[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wendy15

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 13:00

Interessant zo die foto's! :j

Sterkte jp, ik hoop voor je dat het een hoefzweer oid blijkt en dat het allemaal meevalt :(:)

jocero

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 13:20

[/quote]

ik heb even gegoogled op dit voer en kom op de volgende ingredienten:

28,0 % rijst zemelen, 23,0 % fruit (appel ) residuen , 22,0 % Luzerne, 10,0% soja- bonen ( uitgebreid ) , 3,1 % zonnebloempitten , 3,0 % suikerrietmelasse , 2,5 % calciumcarbonaat, natriumchloride 1,1 % , 0,1 % Artisjok, 0,1 % Milk Thistle zaad, 0,1 % Hawthorn bladeren, 0,1 % Gingko bladeren, 0,1 % paardenbloem

Fijn dat je paard het goed op dit voer doet, ik had er nog nooit van gehoord ;)

ikzelf heb persoonlijk alleen niet zo'n goed gevoel bij de grote hoeveelheid appel residue (bijna een kwart van de zak), de 3 % melasse en de paardenbloem.

Met welke reden voer je dit nog naast de Safe & Sound ?[/quote]

Ik ben begonnen met Safe & Sound, maar mijn paard (grote KWPN) begon daarbij af te vallen. Hij had duidelijk wat extra's nodig. Op advies van de voerleverancier ben ik de Eggersmann brok erbij gaan geven en op die combinatie doet hij het prima.
Ondanks de appelresidue en melasse is het totale gehalte aan suiker/zetmeel in de Revital Cubes toch lager dan 10%. Deze brok is nog niet erg bekend in Nederland dus misschien dan anderen er hun voordeel mee kunnen doen.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 13:42

In Duitsland, maar ook Engeland, zijn ze over het algemeen al veel verder met dit soort speciaal voeders.
Hier in Nederland lopen ze nog wat achter wat dat aan gaat.

Ook deze brok van Eggersman is van Duits fabrikaat zo te lezen bij contact op hun website:
http://nl.eggersmann.info/index.php?pageID=432&WPID=88

Moet nog wel hier en daar een vertaalslag plaatsvinden haha.
Is bedoeld Nederlands, maar deels Duits en sommige stukken geheel in het Engels. Gelukkig spreken veel Hollanders hun talen een beetje :D

Marall

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 15:28

Hoefsmit is net geweest! Schrok wel van het stijve lopen van Meike!
Maar vondt dat ze al goed was afgevallen en dat we op de goede weg zijn.
Toen hij de hoeven bekeek viel het hem reuze mee. En is er verbetering te zien.
Hoefsmit heeft nog een stukje van de teen weggehaald zodat het vocht goed kan afdrijven.
We hebben nog wel een lange weg te gaan.
Maar hij complimenteerde me met de goede zorg voor Meike :o Maar ja voor mijn paardjes is alleen het beste goed genoeg <3

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 15:30

Nou, een beetje idd :')

Zeg, ben ik weer met een vraag, ik hoorde net dat de paarden op stal morgen hun entingen krijgen, kan gewoon??

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 15:41

Ik laat Isabella al jaren niet enten.
Dit omdat ze verder toch nergens komt en ik het niet nodig vindt, maar ook omdat zij altijd een kleine terugval kreeg wat weerstand betreft en daarmee gevoelig werd voor bevangenheid.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 15:56

Ok, daar kan ik helaas niet aan beginnen, er komen hier vreemde paarden en we hebben er die op wedstrijd gaan.
Alleen Dar is in principe nog niet nodig, ze is, even vlug gezegd, in december nog gedaan.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 19:04

Isapaardje schreef:
Op de foto's van lolclub bovenaan pagina 4, kan je inderdaad mooi zien hoe de hoef na verloop van tijd, weer gaat uitgroeien langs de 'nieuwe' stand van het hoefbeen.

Ik heb van Isabella halverwege haar 'uitgroeiperiode' eens een röntgenfoto laten maken, waarop dit proces ook mooi te volgen is. Op de wand was een stukje lood geplakt (het witte op de foto hieronder) en dan is goed te zien dat de hoefwand bovenaan parallel loopt met het hoefbeen, en onderaan (onder de knik die je van buiten op de wand kunt zien), de kanteling nog laat zien.
Ook is hier te zien dat het hoefbeen nog niet grondparallel staat. Dus de zool laat nog altijd kanteling zien.

