Dagboek over een peesblessure [INCL foto's]

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JoliekeDH

Re: Dagboek over een peesblessure [INCL foto's]

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-14 20:09

Het is ook niet voor niets dat ik niet voor zelfde aanpak als vorige keer kies. Alleen is de conclusie 'dat been hersteld wel' niet waar. Het kan ook niet herstellen.

Zal je verhaal eens doorlezen :)

WolinLotte

Re: Dagboek over een peesblessure [INCL foto's]

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 11:22

Mijn paard heeft drie keer dezelfde blessure gehad, een hele moeilijke, wat ons 6 jaar tijd heeft afgepakt om te genieten van wat een paard hebben je kan geven, we hebben wat afgestapt en gewandeld, dus ik weet het 'niet herstellen'-verhaal. In 2012 kreeg ik het advies om een zenuwsnede te laten doen of om haar in te laten slapen. Achter beide beslissingen stond ik niet, ook al wist ik ook niet hoe het verder moest. Ik had zo mijn best gedaan om haar te helpen en het voelde als opgeven.
Ik heb toen gekozen voor iets wat eigenlijk mijn grootste angst was; ijzers eraf en haar gewoon haar gang laten gaan. Je kan de blessure niet zelf herstellen, dat heeft tijd nodig en in de juiste omstandigheden; doorbloeding, vocht wat hierbij afgevoerd wordt en gezond liggende vezels van het peesweefsel, deze drie gebeuren alleen bij veel en rustig bewegen. Dit gebeurt niet op stal, ook ijzers zijn een belemmering voor de doorbloeding van het onderbeen.
Sindsdien maken we wekelijks ritten van 3 uur over de Veluwe, dat was in de voorgaande jaren ondenkbaar. De Veluwetrail staat gepand.

Wat we niet moeten vergeten; paarden leven van nature een ruiger leven. Ze kunnen meer hebben dan we denken, ze zijn niet zomaar afgeschreven. We zijn bezorgd, willen ons paard beter zien en gelukkig. Helemaal begrijpelijk. Soms is minder meer.