Meningen/ervaringen met Natuurlijk Bekappen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 20:18

opala schreef:
NB is niet alleen het periodiek laten langskomen van een bekapper, het is "a way of life". Mijn deels stalpaard heeft er zelfs profijt van. Wanneer ik er negatieve ervaringen mee had gehad, had ik alleen naar mijzelf kunnen wijzen als zijnde de schuldige, want ik doe het helemaal zelf :P

Zou je het jezelf ooit vergeven ? je bent wel met paardenbenen bezig, we hebben het hier niet over het toileteren van een staart!

Daarbij, als jouw kinderen tandpijn hebben of ziek zijn ga je dan naar een tandarts of dokter, of ga je ze zelf helpen alleen omdat je een paar boeken gelezen hebt ? denk het niet

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 22:07

Maar ja... als ik het kan, kan iedereen het! ;-) :+
Zo moeilijk is het niet hoor.
Je kan je wel verschuilen achter het feit dat een hoefsmid jarenlang ervaring heeft een een gedegen opleiding. De praktijk echter wijst uit dat (te) veel hoefsmeden (te) slecht werk leveren.

Een goede hoefsmid is zeldzaam.
Ik persoonlijk heb er geen problemen mee dat eigenaren de hoefjes zelf bijvijlen.

De paarden die ik gezien heb van de doe-het-zelvers stonden allen correct (genoeg) op hun hoefjes.
Een groot aantal paarden die ik ken, die onder behandeling stonden/staan van een aantal gediplomeerde hoefsmeden, gaven een tegenovergesteld beeld.
Juist deze "hoefsmidpaard-hoeven" waren soms om te huilen zo slecht bekapt en/of beslagen: te scheef, te lang, ongelijk, te klein ijzer, geen/weinig garnituur, mechanisch misvormde hoeven, te lange teen, te klein gesneden straal, hoefzool niet schoon bekapt, scheuren, brokkelhoeven, te lage hielen, te hoge hielen, breuklijnen door te hoge druk op m.n. hiel en achterste kwartieren a.g.v. verkeerde bekapping, verkeerd genageld... you name it, I saw/see it gewoon te vaak (helaas) bij gediplomeerde smeden.

Dan maar een 1-daagse cursus Doe-Het-Zelf. Ik weet (ongeveer) wat een cursist wordt aangeleerd in zo'n cursus en ik persoonlijk zie hierin een minder groot risico dan bij een gemiddelde hoefsmid. Tuurlijk zijn er gelukkig ook smeden die prachtig werk leveren overigens: maar zij zijn zeldzaam.
En nogmaals, hoe meer kennis bij de particulier... hoe kleiner de kans dat slechte hoefsmeden kunnen blijven bestaan/beslaan/bekappen.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 04:42

Een kennis van ons heeft ervaring met een nb'er hier op bokt ook in dit topic en de ervaring is heel slecht ik weet niet waar je woont maar die moet niet nemen beweert ook dat alle paarden gek zijn die soms schrikken. PB maar even waar jewoont dan kan ik hun naam wel vertellen mocht t nodig zijn.
En wat betreft een goed smidt corrigeert geen beenstanden van oudere paarden, nou t was bij de mijne hard nodig hoor beetje bij beetje bijgecorigeerd en gevijlt en is van eendenplatvoeten(ze warenplat verzenen werden kort gehouden en de teen lang en ze hadden echt de vorm van eendeflappers) en nu zijn het mooie ronde rechte hoefen.
En ik denk dat t ook verstandig wordt dat we met zn allen eens wat meer in de materie van de hoeven gaan verdiepen over het hoe te bekappen of beslaan als je er zelf wat meer van afweet duurt t ook geen 2 jaar voor je eens zegt stop nu ist genoeg

Anoniem

Re: Meningen/ervaringen met Natuurlijk Bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 05:16

Ik heb hier ook even een vraag!

Ik heb een kruising fries, met lichte franse stand!
het liefst zou ik haar natuurlijk laten bekappen, maar dit is mij door wat mensen afgeraden!