Duidelijke foto's Isapaardje, bedankt voor het plaatsen ;)
mooi om te zien hoe de nieuwe hoefwand zich heeft aangepast aan de nieuwe stand van het hoefbeen
Hoe veel weken (ongeveer) verder ben je hier na het begin van de HB ?

Het is een behoorlijke kanteling geweest he ?
zijn dit foto's van de eerste bevangenheid of zijn deze van afgelopen winter ?
Zijn bij Isabella na het maken van deze foto's de hielen nog wel verlaagd om het hoefbeen te déroteren ?
en hebben jullie de tonen zo verder laten groeien of zijn deze er op een gegeven moment door de HS uit gehaald / dun gevijld ?

Ik moet zelf begin september weer foto's laten maken van de progressie,
ik ben ook heel benieuwd of de nieuwe hoefgroei echt het hoefbeen goed volgt en of dat al net zo duidelijk te zien is op de foto als bij jou.
Laatst bijgewerkt door lolclub op 04-08-10 19:19, in het totaal 1 keer bewerkt

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 19:08

seren schreef:
Vandaag ben ik op bokt gaan zoeken over hoefbevangeheid omdat mijn verzorgpaardje het mogelijk heeft. Nu kende ik er eigenlijk weinig over en wil graag de symptomen kunnen herkennen dus ben ik erg geholpen met dit stuk.
Ik heb nog een vraag voor jullie, kan een paard ook hoefbevangen zijn zonder dat je het echt merkt, af en toe kreupel (wisselend) Verder geen duidelijk symptomen.

Klinkt meer als artrose lijkt me, maar dat is moeilijk te bepalen zo achter de PC.
Je paard kan met een lichte vorm van HB best geheel rad zijn op de zachte grond maar kreupel op de harde grond of op de losse steentjes.
heeft je paard een verbrede witte rand en zie je ringvorming op de hoefwand ?

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 19:11

dorine3 schreef:
Kunnen jullie mij iets vertellen over het geven van een wormenspuit bij een hoefbevangen paard?
Tijdens acute fase snap ik dat het niet mag, maar wanneer weer wel?

na mestonderzoek door de DA/ kliniek en dus alleen als het echt nodig is ;)

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 19:24

Jannepauli schreef:
Vrijdag ga ik met Pauli naar de kliniek - ik wil niet langer afwachten en wil foto's gemaakt hebben. Haar toestand verbeterd niet, de pijn gaat dwars door de buut heen. Ik begin meer en meer te denken aan vernageling of een hoefzweer en de beste manier om dat uit te vinden zijn toch r. foto's.
Afgezien van de pijn is het beeld ook héél anders dan bij de echte bevangenheid: toen kon je zien hoe ziek ze was - nu is ze, afgezien van die pijnlijke poot, in prima doen.

Verstandig besluit, dan weet je hoop ik wat meer..
het begint toch echt op een behoorlijke inwendige zweer te lijken he ?,
tenminste, als Pauli zelfs niet verbeterd op bute !
staat ze trouwens op de toon of echt op de hiel ?

Heb je Pauli nog in de biotex gehad ?

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 19:25

Mestonderzoek zegt niet alles ;)
Mijn pony wordt regelmatig ontwormd, ruimen elke dag (vaak zelfs 2x daags) de mest op en uit het mestonderzoek kwam géén wormbesmetting. Maar uit het bloedonderzoek wel...
Bij mestonderzoek kijken ze naar de eitjes in de mest, maar sommige wormen leggen niet altijd eitjes, dus als je net mestonderzoek laat doen in een periode dat er geen eitjes gelegd worden komt er niks uit het onderzoek, maar kan je paard wél wormen hebben..

Mij is verteld dat buut niet helpt bij hoefzweren...?!

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 19:29

Letizia schreef:
Ok, daar kan ik helaas niet aan beginnen, er komen hier vreemde paarden en we hebben er die op wedstrijd gaan.
Alleen Dar is in principe nog niet nodig, ze is, even vlug gezegd, in december nog gedaan.

