Pony van ijzers af gaat gewoon niet?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Elma_

Pony van ijzers af gaat gewoon niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-08 08:41

Hoi,
Ik heb een haflinger van inmiddels 14 jaar.
Ik heb haar nu ruim een half jaar. Ze staat voor zover ik weet al van jongs af aan rondom op ijzers.
Ze is in het verleden hoefbevangen geweest, en toen ik haar kocht vertelden de vorige eigenaren dat ze niet zonder ijzers kan.
Nu wou ik het een paar maanden geleden toch eens proberen. (niet om geld of wat dan ook, maar gewoon omdat het me gezonder lijkt)
Er is toen een natuurlijk bekapper geweest en die heeft ze eraf gehaald. Hij vertelde dat ze wel wat gevoelig kon zijn, maar dat dat na een weekje doorbijten en op de verharde weg stappen wel over zou zijn.
Nou daar gingen we.. Struikelend naar stal.. Als ze een mens was had ze denkt ik gehuild en gegild van de pijn.. ZO kreupel!
Ik dacht nou ik kijk het een weekje aan.. Geen verandering.. als ze in de wei ook maar een beetje speels werd opgejaagd strompelde ze met de oren in de nek weg. zo zielig!
Nou, dan kan iedereen nog zeggen doorzetten, maar zelfs op de harde weg kwam ze niet vooruit.. Ze kon gewoon bijna niet meer op haar benen staan..
Ik de hoefsmid maar weer gebeld en die heeft er voor weer ijzers onder gezet.. Meteen niet kreupel meer..
Achter staat ze dus nu al een paar weekjes op blote voeten, Maar echt lekker loopt ze niet..
Moet ik haar maar gewoon lekker op ijzers laten staan, of in een 'nattere' periode toch weer proberen..
De hoefsmid hamert er zo op dat haar hele doorbloeding naar de ** is, en ik ben geen pieperd, maar ZO kreupel wil je geen enkel paardje zien!

Edit: Misschien maakt het nog iets uit.. Ze is nu sinds Juli drachtig voor het eerst. Hoefsmid zei dat dit alleen maar goed is voor de hoeven, omdat de hormoonhuishouding helemaal op peil is.. Maar ze lijkt me juist wat down de laatste tijd.. futloos, helemaal niet zo vrolijk..

Arabesk

Re: Pony van ijzers af gaat gewoon niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 09:17

Heeft de NB-er in kwestie wel gezocht naar de oorzaak van de hoefbevangenheid?

De ijzers pakken de oorzaak ook niet aan en zullen de hoeven ook niet genezen. Het probleem zal blijven bestaan, alleen zie jij er nu niks meer van.

In een week kan je geen wonderen verwachten. Vergelijk het met een loszittende nagel bij jezelf. Die plak je ook niet weer even vast.

Voor harde ondergrond waren hoefschoenen een goede oplossing geweest.

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-08 09:21

Nee Niemand heeft verder gekeken naar de hoefbevangenheid, dat is alleen informatie wat ik van de oude eigenaren heb meegekregen..
Ik snap ook dat het niet binnen een weekje hup over zal zijn, en dat doorbijten even nodig is, maar wat ze loopt is niet meer gevoellig, het is echt niet overdreven dat ze gewoon strompelt zonder ijzers.. ik vraag me af hoe ver ik moet gaan..
Hoefschoenen noemde hij ook, maar hij zei wel voordat je daarin gaat investeren zou ik het eens flink aankijken.. plus dat hoefschoenen voor werk zijn, en ze in de wei ook kreupel loopt..

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 09:25

Hoefschoenen kunnen in de wei ook prima, mits ze goed zitten.
En ik denk dat de smid het ´investeren´ alleen maar noemt omdat hij dan niks meer verdient aan jou qua ijzers.
Dat hoor je zo vaak, dat ze ergens tegen zijn omdat ze het zelf niet verkopen.
Een set hoefschoenen kost niet veel meer dan 3-4 keer laten beslaan. En deze gaan ook veel langer mee, dus investeren, ja maar wel voor de toekomst en langere periode.

