Rollkur filmpje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 19:35

Stybba schreef:
Of roll-kur nou wel of niet goed of slecht is, of het door mensen met de juiste training goed kan worden toegepast of niet, de foto's van de TS zijn zeer pijnlijk om te zien. Als ik mezelf zou herkennen in de foto's van de TS zou ik me gruwelijk schamen en ontzettend schuldig voelen tegenover mijn paard.

dachten ze maar allemaal zo.......dan was er een hoop leed minder.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 19:38

Less schreef:
Ik ga niet op mensen jagen die wellicht niet zo rijden zoals ik dit graag zou willen zien Arabesk.
Helaas heb ik tot nu toe nog maar enkele bitloze paarden gezien waarbij de ruiter ook weet hoe die het paard hoort te rijden. Bitloos rijden kan prima uitpakken alleen valt bitloos rijden vaak onder het kopje "paardje hobbelen"... meer diepgang zit er niet in om het nog maar niet over trainen te hebben!

Daar heb je helemaal gelijk in. Denk ook niet dat het ligt aan de methode laat dat duidelijk zijn.

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 19:38

Ik viel een klein beetje in slaap eerlijk gezegd bij het filmpje...

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 19:39

weet je, ik ken via bokt ook een meisje dat LDR traint, en daar komt ze eerlijk voor uit
en super dat het beestje loopt!
wat jullie zien is het leed, maar hou ook in je achterhoofd dat het blijkbaar wél werkt.
Ik zou mijn dier ook niet zo trainen, tenzij hij daar echt goed los, bewerkbaar en licht van wordt :)
wat wel zo zal zijn bij sommige paarden als ik Anky, Gal,.. en bokkers! zie rijden :)

prioika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-09 19:39

unamie schreef:
Deze foto's zijn op het EK genomen en waren zeker geen momentopnames :n
De meeste ruiters zetten de paarden erg onder druk, iets wat ik persoonlijk niet kan waarderen
Ze waren ook rustig een uur aan het losrijden zonder een keer hals te strekken
Paarden keken ook niet echt blij..
Met uitzondering van Jeanette Haazen en Marlies van Baalen (zij reden hun proef op ontspanning) en vooral Jeanet reed met een prettig losse stang
Maar dat wordt door de jury blijkbaar niet gewaardeerd gezien de lage punten
Ruiters die met een achterover getrokken stang reden
paarden waarvan hun achterhand hoger was dan hun voorhand in de verzameling (!)
Die tijdens de oefeningen met een weggedrukte rug liepen en onregelmatig en kort stapten ..
Die kregen de meeste punten....

Over Jeanette haazen en anne 'nog iets :P ' was ik ook tevreden. Hoe Laurens van Lieren met zijn paard omging vond ik ook erg mooi in de ring. Maar marlies van baalen, nee sorry maar dat vond ik flut, zij was tijdens de kur ook nog eens wat aan het trekken, of ze ging te slecht mee in de beweging met haar handen.. Dan zette ze blijkbaar te vast. dat paard straalde ook spanning uit. Maar als je alleen al die piaffe zag bij schellekens-bartels... Echt geen extra buiging van de achterbenen...

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 19:43

@prioika
Heb Marlies niet in de kur zelf zien rijden maar op het losrij terein
ze reed daar ontspannen en liet haar paard ook regelmatig hals strekken
zij was zowat de enige die dat deed daar..

Anne :x

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 19:44

SETEFURII_ schreef:
weet je, ik ken via bokt ook een meisje dat LDR traint, en daar komt ze eerlijk voor uit
en super dat het beestje loopt!
wat jullie zien is het leed, maar hou ook in je achterhoofd dat het blijkbaar wél werkt.
Ik zou mijn dier ook niet zo trainen, tenzij hij daar echt goed los, bewerkbaar en licht van wordt :)
wat wel zo zal zijn bij sommige paarden als ik Anky, Gal,.. en bokkers! zie rijden :)

