'nachts komt er wel 1 paard naar binnen en hj staat dicht bij de uitgang en de poetsplaats, daar heeft hij wel wat afleiding.

Als de grond weer helemaal droog is mag hij weer op de paddock, maar nu niet!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 16:05

Heb je het gevraagd of er niemand is die vrijwillig een paar dagen zijn paard binnen wil laten? Het gaat vooral om de eerst paar dagen.

Die mazzel had ik hier wel voor Image, want ik heb nog een paard en die heeft gewoon solidair moeten zijn. Zo erg is dat niet om een paar dagen op te offeren.

jeannine45

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 16:09

wat een verhaag zeg !...

Devitootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 19:34

Ik weet niet met hoeveel paarden jullie daar staan, maar misschien wil iedere dag (of dagdeel) iemand anders zijn paard ernaast zetten. En dan 's nachts dat sportpaard, wat toch al naar binnen gaat. Denk dat het erg help als Bowie rustig staat ipv rondjes blijft draaien.

Ik denk altijd maar zo, als mijn paard zoiets zou hebben zou ik het ook fijn vinden als iemand zijn paard "opoffert" (bij wijze van spreken, want 4 of 8 uur op stal kan best en is met dit regenachtige weer niet onoverkomelijk lijkt me). Dus als ik bij je op stal zou staan ....... maar ja ..... :\
Maar zoals Janouk schrijft, nee heb je ja kun je krijgen. Misschien zijn er meer die er zo over denken.

Succes!
Laatst bijgewerkt door Devitootje op 31-08-12 20:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 19:57

Ik ben in het gelukkige bezit van een bbq terras voor een zonnige zomer avond.
De rest van de tijd is dat het hospitaal voor zieke paarden en hengsten die niet bij de merrie mogen.

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-12 21:13

het is een pensionstal waar de paarden 24/7 naar buiten moeten in de zomer. Wil je extra binnenstaan, moet je alles zelf regelen en betalen. Om pers. redenen ben ik niet in staat om die extra zorg van binnen- en buitenzetten en mesten op me te nemen.....

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 21:28

Het wordt tijd dat je een stal opzoekt die niet moeilijk doet.

Ik als hobby paarden boertje met wat pensionklantjes zou er alles aan doen om ook net die extra zorg te leveren aan een probleem paardje.

Devitootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 00:34

Helaas, dan duim ik voor je dat het snel droog wordt en Bowie weer de paddock in kan.

Plaats je later ook nog foto updates van zijn hoef?

Mickey_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 00:57

Wat een verhaal, Veel succes met je paard

Baal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 02:04

Lees net 't verhaal, wij hebben 't zelfde gehad met een pony 'n aantal jaar geleden. Hij is door Adrie de Bruin(Hoefsmid van Hoofcare in Reusel) geopereerd samen met Harm Borgmans (veearts kliniek Hulsel).
Hij kreeg direct een speciaal ijzer en moest ook 3 weken op stal, wel elke dag stal helemaal schoon, verband wisselen en 5 min stappen op 't harde (lastig met een 4jarige hoor!).
Hierna mocht hij de wei in en na 10weken kon hij weer bereden worden. Volgens mij ging er na zo'n 4/5 maanden het ijzer vanonder, maar daarop reageerde hij heel gevoelig en dus heeft er nog een aantal maanden een gewoon ijzer onder gezeten.
Was een hoornzuil die vanaf de kroonrand vlak langs het hoefbeen groeide van zo'n 6cm lang en 1,5potlood dik. De hoef was tot nét niet op de kroonrand afgefreesd (ook vantevoren 'n boel 'hoefzweren' gehad en op röntgen Moergestel was niets te zien...),
Na 9/10 maanden was de hoef weer helemaal de oude, op een hele kleine oneffenheid in de kroonrand na. Pony heeft hierna ook gewoon wedstrijden gereden en bijna dagelijks getraind, nooit meer iets mee gehad.

Ah :)* , ik heb de link van m'n onderwerp van toen, met foto's v/d hoornzuil:
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=111&t=1026167&view=unread#unread

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-12 10:40

Ik had gisteren weer een expert aan de telefoon- zal geen namen noemen, die beweerde dat er helemaal geen hoornzuil was....

Kortom: zoveel mensen, zoveel meningen. Als de grond vandaag droog is,kan ik de paddock schoonmaken mag hij erweer een paaruur op , over drie weken op de wei en dan pak ik hem volgend jaar wel weer.
Het is ook voor mijzelf best zwaar, alle adviezen en meningen maken me heel onzeker en dat kost veel energie, die ik beter in Bowie kan steken.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 10:53

Vervelend als je veel tegenstrijdige dingen hoort. 1 ding is zeker jij hebt er niet voor geleerd en je probeert de beste hulp voor je paard te vinden. Of het wel of niet het beste was zul je nooit echt weten omdat je het simpelweg niet naast elkaar kan leggen.