Wat betreft de oorzaak. Ik zou hier wel op verder gaan zoeken. Is heel fijn dat ze nu niet meer kreupel loopt op ijzers, maar daarmee los jij het probleem nog niet op. Dat kun je pas gaan oplossen als je echt de oorzaak weet.
Nu is het een blijvend probleem wat je alleen maar verbergd door het laten beslaan.
Het zou voor mij eerlijker zijn naar je paardje toe, om ook echt de oorzaak te achterhalen en vanuit daar te gaan oplossen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 12:21

de firma Smit heeft veel ervaring met hoefschoenen voor bevangen paarden http://www.paardenschoenen.nl

Citaat:
Bij hoefbevangenheid is het belangrijk dat de pijn in de hoeven verlicht wordt. De dierenarts maakt in de meeste gevallen een behoorlijke opening in de zool of de toon, zodat etter (pus) naar buiten kan. Dit verhelpt of verzacht in elk geval de pijn. Stel je voor dat je zelf een blauwe nagel hebt, doordat je er per ongeluk met een hamer hebt opgeslagen. De huisarts kan dan een gaatje in je nagel boren waardoor de druk en de pijn die je onder de nagel voelt zal verdwijnen. In geval van hoefbevangenheid gebruikt men vaak verband. Hoefschoenen kunnen dit verband vervangen. Men brengt jodium of een ander bacteriedodend middel aan in de schoen, zodat de hoef steriel blijft. Natuurlijk moet je de schoen dagelijks grondig uitspoelen.

In tegenstelling tot wat vaak wordt beweerd ,is beweging van het paard juist heel belangrijk! Beweging zorgt voor een verhoogde bloedcirculatie. De afvalstoffen, dus óók die in de hoeven, worden door deze verhoogde bloedcirculatie opgeruimd. De schoenen beschermen nu de hoef waardoor het paard geen pijn meer voelt en weer in staat is om te stappen of te draven.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 12:27

Smit is inderdaad een goede, vraag Klaas Feuth eens of hij langs wil komen. Hij bekijkt het paard echt, gaat op zoek naar de oorzaak en werkt ook met smit hoefschoenen.

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 12:34

Ik heb oook een Haflinger, die gewoon niet zonder ijzers kan. Is ook hoefbevangen geweest, maar zonder ijzers is een drama, enige wat ze doet is op eieren lopen, struikelen en gaan hinkelen van elk klein steentje waarop ze gaat staan..Ik vond het ook een akelig zicht, dus ik heb de smid gebeld en die had het ook nog niet zo erg gezien..Meteen die dag weer ijzers eronder, en madame was meteen weer recht.

Mijn moeder vergeleek het toen met op grind lopen, mensen die altijd op blote voeten lopen, kunnen zo op grind wandelen zonder pijn te hebben..anderen die altijd schoenen aan hebben, en die dan opeens op grind moet gaan lopen, hebben er ook moeite mee..

Ik vond het iig niet voor herhaling vatbaar, dus ik ga me er niet nog een keer aan wagen Lachen

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 12:37

Ja en ook die mensen leren over grind te lopen, maar ook niet van vandaag op morgen Bloos

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 12:43

op mijn werk hadden we een fjordje met hele korte hoefjes, ze liep erg kreupel onder ijzers en struikelde heel vaak, ze moest dan ook vaak in het gras of zand lopen want op de weg deed haar zeer. ze heeft altijd ijzers gehad bij ons want dan voelde ze ich goed en liep super. maar zei had gewoon haar hoefjes veel te kort waardood ze niet zonder kon

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 12:48

vind het wel weer frappant(??) dat je een nb erbij gehaald hebt; als mijn paard altijd traditioneel beslagen was dan zou ik pas overgaan op NB als ze blootsvoets goed loopt.
anyway, ik zou de ijzers er onder houden, goed overleggen met je traditionele hoefsmid; de hoeven langer laten groeien(evt een supplement/teer voor hardere hoeven/minder gevoelig)en dan langzaam in een natte wei beginnen

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 13:32

Hoefbevangenheid is een stofwisselingsziekte, die los je niet op met een ijzeren strip onder de voet.

lisetjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 18:51

gho dat een paard zo kan veranderen met lopen als het op een geen ijzers heb eigelijk nooit bij na gedacht

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-08 18:18

Wildgirl schreef:
vind het wel weer frappant(??) dat je een nb erbij gehaald hebt; als mijn paard altijd traditioneel beslagen was dan zou ik pas overgaan op NB als ze blootsvoets goed loopt.
anyway, ik zou de ijzers er onder houden, goed overleggen met je traditionele hoefsmid; de hoeven langer laten groeien(evt een supplement/teer voor hardere hoeven/minder gevoelig)en dan langzaam in een natte wei beginnen

