vreemde gang, graag jullie commentaar

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Liezel1

Re: vreemde gang, graag jullie commentaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 12:08

Ik vind een "normale" losse stap toch echt een verschil van dag en nacht met wat ik op dat filmpje zie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 12:11

Oeps Ara..., dat je dat zo stellig durft te zeggen.
Ik vind dat Bessie echt niet lekker loopt en ontzettend stijf is
Ik zou toch maar eens een osteopaat erbij halen en indien nodig daarna een fysio.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 12:11

ik zou wel eens een filmpje willen zien van het hele paard in stap en draf.....
maar ja...iedereen stelt natuurlijk zijn eigen eisen aan de manier van lopen van een paard....een paard waar lange afstanden mee gereden word loopt doorgaans "anders"dan een paard wat een dressuurproefje loopt....waarmee ik niet zeg dat het een slechter is dan het ander!!!!

Het is maar net wat je zelf wilt.....ik ga meer voor goed ruggebruik en soepelheid...maar dat is persoonlijk..

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 12:14

Je antwoord geeft mij het gevoel dat je graag had willen horen dat deze manier van bewegen aangeeft dat je paard aanleg heeft voor tölten. Sorry, maar dat geeft dit dus niet aan.
Het feit dat hij normaler gaat lopen als je hem aanspoort zegt in mijn ogen ook niks. Hij kán dan eenvoudig weg niks anders meer dan anders gaan lopen. Overigens zou ik weleens graag een filmpje willen zien waarin hij dan sneller stapt, want ik ben wel benieuwd of hij dan inderdaad ook minder voorzichtig loopt. Hij telgangt dan misschien wel niet meer, maar het is in dit filmpje niet alleen dat hij telgangt, hij loopt ook erg voorzichtig en stijf.

De vergelijking met een andere bokker gaat in mijn ogen ook niet op. De ene telgang is de andere niet. Zoals gezegd in dit topic kan telgang vele oorzaken hebben. Als een paard wat zwakker is in de rug, gaat hij ook telgangen, maar loopt hij niet zo voorzichtig, en ziet het er dus ook anders uit. Dus in dat geval graag even de link naar het betreffende topic, zodat we zelf even het vergelijk kunnen maken.

Jij vroeg ons wat wij er van vonden. Eigenlijk iedereen is het er unaniem over eens dat je paard erg voorzichtig, gevoelig en kort loopt en dat dit niet goed is. En jij veegt het rustig in 1 reactie van tafel met: hij mankeert niks hoor. En je enige onderbouwing is een vergelijking met een ander paard en zijn oom..... in mijn ogen slaat dat helemaal nergens op, en ga je ook voorbij aan het welzijn van je paard.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 12:24

Ik heb niet het hele topic doorgelezen..
Maar als ik naar het filmpje kijk zie ik dat de voorvoeten redelijk normaal en netjes worden neergezet en mooi afrollen. Maar de achtervoeten hupsen er maar een beetje achteraan lijkt wel := Worden heel snel opgetild, snel weer neergezet, en rollen bijna niet af. Het lijkt alsof hij een of andere impuls krijgt om de voeten snel op te moeten tillen als de voorvoet wordt opgetild: dus te veel druk op de achtervoet en daardoor ergens pijn..
De conclusie die ik daar uit trek is dus dat het paard ergens bij de achterhand pijn heeft als er meer druk dan normaal op het achterbeen komt. Dat kan in het bovenbeen zijn, in de gewrichten, in de hoeven.. Hoeft in mijn ogen niet direct door het natuurlijk bekappen te komen. Maar hij loopt duidelijk niet op z'n best.
Als je dan aanspoort om harder te laten lopen heeft hij simpelweg geen tijd meer om de achtervoeten eerder op te tillen als er te veel druk op komt..

Er zijn wel meer paarden die aanleg hebben voor telgang of tolt, maar die lopen niet zo kort achteren..

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 12:25

Dat zei ik! :D Je denkt dat je een töltende arabier hebt... :+

Aangezien juist arabieren vaak een wervel extra hebben, en van daaruit wat stijve lendenen, zou het mij niets verbazen als het laterale daar vandaan komt. Jij wilt langzamer gaan en in plaats van dat je paard meer verzamelt, wordt de rug vastgezet en ontstaat deze waggel.

Een goed over de rug gelopen tölt, met een sterke motor van achteren zie ik er dus nog steeds niet in, integendeel. Ik zie alleen maar iets wat ook bij gangenpaarden in hoge mate ongewenst is.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 12:29

Ara ik zal kijken of ik een filmpje kan maken van de telgang van Lan die ze ontwikkeld heeft tijdens de dracht en nog wel eens probeert omdat het een lui mormeltje is. De gang is hetzelfde, maar zel loopt duidelijk anders. Misschien dat dat je helpt.

Want ik heb wel een beetje de indruk dat de achterhand wat moeilijk neergezet wordt. Dat hoeft zeker niet aan bekappen te liggen, alhoewel ik daar ook even zou kijken. Het kan net te kort zijn bijvoorbeeld, maar ook aan andere dingen. Het kan ook wel bouw zijn. Sommige quarters lopen ook zo kort achter en die mankeren niets. Zijn alleen niet op hun stap gefokt maar op een mooie vlakke galop.