Het mooiste is als alle paarden op één stal tegelijk geënt worden,
meestal krijgen de ingeënte paarden weinig terugval in conditie, maar juist de niet geënte worden ziek.

Je kan je DA vragen wat wijsheid is .
misschien kan hij bij Dar een minimale dosis spuiten ?

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 19:33

Ik heb inmiddels contact gehad met de kliniek, behandelend arts was er net, maar zijn collega zei dat het geen kwaad kon, dus dan gaat ze morgen maar mee met de enting, hopelijk gaat het gewoon goed :)

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 19:49

Nog foto's gemaakt vanavond, ging niet echt lekker omdat m'n camera steeds wilde flitsen en het randje is nog vrij klein, maar dan krijgen jullie een beetje 'n beeld :)
Afbeelding
Afbeelding

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 20:48

lolclub schreef:
Duidelijke foto's Isapaardje, bedankt voor het plaatsen ;)
mooi om te zien hoe de nieuwe hoefwand zich heeft aangepast aan de nieuwe stand van het hoefbeen
Hoe veel weken (ongeveer) verder ben je hier na het begin van de HB ?

Dit is foto nummer zoveel, omdat hoefsmid wilde weten hoe het er van binnen uit zag. Tot ons aller verbazing dus zo !! Geen idee hoeveel weken het was na de bevangenheid, want na mijn idee was ze toen al een paar jaar niet echt bevangen geweest. Hooguit een paar dagen niet rad, zoals ook op dat moment.

Citaat:
Zijn bij Isabella na het maken van deze foto's de hielen nog wel verlaagd om het hoefbeen te déroteren ?

Ja daarom werden dus die foto's gemaakt. Om dat te kunnen bepalen.
Theoretisch was het logisch wat de bekapper had gedaan, maar in de praktijk bleek het helemaal mis te gaan. Er kwamen zoveel krachten op de diepe hoefbeenbuiger, door het verlagen van de hielen (was een bekapping die ineens was uitgevoerd), dat het hoefbeen weer naar beneden is getrokken. Liep ze nog goed met de foto die ik liet zien, zo slecht liep ze gelijk na haar bekapping.
Daarna viel er weinig aan te verhelpen, want het moest eerst weer in de juiste balans komen en dat heeft een dik jaar gekost met veel pijn, ellende en vooral veel hoefzweren.

Dit euvel heeft zich eind 2008 nog een keertje herhaald, toen ik weer zo'n klojo van een bekapper had, die ook dacht bij de 'laatste corrigerende bekapping' dat het goed zou zijn nu de hielen eraf te halen om het hoefbeen weer grondparallel te zetten, met exact hetzelfde verhaal als gevolg. Maar nu met een nog ernstiger gevolg, nl. dat de hielen niet meer steil wilden worden, en de pony dus continu last bleef houden van haar hoeven (en hoefzweren en zo).
Gelukkig nu ... bijna 2 jaar later ... een hoefsmid gevonden die lekker traditioneel werkt, zelf ook houdt van hoge hielen en daar in ieder geval vanaf blijft.
Hij bekapt alleen de toon en hopelijk blijft hij dat ook zo doen ...

Ik heb nou eenmaal geen theoretisch logisch in elkaar zittend paardje :+

margaretha1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 21:41

Mooie opening van dit nieuwe topic +:)+
Ik "ben" hier nog steeds hoor, lees mee, maar heb (gelukkig) niet zoveel te posten.

Tuc

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 22:41

Ja, mooie opening inderdaad :D

Mijn pony draaft al erg vaak, en de hoefsmid vertelde dat haar witte lijn niet (veel) verder was gegroeid *\o/*
Gisteren rende ze in rengalop de bak uit :Y)

Ik ben trouwens van de Tranquigel afgestapt, puur omdat mijn pony geen sedering nodig heb.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 22:53

Citaat:
lolclub schreef:

Ja daarom werden dus die foto's gemaakt. Om dat te kunnen bepalen.
Theoretisch was het logisch wat de bekapper had gedaan, maar in de praktijk bleek het helemaal mis te gaan. Er kwamen zoveel krachten op de diepe hoefbeenbuiger, door het verlagen van de hielen (was een bekapping die ineens was uitgevoerd), dat het hoefbeen weer naar beneden is getrokken. Liep ze nog goed met de foto die ik liet zien, zo slecht liep ze gelijk na haar bekapping.
Daarna viel er weinig aan te verhelpen, want het moest eerst weer in de juiste balans komen en dat heeft een dik jaar gekost met veel pijn, ellende en vooral veel hoefzweren.