Zoiezo heb ik heel veel moeite met iemand vinden hier in de buurt!

Iemand tips, en of pointers?

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 10:33

Mijn paard heeft ook een franse stand achter, hoefsmid zei dat hij dat heel veel ziet. Mijn paard heeft er totaal geen last bij hoor.. dat hoeft niet perse NB gedaan te worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 15:03

Robijntjah schreef:
Ik heb hier ook even een vraag!

Ik heb een kruising fries, met lichte franse stand!
het liefst zou ik haar natuurlijk laten bekappen, maar dit is mij door wat mensen afgeraden!

Zoiezo heb ik heel veel moeite met iemand vinden hier in de buurt!

Iemand tips, en of pointers?

Je moet gewoon een goede smid zoeken, zelf kritisch zijn. Je paard moet zijn hoef wel gewoon onder zijn lichaam kunnen zetten en dat kan met bekappen gedaan worden, maar de stand zal gewoon frans blijven, is niet erg, komt zo vaak voor. Mijn paard heeft heel zijn leven al franse stand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 15:06

Ze heeft het voor!

Ik heb een smid, die bekapt gewoon, hoeven zien er keurig uit!

Maar het liefst zou ik toch overgaan op Natuurlijk Bekappen, helaas heb ik nog geen idee van mensen die dit hier in de buurt doen!

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 16:40

Robijntjah schreef:
Ze heeft het voor!

Ik heb een smid, die bekapt gewoon, hoeven zien er keurig uit!

Maar het liefst zou ik toch overgaan op Natuurlijk Bekappen, helaas heb ik nog geen idee van mensen die dit hier in de buurt doen!

ik zou nooit veranderen van hoefsmid als je tevreden bent. waarom zou je over gaan naar NB als de hoeven er nu ook keurig uitzien?
je moet er niet meer van verwachten hoor, eerder risico op minder omdat je nu al zo tevreden bent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 16:44

Ze is bij de vorige eigenaren altijd natuurlijk bekapt, en dat zag er ook prima uit! En ik vind het gewoon beter!

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 20:37

If it ain't broke, don't fix it...en dat geldt zeker voor paardenhoeven/benen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 20:51

Robijntjah schreef:
Ze is bij de vorige eigenaren altijd natuurlijk bekapt, en dat zag er ook prima uit! En ik vind het gewoon beter!

Wat is beter dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 20:55

Ik heb de ervaring dat het beter gaat met een paard wat veel op het asfalt komt, en aangezien ik de ambitie heb om oriëntatie ritten te gaan rijden en absoluut niet aan de ijzers wil!

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 21:01

Mijne staat ook natuurlijk bekapt, al jaren (jaar of 7 inmiddels) en inmiddels is de staleigenaar van waar ik rijd ook om en worden alle paarden daar natuurlijk bekapt :D Hoeven van de paarden daar zijn er ook echt stukken van opgeknapt gelukkig, want er stonden er een paar erg slecht.
Ik heb een super fijne bekapper, die me het ook geleerd heeft trouwens, maar ik durf er zelf nog steeds weinig aan te doen ook al weet ik precies hoe en wat. Ik vijl wel zelf de flaires weg indien die er zijn. Heb het een aantal keer zelf gedaan, waarbij mn bekapper controleerde, maar vind het toch altijd fijner als hij het zelf doet, dan weet ik zeker dat het goed is.

Voor mij is het gewoon heel duidelijk, ik zie steeds meer paarden bij wie het echt een duidelijke verbetering heeft gegeven, maar de belangrijkste graadmeter voor mij is mn eigen paard. Die heeft/had altijd enorm scheve achterhoeven, en de laatste keer dat mn bekapper is geweest is het gewoon recht :D Heeft de nodige tijd geduurd, maar mn smid had vroeger voorspeld dat dit nooit zou kunnen, en het is gebeurd, want ze heeft nu 4 rechte hoeven die ook recht afslijten :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 21:27

Robijntjah schreef:
Ik heb de ervaring dat het beter gaat met een paard wat veel op het asfalt komt, en aangezien ik de ambitie heb om oriëntatie ritten te gaan rijden en absoluut niet aan de ijzers wil!

