Pees onderaan kogel soms beetje vocht, wat te doen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JoCo

Pees onderaan kogel soms beetje vocht, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-08 21:28

Mijn recreatiemerrie van 12 heeft soms na het rijden, een beetje last van vocht op de kogel.
Dus op het onderste stukje van haar pees. Je krijgt dan een klein verdikkingkje / blaasje.

Zo lang ik haar heb heeft ze dit al, pees is niet warm, gevoelig en paard kreupelt niet.

Da heeft er al eens naar gekeken, maar zolang ze er geen last van heeft, mag ik rustig door rijden.
(wij doen 2 x per week een buitenrit, en 1 x dressuurles, voorafgegaan door uurtje stappen heen en terug naar manége).

Nu zijn er allerhande 'behandelingen', koelingsgel, een speciale 'ijsbandage', kampferzalf, stalbandages, klei ... ik zie door de bomen het bos niet meer!
Hoe zouden jullie dit aanpakken?

En bij het rijden zelf, zouden jullie dan een ondersteunende bandage gebruiken of juist niet?

Alvast bedankt voor het antwoord!

Merry98

Re: Pees onderaan kogel soms beetje vocht, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 21:30

goed in en uitstappen en na lange rit even afspuiten (is altijd goed voor de doorbloeding)

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-08 21:31

D_MR schreef:
goed in en uitstappen en na lange rit even afspuiten (is altijd goed voor de doorbloeding)

Ok. En dat afspuiten, hoe lang doe je dit? Is het waar dat dit pas na 10 min 'iets afdoet'?

Merry98

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 21:34

dat weet ik niet eigelijk..of dat dat iets afdoet..t kan ook door iets overbelasting komen..Mijne heeft t ook soms iets en spuit t dan af en niks meer aan de hand..
maar ik doe 5 minuten ongeveer en t beste is dan gewoon alle benen even te doen..

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-08 21:47

Stalbandage gebruik jij niet dan?

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 07:32

geen bandages gebruiken. gewoon voordat je gaat rijden goed instappen en na het rijden goed uitstappen. en dan kan je na het rijden nog 10 minuten koelen met koud water. je kan eventueel ook een coolpack omdoen. dan heb jij je handen vrij en kan je andere dingen doen. en het koelen moet idd minimaal 10 minuten.

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-08 18:24

Ok bedankt! Werkt een coolpack hetzelfde als een koelingsgel eigenlijk?

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 19:15

nee. koelingsgel is weer iets anders. dat gebruik ik zelf liever niet. niet zulke goed ervaringen mee. mijn ervaring is dat gewoon koelen met water of met een coolpack het beste werkt. zo'n coolpack is zo'n ding met blauw spul erin wat je in de vriezer legt zodat het bevriest en dat doe je dan om het been heen en maak je vast met bv een bandage. je hebt ook speciale dingen ervoor. let er wel altijd op dat er wat tussen de coolpack en de huid van het paard zit bv een theedoek ofzo.

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 19:24

Wat ik juist altijd mee heb gekregen. Is dat als zo'n kleine zwelling niet warm aanvoelt je iets moet gebruiken dat de bloedsomloop stimuleert. BV groene leem, of heatinggel...warmte stimuleert doorbloeding

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 19:29

koelen stimuleert ook de doorbloeding.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 19:32

Als je twijfelt toch nog even een echo laten maken, dan weet je iig dat er geen peesblssure aan zit te komen

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 19:33

Ik ga met Dolor mee, koelen is goed, maar ga de bloedsomloop niet belemmeren met bandages, das nergens goed voor. Juist met in en uit stappen stimuleer je de doorbloeding. Door na het werk te koelen hard je de pezen af en zorg je ervoor dat er rust komt als er bv iets beschadigt zou zijn. Groene leem kan ook geen kwaad, als er troep oid in zou zitten trekt het dat eruit, vuil en dergelijke. Voor de rest, lekker met rust laten. Houd het gewoon in de gaten voor het geval er iets mocht veranderen.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 19:16

Waarschijnlijk net iets te veel gevraagd in je training.... dan is zoiets een vrij normaal verschijnsel die binnen 1 tot 2 dagen weer verdwenen is.
Kan weinig kwaad, zolang het niet te vaak voorkomt en je paard na zo'n verdikking wel rust gunt!
Anders is de kans op blessure's op ten duur vrij groot.

