Paard is half jaar helemaal goedgekeurd, maar nu blijkt....

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SamCo

Re: Paard is half jaar helemaal goedgekeurd, maar nu blijkt....

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 20:23

scoxxx schreef:
Ik vond rondom Utrecht altijd een 24/7-situatie: ik ken er een stuk of 8.
Ik heb echter wel een brommertje moeten kopen ivm de afstand. Alle 8 locaties te Utrecht waren in 20 minuten brommer-tijd aan te rijden (3 kwartier fietsen).

Is al weer 12 jaar geleden Haha! Alles gebeurt inmiddels met de auto.

CindyUniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 11:41

ik vind het wel typisch dat de ts niet reageert op de stukken dat ze beter naar haar eigen verzorging/stalling/voeding moet kijken....

ben het daar mee eens Ja

overal zijn plekken waar je paard overdag naar buiten kan...
het is maar net wat je voor je paard over hebt...
paarden die 'rustig' 23 uur op stal staan, vinden dat blijkbaar wel prima???
want buiten staan ze ook maar voor het hek te hangen???
zijn vaak dingen die je hoort, maar bedenk nou eens even heel goed wat een groot paard de hele dag in een hokje van hooguit 4 x 4 moet doen? en ook al staan ze aan het hek te hangen, ze hebben contact met andere paarden en kunnen bewegen als ze dat willen Knipoog

ik snap echt niet dat er mensen zijn die van hun dier houden, maar hem gewoon opsluiten en er 1 uurtje per dag wat mee doen

haf2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-08 12:56

CindyUniek schreef:
ik vind het wel typisch dat de ts niet reageert op de stukken dat ze beter naar haar eigen verzorging/stalling/voeding moet kijken....

ben het daar mee eens Ja

overal zijn plekken waar je paard overdag naar buiten kan...
het is maar net wat je voor je paard over hebt...
paarden die 'rustig' 23 uur op stal staan, vinden dat blijkbaar wel prima???
want buiten staan ze ook maar voor het hek te hangen???
zijn vaak dingen die je hoort, maar bedenk nou eens even heel goed wat een groot paard de hele dag in een hokje van hooguit 4 x 4 moet doen? en ook al staan ze aan het hek te hangen, ze hebben contact met andere paarden en kunnen bewegen als ze dat willen Knipoog

ik snap echt niet dat er mensen zijn die van hun dier houden, maar hem gewoon opsluiten en er 1 uurtje per dag wat mee doen

Typisch????? Ik heb nergens gelezen iets over voer enz. Over reageren gesproken ik zit niet elke dag op bokt hoor.

Jullie hebben wel makkelijk praten allemaal. Maar in deze omgeving (heb geen auto) is het niet zo makkelijk om een stal te vinden waar ze veel naar buiten gaan. Ik ken bijna niemand hier die zijn paard meerdere uren naar buiten doet. Dan praat ik over stalgenoten enz...
Dat jullie nou ergens wonen dat het wel mogelijk is wil niet zeggen dat het hier mogelijk is!!!
Jullie weten trouwens helemaal momenteel niet wat ik mijn paard voer dus waarop zou ik moeten antwoorden over het voer...

haf2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-08 12:59

In utrecht ken ik ook wel een stal waar het mogelijk is, maar voor mij is Utrecht niet te doen. Dat is ruim een uur rijden.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 13:10

Soest dan? Daar weet ik wel wat...

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 13:48

Even iets voor de startvraag van TS:

De klachten die jij noemt hebben niks te maken met de goedkeuring, klinisch en rontgonologisch, van het paard in kwestie.
Hij mankeert verder ook niks en het meest waarschijnlijke waardoor de hoefproblemen komen hebben alle bokkers hier al aangegeven.
Verder heeft het ene dier nu eenmaal zwakkere hoeven dan een ander, genetisch bepaald, en dat staat dus los van keuringen.

Ga anders ook eens wat biotine bijvoeren, heeft op langere termijn vaak een goede werking en er zijn allerlei soorten voeders die mee helpen sterke hoeven te ontwikkelen.

jarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 14:26

als je nou verteld waar je wel heen kan zonder auto, want dan kunnen de bokker je echt wel helpen ...

en ze bedoelen het allemaal niet slecht hoor, ik zou mezelf niet zo verdedigend opstellen.

het zijn adviezen waar je wat mee kan doen, of niet.

maar iig succes

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 14:30

Allemaal niet zo moeilijk doen. Ze heeft al op bokt een advertentie geplaatst voor zoektocht naar een nieuwe stal. Verder vind ik dat jullie niet zo over haar heen moeten gaan vallen hoe ze haar paard houdt. Ze is al belangstellend genoeg om informatie aan te vragen en om dat gelijk haar situatie tot de grond toe af te branden gaat mij te ver. Er is namelijk geen zekerheid dat dit de oorzaak is van haar problemen.