Is LDR niet iets heel anders als roll-kur? LDR; LAAG diep en rond tegenover het hoog en rond opgetrokken hoofd van het paard tegen de hals aan... En tja, springpaarden (om maar even een voorbeeld te geven) worden nog steeds wel getraind (door sommige, ook in hogere niveau's) met stokken met spijkers, stroom etc. Het werkt, maar of het nou paardvriendelijk is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 19:44

In mijn vrije tijd groom ik wel eens bij een GP ruiter (staat niet op dit filmpje). 'Mijn' ruiter doet niet aan rollkur maar ik kan me best voorstellen dat je als ruiter soms je paard even dieper vraagt als daar een reden voor is. De ruiters uit de eerste groep van donderdag hadden een flinke stoorzender naast de baan en dan kan het wel even (!) helpen om je paard wat dieper te zetten. Het hoort dan natuurlijk maar even te zijn en ik ben het er wel mee eens dat sommige ruiters veel te lang in dat diepe blijven werken. Op dit filmpje staan echter ook beelden die niks met rollkur te maken hebben en dat vind ik dan wel weer een beetje jammer.

Priorika, Marlies heeft (op Kigali, in de proef) vaak juist de hand mooi voor en weinig druk op de stang.

SteffiiY

Re: Rollkur filmpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 19:45

@Lovely: Vind dat je gelijk hebt hoor, maar zodra een GP ruiter maar 10 sec. zijn paard te diep instelt worden er foto's genomen en word het beschouwd als Rollkur.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 19:46

Toch wel raar dat de meeste paarden die last hebben van hun rug, kop of benen zich vnl in de basis/ amateursport bevinden dan e ;-).

Wederom vraagt niemand om een opinie, die paarden zijn athleten en echte sporters en als je dat niet aanstaat hoef je daar ook niet naar te kijken. Ik vind dit altijd modder gooien, wat wil je bereiken? Dit is een trainingssysteem zoals een ander en klaarblijkelijk leidt dat, mits goed toegepast, tot succes bij vele combinaties. Waar Anky in dit verhaal als boegbeeld (of schandpaal)functioneert, zijn er inmiddels geen combinaties in de wereldtop die niet op deze manier traint, of facetten opneemt in de dagelijkse training.

Idd lijkt dit altijd zo een reactie van bitloze tegen de bitoptomingen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 19:47

SteffiiY schreef:
@Lovely: Vind dat je gelijk hebt hoor, maar zodra een GP ruiter maar 10 sec. zijn paard te diep instelt worden er foto's genomen en word het beschouwd als Rollkur.

zoals je kunt zien op het filmpje dat ik plaatste uit die serie, gaat het niet om enkele secondes, maar om langere periodes.

toevallig staat op dat filmpje de ruiter die dik in de prijzen gevallen is

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 19:48

SETEFURII_ schreef:

Ik wens jou in december een fiets van de sint.

Het is dierenmishandeling, geen dure studies voor nodig, gebruik gewoon even die twee balletjes voor op je gezicht.
Maar als het jou prijzen zou brengen is het ok? 8)7 Helaas is bij veel combinaties niet duidelijk of het beest nu de bovenste of de onderste is.

Als dit over een dansende beer op de markt zou gaan was het schande, maar bij een paard ho maar..
Er is nog veel werk aan de winkel _-:(

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 19:48

Lovely schreef:
Priorika, Marlies heeft (op Kigali, in de proef) vaak juist de hand mooi voor en weinig druk op de stang.

Marlies viel mij ook positief op

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 19:49

bulck schreef:
Idd lijkt dit altijd zo een reactie van bitloze tegen de bitoptomingen.

Ik weet niet of TS een bitloze ruiter is. Ook binnen de bitten-wereld is er hevig verzet tegen deze methode van trainen, zie o.a. Gerd Heuschmann en een aantal Duitse ruiters.

