Ervaringen sneeuwzooltjes onder ijzers

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 15:54

Amy77 schreef:
Yep, hier heeft mn vriend vandaag ook weer van die rubberringen gehaald en die worden eerdaags alvast onder mn merrie dr ijzers gelegd.
De andere merrie is net opnieuw beslagen, dus daar wachten we nog even een rondje mee..
Afgelopen jaar heb ik ze ook gehad voor mn paarden en waren er erg tevreden over. Hele dagen in de sneeuw en niets aan de hand, ideaal en rijden ging ook perfect.
Je hebt niet speciaal beslag ervoor nodig, worden er gewoon tussen gezet.

Hier hebben we trouwens al hoefnagels met soort van widiapuntjes erop. Die zijn niet zo groot, maar geven net even dat extra zekerheid op de klinkers hier met al die regen van afgelopen tijd. Vond de gewone widiapuntjes zelf wat eng nog en niet nodig..maar dat is geheel persoonlijk.

Haha! Jouw vriend komt ze bij mij ook onderslaan donderdag! :+

lindar1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 16:10

bedankt voor jullie antwoord, ik ga mijn smid maar eens lief vragen of hij snel tijd voor me heeft... wil mijn paardje namelijk wel graag in de wei zetten met die stomme sneeuw!!

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 16:11

haha Gulp, goed zo, net op tijd, als ik de weerberichten mag geloven :) (hier maken we het nog wat erger, gelijk de stiftgaten er ook maar in :P toch wel erg handig hoor zo'n vriendje, hihi)

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 16:20

Bravura schreef:
Hier trouwens iets waar ik ook al een tijdje over liep te denken, zonder te weten dat het bestond: http://islaender-verkauf.de/islandpferd ... elloev.php Vond het net toevalligerwijs op google. :D

Mooi bedacht dit ijzer..doet ons wat denken aan de Duplo's..(waar mijn vriend trouwens geen gebruik van maakt, behalve in speciale gevallen).
Twee weken terug op ijsland wat paarden bekeken een met een bekend ruiter die altijd met de smid samenwerkt daar, meegelopen. Zij gebruiken deze ijzers niet, omdat het nog verboden is en lossen het op met zooltjes, voor de demping op pezen en gewrichten..en gezien wij de tolt en telgang ook oefenen hier op het harde...
Dank voor de site, wij hebben hem opgeslagen op de andere pc waar het toetsenbord even uit de running van is, haha en kon het dus gewoonweg niet meer terugvinden op google :P

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 16:26

Heb mijn smid al gebeld, die kende ze ook, dus dat komt goed uit. Ik moet voorlopig nog een hele tijd met mijn paard op de harde stappen ivm een peesblessure, dus dat moet wel door blijven gaan. Ik durf zijn ijzers er nu ook niet af te halen, dus dit is een super oplossing!!

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 16:41

Amy77 schreef:
haha Gulp, goed zo, net op tijd, als ik de weerberichten mag geloven :) (hier maken we het nog wat erger, gelijk de stiftgaten er ook maar in :P toch wel erg handig hoor zo'n vriendje, hihi)

Domme vraag modus aan: waarom stiftgaten? Is dat een must in de sneeuw op het land?

Amy77

Re: Ervaringen sneeuwzooltjes onder ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 16:55

Niks domme vraag modus..nou hier de stifgaten zodat we ook wat veiliger kunnen rijden met kalkoenen, tegen de gladheid wat zich onder de sneeuw bevind strakkies :P dus das puur vanwege het rijden wat we niet willen en achterwege kunnen laten. Maar das echt wanneer het echt glad is eronder hoor..wij missen de rijbak bij ons he, dus moeten wel naar buiten. Anders hadden we dat niet gedaan en gewoon tijdens die periode in de bak gereden ;)

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 17:02

Aaah ik snap t :)

noordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 17:04

Mijn paarden worden a.s vrijdag weer van sneeuwbeslag voorzien.
Sta nu bij m'n ene paard het ijs eruit te bikken voor ie naar binnen gaat.Andere paard heeft geen ijzers en weinig last.
Die sneeuwzooltjes werken perfect.En de kalkoenen heb je ook wel nodig voor extra zekerheid.Hier krijgen ze er 4 per ijzer (met puntjes.)

lukka63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 18:26

hier gaat de ijslander as donderdag op sneeuwbeslag,soort van zachte gummi,ringvormig,komt uit duitsland verleden jaar besteld,maar toen was het al maart.

als ik buiten zou willen rijden met sneeuw,heb ik daar genoeg grip aan,of nog speciale nagels ???

Wanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 20:01

lukka63 schreef:
hier gaat de ijslander as donderdag op sneeuwbeslag,soort van zachte gummi,ringvormig,komt uit duitsland verleden jaar besteld,maar toen was het al maart.

als ik buiten zou willen rijden met sneeuw,heb ik daar genoeg grip aan,of nog speciale nagels ???