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 12:41

Arabesk, dat je zo stellig bent dat er niets mankeert aan je paard, is wel duidelijk dat je niet WIL lezen wat andere mensen in dit topic zeggen. Dat is heel erg jammer, want iedereen die reageert heeft het het beste voor met je paard. En uit eigen ervaring KAN dit wel degelijk te maken hebben met hoefbekappen of hoefproblemen. Natuurlijk kunnen er vele andere oorzaken zijn, maar je moet het niet direct van de plank vegen. Tuurlijk loopt hij beter als je hem aanspoort, was met mijn paard ook. Maar dat is gewoon pijn/ongemak verbijten. Ik heb nu gekozen voor een heel andere handelswijze dan jij, maakt ook niet uit. Maar ik ben wel blij dat mijn paard weer wil lopen en niet meer zo gevoelig en kort loopt. Ik hoop voor je dat het bij jouw paard om natuurlijke aanleg gaat, maar zo te lezen in dit topic is het niet verkeerd om verder te onderzoeken.

MindfieldsJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 12:48

Er is dus blijkbaar vastgesteld dat het paard geen lichamelijk ongemak heeft? Wat zei de dierenarts erover dan?

Ik ben nog steeds van mening dat hij te gevoelig loopt, op eieren en dat hij erg stijf in zijn achterhand is.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 12:49

sommige mensen merken het niet of vinden het niet erg als hun paard vastzit of stijf loopt....misschien speelt dat hier ook een beetje mee?

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 12:51

Nu ben ik ook wel heel benieuwd naar een filmpje van de "normale" gangen van dit paard!
Als het paard dan ook zo kort en strak beweegt lijkt het mij echt niet goed..

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 12:53

geerke schreef:
sommige mensen merken het niet of vinden het niet erg als hun paard vastzit of stijf loopt....misschien speelt dat hier ook een beetje mee?

Ik denk dat de trots van Arabesk hier belangrijker is..
Maar ik hoop dat ze (ook al zegt ze het niet hier op bokt) toch een goede dierenarts en fysio laat komen..

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 13:00

Het valt mij wel tegen van iemand die zich zo verdiept heeft in het bewegingsapparaat van een paard..
Juist dat soort mensen zouden dit sirieus moeten nemen.
Als Arabesk er ook zo over denkt bij de cursus, dan zou ik zo iemand écht niet in de buurt van mijn paard laten komen.
Jammer, lijkt mij niet echt positief.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 13:01

Je paard loopt nét geen telgang en op eieren, en er zou lichamelijks niks mankeren? Sorry daar geloof ik niet in, misschien toch maar eens laten na kijken, al is het maar om uit te sluiten dat hij echt niks heeft.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 13:02

onderschat niet het aantal mensen die gewoon niet zien dat hun paard niet soepel loopt....het valt op bokt nogal al mee...op een topicje van een compleet geblokkeerde verkeerd gereden pony na....maar hier in frankrijk rijdt iedereen zijn paard alleen maar in de bossen(bij mij in de buurt dan...)
Die paarden lopen alleen maar rechtuit met het hoofd omhoog en weggedrukte rug...die mensen vinden het best...weten zij veel.
Dat is meestal het probleem met paarden die niet gegymnastiseert worden af en toe...
Verder is buitenrijden natuurlijk heel goed voor paarden..ook voor het paard zelf natuurlijk!

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 13:09

Richting schweinepass doet 1 van mijn arabiertjes ook in stap in opgewonden toestandje. Tandje hoger is dan dribbelen. Betreffend paard en ik hebben dan discussie over de te nemen snelheid: paard gaat het liefst met 25 km/u :D
Ontspanning is het sleutelwoord bij ons: los teugeltje en koppie laag (gevraagd)... en dan geraken we samen weer in een mooie stap.

BTW, dit is ook het AVS-je dat op bevroren/moeilijke ondergrond ook een aangepaste gang in draf en stap laat zien. Niet 100% maar wel richting lateraal om zo de tijd dat de hoef aan de grond "staat" zo lang mogelijk te maken.
Mijn andere paarden maken wel eens een schuiver of glijden uit op moeilijke ondergrond, dit paard nooit.

Anderzijds... ik ken ook paarden die inderdaad gewoon een afwijkende/typische gang hebben, die veterinair gezien niet altijd 1-2-3 te verklaren zijn. En uiteindelijk gewoon echt het aard van het beessie is.
Fysiotherapie en osteopathie heb ik persoonlijk "minder" goede ervaringen in: betreffen altijd zeer tijdelijke oplossingen.
DA? Die biedt geen oplossingen voor dit soort problemen. Daarbij is dit probleem te vaag ook voor een DA om een goede diagnose te kunnen stellen.

