rode ui i.p.v. laurier zalf voor brokkelhoefjes

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 13:28

Heb je er ook een aantal recht van voren genomen?

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-11 14:08

Ik moest even zoeken maar vond er 1 bij de fotos die ik gisteren maakte.

Afbeelding

Hij is natuurlijk hierbij wel toontreder en ondertreder

Aimee

Re: rode ui i.p.v. laurier zalf voor brokkelhoefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 19:42

:oo

Sodeju wat een slecht smidwerk!!!

Dat er mensen in Nederland rondlopen die zulk werk afleveren, is toch te belachelijk voor woorden :x

Als die voeten goed bekapt worden en als er passende ijzers ondergeslagen worden (zeker drie maten groter en op de juiste manier, zonder een uur te branden), ben je hoogstwaarschijnlijk al van je probleem verlost.

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 20:13

AaronYve schreef:
Kcal: 37
Vitamine C: 5 mg
Natrium: 2 mg
Kalium: 185 mg
Calcium: 29 mg
Fosfor: 33 mg

Zink 0,29 mg

Dit zit in een rode ui van 100 gram. Had hij het hier over?

Volgens mij zijn dit (vetgedrukt) belangrijke ingrediënten.
Silicium (kiezelzuur) schijnt ook een gezonde hoefgroei te bevorderen. Kijk anders even op http://www.silicahorse.nl/wie-zijn-we/w ... licium-si/
De hoeven op de foto's vind ik er persoonlijk ook niet zo fijn uitzien.
Veel succes!

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-11 21:46

dank je wel SpikyBlue :) ik ga er eens naar kijken.

Ik ben net terug van stal, paard heeft een nieuw ijzer en alles zit weer vast.
Hierdoor was ik wel mooi te laat om met hoofcare verder te bellen helaas.
Maandag kan ik weer bellen en ga ik verder in overleg.
Wellicht is het een idee mijn smid mee te vragen naar hoofcare en dat we er op die manier uit gaan komen.

trouwens.....ik heb ook die uienprut gemaakt :')
Vandaag over 2 weken ga ik beginnen met dat er op smeren.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 22:02

:=
Meestal is dat niet zo effectief, om een dergelijke smid mee te nemen naar een hoofcare smid.
Het is ook niet zo dat hij hun werk kan nabootsen na één keertje mee kijken in de keuken.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-11 22:15

Aimee schreef:
:=
Meestal is dat niet zo effectief, om een dergelijke smid mee te nemen naar een hoofcare smid.
Het is ook niet zo dat hij hun werk kan nabootsen na één keertje mee kijken in de keuken.

Mijn smid is wel een oude rot in het vak.......hij heeft jaren goed voor mijn vorige merrie gezorgt.
Hij heeft met mijn merrie zelfs de DA overtroffen zodat ze weer normaal kon lopen ondanks bevangen zijn plus peesblessure plus achteraf gezien een diepe grote hoefzweer. Ik vond dat echt wel een staaltje vakwerk hoor.
Mijn huidige ruin heeft gewoon aparte voeten en vragen om een andere aanpak......
Het idee kwam zelfs nog van de man van hoofcare af, ik vond het geen slecht idee.

Ik wil mijn huidige smid niet af vallen, paard staat er nu niet netjes op dat is duidelijk en vind ik zelf ook.
Ik ga dit ook bespreken met mijn smid.
Ik heb hem vandaag al gezegd dat er wat moet gaan veranderen omdat dit zo niet goed gaat.
Ik ken hem goed genoeg om te weten dat hij hier echt wel over na gaat denken.
De info die ik tot nog toe van de hoofcare heb zal ik aan hem voor gaan leggen, wie weet waar dat allemaal verder toe leid.

voor nu zit zijn ijzer weer vast en volgende week kan ik er weer mee verder.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 22:18

Dit heeft echt niets met aparte voeten te maken hoor, dit is gewoon echt slecht smidwerk.
Maar zoals met alles: je gaat het pas zien als je het door hebt.

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 22:30

Ik vind het smalle hoeven.... daarmee smalle ijzers enz.. er komt te veel druk op de hoeven.
Een smid doet zijn best.. maar niet iedere smid is capabel voor bepaalde dingen. Als ze dat maar inzien of herkennen, dan is het niet erg. De ene heeft een bepaald niveau en de andere overstijgt deze, niets ergs aan.

Ik heb een smid gehad, die dacht eea te kunnen repareren aan scheuren. Die sloeg er een lip tegenaan enz enz... Maar de hoeven werden maar kein gehouden en loste niets op. Toen ik in een goede kliniek kwam, werd me verteld dat deze smid totaal niet capabel was! Geen idee wat ie deed en eens terug moest naar de basis omdat ie eea verergerde.

Dat je smid mee zou willen gaan, wil zeggen dat ie open staat voor leren, nieuwe dingen en aanvaardt. Dat is goed.. Als je hem wilt behouden en hij kan je helpen dan.. proberen?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 22:36

:? Dit ligt er drie weken onder???? Schandalig.

