geerke schreef:countrygirl....ik word hier zooo moe van...het ene paard is het andere niet,de ene hoefbevangenheid met kanteling is de andere niet.
Ik niet.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
countryg
[quote="geerke schreef:countrygirl....ik word hier zooo moe van...het ene paard is het andere niet,de ene hoefbevangenheid met kanteling is de andere niet.
CherokeeChum schreef:Elk paard kan zonder ijzers. Mits het dier gezond is van lijf en leden en hoeven. Kan hij niet zonder,dan mankeert er wat aan,het zij genetisch,het zij van andere oorzaak. Het feit blijft,een gezond paard zoals beschreven kan zonder.
Ook na jaren van beslag,aleen heb je dan te maken met een herstel periode waarin de nagelgaten uitgroeien. Ook de laminae(witte lijn zal moeten herstellen en de hoef moet weer ,,leren'' om zelf sterk genoeg te worden. Dit vergt tijd en aanpassing van de werkzaamheden. Bij sommige paarden tot wel 2 jaar en bij veel paarden een paar bekapbeurten afhankelijk van de schade aan de voeten en de genetische kwaliteit van de voeten. Als het dier genetisch een slechte hoefvorm heeft is het een veel langduriger proces.
Veel mensen willen die tijd niet investeren,dat is het probleem ,niet of het dier zonder ijzers zou kunnen.
In mijn optiek zou ik niet eens een paard willen rijden wat niet zonder kan,daar mankeert wat aan waardoor het dier protheses moet.... Das pas sneu!
CherokeeChum schreef:Elk paard kan zonder ijzers. Mits het dier gezond is van lijf en leden en hoeven. Kan hij niet zonder,dan mankeert er wat aan,het zij genetisch,het zij van andere oorzaak. Het feit blijft,een gezond paard zoals beschreven kan zonder.
Ook na jaren van beslag,aleen heb je dan te maken met een herstel periode waarin de nagelgaten uitgroeien. Ook de laminae(witte lijn zal moeten herstellen en de hoef moet weer ,,leren'' om zelf sterk genoeg te worden. Dit vergt tijd en aanpassing van de werkzaamheden. Bij sommige paarden tot wel 2 jaar en bij veel paarden een paar bekapbeurten afhankelijk van de schade aan de voeten en de genetische kwaliteit van de voeten. Als het dier genetisch een slechte hoefvorm heeft is het een veel langduriger proces.
Veel mensen willen die tijd niet investeren,dat is het probleem ,niet of het dier zonder ijzers zou kunnen.
In mijn optiek zou ik niet eens een paard willen rijden wat niet zonder kan,daar mankeert wat aan waardoor het dier protheses moet.... Das pas sneu!
geerke schreef:CherokeeChum schreef:Elk paard kan zonder ijzers. Mits het dier gezond is van lijf en leden en hoeven. Kan hij niet zonder,dan mankeert er wat aan,het zij genetisch,het zij van andere oorzaak. Het feit blijft,een gezond paard zoals beschreven kan zonder.
Anoniem schreef:CherokeeChum schreef:Elk paard kan zonder ijzers. Mits het dier gezond is van lijf en leden en hoeven. Kan hij niet zonder,dan mankeert er wat aan,het zij genetisch,het zij van andere oorzaak. Het feit blijft,een gezond paard zoals beschreven kan zonder.
Ik heb mijn paard 6 maanden zonder ijzers gehad en daarvoor stond hij ook al 3 maanden zonder ijzers. En uiteindelijk waren zijn hoeven zo kort dat hij bijna op het levende stuk liep(zijn hoeven groeien erg slecht). Toen heb ik er maar ijzers onder laten slaan. Want wat echt sneu is is je eigen idealen door drijven, terwijl het paard daar niet geschikt voor is
Kolkje schreef:Nou,ik heb wel wat aangehaald hier !
Een discussie waar ik (en andere) zeker wijzer van zijn geworden.
Het paard waar ik dit topic voor geopend heb zal ik niet gaan kopen.
Teveel twijfels,en dan gaat het niet om zijn ijzers hoor.
Miste de klik en hij was ook iets te "wakker" voor mij
Dus ik zoek weer verder.
Bedankt voor alle zeer nuttige tips en informatie,iets wat ik zeker
mee zal nemen bij het volgende paard wat ik ga bezichtigen.