Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SamCo

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-08 00:25

Marcella schreef:
Linksvoor.
Afbeelding

Lijkt of zijn hielen ietsje-pietsje te lang zijn (gebroken voetas)? Maar eigenlijk laat deze foto te weinig zien om dat met zekerheid te kunnen zeggen.
Ziet er op de foto wel heel netjes uit.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 00:41

dat vind ik er zéér netjes uitzien, die laatste twee. gebroken voetas vind ik moeilijk te zien, zo te zien is het betreffende been zowiezo al vrij steil gekoot wat vaak al gepaard gaat met een hogere hiel. al met al een net voetje!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 11:54

Scoxxx om dat te zien moet je dan een foto van de onderkant hebben of wat dan.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 11:57

scoxxx schreef:
Marcella schreef:
Linksvoor.
Afbeelding

Lijkt of zijn hielen ietsje-pietsje te lang zijn (gebroken voetas)? Maar eigenlijk laat deze foto te weinig zien om dat met zekerheid te kunnen zeggen.
Ziet er op de foto wel heel netjes uit.

@ Marcella, ik vind de hoeven er keurig uitzien.

@ Scoxxx, deze foto laat inderdaad te weinig zien om echt zeker te zijn maar jij geeft aan dat de hielen ietsje pietsje te lang zijn.
Stel dat de hielen iets lager gezet zouden worden dan wordt de 'gebroken voetas' toch nog verergerd of hebben wij het nou over verschillende dingen Knipoog

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 12:07

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 12:33

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 12:38

Pfoeh.... Komen toch wel hele mooie hoeven voorbij Wow!
Ik heb ook foto's gemaakt, maar ik vind de hoeven van mijn paard nu alles behalve zoals het zou moeten zijn, dus ik durf ze niet te plaatsen Bloos! Bloos

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 12:39

Gewoon doen! Heb ik ook gedaan toch?!
Misschien krijg je wel bruikbare tips Knipoog

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 12:46

Ja, vanwege de bruikbare tips ben ik eigenlijk wel heel benieuwd.
Heb nog steeds geen Hoofcare-smid gevonden die tijd heeft voor een nieuwe klant Boos!
Als er een andere smid komt, wil ik wel héél goed weten waar ik aan toe ben Bloos

*twijfel* *twijfel*

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 12:50

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-08 13:17

merrieveulen schreef:
dat vind ik er zéér netjes uitzien, die laatste twee. gebroken voetas vind ik moeilijk te zien, zo te zien is het betreffende been zowiezo al vrij steil gekoot wat vaak al gepaard gaat met een hogere hiel. al met al een net voetje!

Je hebt gelijk.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 13:22

ik zal ook eens wat foto's van mijn fjord haar hoeven plaatsen Lachen

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 13:44

Vierjarige Gelders gefokte ruin.
Nooit op ijzers gestaan. In het voorjaar zadelmak gemaakt, hele zomer op het land gestaan, sinds anderhalve week weer op stal en rustig aan het werk. Laatste bekapbeurt was half september.
Vorig jaar rond deze tijd had hij een grote scheur in de rechterachterhoef.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Doordat hij hier op rust staat, is de voetas niet zo goed te zien helaas.

Afbeelding

Afbeelding

Bloos Bloos Bloos Bloos Bloos

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 13:51

opala schreef:
Jeannine schreef:

Die zien er uitstekend uit Cool

Thanx Haha!
Alleen ondanks dat hij zijn leven lang al blootsvoets staat, (doe hem zelf vanaf zijn 3de en hij is nu 7) loopt hij nog steeds niet lekker op het asfalt. Vijl niet raar of onnatuurlijk, maar hij loopt gewoon veel korter op het asfalt en dat is in al die jaren niet verbeterd. Twijfel dus om er van het voorjaar een ijzertje onder te doen. Doe het liever niet, maar ja, zou het anders ook niet weten. Met het voordraven op de endurance krijg ik altijd een A, maar wordt altijd bij gezegd dat hij wel wat kort loopt.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 13:59

Jeannine schreef:
Thanx Haha!
Alleen ondanks dat hij zijn leven lang al blootsvoets staat, (doe hem zelf vanaf zijn 3de en hij is nu 7) loopt hij nog steeds niet lekker op het asfalt. Vijl niet raar of onnatuurlijk, maar hij loopt gewoon veel korter op het asfalt en dat is in al die jaren niet verbeterd. Twijfel dus om er van het voorjaar een ijzertje onder te doen. Doe het liever niet, maar ja, zou het anders ook niet weten. Met het voordraven op de endurance krijg ik altijd een A, maar wordt altijd bij gezegd dat hij wel wat kort loopt.

Die hoeven, vooral de ballen met straal, van mijn paard zien er veel minder uit, maar ze loopt werkelijk vrijwel overal moeiteloos overheen.

Hoe meer je van je paard vraagt (endurance), hoe meer aanpassing moet gebeuren.

Je hebt niets aan mooi uitziende hoefjes, wanneer het paard er niet mee overweg kan.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 14:08

Aimee schreef:
Bloos Bloos Bloos Bloos Bloos

Je hoeft je heus niet te schamen, maar vooral op de laatste foto zie je dat de hoef sterk neigt naar ondergeschoven verzenen. Je ziet ook van bovenaf gezien dat de hoefwand hier en daar brokkelt. Misschien is een cursus bekappen iets voor jou?

