Natuurlijk bekappen en traditioneel bekappen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 23:13

Hoeftniet schreef:
Jaarlijks bbq is er al bij de vereniging, extra bbq en natuurlijke bekappers uitnodigen moet toch mogelijk zijn?

Yep, cytec was ook zo'n succes...[/quote]

Yep, maar daar werd ook niemand blij van :D

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-09 23:14

MysticTinker schreef:
@ lovely,
Misschien is het meer iets van het zuiden ofzo..? Hier in de buurt is het eigenlijk nog steeds heel 'normaal' dan elk paard ijzers heeft.. Je wil niet weten hoe vaak mensen (en ook paardenmensen) wel niet vragen 'heeft jouw paard geen ijzers nodig?' als ik een stuk over het fietspad aan t draven ben..
Hier op de manege ook, 95% van de paarden heeft ijzers, als het er niet meer zijn.
Op mijn oude pension heb ik zeker 5 mensen omgepraat om het eens zonder ijzers te proberen, en allemaal met succes, zijn allemaal fijn zonder ijzers blijven rijden vanaf die tijd. Het is gewoon echt onbekend hier, ijzers 'horen' eronder..
En ja, de smeden vinden het prima zo, die verdienen er goed aan

Raar ken ook genoeg paarden in het zuiden, zonder ijzers? Praten we beide over Brabant en Limburg die kant op? Dan zouden ze in Belgie alleen maar leren beslaan op de hoefsmid opleiding zeker?
Natuurlijkie bekappers verdienen ook meer dan genoeg, zo kunnen we aan de gang blijven hoefsmeden te veroordelen. Zijn de ruiters in het zuiden dan dommer of zo? Dit komt bij mij wel dom over, het is dat ik beter weet.

Die een-dag bekappers daar houd ik ook niet van. Maar gelukkig ben ik die nooit tegengekomen, en wordt er ook altijd op de cursussen verteld dat je geen bekapper bent als je de cursus hebt gedaan, en dat je dan alleen gezonde hoeven mag en kan vijlen.
Het zou pas echt mooi zijn als er een officiële opleiding zou komen voor NB, met veel praktijkervaring, en veel les over hoefziektes enzo.

Arabesk en Arno8 hebben toch ook zo een cursus gedaan? En zo ja zijn dan toch ook een daagse natuurlijke bekappers? Mocht ik dat mis hebben, mijn verontschuldiging. Het is maar een voorbeeld en geen beschuldiging. Ik ga er van uit dat ze wel weten waar ze mee bezig zijn met natuurlijk bekappen, ze schrijven in ieder geval met veel ervaring.
Met je laatste zin ben ik het eens, zo'n opleiding is wel in Amerika alleen niet in Nederland of wel? En daar kunnen de hoefsmeden opleidingen, hoefsmeden en vereniging mee helpen?

Lovely schreef:
Fabersmid, hoe het hoefmechanisme werkt is mij bekend hoor ;). Ik vroeg mij enkel af of het ook daadwerkelijk die pompfunctie heeft als beweerd wordt. Eerlijk gezegd zie ik dat niet zo omdat ik niet denk dat er voldoende bloed verzet zou worden, als je het zo zou proberen te bekijken.

Er is wel bloedstroming natuurlijk, anders zou het ook niet voor de landing al uitzetten. Maar die stroming komt door de normale bloedsomloop, door een pomp het hart. Zoals bij ons ook als je de voeten als voorbeeld neemt. Hebben wij in onze voeten een hart?
Maar de bloedsomloop, uitzetten en krimpen gaat samen met het hoefmechanisme.

Anoniem

Re: Natuurlijk bekappen en traditioneel bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 23:20

Oke, dat is dan helder, dank je wel.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-09 23:22

Lovely schreef:
Oke, dat is dan helder, dank je wel.

Misschien kunnen de anderen nog meer helderheid geven.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 23:24

Fabersmid, je bent daar bovenaan in een reactie al mijn woorden aan t verdraaien en alleen commentaar aan t geven op losse zinnetjes..
Daar kan ik niks mee, ik ga niet alles uitgebreid uitleggen.
Lees eerst even mijn hele reactie, voordat je elke zin gaat ontleden.
En ik zie dat je mij 'natuurlijk bekapper' noemt? Dat ben ik niet.

Nog zoiets vreemds; ik beschrijf mijn (slechte) ervaring met traditionele smeden (wat gewoon mag, want het is een open forum).. en dan schrijf jij: 'ik zou ook moeten veroordelen dat natuurlijk bekappen slecht is door slechte ervaringen' :? Wordt het nu een wedstrijdje? Als iemand slechte ervaringen heeft dan mag dat gezegd worden.. maar niet om de ander onderuit te halen.. Als jij natuurlijk bekappen slecht vind dan moet je dat zeggen, graag zelfs. Maar wel met een uitleg waarom, en als het kan ook nog met de foto's van die paarden die jij dus zelf hebt gezien na zo'n slechte ervaring ermee..