Frappant? wat betekent dat Tong uitsteken
Hij heeft alleen de ijzers er onder vandaan gehaald, en haar gevijld, verder niets bijzonders Tong uitsteken
Maar ik denk dat hoefschoenen misschien wel de beste oplossing is.Hoop alleen niet dat het verder iets ernstigs is.. ik zal eens wat informatie opzoeken, iig bedankt voor de reacties Lachen

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 14:49

Silence schreef:
Ja en ook die mensen leren over grind te lopen, maar ook niet van vandaag op morgen Bloos

Maar om een pony nou een aantal weken zo te laten sukkelen..Gewoon kreupel zijn van alle steentje, want ons erf ligt vol grind en steentjes, alle steentjes op de weg..Dat is voor zo een dier toch geen doen..Vandaar dat die van mij weer mooi op de ijzers staat...Lachen

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 14:56

Tuurlijk moeten paarden wennen als ze zonder ijzers op het harde moeten lopen, maar er zijn paarden die altijd gevoelig blijven lopen.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 14:58

Ik zou er mooi weer een ijzer onder zetten (nu stoot ik natuurlijk diverse mensen tegen de borst)
Dan eens gaan kijken in welke mate je paard bevangen is geweest. Is het hoefbeen al gekanteld? En dan wat aan die hoefbevangeheid gaan doen. Want blijkbaar heeft ze daar nog steeds last van.

Maar zo laten lopen? Nou nee niet mijn idee van dier vriendelijkheid!

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 15:00

Ik heb met mijn vorige paard precies hetzelfde gehad, ik heb het uiteindelijk 3 maanden volgehouden zonder. Het werd na een maand beter, en toen ging het alleen maar weer slechter. Dus mooi ijzertjes er weer onder.

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 16:26

Bij mijn merrie heb ik na 6 jaar de ijzers eronderuit gehaald.
Ze heeft zeker 6 weken gevoelig gelopen in de wei (en dan deed ik dus niks met haar). Daarna kon ik haar op zachte grond (bak, wei) weer rijden, maar op het harde bleef het matig.
Pas na 5(!) maanden kon ze ook op gelijke harde grond uit de voeten. Ik heb haar 2 jaar blootsvoets gehad, maar op grind, steentjes, denneappels, bleef ze enorm gevoelig.
Na mijn- en haar zwangerschappen heb ik haar dus nu weer op ijzers staan.
De voeten zijn er enorm van opgeknapt, maar de gevoeligheid bleef, en dan is buitenrijden niet mogelijk.

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-08 21:34

Ik heb het nog even aan de oude eigenaren gevraagd van mijn paardje, die haar 5 jaar hebben gehad. Zei hebben het ook vaker geprobeerd, en ook een paar maanden volgehouden, maar ze bleef kreupel lopen zonder ijzers.
Ze zitten er inmiddels voor weer onder, achter staat ze nog steeds op blote voeten, en ik moet zeggen dat ze nu voor haar doen goed loopt.
Maargoed ik moet dus gaan uitzoeken hoe dat zit met die hoefbevangenheid.. Dan moet de DA er maar even bij?
Ik denk nog steeds aan hoefschoenen, hoor alleen ook erg veel slechte ervaringen van mensen..

19LindA83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 21:55

Bij ons op stal ook een fjord die echt niet zonder ijzers kan... hij loopt dan zo kreupel als het maar kan, heeft hele brose hoeven..Zelfs boitine helpt niet om ijzerloos te kunnen. Dan zit er niks anders op!
Mijn paard heeft een hoefaandoening waarvoor ze ijzers met siliconen vulling kreeg, helaas was de aandoening al zo ver gevorderd dat deze ook niet meer hielpen, nu is ze lekker met pensioen. Overigens liep ze altijd blootvoets...soms kunnen ijzers een "oplossing'' zijn.