Ga aub zsm op zoek naar een andere smid want dit lijkt echt nergens naar.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-11 22:44

Branca schreef:
Ik vind het smalle hoeven.... daarmee smalle ijzers enz.. er komt te veel druk op de hoeven.
Een smid doet zijn best.. maar niet iedere smid is capabel voor bepaalde dingen. Als ze dat maar inzien of herkennen, dan is het niet erg. De ene heeft een bepaald niveau en de andere overstijgt deze, niets ergs aan.

Ik heb een smid gehad, die dacht eea te kunnen repareren aan scheuren. Die sloeg er een lip tegenaan enz enz... Maar de hoeven werden maar kein gehouden en loste niets op. Toen ik in een goede kliniek kwam, werd me verteld dat deze smid totaal niet capabel was! Geen idee wat ie deed en eens terug moest naar de basis omdat ie eea verergerde.

Dat je smid mee zou willen gaan, wil zeggen dat ie open staat voor leren, nieuwe dingen en aanvaardt. Dat is goed.. Als je hem wilt behouden en hij kan je helpen dan.. proberen?

jij zegt het precies zoals ik het bedoel :j
Als hij open staat voor ideeën denk ik dat we een heel eind op de juiste weg zijn.
Doet hij dat niet dan vrees ik dat ik verder moet gaan zoeken.
Hoofcare beslaat niet op locatie helaas, dus moet ik veel regelen om er te komen omdat ik zelf geen vervoer heb.
Vind ik niet erg voor een paar keer maar op de lange termijn houd ik dat ook niet vol financieel. :o
Hoofcare vond wel dat ik de biotine net zo goed weg kon gooien.........toch blijf ik het voorlopig nog geven, je weet maar nooit ;)
En het uienprutje ga ik er ook op smeren, dat durfde ik niet eens te vertellen daar :')
Verder word ik morgen nog gebeld door een arts uit utrecht.......eens horen wat hij zegt.
Dat bespreek ik ook met mijn smid.
Dan hebben we al 2 opties, of we kiezen er samen 1, of ik kies er zelf 1, dat zal de tijd leren......

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-11 22:45

Anne_GTI schreef:
:? Dit ligt er drie weken onder???? Schandalig.

Ga aub zsm op zoek naar een andere smid want dit lijkt echt nergens naar.

uhn....nee.....langer hoor.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 22:54

Biotine moet je ook mee uitkijken. Als je dat al voldoende in je voer hebt zitten en je voert het als suplement bij vergiftig je langzaam je paard. Op dit moment loopt daar een onderzoek voor ivm een van de mogelijk oorzaken van hoefkanker.

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 23:01

Nu ben ik eigenlijk wel benieuwd hoe het eruit ziet als je paard net beslagen is. Overigens zou ik toch ook nog contact met hoofcare opnemen en misschien kan je ze wel foto's mailen en iets bespreken. Stel het voor, nee heb je, ja kan je krijgen :)

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-11 23:06

ik zal eens even gaan zoeken.....ik denk dat ik nog wel een foto heb waar hij kort daar voor beslagen is

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-11 23:13

Afbeelding

dit is een foto van toen ik hem net 2 maanden had.
Ik kocht hem met ijzers met 2 lipjes die 1 maat kleiner waren dan de ijzers op de eerdere fotos.
Dus had ik die er ook weer onder laten zetten.
Zoals je ziet had hij hier nog geen hele stukken uit zijn voeten.
Het probleem hier was dat hij zo sleepte met zijn benen dat hij heel de toon afsleet.
Daarom zijn die widiapuntjes er gekomen.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 23:17

Maar is hier bij de keuring niets over gezegd dan? Het is duidelijk te zien dat het paard sleept.
Mijn paard sleepte ook de toon van een achterbeen. (echter zagen zijn voeten er toen ik m kocht perfect gekapt uit) Je wil niet weten wat een problemen juist dat been ons gegeven heeft :=
Het is iig niet normaal dat je paard zo sleept. :o
Ik denk dat bij veel paarden de slechte voeten ook komen door dingen die elders in het lichaam niet goed gaan.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-11 23:22

op deze foto had ik er al 2 of 3 buitenritten mee gereden.
In de bak slijt hij ze natuurlijk niet zo af.
Bij de vorige eigenaar werd hij vooral gelongeerd of in de bak gereden.....niet buiten......ja heeeeel soms.
Tijdens de keuring tilde hij denk ik zijn benen goed op vanwege de adrelanine.
Ik ben er later nog eens mee naar mijn DA gegaan om te laten beoordelen of er iets aan de hand kon zijn.
Er was verder niks aan de hand, het is gewoon de bouw van zijn lichaam die hem zo doet lopen volgens mijn DA.
Ik heb ook zo mijn twijfels over mijn zadel.
Volgende maand komt eurohorse er 1 aanmeten.

dit paard is goed gekeurd door een kliniek die juist heel vaak op kleine dingen afkeurt!!
En hij is daar voor de sport gekeurd......ik ben recreant
Maar buiten dat........ik ben gek op hem en doe hem toch nooit meer weg

