Kosten hoefschoenen versus ijzers

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 09:38

Hilli schreef:
Peelie schreef:
Ik hebdoel dat ik alleen nog maar vernagelde paarden heb gezien.

Pff, dat lijkt me niet best en ik hoop dat dat geen maat is voor de kwaliteit van smid-werk in jouw omgeving.

Mijn merrie staat altijd op ijzers, rondom. Zowel bij m'n oude smid, als bij m'n nieuwe smid (nou ja, nieuw... die is er inmiddels ook al meer dan een jaar) heb ik nog nooit een vernageling meegemaakt. Beslag wordt elke 6-9 weken vervangen afhankelijk van groei en slijtage. Sowieso bij beide smeden geen fouten meegemaakt.

Ik ben bang dat dat idd de kwaliteid van de 2 smeden in deze omgeving is hier.

Gelukkig hoef mijn paard niet op ijzers. Dus hoef ik me daar geen zorgen over te maken. daarbij houd ik de hoefen zeer regelmatig zelf bij. Dus hoeft hij ook niet vaak te komen.

polbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 14:25

Lara_Silver schreef:
Peelie schreef:
polbo, waarom koop je dan niet een maar schoenen die je andere shet wel past...

Want met te groote schoenen talen lopen is ook niet goed voor de pezen...

Precies!

Polbo, te grote hoefschoenen hebben een groot risico op beschadiging van het paard én van de hoefschoen.

Ik had eerst de easy boot maat "pony" (kleinste maat die er is) maar die dingen waren zo klein dat ik die echt niet aan kreeg. Toen heb ik dus een maat groter genomen maat "000" en die zitten wel goed stevig alleen zwiep (hij slaat ze neer) die nogal met hoefjes neer zetten (ook zonder schoenen). daar door verliest die er wel is 1 maar eigenlijk gebeurt dat alleen maar in de galop.

Ik heb nu ook sokken voor hem die ik onder de hoefschoenen aan doe en nu heb ik er eigenlijk niet zo veel last meer van maar als ze op hem rijden is het wel gewoon even makkelijker zonder schoenen te lopen. Ze rijden dan toch veel in het gras.
De sokjes is voor mij wel de oplossing, of ik zou is een ander merk hoefschoenen moeten proberen.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 00:37

Raar dat die de passende maat ook nog verliest... Ik heb ook easyboots voor mijn pony en hij doet wel veel meer dan een beetje zwiepen tijdens een rit, tot en met door ongeduld met de ene voet op de andere staan, de schoenen blijven zitten. Dus er is toch iets niet in orde met je schoentjes. Goed dat het nu met een zooltje beter gaat maar in principe zou je ze echt helemaal niet mogen verliezen, dan is er gewoon iets niet in orde. (zie bv het topic in mijn onderschrift, gaat niet over mij, wel over het verliezen van easyboots) Dus mischien de positie van de kabels veranderen om de schoen zo strakker aan te kunnen trekken.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 19:35

Peelie schreef:
Denk zelf eens na hoefschoen zet uit. Mee met de hoef van het paard. De stof waarvan de schoenen zijn gemaakt is er voor ondwikkeld dat hij een beetje buigzaam is en dus MEE BEWEEGD.

Ik vind het onzin dat jou hoefsmid zecht dat met een ijzer minder belemmerd word.

Denk eens aan de trillingen in de hoef. Het doorgelijden met ijzers. Daar kan je echt lelijke blessuures van krijgen. Paarden die een pas om een putdeksel zetten. Ik heb ze gezien die gwoon helemaal onderuit gaan.

Kijk eens op http://www.horsebalance.nl daar staat een grafiek van duits onderzoek. Daar staat ook veel info.

ik zou even kijken zou ik zeggen.

Weet je, ik sta open voor discussies, maar een post die begint met 'denk zelf eens na' daar gaat mijn nekhaar van overeind staan.
Als er iets is wat ik doe, is dat zelf nadenken.

Ik vind de verwijzing naar horsebalance niet zo zinvol omdat die niet objectief zijn, als verkopers van hoefschoenen. Bovendien staat er geen bronvermelding bij de grafieken.
Wat ik zie, is dat de ene partij (de verkoper) beweert dat het hoefmechanisme wel functioneert met schoenen en de andere partij (de hoefsmid beweert van niet. Daarbij wil ik nog zeggen dat mijn hoefsmid het liefst niet beslaat als het niet nodig is, dus die zit niet om zijn brood verlegen.
Daarbij hoor ik dat de hoef niet ademen kan en lees ik in een e-mail van Van Nassau dramatische verhalen over 'gescalpeerde hoefballen'.
Ik wil een keuze kunnen maken op basis van feiten, niet op basis van niet-onderbouwde ideeen.

polbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 19:41

Ik moet gewoon eigenlijk een maat hebben die tussen maat "pony"en maat "000" in zit.

Ik weet niet of je maat "pony": wel is hebt gezien maar dat zijn echt mini schoentje en heel veel kleiner dan maat "000
En dat terwijl maat "000"en maat "00" niet zo veel schelen want die heb ik ook voor mijn andere shet die heeft voor maat "00"en achter maat "000".

