Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Focussed schreef:heleenxx schreef:Koelen moet je ook niet doen, je wilt juist dat er bloed heen gaat voor de genezing. Dat is alleen de eerste 48 uur aan te raden, daarna niet meer.
.
Met koelen doe je juist de bloedsomloop beter op gang brengen
Door de kou krijg je eerst vascoconstrictie: de vaten vernauwen omdat het lichaam niet wilt dat het gekoelde ledemaat niet te koud wordt. Dit laat je lang genoeg aanhouden tot er vascodilatie ontstaat. Omdat het lichaam bang is dat het ledemaat te weinig zuurstof krijgt zet het de vaten zo wijd mogelijk open om de bloedsomloop zsm weer op gang te brengen.
Hierdoor krijgt de bloedsomloop dus een extra boost, en dat is goed voor de genezing.
heleenxx schreef:Je moet met mijn advies doen wat je wilt, maar misschien scheelt het als ik erbij vermeld dat ik fysiotherapeut, dierenfysiotherapeut, manueel therapeut en paarden-osteopaat ben, en ik dus misschien ook wel weet waar ik over praat
Focussed schreef:Waarom kan koelen averechts werken? Inprincipe stimuleer je de bloedsomloop alleen maar, wat alleen maar bevorderlijk is voor de blessure.
MontyRulezz schreef:Focussed schreef:Waarom kan koelen averechts werken? Inprincipe stimuleer je de bloedsomloop alleen maar, wat alleen maar bevorderlijk is voor de blessure.
Door een behandeling met shockwave wordt het weefsel gestimuleerd/geirriteerd om zodoende de celopbouw te stimuleren. Als reactie hierop kan het been enkele dagen wat dikker worden. Als ik dan zou gaan koelen ga ik de cellen weer 'rustig' maken zodat de shockwave niet naar behoren kan werken. Dat was zijn uitleg.
Focussed schreef:Heleenxx claimt dat koelen bij een peesblessure helemaal niet nodig is...
heleenxx schreef:Focussed, ik snap je bokt-naam helemaal. Je bent momenteel gefocussed op mijn uitspraken, en dan vooral op het knippen en plakken daarvan.
Je hoeft mijn kennis niet op dit knip en plakwerk te veroordelen.
Verder stop ik maar met reageren hier.
Focussed schreef:Heleenxx zegt: Koelen bij een peesblessure is niet nodig
Dat vind ik een voorbarig getrokken uitspraak en getuigt in mijn ogen niet van veel kunde.