Maargoed, het enige wat ik al 5 pagina's lang probeer duidelijk te maken, is dat niet alle traditionele smeden goed zijn, en dat niet alle natuurlijk bekappers goed zijn. Ik vind zelfs dat er maar een handvol goede smeden en bekappers rondlopen hier in Nederland. En dat is zeker niet af te lezen van je papiertje of ervaring, het enige wat telt is het eindresultaat van het werk. Bij bekappen hoor je weinig tot geen verschil te zien tussen een natuurlijk bekapper en traditioneel bekapper.

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 23:30

FaberSmid schreef:
Lovely schreef:
Fabersmid, goed bezig +:)+.
Ik wou nog vragen of het zogenaamde pompmechanisme niet wat overgewaardeerd wordt. Er wordt wel eens verteld dat het een soort hulpharten zijn om het bloed rond te pompen en ik vroeg mij af in hoeverre dat waar is.

Nog even en de uitvinding wordt gedaan, dat er ook in elk hoefmechanisme een hart zit?
Het gaat om het uitzetten, krimpen en naar achteren gaan van de achterste hoef helft, tijdens de beweging. Voor het landen van de hoef, zet het al uit en bij het gewicht iets meer. Bij het opnemen krimp de hoef helft weer, dankzij de verkracht van de hoef.
Even kort samen gevat, maar Arabesk heeft al het een en ander hier over geplaatst.
Ook hier wordt met het beslaan rekening gehouden en kun je goed zien bij beslagen paarden.

Soms lees ik dat mensen zoveel slechte ervaringen hebben met TB smeden en dan overgaan naar iets waarvan niet eens echt bekend is of het wel goed is. Maar stel nou dat je een paar keer een slechte tandarts hebt gehad en je gaat niet meer totdat je echt kiespijn krijgt, dan ga je toch ook niet naar een tandarts die het in 1 dag geleerd heeft?

Angstig idee als er tantartsen met eendaagse opleidingen aan het werk gaan. Dat is een punt wat naar mijn mening en ervaring ook moet verbeteren. Stel je een hoefsmid opleiding van 1 dag voor?

Je zal wel veerkracht bedoelen ;)

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-09 23:37

MysticTinker schreef:
Fabersmid, je bent daar bovenaan in een reactie al mijn woorden aan t verdraaien en alleen commentaar aan t geven op losse zinnetjes..
Daar kan ik niks mee, ik ga niet alles uitgebreid uitleggen.

En hier kan ik niks mee? Ik geef mijn reactie en als dat een reactie is die je niet wil hebben of uit komt, kan ik daar niks aan doen.
Jij neemt ook stukjes, waar jij je ervaring, mening en veroordeling op baseert? Met als gevolg dat jij van mening bent dat het ambacht hoefsmid slecht is en natuurlijk bekappen goed? Of vat ik dat nu niet juist samen?

Lees eerst even mijn hele reactie, voordat je elke zin gaat ontleden.

Waar noem ik je dan natuurlijke bekapper? Je maakt gebruik van natuurlijk bekappen, dat is toch wel juist? En stel dat je wel natuurlijk bekapper zou zijn, daar is toch niks mis mee?

Nog zoiets vreemds; ik beschrijf mijn (slechte) ervaring met traditionele smeden (wat gewoon mag, want het is een open forum).. en dan schrijf jij: 'ik zou ook moeten veroordelen dat natuurlijk bekappen slecht is door slechte ervaringen' :? Wordt het nu een wedstrijdje? Als iemand slechte ervaringen heeft dan mag dat gezegd worden.. maar niet om de ander onderuit te halen.. Als jij natuurlijk bekappen slecht vind dan moet je dat zeggen, graag zelfs. Maar wel met een uitleg waarom, en als het kan ook nog met de foto's van die paarden die jij dus zelf hebt gezien na zo'n slechte ervaring ermee..

Van mij mag jij al je slechte ervaringen schrijven, maar mag ik dan ook reageren? Ik hou je de spiegel voor, door jouw stelling andersom te draaien. Als jij een wedstrijdje wil houden, dan heb je al gewonnen ik neem geen deel.
Nee dat zeg ik niet en ga ik ook niet zeggen, lees wat ik heb geschreven. Het moet nu toch wel duidelijk zijn waarom ik open ben voor natuurlijk bekappen?