Mijn idee is dat een paard dat gezond is en voldoende beweging krijgt gewoon goede hoeven heeft. De hardheid weer genetisch bepaald is, dus de ene heeft rastypisch hardere hoeven en de ene is ook geboren met hardere hoeven. Maar toch met goede gezondheid dat een hoef gezond is.

Veel over harde en ruwe ondergrond rijden is altijd slijtage voor een hoef. Het ene paard tilt beter zijn voeten op en slijt weer wat minder dan het andere paard.

Mijn paard heeft alleen voor ijzers, maar achter heeft hij dat niet nodig. Voor zal hij altijd nodig hebben, dat is gewoon pech voor hem, ligt aan de vorm van de hoef, platvoet en nee met NB is dat niet op te lossen. Gewoon steeds op tijd naar een goede smid is de enige remedie met zijn voeten.

Evitah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 22:45

russel schreef:
Robijntjah schreef:

Mijn idee is dat een paard dat gezond is en voldoende beweging krijgt gewoon goede hoeven heeft. De hardheid weer genetisch bepaald is, dus de ene heeft rastypisch hardere hoeven en de ene is ook geboren met hardere hoeven. Maar toch met goede gezondheid dat een hoef gezond is.

Veel over harde en ruwe ondergrond rijden is altijd slijtage voor een hoef. Het ene paard tilt beter zijn voeten op en slijt weer wat minder dan het andere paard.

De hardheid van hoeven is deels genetisch maar vooral milieu-bepaald. Het werkt vergelijkbaar als met eelt op onze voeten; hoe meer je op blote voeten loopt hoe meer eelt en dus weerstand je opbouwt tegen ruwe ondergrond. En het maakt dan echt niet uit of je je voeten goed optilt of niet.. iedere stap telt gewoon mee. En sommige mensen blijven kleinzerig en anderen lopen over grind zonder pijn.

De vergelijking gaat natuurlijk niet helemaal op, daar een paardenhoef een andere structuur is dan een voet, eigenlijk komt hij overeen met een teen die met de nagel op de grond staat, als steunrand. Maar om geen uitwijding over paardenhoeven te gaan beginnen: waar het uiteindelijk op neerkomt is dat hoe meer beweging over ruwe ondergrond een paard krijgt, hoe meer eelt, dus sterke harde zool, hij ontwikkelt. Alle paarden worden met hele zachte voetjes geboren die pas na de geboorte uitharden en tijdens hun hele leven veranderen naargelang de voeding, ondergrond, beweging, belasting, etc. Je bent dus wel degelijk zelf verantwoordelijk voor de voeten van je paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 22:53

Mijn paard doet een beetje glijden met neerzetten en dat slijt meer dan dat als hij neerzet en optilt.

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 22:58

Citaat:
De hardheid van hoeven is deels genetisch maar vooral milieu-bepaald. Het werkt vergelijkbaar als met eelt op onze voeten; hoe meer je op blote voeten loopt hoe meer eelt en dus weerstand je opbouwt tegen ruwe ondergrond. En het maakt dan echt niet uit of je je voeten goed optilt of niet.. iedere stap telt gewoon mee. En sommige mensen blijven kleinzerig en anderen lopen over grind zonder pijn.

De vergelijking gaat natuurlijk niet helemaal op, daar een paardenhoef een andere structuur is dan een voet, eigenlijk komt hij overeen met een teen die met de nagel op de grond staat, als steunrand. Maar om geen uitwijding over paardenhoeven te gaan beginnen: waar het uiteindelijk op neerkomt is dat hoe meer beweging over ruwe ondergrond een paard krijgt, hoe meer eelt, dus sterke harde zool, hij ontwikkelt. Alle paarden worden met hele zachte voetjes geboren die pas na de geboorte uitharden en tijdens hun hele leven veranderen naargelang de voeding, ondergrond, beweging, belasting, etc. Je bent dus wel degelijk zelf verantwoordelijk voor de voeten van je paard.