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 14:10

Hoe kan je ondergeschoven verzenen nou voorkomen? Of zelf wegkrijgen?

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 14:24

opala schreef:
Je hoeft je heus niet te schamen, maar vooral op de laatste foto zie je dat de hoef sterk neigt naar ondergeschoven verzenen. Je ziet ook van bovenaf gezien dat de hoefwand hier en daar brokkelt. Misschien is een cursus bekappen iets voor jou?

Toch schaam ik me er wel voor, goede hoeven zijn zó belangrijk.

Klopt, de hoeven neigen nu naar ondergeschoven verzenen.
Dat was dus niet zo toen ik hem als jaarling kocht Bloos toen stond hij eerder aan de stijle kant op de voeten.
Dat is eigenlijk heel netjes gebleven totdat ik hem als bijna 3-jarige op de foto heb gezet. Daar kwam een OCD in de kogel uit. Vervolgens heeft hij het één en ander aan supplementen gehad. In de opfok werd hij eens in de drie maanden bekapt. Toen hij dat spul kreeg, gingen z'n hoeven mega groeien en stond hij na 9/10 weken met lange hoeven en een grote scheur. Dat is door de smid uitgesneden, hoeven steeds weer een beetje beter gezet, scheur groeide goed uit. Je zag toen heel erg een ribbel op de hoef van verschil tussen oude en nieuwe hoef, onderaan ging het vaak wat brokkelen.
Nu stond hij van de zomer eigenlijk super op de voeten. Het wordt najaar, z'n weerstand gaat wéér achteruit en prompt zien de hoeven er weer slechter uit. Ik baal ervan dat ik ze zomers niet op de foto heb gezet. Zo zag hij eruit, zie de glimmende hoeven, al twee maanden niet gepoetst of iets.
Afbeelding

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 14:33

Ik zag nette voetjes voorbij komen Lachen

Aimee, goed dat je die foto's geplaatst hebt! Kunnen we toch allemaal van leren Lachen
Ik vind de vorm van de hoeven wel apart. Lijkt een knik in de zijkanten te zitten vooral linksachter.

Jeannine schreef:

Ik heb hetzelfde probleem gehad. Hoewel ze zeker 10 jaar ijzerloos is geweest en prima hoeven heeft bleef ze gevoelig lopen op steentjes/ grind etc. Gewoon hard ook wat korter. Daarom heb ik besloten om haar in het seizoen op beslag te zetten. Vanmiddag of morgen gaat alles er weer van af tot februari ongeveer.

Het is een keuze die ik gemaakt heb. Wil ik endurancestarten dan moet ik het probleem aanpakken, dus beslag, of er voor kiezen niet meer te starten. De nadelen van beslag vind ik niet onoverkomelijk dus de keuze was snel gemaakt.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 14:37

Aimee schreef:
Klopt, de hoeven neigen nu naar ondergeschoven verzenen.
Dat was dus niet zo toen ik hem als jaarling kocht Bloos toen stond hij eerder aan de stijle kant op de voeten.

Als ik je type paard zie zou ik inderdaad ook eerder stijle voeten dan ondergeschoven verzenen verwachten. Is waarschijnlijk generealiseren maar bij dat type verwacht ik toch een beetje hoge hielen.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 14:43

fransje23 schreef:
Ik zag nette voetjes voorbij komen Lachen

Aimee, goed dat je die foto's geplaatst hebt! Kunnen we toch allemaal van leren Lachen
Ik vind de vorm van de hoeven wel apart. Lijkt een knik in de zijkanten te zitten vooral linksachter.

Klopt, is bij beide achtervoeten hetzelfde. De foto's zijn gewoon een beetje onhandig, hij snapte er geloof ik niets van en ik had niemand om even te helpen Haha!
Ik snap die vorm dus ook niet. Ze lopen aan de achterkant ineens heel wijd uit, zo loopt de witte lijn. Op de overgang heeft de grote scheur dus ook gezeten. de voorvoeten hebben dat ook iets gehad, daar was de wand hol op de plek waar de hoef zo wijd uitliep Bloos! Bloos

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 14:45

fransje23 schreef:
Als ik je type paard zie zou ik inderdaad ook eerder stijle voeten dan ondergeschoven verzenen verwachten. Is waarschijnlijk generealiseren maar bij dat type verwacht ik toch een beetje hoge hielen.

Ja

Nou hoeft hij van mij ook niet heel stijl op de voeten te staan, maar wel beter dan dit.
Wat te doen?

Wat vinden jullie van de onderkant, van de straal?

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 15:21

Needje schreef:
Hoe kan je ondergeschoven verzenen nou voorkomen? Of zelf wegkrijgen?

Door het hoekje hoefwand-steunsel goed vrij te houden, zodat de zool al ter hoogte van de hoefballen begint ipv op het midden van de straal. Hoop dat ik duidelijk ben.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 15:23

Ik denk het wel.
Afbeelding
Waar de rode pijlen naar wijzen zou dus weg moeten?

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 15:38

2 jaar terug heeft Woes White line disease gehad en heb ik daar een soort van dagboek over bijgehouden.

Misschien wel interesant om te zien:

www.freewebs.com/woestein2