Maargoed, het enige wat ik al 5 pagina's lang probeer duidelijk te maken, is dat niet alle traditionele smeden goed zijn, en dat niet alle natuurlijk bekappers goed zijn. Ik vind zelfs dat er maar een handvol goede smeden en bekappers rondlopen hier in Nederland. En dat is zeker niet af te lezen van je papiertje of ervaring, het enige wat telt is het eindresultaat van het werk. Bij bekappen hoor je weinig tot geen verschil te zien tussen een natuurlijk bekapper en traditioneel bekapper.

Dan zijn we het daar over eens.

darwin schreef:
Je zal wel veerkracht bedoelen ;)

Ja veerkracht, ordt tijd batterijen te vernieuwen.
Kon het bericht nog wijzigen, staat wel netter.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 01:07

FaberSmid schreef:
Hoeftniet schreef:
Yep, cytec was ook zo'n succes...

Niet moedeloos worden Hoeftniet, je weet voor wat voor goed doel je het doet.
En natuurlijk bekappen zal niet weg gaan, er zullen altijd natuurlijke bekappers blijven. De redenen daar van weet je zelf ook maar al te goed.

Ja de redenen ken ik ook maar al te goed: te veel (staats)gediplomeerde hoefsmeden die te slecht werk afleveren.
Blijft er maar 1 oplossing over: het zelf gaan doen! (Na het volgen van een goede bekapcursus)

Het werk van sommige gediplomeerde(!) smeden is om te janken zo slecht.

@ Fabersmid: je opmerking vind ik denigrerend.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 09:42

FaberSmid schreef:

Waar noem ik je dan natuurlijke bekapper? Je maakt gebruik van natuurlijk bekappen, dat is toch wel juist? En stel dat je wel natuurlijk bekapper zou zijn, daar is toch niks mis mee?

Nee, ik maak geen gebruik van natuurlijk bekappen. Ik laat de hoeven van mijn paard bekappen door een traditionele smid ;)
Dan is ie toch wel heel goed, als zelfs een smid zijn werk aan ziet voor natuurlijk bekappen :D *\o/*

Niks mis met natuurlijk bekappers inderdaad, maar ik heb het idee dat jij ineens 3x zo hard tegengas gaat geven als je denkt dat iemand natuurlijk bekapper is.. Niet alleen in dit topic, vooral in je eerdere topics

Je doet het trouwens weer.. zinnen ontleden..
In één en hetzelfde stukje, zeg je eerst dat ik blijkbaar tegen alle traditionele smeden ben, en voor alle natuurlijk bekappers..?? en een paar regels verder quote je weer het tegenovergestelde van mij.. Betekent dus dat je de hele reactie niet hebt doorgelezen voordat je al commentaar begint te geven op de eerste paar regels..

Chantal1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 11:42

Onze paardjes werden al een tijdje via de natural balance methode bekapt en ze lopen als kivieten. Mijn tinker heeft zelfs zo'n goede voeten dat het niks uitmaakt welke ondergrond ze loopt, ze kachelt gewoon door.
Nu moeten we even gebruik maken van een andere smid en mijn verbazing was groot toen meneer de voeten van de tinker zag en zei dat die heel gevoelig moest lopen. Ik zei:"nou deze dame draaft op straat over grind en noem maar op dus jij gaat mij niet vertellen dat ze slechte voeten heeft."
Dit allemaal omdat mevrouw best wel op de zool loopt en een dikke straal had.
Ik weet nu zeker dat ik graag weer onze smid wil als ze bevallen is en anders op zoek naar een andere goede smid.
De smid was wel goed hoor maar er is gewoon toch een verschil in kijk op voeten en aangezien ik onze paardje dag in en uit zie weet ik toch wel het beste of ze goed lopen of niet.
geef mij dus maar flinke stralen en dikke zolen.

blitzerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 17:01

Weet iemand wat de gemiddelde prijzen zijn van een natuurlijke bekapper?

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-09 17:31

scoxxx schreef:
FaberSmid schreef:
Niet moedeloos worden Hoeftniet, je weet voor wat voor goed doel je het doet.
En natuurlijk bekappen zal niet weg gaan, er zullen altijd natuurlijke bekappers blijven. De redenen daar van weet je zelf ook maar al te goed.

Ja de redenen ken ik ook maar al te goed: te veel (staats)gediplomeerde hoefsmeden die te slecht werk afleveren.
Blijft er maar 1 oplossing over: het zelf gaan doen! (Na het volgen van een goede bekapcursus)

Het werk van sommige gediplomeerde(!) smeden is om te janken zo slecht.

@ Fabersmid: je opmerking vind ik denigrerend.