Phillipa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 19:51

amazone77 schreef:
deze manier van rijden(moment opnamen of niet.....) zal over 100 jaar nog zo mogen als er niks aan gedaan word,zolang het word geaccepteerd en getollereerd en er niemand wat van durft te zeggen op het los rij terein zullen dit soort beelden altijd blijven bestaan,ruiters die op deze manier rijden blijven dit maar goed praten.........terwijl er geen goed woord over te zeggen valt.......... :n

_/-\o_

Met verbazing lees ik sommige reacties...

@ Bulck: Als iets leidt tot succes wil nog niet zeggen dat het goed is. :?

Ik ben trouwens iemand die gewoon met bit rijdt. ;)

ponyparadijs

Re: Rollkur filmpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 19:54

Anoniem

Als jullie denken (hopen, vermoeden) dat het in Duitsland allemaal anders gaat, dan is het misschien een keer een idee om daar foto's van het losrijden te gaan maken. Er zijn in DL ook wel elk weekend GP wedstrijdjes en de coryfeeën rijden daar ook gewoon rond. Dan ben ik dus wel benieuwd wat voor foto's daar uit gaan komen.

Trouwens, van het controle, controle, controle verhaal van Anky is na donderdag ook weinig meer over nadat haar paard 3 keer in galop viel tijdens de uitgestrekte draf. En dat met een paard dat heel erg goed weet wat hij moet doen, het kan geen vergissing zijn geweest van het paard.

SETEFURII

Bandida schreef:
SETEFURII_ schreef:

Ik wens jou in december een fiets van de sint.

Het is dierenmishandeling, geen dure studies voor nodig, gebruik gewoon even die twee balletjes voor op je gezicht.
Maar als het jou prijzen zou brengen is het ok? 8)7 Helaas is bij veel combinaties niet duidelijk of het beest nu de bovenste of de onderste is.

Als dit over een dansende beer op de markt zou gaan was het schande, maar bij een paard ho maar..
Er is nog veel werk aan de winkel _-:(

Ja das jou mening die respecteer ik, en ik zou nooit zo rijden, zoals ik al zei maar waar je blijkbaar over leest :)
ik vind die ponys en paarden met de kop in de lucht ook dierenleed en dit zeer waarschijnlijk ook.
Maar het is hun manier van trainen, die ga je niet kunnen veranderen, helaas.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 19:55

Ik begrijp echt met de beste wil van de wereld niet dat mensen in dit topic pogingen doen om de inhoud van dat filmpje te reduceren tot 'momentopname' of om dat soort houding door dwang aan het bit goed te praten.

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 19:56

Bandida schreef:
Ik begrijp echt met de beste wil van de wereld niet dat mensen in dit topic pogingen doen om de inhoud van dat filmpje te reduceren tot 'momentopname' of om dat soort houding door dwang aan het bit goed te praten.

En dwang zonder bit mag wel? ;)

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 19:56

Welke duitse ruiters uit de top, kraaien tegen deze manier van trainen dan? Tuurlijk zullen er wel Duitse ruiters zijn, net zoals er Belgische, Nederlands, Franse en nog heel wat andere nationaliteiten ingedeeld kunnen worden in pro en contra.
Wetenschappelijk is bewezen dat er geen negatief gevolg is van paarden getraind op deze manier. Dus leg er u bij neer dat het een systeem van trainen is. Bevalt het u, ok, indien niet, dan verplicht niemand u om deze weg in te slaan.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 19:58

SETEFURII_ schreef:
en ik zou nooit zo rijden, zoals ik al zei maar waar je blijkbaar over leest :)

:o ja sorry, bril niet aan.. excuses!

Maar ik meen het wel voor ieder die wel van deze mening is. Blijkbaar zijn er hier toch een aantal..

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 19:58

even als toepassing
lijkt dit je gezonder dan dit?

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 19:59

Bandida schreef:

Nu weet ik ook al weer, waarom ik mijn veulens zelf heb gehouden :x

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 19:59

SETEFURII_ schreef:
even als toepassing
lijkt dit je gezonder dan dit?

Ik vind dat eerste er gezonder uitzien als het 2e ja.