Sterkte jp, ik hoop voor je dat het een hoefzweer oid blijkt en dat het allemaal meevalt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Isapaardje schreef:Op de foto's van lolclub bovenaan pagina 4, kan je inderdaad mooi zien hoe de hoef na verloop van tijd, weer gaat uitgroeien langs de 'nieuwe' stand van het hoefbeen.
Ik heb van Isabella halverwege haar 'uitgroeiperiode' eens een röntgenfoto laten maken, waarop dit proces ook mooi te volgen is. Op de wand was een stukje lood geplakt (het witte op de foto hieronder) en dan is goed te zien dat de hoefwand bovenaan parallel loopt met het hoefbeen, en onderaan (onder de knik die je van buiten op de wand kunt zien), de kanteling nog laat zien.
Ook is hier te zien dat het hoefbeen nog niet grondparallel staat. Dus de zool laat nog altijd kanteling zien.
seren schreef:Vandaag ben ik op bokt gaan zoeken over hoefbevangeheid omdat mijn verzorgpaardje het mogelijk heeft. Nu kende ik er eigenlijk weinig over en wil graag de symptomen kunnen herkennen dus ben ik erg geholpen met dit stuk.
Ik heb nog een vraag voor jullie, kan een paard ook hoefbevangen zijn zonder dat je het echt merkt, af en toe kreupel (wisselend) Verder geen duidelijk symptomen.
Jannepauli schreef:Vrijdag ga ik met Pauli naar de kliniek - ik wil niet langer afwachten en wil foto's gemaakt hebben. Haar toestand verbeterd niet, de pijn gaat dwars door de buut heen. Ik begin meer en meer te denken aan vernageling of een hoefzweer en de beste manier om dat uit te vinden zijn toch r. foto's.
Afgezien van de pijn is het beeld ook héél anders dan bij de echte bevangenheid: toen kon je zien hoe ziek ze was - nu is ze, afgezien van die pijnlijke poot, in prima doen.
Letizia schreef:Ok, daar kan ik helaas niet aan beginnen, er komen hier vreemde paarden en we hebben er die op wedstrijd gaan.
Alleen Dar is in principe nog niet nodig, ze is, even vlug gezegd, in december nog gedaan.
lolclub schreef:Duidelijke foto's Isapaardje, bedankt voor het plaatsen![]()
mooi om te zien hoe de nieuwe hoefwand zich heeft aangepast aan de nieuwe stand van het hoefbeen
Hoe veel weken (ongeveer) verder ben je hier na het begin van de HB ?
Citaat:Zijn bij Isabella na het maken van deze foto's de hielen nog wel verlaagd om het hoefbeen te déroteren ?
Citaat:lolclub schreef:Zijn bij Isabella na het maken van deze foto's de hielen nog wel verlaagd om het hoefbeen te déroteren ?
Ja daarom werden dus die foto's gemaakt. Om dat te kunnen bepalen.
Theoretisch was het logisch wat de bekapper had gedaan, maar in de praktijk bleek het helemaal mis te gaan. Er kwamen zoveel krachten op de diepe hoefbeenbuiger, door het verlagen van de hielen (was een bekapping die ineens was uitgevoerd), dat het hoefbeen weer naar beneden is getrokken. Liep ze nog goed met de foto die ik liet zien, zo slecht liep ze gelijk na haar bekapping.
Daarna viel er weinig aan te verhelpen, want het moest eerst weer in de juiste balans komen en dat heeft een dik jaar gekost met veel pijn, ellende en vooral veel hoefzweren.
Dit euvel heeft zich eind 2008 nog een keertje herhaald, toen ik weer zo'n klojo van een bekapper had, die ook dacht bij de 'laatste corrigerende bekapping' dat het goed zou zijn nu de hielen eraf te halen om het hoefbeen weer grondparallel te zetten, met exact hetzelfde verhaal als gevolg. Maar nu met een nog ernstiger gevolg, nl. dat de hielen niet meer steil wilden worden, en de pony dus continu last bleef houden van haar hoeven (en hoefzweren en zo).
Gelukkig nu ... bijna 2 jaar later ... een hoefsmid gevonden die lekker traditioneel werkt, zelf ook houdt van hoge hielen en daar in ieder geval vanaf blijft.
Hij bekapt alleen de toon en hopelijk blijft hij dat ook zo doen ...
Ik heb nou eenmaal geen theoretisch logisch in elkaar zittend paardje
Tuc schreef:Ja, mooie opening inderdaad
Mijn pony draaft al erg vaak, en de hoefsmid vertelde dat haar witte lijn niet (veel) verder was gegroeid![]()
Gisteren rende ze in rengalop de bak uit![]()
Ik ben trouwens van de Tranquigel afgestapt, puur omdat mijn pony geen sedering nodig heb.
Letizia schreef:Nog foto's gemaakt vanavond, ging niet echt lekker omdat m'n camera steeds wilde flitsen en het randje is nog vrij klein, maar dan krijgen jullie een beetje 'n beeld
lolclub schreef:Verstandig besluit, dan weet je hoop ik wat meer..
het begint toch echt op een behoorlijke inwendige zweer te lijken he ?,
tenminste, als Pauli zelfs niet verbeterd op bute !
staat ze trouwens op de toon of echt op de hiel ?
Heb je Pauli nog in de biotex gehad ?
Letizia schreef:Nou, een beetje idd
Zeg, ben ik weer met een vraag, ik hoorde net dat de paarden op stal morgen hun entingen krijgen, kan gewoon??
lolclub schreef:Wat vreselijk voor Isabella dat het zo'n pijn ging doen, logisch natuurlijk want er kwam inene veel meer druk op de achterkant van de hoef, de buigpees en ook op de straal.
Ging ze ook met d'r voorbenen gestrekt naar voren staan om de pezen te ontlasten ?
Jannepauli schreef:Het begint erop te lijken ( en stiekem hoop ik ook dat dit het is) .. vanavond stond ze echt met dat been wat naar voren om het gewicht eraf te houden, dus niet een hb-stand maar iets tussen optillen en uitstrekken in. Ze tilt de hoef ook regelmatig op om te ontlasten.
Nog geen badje gegeven omdat ik aanvankelijk dacht morgen al bij de kliniek terecht te kunnen. In principe kan dat ook wel, maar ik heb morgen verdorie geen trailer beschikbaar.