Scoxxx lees nu eerst eens je eigen bericht, over minachtend schrijven gesproken?
Maar wat is er nu over het naar beneden halen, van wat ik geschreven heb?
Ik maak als eerst een grapje naar Hoeftniet, omdat die zo negatieve reactie geeft.
Het natuurlijk bekappen gaat toch niet weg, er zullen toch altijd natuurlijke bekappers blijven? De redenen daar van weet jij toch ook wel?
Dat jij het minachtend op vat kan ik niks aan doen, dat zegt over hoe jij denkt en niet dat ik het zo geschreven heb.
Je schrijft dat je zelf de stap hebt ondernomen een goede bekapcursus te doen, om jouw probleem op te lossen. Dat heb je dan goed gedaan, niet blijven zeuren maar wat ondernemen. Mag ik vragen wat voor een cursus? Jij bekapt en beslaat jouw eigen paarden netjes, dus je hebt wel enige ervaring op gedaan. Positief schrijven mag hier toch ook wel?
Dat er ook werk is van hoefsmeden waar het een en ander over te bemerken valt is logisch, hoefsmeden zijn ook maar mensen laten we dat niet vergeten. Maar het ambacht hoefsmid is niet om te janken, of naar jouw mening wel scoxxx?

MysticTinker schreef:
Nee, ik maak geen gebruik van natuurlijk bekappen. Ik laat de hoeven van mijn paard bekappen door een traditionele smid ;)
Dan is ie toch wel heel goed, als zelfs een smid zijn werk aan ziet voor natuurlijk bekappen :D *\o/*

Dan heb ik dat verkeerd uit jouw berichten gelezen, het is voor mij ook moeilijk al die reacties uit elkaar te houden. Snap dan even niet waarom je zo negatief bent over het ambacht hoefsmid en hoefsmeden?
Ik zie bekappen als bekappen, een anderen manier met een anderen naam zegt mij niet zo veel om eerlijk te zijn. Bekappen is goed of slecht en dat net zo voor beslag, hoefsmeden of natuurlijke bekappers.

Niks mis met natuurlijk bekappers inderdaad, maar ik heb het idee dat jij ineens 3x zo hard tegengas gaat geven als je denkt dat iemand natuurlijk bekapper is.. Niet alleen in dit topic, vooral in je eerdere topics

Raar is dat als jij of iemand anders wat schrijft het uiten van mening is, maar als een hoefsmid een reactie geeft is het meteen er hard tegen in gaan? Ga nu niet bedenken wat ik denk, kan prima voor mezelf denken net zoals jij dat voor jezelf kunt. Ik reageer op een reactie, niet meer en niet minder dus laten we het nu niet gaan overdrijven. Het kan toch niet dat maar 1 zijde zich mag uiten en dat als de anderen zijde zich uit, het dan ineens tegengas of wat dan ook is?

Je doet het trouwens weer.. zinnen ontleden..
In één en hetzelfde stukje, zeg je eerst dat ik blijkbaar tegen alle traditionele smeden ben, en voor alle natuurlijk bekappers..?? en een paar regels verder quote je weer het tegenovergestelde van mij.. Betekent dus dat je de hele reactie niet hebt doorgelezen voordat je al commentaar begint te geven op de eerste paar regels..

Het zou ook kunnen zijn dat jij zo tegenstrijdig aan het schrijven bent, dat ik die betekenis er uit haal? Snap niet waarom jij dan zo negatief bent over het ambacht hoefsmid en hoefsmeden? Waarom het ene moment dat negatief en dan weer positief, wat is het dan positief of negatief?

Myrddin schreef:
Onze paardjes werden al een tijdje via de natural balance methode bekapt en ze lopen als kivieten. Mijn tinker heeft zelfs zo'n goede voeten dat het niks uitmaakt welke ondergrond ze loopt, ze kachelt gewoon door.
Nu moeten we even gebruik maken van een andere smid en mijn verbazing was groot toen meneer de voeten van de tinker zag en zei dat die heel gevoelig moest lopen. Ik zei:"nou deze dame draaft op straat over grind en noem maar op dus jij gaat mij niet vertellen dat ze slechte voeten heeft."
Dit allemaal omdat mevrouw best wel op de zool loopt en een dikke straal had.
Ik weet nu zeker dat ik graag weer onze smid wil als ze bevallen is en anders op zoek naar een andere goede smid.
De smid was wel goed hoor maar er is gewoon toch een verschil in kijk op voeten en aangezien ik onze paardje dag in en uit zie weet ik toch wel het beste of ze goed lopen of niet.
geef mij dus maar flinke stralen en dikke zolen.

Als jouw paard en jij tevreden zijn, blijven waar jullie zijn.
Dikke zolen en flinke stralen die bij jouw paard passen zijn prima.
Kun je foto's plaatsen, ben wel benieuwd naar de hoeven?