Rixt95

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 17:34

Ik heb ook wel eens gehoort, dat een pony hoefbevangen was, en hier nooit meer van af kwam, wel konden ze gewoon alles met haar doen, wedstrijden. Alleen wel op ijzers, wrm ? Weet ik even niet meer

tante_t

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 14:52

ik kan je idd hoefschoenen aanraden, dit werkt echt goed.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 15:06

Als je paardje pijn heeft en niet wilt lopen zonder ijzers waarom dan de ijzers eraf halen ? Ik zou ze er gewoon onder laten. Nu heb je het geprobeert en weet je het.. Ik zou het niet nog een keer proberen , daar heeft je paardje alleen maar last van..
Ik rijd ook een paard die niet zonder ijzers kan en daarom houd ie ze ook. Een ander paardje die ik rijd , kan ik mee buiten rijden, stenen ect geen probleem zonder ijzers. Ik laat haar zonder ijzers ook voor de grote wedstrijden, want zonder ijzers doet ze het beter. Ik denk dat je gewoon naar je paardje moet kijken zij geeft aan wat voor haar het beste is!
Als ze fut en lustloos is zou ik de DA even haar bloed laten checken naar de waarden, misschien dat ze iets te kort komt qua vitaminen ofzo, dat zou ik nu in de gaten houden vooral omdat ze drachtig is

Airiin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 15:55

Ik ben blij dat ik een paard heb wat zonder problemen zonder ijzers kan lopen. Minder problemen met de hoefsmid (ze viel de arme man echt aan zodra die met ijzers aan kwam zetten) en haar voetjes slijten nu zo geweldig af dat ze pas na 4 maanden ofzo weer bijgevijld moet worden Bloos haar hoefjes slijten gelukkig nooit 'teveel' af, netjes tot iets voor de witte lijn en niet verder.

Als mijn paard echter last zou hebben zonder ijzers zou ik ze zonder bezwaar er gewoon weer ondertimmeren totdat ik weet waarom dat zo is en wat ik er aan kan doen. En als ik er niets aan kan doen, jammer dan. Dan blijven de ijzers er mooi onder. IJzerloos mag dan 'beter/paardvriendelijker/natuurlijker' zijn in theorie maar als het niet gaat dan gaat het niet. ...En nu word ik vast met de grond gelijk gemaakt door de NB-mensen in dit topic Clown IJzers lossen natuurlijk het probleem niet op, maar als ik hoofdpijn heb neem ik ook een aspirine. Als het paardje met ijzers geen pijn heeft en zonder ijzers wel dan lijkt het me niet meer dan paardvriendelijk om de ijzers er onder te laten. Tenzij het probleem natuurlijk opgelost kan worden. Ik ben trouwens echt geen fan van ijzers... maar ik ben wel realistisch. Ik zou mijn paard geen pijn laten lijden omdat ik zo nodig NB moet zijn.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 10:48

Arabesk schreef:
Hoefbevangenheid is een stofwisselingsziekte, die los je niet op met een ijzeren strip onder de voet.

En ook niet met natuurlijk bekappen Knipoog . Trouwens, hoefbevangenheid is vaak een stofwisselingsprobleem maar niet altijd. Er zijn ook andere oorzaken te noemen zoals mechanische hoefbevangenheid, insulineresistentie, EMS en bijwerkingen van medicijnen zoals o.a. cortisone.

Dus zou je, als dat kan, eerst eens bij de vorige eigenaar moeten informeren hoe je paard bevangen is geworden en of er na de acute fase ook röntgenfoto's zijn gemaakt van de hoeven om te bepalen of en hoeveel het hoefbeen gekanteld is. Met die informatie zou je dan kunnen bekijken of de gevoeligheid voortkomt uit een eventuele hoefbeenkanteling of dat er misschien iets anders aan de hand is. Stel dat het hoefbeen gekanteld is, zorg dat je dan in ieder geval een goede hoefsmid erbij krijgt die ervaring heeft op dat gebied. Die kan dan bepalen hoe hij bekapt moet worden en of er eventueel toch weer een ijzertje onder moet.

Trouwens, iemand maakte in dit topic een opmerking over dat een hoefsmid het investeren noemt als je voor hoefschoenen kiest i.p.v. hoefijzers; erg flauw en kort door de bocht Rolleyes . Je kent die hoefsmid helemaal niet dus het is gebaseerd op vooroordelen.

Trouwens, als mijn paard stokkreupel zou lopen op blote voeten en al jaren rad was op ijzers dan zou ik het na deze poging gewoon bij ijzers houden.