Daarbij pas Helix maat "000" eigenlijk best goed qua lengte hij heeft alleen te smalle hoefjes maar door die sokken is dat probleem opgelost.
Zo raar is het dan niet dat die de schoentjes kan verliezen want de schoenen hebben aan de zijkanten minder grip omdat zijn hoefjes een beetje smal zijn. Maar door die sokjes is dat opgelost. De kabel verwisselen ligt het ook niet aan want die zit strak zat. Al zou je die nog strakker doen dan nog zou je nooit de zijkanten heel netjes en strak tegen zijn hoefjes aan kunnen klemmen. Het is gewoon een andere vorm.
De eays boot zijn meer voor hoeven die mooi rond zijn en niet smal of heel breed.
Gelukkig heeft mijn andere shet prima ronde hoeven en dus nergens last van met zijn schoenen die kan er ook op staan zonder dat die ze aftrapt.

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 15:25

kosten hoefschoenen versus ijzers, een oud topic maar toch. Ik heb ook zitten rekenen - ik had 4x per jaar de hoefsmid voor beslaan - 6 x 85 Euro. Nu heb ik 3x per jaar de hoefsmid voor bekappen - 3 x 25 Euro en Renegades Schoenen - rondom 440 Euro… de schoenen gebruik ik alleen op de weg voor het mennen… echter de voorschoenen zijn met 400 kilometer op de teller kuis versleten - de achterschoenen hebben nog voldoende profiel echter een gat van voren tgv licht sloffen op de weg :(

Schoenen zijn dus, ondanks dat ik veel zonder schoenen rij, niet echt voordeliger echter wel veel beter voor de hoeven - want die schoenen gebruiken we alleen als het nodig is.

DubbelFun

Re: Kosten hoefschoenen versus ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 16:47

@Sunny: en hoelang heb je met de schoenen gedaan ??

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 17:10

Oud topic, maar wel leuk om het terug te lezen. Ik ben inmiddels al jaren met blote voeten & hoefschoenen bezig, en kan wel een berekening geven hoe ik het ervaar.

Afgaande van om de 1.5 maand nieuwe ijzers (rondom) a 90 euro
Per jaar is dat dan 90*8 => 720 euro
Afgaande van om de 1.5 maand bekappen a 35 euro (dit was voor mij wat duurder omdat ze tussendoor wel eens aftrapte)
Per jaar dan 35*8 => 280 euro (en stiekem is dit voor mij nog goedkoper aangezien mijn paard om de 8 a 9 weken bekapt wordt)

Ik heb in 2008 mijn eerste hoefschoenen gekocht. Het is nu 2014, dus dat is 6 jaar verder. Ik heb in totaal 6 nieuwe hoefschoenen gekocht a 90 euro => 540 euro dus.

Van 2008 - 2014 zijn de kosten dan:

Kosten ijzers zouden zijn => 720*6 => 4320
Koten hoefschoenen & bekappen => 540 + (280*6) => 2220

Over 6 jaar dus 2100 Euro verschil, per jaar is dat 350 euro dat het zou schelen. Bij mij stiekem wat meer vanwege het vroegere aftrappen van ijzers, en het nu langere tijd tussen bekapbeurten. En daarnaast zijn mijn schoenen niet allemaal op. 2 zijn op, 2 zijn nog in prima staat en 2 beginnen er langzaam aan het sterven. Ik heb 1x een kabel vervangen en wat schroefjes. De kosten daarvan zullen niet meer dan 25 euro zijn geweest als ik het goed heb.

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 17:16

DubbelDun schreef:
@Sunny: en hoelang heb je met de schoenen gedaan ??

400 km maar ik rij dan ook alleen maar op de weg. Gelukkig rij ik veel onder het zadel blootvoets anders waren die schoenen onbetaalbaar…

Bij mij kwam de hoefsmid ook elke 3,5 week om er een paar vast te zetten en elke 6 - 7 weken voor nieuwe ijzers - gewoon versleten. Echter haar hoeven groeide zo slecht dat ik … een gatenkaas kreeg - van 8 mm ijzers naar 10 mm ijzers gegaan met widea puntjes en uiteindelijk een keer 12 mm ijzers geprobeerd, eindelijk bleven ze 12 weken zitten… maar funest voor de benen om dit altijd zo te doen. Toen ijzers eraf en voor het mennen schoenen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 17:35

Ik heb dan weer geen idee hoeveel kilometer ik er met de Easyboots op heb zitten, maar doe gemiddeld 3 a 4x in de week een rit van 1 a 1,5 uur. Met de schoenen doe ik nu al 4 jaar. Ondanks dat er bij de Glove's wat stiknaadjes los gaan en de schoenen zelf peeptoe's hebben gekregen :D doen ze het nog steeds goed.