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 14:36

@0hanneke0:
ik vind het wel prima dat je nog steeds blijft reageren.
we hebben al een heleboel goede adviezen over het houden van je paard de revu zien passeren en uit je berichten blijkt dat jezelf ook al eens moeite hebt gedaan een stal te vinden waar je paard meerdere uren per dag naar buiten kan.
helaas is het je nog niet gelukt die plek te vinden.
blijf zoeken zou ik zeggen, strooi ook eens met briefjes (of zet {weer}advertenties op marktplaats of in winkelcentra) als er nu geen plaats is, dan misschien wel in de nabije toekomst.
probeer intussen met de stalhouder tot een oplossing te komen.
misschien kan hij je paard (al of niet tegen betaling) een aantal uren per dag in de paddock zetten met een kameraadje en hooi.
probeer zoveel mogelijk met je paard te gaan wandelen, over de harde grond (natuurlijk nadat de ijzers eraf zijn gehaald)
zoek een goede trimmer!!!!!!
maar accepteer voor jezelf niet de beperkingen die je paard nu opgelegd worden, anders zal het tobben blijven met zijn voeten.
ijzers kunnen nooit de oplossing zijn op langere termijn.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 14:50

pre schreef:
Verder heeft het ene dier nu eenmaal zwakkere hoeven dan een ander, genetisch bepaald, en dat staat dus los van keuringen.

'de hoef' bestaat niet, elk jaar is de hoefwand zover gegroeid dat je eigenlijk een compleet nieuwe hoef hebt. Alleen het bot aan de binnenkant blijft hetzelfde. Een hoef kan zich aanpassen aan de hoeveelheid werk en de hoeveelheid slijtage.

Zwakke hoeven hebben te maken met gebrek aan beweging en gebrek aan slijtage.

Slijt een hoef weinig? Dan maakt het lichaam dunne hoefwandjes aan, die snel breken en scheuren om te voorkomen dat het paard hoeven van 3 km lang krijgt.

Slijt een hoef veel? Dan maakt het lichaam dikke stevige hoefwand aan, die een stootje kan hebben.

Een hoef langzaam laten wennen aan meer slijtage, levert een sterkere hoef op. Al binnen enkele maanden tot uiterlijk een jaar.

Onze exspringpony had slechte hoeven door veel op stal staan en op ijzers staan, ze heeft nu wel goede hoeven.

Mijn paard had klokvormige hoeven met superplatte zolen, het leken wel pannenkoeken, nu heeft hij mooi sterke hoeven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 16:06

Voor mij is er maar een theorie bekend. Veel beweging is sterke hoeven en snelle groei, weinig beweging minder harde hoeven en minder snelle groei. Aan een hoef kan je zien of een voet veel beweging heeft. Ijzers of op stal staan heeft er niet zo veel mee te maken. Mijn paard staat voor op ijzers, die krijg je er als je geen volleerd hoefsmid bent alleen met heel vereende kracht eraf en de hoorn is bikkelhard. Mijn paard staat niet 24 uur per dag buiten, wel veel uren, krijgt veel beweging.

haf2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-08 19:58

Voor de mensen die interesse hebben wil ik via pm deze week kan ik wel een foto opsturen van de hoeven. Ik las ook nog even mijn eerste bericht van dit topic oftewel de begin post door, maar misschien heb ik alles iets "TE'' geschreven.
Hij heeft natuurlijk 3 maanden op stappen na niks mogen doen. Hiervoor ( voor die 3 maanden) waren ze redelijk netjes de hoeven. Heb daar wel een nu een foto van. Toen bewoog die het zelfde niks meer en minder. De Dierenarts die zei dat het nu omdat hij 3 maanden niks heeft mogen doen dat de hoeven zwakker zijn en minder sterk zijn.

Saika

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 20:05

Heb je al eens kritisch naar het werk van je smid gekeken? Of laten kijken door een derde met verstand van zaken?
(te) laag nagelen en ijzers met te lange takken leggen kan namelijk ook zorgen voor brokkelvoeten en het laatste voor erg makkelijk aftrappen.
Zeker als je al zulke schade aan de voeten hebt door het aftrappen is het belangrijk dat er heel zorgvuldig een ijzer onder gelegd wordt wat wel echt langere tijd blijft zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 20:05

Dan heb je je antwoord en als je weer kan gaan rijden, worden de hoeven weer beter.