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 17:56

De laatste NB'er die ik bij m'n paard had was 35 euro maar die kwam wel van de andere kant van het land en daar zaten dus ook deels voorrijkosten bij.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 18:51

Ik word een beetje moe van dat gezever dat NBers allemaal een cursus van 1 dag gedaan hebben :O . Ja, die zijn er, vast, maar die bekappen dan waarschijnlijk alleen hun eigen paard en dat werk wordt gecheckt door een professionele NBer (dat zou in elk geval moeten, vind ik). ;)
De profs die ik persoonlijk ken op NB-gebied, hebben wel wat meer gedaan dan een 1-daagse cursus. ;)
En daar hebben we het allang eens eerder over gehad, maar dat schijnt niet aan te komen bij bepaalde mensen.

Ik zou zeggen; verdiep je er nou eens ECHT in. :)*
Al die stemmingmakerij heeft totaal geen nut in deze discussie. :n

Maar goed, eeuwige boktdiscussies en gehakketak of niet..... Mijn paard en ik zijn al jaren zeer tevreden over NB en dat vind ik belangrijker dan wat menig bokker al dan niet vindt over NB in het algemeen. :D
Bij mij komt er nooit meer een gewone hoefsmid in principe. :n

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 19:40

Moderatoropmerking:
Het topic gaat weer open. Ik heb een aantal offtopic reacties verwijderd en een aantal berichten samengevoegd.
Mijn verzoek is dan ook om ontopic te discussiëren, niet meerdere berichten onder elkaar te posten voor het overzicht(berichten toevoegen aan 1 post kan met de edit-knop) en respectvol naar elkaar te blijven.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-09 12:08

Durft niemand meer te plaatsen?

Twiggy2008 schreef:
Ik word een beetje moe van dat gezever dat NBers allemaal een cursus van 1 dag gedaan hebben :O . Ja, die zijn er, vast, maar die bekappen dan waarschijnlijk alleen hun eigen paard en dat werk wordt gecheckt door een professionele NBer (dat zou in elk geval moeten, vind ik). ;)
De profs die ik persoonlijk ken op NB-gebied, hebben wel wat meer gedaan dan een 1-daagse cursus. ;)
En daar hebben we het allang eens eerder over gehad, maar dat schijnt niet aan te komen bij bepaalde mensen.

Ik zou zeggen; verdiep je er nou eens ECHT in. :)*
Al die stemmingmakerij heeft totaal geen nut in deze discussie. :n

Maar goed, eeuwige boktdiscussies en gehakketak of niet..... Mijn paard en ik zijn al jaren zeer tevreden over NB en dat vind ik belangrijker dan wat menig bokker al dan niet vindt over NB in het algemeen. :D
Bij mij komt er nooit meer een gewone hoefsmid in principe. :n

Waarom is het gezeur, als we het over eendaagse cursus natuurlijk bekappen hebben? Laten we het nu een omdraaien, zou jij een eendaagse hoefsmidopleiding goed keuren?
Je schrijft zelf gebruik te maken van een professionele natuurlijke bekapper, dan is dat toch ook belangrijk voor jou en jouw paard?
Even voor de duidelijkheid ik ben niet tegen natuurlijk bekappen, maar ik ben wel voor een betere cursus en begeleiding van natuurlijk bekappen. En dat net zo voor het ambacht hoefsmeden, nooit mogen wij de welzijn van de paarden uit het oog verliezen door de ego en trots van de mens.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 12:24

Ge moet ergens beginnen... een 1-daagse cursus kan bijv al heel duidelijk maken wat er momenteel fout gaat bij je eigen paard zijn hoeven.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-09 12:43

scoxxx schreef:
Ge moet ergens beginnen... een 1-daagse cursus kan bijv al heel duidelijk maken wat er momenteel fout gaat bij je eigen paard zijn hoeven.

Een eendaagse cursus kan beter zijn dan niks, maar is een eendaagse cursus voldoende om te bekappen?
In vergelijk met de natuurlijke bekappers die Twiggy2008 beschrijdt en hoefsmeden?

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 13:07

FaberSmid schreef:
scoxxx schreef:

Een eendaagse cursus kan beter zijn dan niks, maar is een eendaagse cursus voldoende om te bekappen?
In vergelijk met de natuurlijke bekappers die Twiggy2008 beschrijdt en hoefsmeden?

Als je bedenkt dat de eendagscursus hier in nederland gegeven worden door mensen die of helemaal geen opleiding hebben gedaan of zelf de eendagscursus hebben gevolgt vind ik niet dat een eendagscursus voldoende is om aan het bekappen te gaan.
Misschien wel als de cursisten hun eigen paard mee zouden nemen naar de cursus maar in mijn optiek is het onmogelijk om na een dagje slachtpoten te bekappen je voldoende kennis in huis hebt om echte paarden te gaan bekappen.