Dit euvel heeft zich eind 2008 nog een keertje herhaald, toen ik weer zo'n klojo van een bekapper had, die ook dacht bij de 'laatste corrigerende bekapping' dat het goed zou zijn nu de hielen eraf te halen om het hoefbeen weer grondparallel te zetten, met exact hetzelfde verhaal als gevolg. Maar nu met een nog ernstiger gevolg, nl. dat de hielen niet meer steil wilden worden, en de pony dus continu last bleef houden van haar hoeven (en hoefzweren en zo).
Gelukkig nu ... bijna 2 jaar later ... een hoefsmid gevonden die lekker traditioneel werkt, zelf ook houdt van hoge hielen en daar in ieder geval vanaf blijft.
Hij bekapt alleen de toon en hopelijk blijft hij dat ook zo doen ...

Ik heb nou eenmaal geen theoretisch logisch in elkaar zittend paardje :+

Mijn Da heeft de hoefsmid nog gesproken voordat hij de mijne voor de tweede keer kwam beslaan.
Hij had namenlijk met klem geadviseerd bij het maken van de foto's dat de hielen in gedeeltes verlaagt moesten worden en zeker niet met 2 cm tegelijk .

Hij zei me letterlijk.... anders sta je hier straks weer en dan met een peesblessure .
Verder zei hij dat als de merrie toch last mocht krijgen van de nieuwe stand, er dunne wigjes tussen de ijzers en de hoef geplaatst dienden te worden om de hielen mechanisch weer iets te verhogen, ze zouden dan om de twee weken een wigje verwijderen.
Hierdoor kon de pees langzaam wennen aan de nieuwe stand en niet onnodig aan het hoefbeen gaan trekken.

Wat vreselijk voor Isabella dat het zo'n pijn ging doen, logisch natuurlijk want er kwam inene veel meer druk op de achterkant van de hoef, de buigpees en ook op de straal.
Ging ze ook met d'r voorbenen gestrekt naar voren staan om de pezen te ontlasten ?

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 23:00

Tuc schreef:
Ja, mooie opening inderdaad :D

Mijn pony draaft al erg vaak, en de hoefsmid vertelde dat haar witte lijn niet (veel) verder was gegroeid *\o/*
Gisteren rende ze in rengalop de bak uit :Y)

Ik ben trouwens van de Tranquigel afgestapt, puur omdat mijn pony geen sedering nodig heb.

Fijn dat je pony het beter doet en dat de witte lijn niet verder verbreed is ;) ,

heb je met je DA overlegt om te stoppen met tranquigel ?

Bij HB paarden wordt Tranquigel niet specifiek ingezet als sederende medicatie, maar juist vanwege de vaatverwijdende eigenschappen.
Het zorgt ervoor dat er meer vers bloed door de aderen naar de hoeven kan stromen waardoor oa de groei gestimuleerd wordt en de afval en gifstoffen beter afgevoerd worden.

Ik vermoed dat je DA het dus niet heeft voorgeschreven om je pony kalm te houden ;)

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 23:12

Letizia schreef:
Nog foto's gemaakt vanavond, ging niet echt lekker omdat m'n camera steeds wilde flitsen en het randje is nog vrij klein, maar dan krijgen jullie een beetje 'n beeld :)

Jammer dat de foto's wazig zijn }> , ik zie al wat nieuwe afgroei maar inderdaad is het nog maar een klein randje

Heb je een echte camera of heb je ze met je telefoon gemaakt ?
Bij de foto's die ik gemaakt heb (die met en zonder streep) , heb ik de camera gewoon naast de hoef op de grond gezet.
zo kon ik de foto's ook echt mooi van de zijkant nemen en kun je de afgroei het mooiste beoordelen .
Je kijkt er toch altijd een beetje van boven af op neer, en dan lijkt het toch weer anders.
(ik ga in ieder geval niet plat op de grond liggen naast mijn paard om de hoeven te bekijken :D )

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-10 00:34

lolclub schreef:
Verstandig besluit, dan weet je hoop ik wat meer..
het begint toch echt op een behoorlijke inwendige zweer te lijken he ?,
tenminste, als Pauli zelfs niet verbeterd op bute !
staat ze trouwens op de toon of echt op de hiel ?