Ik zou toch gaan voor iets met wideapunten, stiften o.i.d. Anders gaat je paardje alsnog glijden, zeker als er ijs onder de sneeuw ligt :j

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-10 20:08

Amy77 schreef:
Bravura schreef:
Hier trouwens iets waar ik ook al een tijdje over liep te denken, zonder te weten dat het bestond: http://islaender-verkauf.de/islandpferd ... elloev.php Vond het net toevalligerwijs op google. :D

Mooi bedacht dit ijzer..doet ons wat denken aan de Duplo's..(waar mijn vriend trouwens geen gebruik van maakt, behalve in speciale gevallen).
Twee weken terug op ijsland wat paarden bekeken een met een bekend ruiter die altijd met de smid samenwerkt daar, meegelopen. Zij gebruiken deze ijzers niet, omdat het nog verboden is en lossen het op met zooltjes, voor de demping op pezen en gewrichten..en gezien wij de tolt en telgang ook oefenen hier op het harde...
Dank voor de site, wij hebben hem opgeslagen op de andere pc waar het toetsenbord even uit de running van is, haha en kon het dus gewoonweg niet meer terugvinden op google :P

En wat zijn Duplo's???? :? (gevonden, kunststofbeslag - dat kende ik wel :o )

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 20:24

haha, ja deze ijzertjes die jij liet zien die bestaan al wel hoor, alleen wij zijn nog geen smeden tegengekomen die ze gebruiken :P

Lukka, Widiapunten zouden idd kunnen helpen tegen het glijden op gladde gedeeltes. Wij hebben hoefnagels met laspuntjes erop, omdat ik zelf niet zo enorme fan ben van de widiapunten zelf op de ijzers, dus dan maar via deze manier..vandaar dat we er nu stiftgaten in gaan maken en als het echt bar wordt met de gladheid onder de sneeuw, dan draaien we er de kalkoenen bij in..maar dat is iets heel persoonlijks he, de één vind het fijn zo en de ander weer op een andere manier. Alleen hier gaat onze voorkeur naar uit, omdat onze ervaring hier goed bij zijn..net als bij lichte ijzel als je moet oversteken bv, dan zijn die hoefnagels met die laspuntjes/widiaachtigepuntjes erop toch net even wat meer grip tegen het glijden.
Nu ben ik wel erg voorzichtig hoor en zal niet de Horses On Ice praktijken gaan uithalen :P dus als het echt ijzelt zul je me zelfs met al die voorzorgsmaatregelen niet op mn paard treffen hoor ;)

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 21:47

mmmm mijn smid zegt dat die ringen helemaal niet werken, wat nu?

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 21:56

2 Opties: 1. luisteren en een andere optie zoeken. 2. Toch proberen en zelf ervaringen maken.

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 22:06

klopt, smid veranderen is geen optie... wil ik niet paard sttat op correctie beslag en heeft t echt nodig... loopt pas weer goed sinds deze smid, misschien moet ik m toch maar gewoon vragen om er toch die sneeuwringen onder te timmeren, maar hij vond het eigenlijk onzin want sneeuw vriest toch vast aan het ijzer daar krijg je de klonten van

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 22:08

paard heeft een ijzer met balk...

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 22:09

Dat maakt misschien wel het probleem, dat het paard een balk heeft?
Gezien over de sneeuwringen tot nog toe juist veel positieve verhalen zijn.

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 22:11

ja klopt ik was daardoor ook heel erg teleurgesteld,,...

Wanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 22:12

In Scandinavië lopen paarden zelfs koersen op de drafbaan met ijzers en sneeuwringen, dus lijkt me stug dat het niet werkt. Ik heb vorig jaar zelf ook totaal geen last gehad van klompen :n (zelfs niet toen het begon te dooien). Kan inderdaad wel zijn dat door de balk je wel ijsvorming krijgt, omdat de sneeuw er niet goed uit kan en het mechanisme van het rubber dus niet goed kan werken...

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 22:40

Wat je wel zou kunnen doen Kim, is je smid vragen ze er alsnog onder te zetten, om het geld hoef je het niet te laten, gezien ze herbruikbaar zijn en zelf de balk met uierzalf imsmeren? Niet dat dat helemaal perfect werkt, maar toch wel ietsies..is het proberen waard.
..en anders zonder laten en zelf ervaren. Nogmaals, voor iedereen is het anders..maar ben wel erg blij dat ik het als goed ervaar en mijn paarden nu gewoon op de weide kunnen blijven met hun ijzers, waar andere paarden met sneeuw binnenblijven, omdat men ze niet naar nuiten durven te zetten..of sokken omdoen, met als gevolg dat die enorm glad worden of kwijtraken etcetc.
Neem aan dat als jij je smid belt, hij wel binnen 1 a 2 weken tijd heeft om alsnog de sneeuwzolen eronder te zetten? Die rubbere ringen bewegen iets mee op de sneeuw, als een soort dempertje en klopt zo ook de klonten er weer uit, dus ook al zit er een balk, het zou moeten werken..en sneeuw plakt niet aan rubber in principe.
Of leren zooltjes, maar dan moet je ook weer opvulling hebben en zijn de kosten weer veel hoger..en met al die nattigheid, moet je ook weer op andere dingen letten he.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-10 14:44

kim1207 schreef:
klopt, smid veranderen is geen optie... wil ik niet paard sttat op correctie beslag en heeft t echt nodig... loopt pas weer goed sinds deze smid, misschien moet ik m toch maar gewoon vragen om er toch die sneeuwringen onder te timmeren, maar hij vond het eigenlijk onzin want sneeuw vriest toch vast aan het ijzer daar krijg je de klonten van

Echt geen klonten met die ringen hoor! ;) En bij zo'n balkje kan hij gewoon kijken wat ruim ligt, zodat de uiteinden van die ringen in het midden van dat balkje bij elkaar komen. Dan kan er ook niks aan dat balkje blijven klonten, lijkt mij. Of 1 ring kapot snijden en een recht stukje onder dat balkje extra laten klemmen, misschien ook een optie? :? Kwestie van proberen, anders kom je er nooit achter wat werkt bij dergelijke ijzers.

Er moeten ook luchtzooltjes tegen de sneeuw zijn, die de gehele onderkant van de hoef bedekken, misschien dat die passen?

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 15:53

bestellen jullie zelf de ringen of laat je ze door de smid meebrengen??

Wanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 17:45

Smid besteld ze en neemt ze mee :j

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 18:48

mm nu al 6 smeden gebeld en die zeggen allemaal dat t met die balk niet werkt..... jammer jammer, dat wordt weer klooien deze winter!