Ik heb in mijn paardensport opleiding ook geleerd dode poten te bekappen, een ijzer te verwijderen en weer terug eronder te slaan maar geen haar op mijn hoofd die er aandenkt zomaar zonder begeleiding mijn eigen paarden te gaan bekappen na het opdoen van deze kennis (waren btw meer lesuren dan die in 1 dag te stoppen zijn).

Ik hou het zelf gewoon bij mijn opgeleide traditionele hoefsmid, hij kan mijn paarden het totaal pakket leveren die ze nodig hebben en is niet blijven steken bij een of andere theorie.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-09 13:19

Zahlina schreef:
Als je bedenkt dat de eendagscursus hier in nederland gegeven worden door mensen die of helemaal geen opleiding hebben gedaan of zelf de eendagscursus hebben gevolgt vind ik niet dat een eendagscursus voldoende is om aan het bekappen te gaan.

Worden de cursussen gegeven door mensen gegeven die jij beschrijft? Wat zijn de eisen voor het geven van cursussen bij paard natuurlijk en de vereniging natuurlijk bekappen?

Misschien wel als de cursisten hun eigen paard mee zouden nemen naar de cursus maar in mijn optiek is het onmogelijk om na een dagje slachtpoten te bekappen je voldoende kennis in huis hebt om echte paarden te gaan bekappen.

Op je eigen paard of een ander paard oefenen lijkt me niet de bedoeling, eerst theorie en hoeven van de slacht.

Ik heb in mijn paardensport opleiding ook geleerd dode poten te bekappen, een ijzer te verwijderen en weer terug eronder te slaan maar geen haar op mijn hoofd die er aandenkt zomaar zonder begeleiding mijn eigen paarden te gaan bekappen na het opdoen van deze kennis (waren btw meer lesuren dan die in 1 dag te stoppen zijn).

Is de opleiding hoefverzorging een deel van jouw paardensport opleiding? Welke opleiding is dat die je gedaan hebt, een goede zaak zo uitgebreid.

Ik hou het zelf gewoon bij mijn opgeleide traditionele hoefsmid, hij kan mijn paarden het totaal pakket leveren die ze nodig hebben en is niet blijven steken bij een of andere theorie.

Gelukkig weer een positieve reactie over een hoefsmid.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 13:24

FaberSmid schreef:
Waarom is het gezeur, als we het over eendaagse cursus natuurlijk bekappen hebben? Laten we het nu een omdraaien, zou jij een eendaagse hoefsmidopleiding goed keuren?
Je schrijft zelf gebruik te maken van een professionele natuurlijke bekapper, dan is dat toch ook belangrijk voor jou en jouw paard?
Even voor de duidelijkheid ik ben niet tegen natuurlijk bekappen, maar ik ben wel voor een betere cursus en begeleiding van natuurlijk bekappen. En dat net zo voor het ambacht hoefsmeden, nooit mogen wij de welzijn van de paarden uit het oog verliezen door de ego en trots van de mens.

Eens. Ik vind het ook slecht dat mensen zomaar gaan bekappen omdat ze een keer een cursusje hebben gevolgd.
Juist deze mensen zorgen voor de slechte naam van NB bij velen.
Ook ik was fel tegen, dankzij de verhalen.
Toch was ik benieuwd wat een goeie NBer zou zeggen van mijn paard zn voeten. Kreeg toen een tip. En na het lezen van de site en nog wat andere sites via deze, heb ik toen besloten dat dat wel iemand was die ik wou proberen. Uiteindelijk zat die vol en verwees hij me naar z'n collega. Die komt nu naar tevredenheid bij mijn paard.
Maar die persoon heeft geen eendagscursus gedaan. En zit aangesloten bij de organisatie van Jame Jackson.
En dat zijn er maar 3 in NL. Wat ik zelf apart vind. Aangezien hij toch de grondzetter is van NB.
Ik vraag me dus af waar de rest hun opleiding genoten heeft.
Helaas zijn er bij mij in de buurt vrijwel geen smeden die ik goed genoeg vind om m'n paard te doen. Als ik de voeten zie van de paarden die zij doen laat ik het voorlopig hier bij. Maar let wel, ik heb geen voorkeur speciaal voor NB of TB. Goed is goed. Slecht is slecht.

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 13:33

FaberSmid schreef:
Zahlina schreef:

Worden de cursussen gegeven door mensen gegeven die jij beschrijft? Wat zijn de eisen voor het geven van cursussen bij paard natuurlijk en de vereniging natuurlijk bekappen?

Op je eigen paard of een ander paard oefenen lijkt me niet de bedoeling, eerst theorie en hoeven van de slacht.

Is de opleiding hoefverzorging een deel van jouw paardensport opleiding? Welke opleiding is dat die je gedaan hebt, een goede zaak zo uitgebreid.

Gelukkig weer een positieve reactie over een hoefsmid.