Heb je Pauli nog in de biotex gehad ?

Het begint erop te lijken ( en stiekem hoop ik ook dat dit het is) .. vanavond stond ze echt met dat been wat naar voren om het gewicht eraf te houden, dus niet een hb-stand maar iets tussen optillen en uitstrekken in. Ze tilt de hoef ook regelmatig op om te ontlasten.
Nog geen badje gegeven omdat ik aanvankelijk dacht morgen al bij de kliniek terecht te kunnen. In principe kan dat ook wel, maar ik heb morgen verdorie geen trailer beschikbaar.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 06:39

Letizia schreef:
Nou, een beetje idd :')

Zeg, ben ik weer met een vraag, ik hoorde net dat de paarden op stal morgen hun entingen krijgen, kan gewoon??

Toen ik dat destijds vroeg voor Image, was het antwoord op de kliniek: doen, want wij doen er nu alles aan om de je paard te redden van de hoefbeenontsteking/hoefbevangenheid en willen niet dat zij dan ten onder gaat aan Influenza of Tetanus.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 08:41

lolclub schreef:
Wat vreselijk voor Isabella dat het zo'n pijn ging doen, logisch natuurlijk want er kwam inene veel meer druk op de achterkant van de hoef, de buigpees en ook op de straal.
Ging ze ook met d'r voorbenen gestrekt naar voren staan om de pezen te ontlasten ?

Ja logisch, dat vond ik achteraf gezien ook.
Je zou toch ook verwachten dat iemand die er toch voor 'doorgestudeerd' heeft dit ook zou moeten weten. Niet dus. Tot 2x toe, met een hoefsmid/bekapper waar ik eigenlijk op dat moment wel vertrouwen in had (anders hadden ze niet eens bij mijn pony gestaan :o ).
Moet er wel bij zeggen dat het hier om 'natuurlijk bekappers' ging en die houden standaard van lage hielen.

En ja de pees heeft een fikse opdonder gehad. Evenals sowieso het hele onderbeen, want de voetas was op den duur totaal gebroken en er stond volgens mij geen botje meer recht. Noch van zijkant gezien, noch van voorkant gezien. En als je dan geen hoefsmid kan vinden die dat met een ijzer kan en wil corrigeren, moet je dus veel geduld hebben voordat het weer uitgroeid.

En nog een ja, in deze periode stond ze heel vreemd. Ze stond wel met de benen recht onder het lijf, maar met holle, niet op slot staande (wiebel) knieën en ontlaste om en om (vrij snel achter elkaar) de hoeven, en dan met name de achterzijde van de hoef. De tweede keer lag ze zichzelf continu in de hoefballen te bijten en te likken. Daar zat toen echt de pijn, maar helaas kon ik er zo verdomd weinig aan doen als dat wat ik deed.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 09:05

Jannepauli schreef:
Het begint erop te lijken ( en stiekem hoop ik ook dat dit het is) .. vanavond stond ze echt met dat been wat naar voren om het gewicht eraf te houden, dus niet een hb-stand maar iets tussen optillen en uitstrekken in. Ze tilt de hoef ook regelmatig op om te ontlasten.
Nog geen badje gegeven omdat ik aanvankelijk dacht morgen al bij de kliniek terecht te kunnen. In principe kan dat ook wel, maar ik heb morgen verdorie geen trailer beschikbaar.

Klinkt nu echt als een hoefzweer he, oh ik hoop het zo voor je.
het is nu wel even heel naar voor Pauli, maar dan is ze er straks ook weer vanaf.

Jammer dat je niet dichterbij woont ;) , je had hier de trailer wel even op mogen halen anders

Ik zou Pauli vandaag eens een keer of 3 voor 10 minuten in de biotex zetten, je weet maar nooit...
(houd je regenpak in de aanslag }> )