Dat klopt, maar de slijtage kan ook harder gaan dan dat de hoef kan groeien. ook de snelheid van de hoefgroei is verschillend en kan allerlei oorzaken hebben. paarden met een verkeerde beenstand of slepers slijten vaak sneller hun voeten dan een paard wat zijn voeten op de goede manier neerzet. Als de slijtage te hard gaat, moet je beschermende maatregelen. Dat kan op allerlei manieren. want een paard wat over harde grond loopt slijt zijn voeten, maar ook in een rijbak en op zandpaden. Dit werkt nl. als schuurpapier. Het is een proces, maar beweging is inderdaad bij alles, iedere keer weer, zooooo belangrijk!

nicoleboogie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 11:43

Ik zit er heel erg over te denken om zelf een cursus natuurlijk bekappen te doen.
Ik vraag me af of er meer cursussen worden gegeven dan bij PN, het liefst dan een cursus die langer duurt dan 1 dag.
en weet iemand een goede NBer in de omgeveing van Tiel?

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 21:53

je kunt de dvd van PN bestellen en die 2 dgn afspelen...als je er tegen kunt, ik werd na 1x al kotsmisselijk en depressief :D |(

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 23:23

Hetgeen pn ons wilt danwel probeert te leren is een correcte manier van bekappen. Meerdere wegen naar rome. Maar de pn-manier is niks mis mee.

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 16:32

Als mensen een adres willen van iemand die volgens natuurlijk methode bekapt maar WEL volledig gecertificeerd en vakbekwaam is (provincie Friesland/drenthe/groningen), dan staat mijn mailbox open :-)
Ik ben nl super tevreden over mijn huidige hoefsmid. In tegenstelling tot mijn vorige natuurlijk bekapper die alleen een dagcursus heeft gedaan en verkeerd bekapte, maar nog steeds actief is als hoefbekapper. Laat je paard gewoon eens checken zo nu en dan als je wel je paard zelf wilt bekappen. Dat is toch het minste wat je kunt doen?

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 11:22

Mijn pony wordt ook natuurlijk bekapt. Ik weet niet precies hoe lang, ik denk sinds 2005 of 2006? Ik ben helemaal tevreden. Eerst deed een kennis van ons het altijd die 'wel eens bekapt had', dus die er eigenlijk verder niet echt verstand van had. Daarna kwam een gewone hoefsmid maar die was heel ruig en daarbij ging mijn pony ook steigeren en vervelend doen. En toen kwam deze natuurlijke bekapper. Hij neemt rustig de tijd voor alles en slaat het paard ook niet en hij bekapt heel goed. Ik zou geen gewone hoefsmid meer willen. :D

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 15:53

Loose, ik hoop niet dat jij dan dezelfde hebt als ik had. want ik dacht ook dat het super ging (2 jaar lang). toen kwamen de problemen waar hij nu nog gevolgen van heeft. Een lieve hoefsmid is inderdaad belangrijk, maar een goede ook! En er zijn er genoeg hoor, die je paard goed behandelen. Je bent er zelf bovendien toch bij? Ik hoop voor je dat je een ander hebt of dat je het geluk hebt en je paard hele gemakkelijke goede hoeven heeft.. ik heb met mijn pony ook nooit problemen gehad met de NBér. Maar daar deed ik ook niets mee, dus dan merk je ook minder snel dat er iets is.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 22:52

Vlinder32: wat heeft deze specifieke bekapper gedaan dan dat je paardje zo "verpest" is?

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 10:05

Mist schreef:
je kunt de dvd van PN bestellen en die 2 dgn afspelen...als je er tegen kunt, ik werd na 1x al kotsmisselijk en depressief :D |(

Misschien had je het drie dagen moeten afspelen :)*