Ik krijg het niet meer voor elkaar om nog echt nette test te schrijven over dit onderwerp, zoals je kan zien in mijn berichtengeschiedenis ben ik al meerdere malen in discussie gegaan met Arabesk en aanhang over het NB en traditioneel bekappen.
In een oud topic heb ik dan ook de vraag gesteld welke opleiding Arabesk en Arno hebben gedaan daar zij de cusus natuurlijk bekappen geven in noordholland, na een omweg ben toch boven water gekregen wat deze twee niet meer opleiding hebben genoten dan een eendagscursus (en natuurlijk de kennis die een ieder kan opdoen na het kopen van goede boeken en het lezen hiervan).
Tja en wat het standpunt is van de vereniging van natuurlijk bekappers, geen idee daar ik meer heb met de vereniging van hoefsmeden en het nieuwe gebeuren, de EuroFarrier omdat hierbij in elkgeval duidelijk is dat je dan vandoen hebt met een persoon die degelijk is opgeleid en ook nog eens gewoon aan bijscholing doet.
Zoals Needje al aangeeft, in nederland zijn 3 bekappers die de opleiding in amerika hebben gevolgd, nu heb ik mij niet voldoende verdiept in deze opleiding maar ga ervan uit dat je niet naar amerika vliegt om in 1 dag alles te leren en dat de opleiding hier achter veel uitgebreider is.

Op eigen paard oefen lijkt jou dan wel niet zo goed idee maar een halve middag in dode poten hakken en daarna eens flink aan de slag op eigen paarden mijn hun eigen bijzonderheden is pas een goed idee.
Nee ik persoonlijk zou veel liever zien dat men op deze cursus leer het eigen paard goed te doen en dan verder te kijken dan de onderkant van de hoef, want een dodo poot vertelt je echt niet het verhaal van het paard.

Mijn opleiding genoten in Deurne waar hoefverzorging gewoon een vak was ook voor de sportopleiding want het is o zo handig om in het geval van nood een ijzer goed te kunnen verwijderen en ook het terug onderslaan in de oude gaten kan weleens handig zijn.
Nu heb ik het geluk om een gediplomeerde hoefsmid als partner te hebben waardoor ik dus elke dag een vraagbaak heb rondlopen.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-09 13:34

Needje schreef:
Eens. Ik vind het ook slecht dat mensen zomaar gaan bekappen omdat ze een keer een cursusje hebben gevolgd.
Juist deze mensen zorgen voor de slechte naam van NB bij velen.
Ook ik was fel tegen, dankzij de verhalen.

Dat is toch niet nodig en kan toch wat tegen ondernomen worden?

Toch was ik benieuwd wat een goeie NBer zou zeggen van mijn paard zn voeten. Kreeg toen een tip. En na het lezen van de site en nog wat andere sites via deze, heb ik toen besloten dat dat wel iemand was die ik wou proberen. Uiteindelijk zat die vol en verwees hij me naar z'n collega. Die komt nu naar tevredenheid bij mijn paard.
Maar die persoon heeft geen eendagscursus gedaan. En zit aangesloten bij de organisatie van Jame Jackson.
En dat zijn er maar 3 in NL. Wat ik zelf apart vind. Aangezien hij toch de grondzetter is van NB.
Ik vraag me dus af waar de rest hun opleiding genoten heeft.

Dat is een goede vraag, waar hebben die hun ervaring op gedaan van boeken, dvd's en horen zeggen?

Helaas zijn er bij mij in de buurt vrijwel geen smeden die ik goed genoeg vind om m'n paard te doen. Als ik de voeten zie van de paarden die zij doen laat ik het voorlopig hier bij. Maar let wel, ik heb geen voorkeur speciaal voor NB of TB. Goed is goed. Slecht is slecht.

Daarom is de vereniging hoefsmeden belangrijk, ook een hoefsmid blijft zijn hele leven leren net als een ruiter dat net zo doet.

Zahlina schreef:
Ik krijg het niet meer voor elkaar om nog echt nette test te schrijven over dit onderwerp, zoals je kan zien in mijn berichtengeschiedenis ben ik al meerdere malen in discussie gegaan met Arabesk en aanhang over het NB en traditioneel bekappen.

Waarom niet, je schrijft nu toch ook netjes? Dat het niet altijd even makkelijk is, ben je niet de enige met dat probleem. Maar we kunnen toch als volwassen mensen over dit soort onderwerpen praten?

In een oud topic heb ik dan ook de vraag gesteld welke opleiding Arabesk en Arno hebben gedaan daar zij de cusus natuurlijk bekappen geven in noordholland, na een omweg ben toch boven water gekregen wat deze twee niet meer opleiding hebben genoten dan een eendagscursus (en natuurlijk de kennis die een ieder kan opdoen na het kopen van goede boeken en het lezen hiervan).