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 19:07

maar gebruik je ze vooral op harde of op zachte ondergrond? Asfalt slijt echt heel hard :(

Ik hoop eigenlijk dat - nu ze meer natuurlijk bekapt wordt, dat de slijtage ook langzamer gaat, de voorste helft van de schoen is door, als ze nog beter "hiel eerst" land - zou dat hopelijk met de volgende set schoenen beter moeten gaan. Wordt vervolgd.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 21:22

Beide. Vergis je overigens niet over het slijtende vermogen van zand...ze maken er niet voor niets schuurpapier van :D

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 21:25

Ik gebruik de schoenen ook op beide. De eerste paar jaren flink intensief op asfalt (voor de wagen ook), de laatste 1.5 jaar heb ik ze weinig gebruikt en achter eigenlijk helemaal niet. In ieder geval neit met de gewone ritten, lange ritten of in het bos wel altijd de voorschoenen aan. Helaas sinds een paar weken weer wat intensiever, en merk ik wel dat ze ouder worden en minder goed passen. Vandaar dat ik nu weer opzoek ben naar nieuwe schoenen :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 08:45

Minder goed passen heeft met de hoefgroei te maken en niet met een veranderende afmeting van de schoenen :D Dé reden waarom ik zelf de hoeven wat vijl.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 09:09

Ja dat bedoel ik daar ook mee :P Ze passen minder goed vanwege de verandering van de hoeven. Mijn paard heeft flares, dat maakt het allemaal niet makkelijker :P
Ik vijl ook hapjes weg, maar niet hou niet als zodanig hoefvorm in 1 vorm. Daar is mijn hoefsmit voor en blijkbaar veranderd er over de jaren toch wel iets (merkte ik vooral aan de achterhoeven, aangezien ik die weinig tussendoor heb gebruikt)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 09:47

Als je flares hebt moet je die er af halen, dat is zeer slecht voor de aansluiting van de wand op de zool.
Ik heb ook 2 maten schoenen (2 +2,5), maar doe eigenlijk de laatste jaren constant met de nr 2. Als de smid geweest is dan past ze soms in de 1,5 die ik voor mijn oude merrie heb :D

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 10:31

@DubbelDun. Merrie van mij heeft ook flares aan beide achterhoeven, wat is de beste manier om daar vanaf te komen?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 10:37

Zo groeien haar hoeven nu eenmaal. Ze staat scheef op dr voetjes. Altijd al zo geweest, en dat wordt bijgehouden, moet ook niet te lang wachten met de hoefsmid. Ik vijl het een beetje bij, maar het echte werk laat ik aan een prof over. Helemaal weg halen gaat voglens mij nooit lukken als de hoeven van je paard gewoon zo groeien. Training (in de zin van rechtrichten) kan wel helpen en regelmatig bijhouden, maar thats it. Het is niet meer zo erg als vroeger, maar ze groeien gewoon naar binnen toe vanwege de lichte scheefstand.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 12:08

Jadybabe schreef:
@DubbelDun. Merrie van mij heeft ook flares aan beide achterhoeven, wat is de beste manier om daar vanaf te komen?

Tot aan de zool wegvijlen en kwartierboogjes maken zodat die plek ontlast wordt en vooral bijhouden :)

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 14:41

het kan ook zijn dat je steunsels te lang zijn en daardoor de hoefwand naar buiten drukken, mijn kleine pony had een soort vleugeltjes aan zijn hoeven toen wij hem kochten. Nu zijn ze bijna flare-vrij maar dat is wel een kwestie van bijhouden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 16:15

Dan zijn de steunsels wel érg lang als ze de wand raken. Dan kun je rustig van een dubbele zool spreken.

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 16:26

nee hoor dat hoeft helemaal niet - maar doordat de steunsels omklappen - kan de de zool naar buiten drukken waardoor flare ontstaat.

Kijk bijvoorbeeld 'ns hier: http://paardenhoeven.info/hoefhelp-elin/

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 07:01

[/quote]
Tot aan de zool wegvijlen en kwartierboogjes maken zodat die plek ontlast wordt en vooral bijhouden :)[/quote]

Het is niet handig dat ik een traditionele. Hoefsmid heb. Had er al wat over opgezocht want ik wil die van mij op blote voeten houden met eventueel schoenen voor als het nodig mocht zijn. Liever geen ijzer. Laatste keer toen ze bekapt werd heb ik het geopperd om er kwartier boogjes in ta maken, maar ik ben geen professional, en nee was niet nodig, onnodig straal en zool weggehaald waardoor ze gevoelig liep, flares werden gewoon vanaf de buitenkant weggeraspt. Dus wat ik al dacht kwartier boogjes. Ahummm....er dus bovenop gaan zitten de volgende keer.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 07:47

Of een ander smid :D

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 17:10

Heb al op zoek naar iemand. Ga volgende week voor de zomer verhuizen naar een stal met 85 paarden. Zal daar mijn licht eens opzetten. Wil het liefst een echte smid maar die wel open staat voor natuurlijk bekappen en niet iemand die een cursusje heeft gevolgd. Moeilijk hier in de buurt.