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 23:40

Als de buigproeven positief zijn is dat geen reden om 'm af te keuren.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-11 00:01

ik heb nooit eerder een paard met zo veel gemak door de buigproeven zien komen als toen deze gekeurd werd.
Gewoon niet 1 stap onregelmatig bij ieder been.
Vorige eigenaar stemde ook met al mijn voorstellen in, ik liet keuren bij een arts van mijn keuze.
Vorige eigenaar heeft mij als achterdochtig type geen seconde in twijfeling gebracht.
Ik heb een behoorlijk medisch verleden met mijn merrie mogen delen.
Daarom is deze nu ook gelijk gekeurd en verzekerd.
De slechte voetjes dat was me verteld....alleen had ik dat behoorlijk onderschat.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 01:05

quartel schreef:
Hoofcare beslaat niet op locatie helaas, dus moet ik veel regelen om er te komen omdat ik zelf geen vervoer heb.

Dat is helemaal niet waar.
De broers Van Nassau komen inderdaad niet op locatie.
Maar de vakgroep Hoofcare bestaat uit meerdere smeden die door hun zijn opgeleid en wel gewoon op locatie komen. Daarnaast zijn er smeden door hun opgeleid die niet meer officieel aan de vakgroep verbonden zijn, maar wel dezelfde opleiding hebben genoten en dus over grote deskundigheid beschikken.

De problemen die jouw paard heeft, zijn niet te verhelpen met een prutje of een poedertje.
Die komen doordat er veel en veel en veel te kleine ijzers met een verkeerde vorm onder de voeten zitten, waardoor er enorme druk op de hoefwand ontstaat, waardoor de hoefwand gaat brokkelen.
Jouw smid kan de beste wil van de wereld hebben, maar hij zal eerst een aantal jaren in opleiding moeten bij een fatsoenlijke smid om beter werk af te kunnen leveren.
De meeste smeden zijn daar echter helemaal niet van gediend. Ik heb nog nooit een smid ontmoet die dusdanig slecht werk afleverde, die wèl openstond om zichzelf compleet te laten omscholen. Ik kan me niet voorstellen dat jouw smid daar een uitzondering op zal zijn.

Maar zoals ik al aangaf: je gaat het pas zien als je het door hebt.

Oftewel, jij ziet zelf niet in hoe slecht dit smidwerk is omdat je simpelweg geen referentiekader hebt van wat wel goed smidwerk is. Ik denk dat je stijl achterover slaat als er een hoofcare smid bij je is geweest en jouw paard goed heeft bekapt en van goede ijzers heeft voorzien. Dan pas kun je je een oordeel vormen over hoe je paard er nu bij staat.

Ik heb je al aangegeven dat als je Bob den Ouden belt, hij je hoogstwaarschijnlijk komt helpen.
Hij is door Van Nassau opgeleid en aangesloten bij de Hoofcare groep. Telefoonnummer staat op hun website.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 01:09

Aimee, ik ga je niet quoten, maar weer 100% met je eens. Heb het topic wel gevolgd, maar een goede hoef ontaat vanuit het lichaam en vanuit een GOEDE smid.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 01:10

Needje schreef:
Ik denk dat bij veel paarden de slechte voeten ook komen door dingen die elders in het lichaam niet goed gaan.

Het is precies andersom.
Heel veel paarden hebben lichamelijke problemen omdat ze slecht op de voeten staan.
Jouw paard is daar een mooi voorbeeld van.
Vervolgens heeft het z'n wisselwerking. Het paard kan de voeten niet op de juiste manier neerzetten, waardoor er lichamelijke problemen ontstaan, waardoor er verkeerde druk op de voeten uitgeoefend wordt, waardoor de voeten zich aan die druk aan gaan passen, waardoor het allemaal nog erger wordt. Een goede smid gaat daarmee aan de slag, wat z'n weerslag heeft op de kwaliteit van de voeten én op de kwaliteit van het paardenlijf.

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 01:23

Aimee schreef:
Needje schreef:

Het is precies andersom.
Heel veel paarden hebben lichamelijke problemen omdat ze slecht op de voeten staan.
Jouw paard is daar een mooi voorbeeld van.
Vervolgens heeft het z'n wisselwerking. Het paard kan de voeten niet op de juiste manier neerzetten, waardoor er lichamelijke problemen ontstaan, waardoor er verkeerde druk op de voeten uitgeoefend wordt, waardoor de voeten zich aan die druk aan gaan passen, waardoor het allemaal nog erger wordt. Een goede smid gaat daarmee aan de slag, wat z'n weerslag heeft op de kwaliteit van de voeten én op de kwaliteit van het paardenlijf.

Aaaha! Vandaar dat ik last van m'n nieren krijg als ik verkeerde schoenen aan hebt.
Gaat't gelijk aan mijn arts vertellen!!

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 01:27

Holymoly, daar kan je wel mee spotten, maar zo werkt het wel.