Dan wil ik graag ook de kant van Arabesk en Arno lezen, ze komen op mij over dat ze met ervaring over natuurlijk bekappen praten.
Het zou jammer zijn als dat alleen van de cursus, boeken, dvd's en horen zeggen zou zijn. Is die cursus zo goed van paard natuurlijk, dat cursisten zelf al cursussen kunnen geven? Wat zijn de eisen, geen idee wanneer een natuurlijke bekapper zelf cursussen mag geven?

Tja en wat het standpunt is van de vereniging van natuurlijk bekappers, geen idee daar ik meer heb met de vereniging van hoefsmeden en het nieuwe gebeuren, de EuroFarrier omdat hierbij in elkgeval duidelijk is dat je dan vandoen hebt met een persoon die degelijk is opgeleid en ook nog eens gewoon aan bijscholing doet.

Zoals je zelf schrijft zitten die ook niet stil en ondernemen.

Zoals Needje al aangeeft, in nederland zijn 3 bekappers die de opleiding in amerika hebben gevolgd, nu heb ik mij niet voldoende verdiept in deze opleiding maar ga ervan uit dat je niet naar amerika vliegt om in 1 dag alles te leren en dat de opleiding hier achter veel uitgebreider is.

Daar zou ik graag meer van willen weten hoe dat zit. Ik heb enige ervaring mogen op doen in Amerika, daar zijn ook verschillen zoals hier in Europa.

Op eigen paard oefen lijkt jou dan wel niet zo goed idee maar een halve middag in dode poten hakken en daarna eens flink aan de slag op eigen paarden mijn hun eigen bijzonderheden is pas een goed idee.

Dan begrijp je mij verkeerd, het is helemaal geen goed idee zo snel op paarden te oefenen ook niet na een paar hoeven uit de vriezer gedaan te hebben. Zoiets kost tijd, eerst veel theorie, veel slachthoeven en veel praktijk onder begeleiding stage en opleiding.

Nee ik persoonlijk zou veel liever zien dat men op deze cursus leer het eigen paard goed te doen en dan verder te kijken dan de onderkant van de hoef, want een dodo poot vertelt je echt niet het verhaal van het paard.

Maar dan wel na theorie en ervaring op gedaan te hebben en onder begeleiding, niet na 1 dag dat is te snel.

Mijn opleiding genoten in Deurne waar hoefverzorging gewoon een vak was ook voor de sportopleiding want het is o zo handig om in het geval van nood een ijzer goed te kunnen verwijderen en ook het terug onderslaan in de oude gaten kan weleens handig zijn.
Nu heb ik het geluk om een gediplomeerde hoefsmid als partner te hebben waardoor ik dus elke dag een vraagbaak heb rondlopen.

Ja dat is een opleiding en een deel van anderen opleidingen, kun je als vak nemen. Dat is een goede zaak, zul je echt wat aan hebben. En dan ook nog dat geluk hebben, dan kunnen jullie met elkaar over dat onderwerp goed praten.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 13:54

Een vraagje tussendoor..
Is er toevallig ook voor erkende hoefsmeden een lijst ofzo, waar mensen punten kunnen geven aan alle smeden in nederland, en ervaringen kunnen delen??
Ik weet dat zo'n lijst er wel is voor natuurlijk bekappers.. maar dat zou ook ontzettend handig zijn voor traditionele bekappers!
Dat je gewoon via internet kan opzoeken welke smeden bij jouw in de buurt erkend zijn en of mensen er goede of slechte ervaringen mee hebben.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-09 14:00

MysticTinker schreef:
Een vraagje tussendoor..
Is er toevallig ook voor erkende hoefsmeden een lijst ofzo, waar mensen punten kunnen geven aan alle smeden in nederland, en ervaringen kunnen delen??

Daar kun je meer info over vinden op de website http://www.hoefsmedenvereniging.nl/ , staat info over de erkende opleidingen. Erkende hoefsmeden kunnen zich aansluiten, maar niet elke erkende aangesloten hoefsmid wordt vermeld.

Ik weet dat zo'n lijst er wel is voor natuurlijk bekappers.. maar dat zou ook ontzettend handig zijn voor traditionele bekappers!

De lijst van natuurlijke bekappers van de vereniging natuurlijke bekappers is anders dan de lijst van paard natuurlijk? Zijn er meer cursussen en "verenigingen" voor natuurlijk bekappen? Welke lijst moet je dan nemen, ze zijn het met elkaar niet eens?

Dat je gewoon via internet kan opzoeken welke smeden bij jouw in de buurt erkend zijn en of mensen er goede of slechte ervaringen mee hebben.

Het kan zijn dat wat voor de een goed is voor de ander slecht is? Smaakverschil en verschil in ervaringen zal blijven denk?