Als ik Arabesk was ;-)... zou ik eens naar een Centered Riding-instructrice gaan, die dan beoordeelt of 1. het paard recht is 2. de ruiter het paard niet stoort in bijv een scheve zit.
Mijn ervaring met CR is (persoonlijk) dat dit meer blijvende oplossingen biedt in dit soort gevallen dan fysiotherapie en/of osteopathie of DA.

Indien het een hoefprobleem zou zijn, zou het paardje van Arabesk dit beeld in het weiland niet moeten laten zien... en zou deze gang zeer specifiek op enkel en alleen op asfalt getoond worden. En dat doet het niet. Streep de mogelijkheid "foute" hoefjes maar van het lijstje!
Evenwichtsproblemen a.g.v. foute bekapping/ijzers geven toch eigenlijk vaak een ander beeld, zo is mijn ervaring.

Arabesk heeft tenminste het lef om dit "probleem" openbaar te maken en vraagt om tips. Jammer dat ze zo aangevallen wordt...
Laatst bijgewerkt door SamCo op 18-01-09 13:11, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 13:10

ja maar het probleem is dat zij het dus geen probleem vindt....

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 13:12

Tuurlijk wel ;-)... anders had ze niet de moeite genomen om dit op Bokt te zetten, toch Arabesk?
Ze verdedigt zich enkel tegen onnodige aanvallende reacties.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 13:16

Help! Ik heb dit topic gevolgd vanaf het begin en was benieuwd wat de opener van het topic zou schrijven. Maar nu dat ze schrijft dat het dier gezond is kan ik niet laten me er ook in te mengen. Ga a.u.b. met je paard naar een dierenarts! Dit dier heeft duidelijk pijn! Natuurlijk zal een paard beter gaan lopen als je zegt dat hij moet. Zo aardig zijn paarden van karakter. Maar op die dier mag je in deze toestand niet gaan rijden. Arm paard!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 13:19

Scoxx, nee, in de beginpost schrijft Arabesk dat het in de familie voorkomt en ze gaat er dus vanuit dat haar paardje ook aanleg heeft voor telgang of tolt. Dat wil ze bevestigd hebben.
Als het dan uiteindelijk geen aanleg blijkt te zijn, maar een probleem in de achterhand, dan wil ze daar niets van weten.
Ik vind het best logisch dat veel mensen dan bezorgd zijn om haar paardje. Al kunnen sommige mensen dat beter wat netter uitdrukken ;)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 13:20

Arabesk schreef:
het paard mankeert niets, als ik hem iets meer aanspoor loopt hij normaal. Het komt meer voor in de familie, zijn oom kan bijv. tölten.

Het is geen kwestie van pijnlijke hoeven of bekapping zoals velen hier maar al te graag suggereren. In ander topic van een bokker die hetzelfde voorlegde kwam niemand zeuren over bekapping. ;-)

hier uit maak ik op dat de eigenaar van het paard,in dit geval arabesk,geen problemen heeft met deze manier van stappen van dit paard....er is dus geen probleem....begreep ik...

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 13:24

scoxxx schreef:
Richting schweinepass doet 1 van mijn arabiertjes ook in stap in opgewonden toestandje. Tandje hoger is dan dribbelen. Betreffend paard en ik hebben dan discussie over de te nemen snelheid: paard gaat het liefst met 25 km/u :D
Ontspanning is het sleutelwoord bij ons: los teugeltje en koppie laag (gevraagd)... en dan geraken we samen weer in een mooie stap.

Dat deed mijn Orlow draver met veel te lange rug ook. Omdat ze uit opwinding en naar voren willen maar niet mogen, haar rug vastzette. Dat een paard op die manier met spanning omgaat, betekent niet dat het paard intussen zijn lichaam op de goede manier gebruikt. ;) En dat zie ik bij het paard van TS op het filmpje.
Geloof me, als mijn IJslander zich ergens druk om maakt en aantölt, ziet dat er heel anders uit hoor. :Y)

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 13:33

Heb een zwak voor IJslanders... :+:

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 13:52

Arabesk schreef:
het paard mankeert niets, als ik hem iets meer aanspoor loopt hij normaal. Het komt meer voor in de familie, zijn oom kan bijv. tölten.

Dit is echt geen comfortabele manier van lopen. Ik zou je toch aanraden je paard eens goed na te laten kijken, bij voorkeur dmv een verdovingsonderzoek.

Ik vind het eruit zien of hij "op eieren loopt", en ik vind het niet zo vreemd dat je een paard daar vervolgens "doorheen" kunt rijden, dat zie je ook bij paarden met lichte artrose bijvoorbeeld. In elk geval gebruikt hij zijn lichaam niet op een goede manier, en dat levert op den duur altijd slijtage en problemen op.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 13:55

Arabesk, ik heb al eens aangegeven dat je visies soms nogal star zijn. Goed naar mensen die met bit en boom rijden, alah. Maar als het om het belang van je eigen paard gaat zal je toch eens twee keer moeten nadenken. Zo goed als iedereen denkt dat er iets mis is met je paard. En de gang die die hier toont is verre van gewenst. Laat je trots dan varen en schakel een echte deskundige in. Tegen je eigen beeld in ben jij dat niet. Dat laat je uit je reactie duidelijk blijken.