Betreft een kleine vorm van overbelasting. Een weekje weiderust en volgende keer ietsjes rustiger aan doen

Stalbandage's of ondersteunende bandage's? Mmm, dat is het slechtste wat je kan doen.

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-08 21:55

Euhm jullie gaan mij nu waarschijnlijk een dom kieken vinden (zo denk ik er trouwens zelf ook over) maar nu blijkt het na onderzoek helemaal geen vocht onder aan de pees te zijn, maar een onschuldig galletje .... zucht!
(ook wel opluchting natuurlijk)

Toch bedankt voor de reacties!

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 08:18

ach joh, dat maakt toch niet uit. je kan beter wat extra ongerust zijn en dat het later allemaal mee schijnt te vallen dan dat je niet ongerust bent en dat het dan later wel haar pees blijkt te zijn.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 09:27

Ow nou das een opluchting dan Haha!

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 09:31

Geen dom kieken, een alert kieken Knipoog . En je kan niet alles weten toch! Fijn dat het iets onschuldigs is.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 11:19

Eehh, een gal bestaat toch uit vocht?

Of ben ik nou het kieken?

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 11:42

JoCo schreef:
Euhm jullie gaan mij nu waarschijnlijk een dom kieken vinden (zo denk ik er trouwens zelf ook over) maar nu blijkt het na onderzoek helemaal geen vocht onder aan de pees te zijn, maar een onschuldig galletje .... zucht!
(ook wel opluchting natuurlijk)

Toch bedankt voor de reacties!

Haha!

Een gal is iets anders dan vocht in de pees door een (kleine) overbelasting.
Gal is niet mooi, maar vrij onschuldig.
Je ziet een gal wel eens kleiner worden in een 24/7-situatie. (maar gebruik alsjeblieft geen bandage's Knipoog )

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 12:01

Toch zeggen de boeken dat gallen ook het gevolg van overbelasting zijn. Weliswaar onschuldig maar voortekenen van.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 12:11

Dat ben ik het eerlijk gezegd niet helemaal met je eens Scum. Tong uitsteken
Genoeg fokmerries/soortgelijk gezien, nog nooit van hun leven hoeven werken, met gallen.
Veulentjes met galletjes.

Ik denk dat gallen veroorzaakt worden (netals mensen) door minder goede kwaliteit aders.
De boeken zeggen overbelasting? Kan, maar spataders worden ook niet zo 1-2-3 veroorzaakt door overbelasting... dacht ik zo.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 12:17

Niet met mij eens zijn kan niet, want ik heb dit in de boeken gezien Tong uitsteken Zelf weet ik niet wat ik ervan moet denken.

Positief zullen gallen niet zijn. Op de keuring worden paarden niet opgenomen in het stamboek/niet ster verklaard omdat ze teveel vocht bij de kogels hebben.
Het zou best kunnen dat ze veroorzaakt worden door minder goede aders. Ik zal eens gaan zoeken of ik meer info kan vinden hierover.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 12:19

Ben ik weer (snel he Haha! )

Dit is wat wiki zegt:
http://www.bokt.nl/wiki/Gallen

Citaat:
De oorzaken voor het ontstaan zijn talrijk. Bij jonge paarden kunnen gallen veroorzaakt worden door afwijkende beenstanden, worminfectie, slecht hoefonderhoud en voedingsstoornissen. Ook verkeerd gebruik of overbelasting van het paard kan leiden tot vorming van gallen. Oudere paarden hebben bijna allemaal gallen en dit wijst op een intensief gebruik tijdens hun leven.
Gallen leiden zelden tot kreupelheid en ondanks dat gallen als een schoonheidsgebrek beschouwd worden, is het onnodig om gallen te behandelen. Er zijn diverse middelen op de markt om gallen te behandelen maar tenzij de oorzaak aangepakt wordt, blijft de peesschede zich weer vullen met gewrichtsvloeistof en is behandeling zinloos. Oorzaken kunnen aangepakt worden met behulp van aangepast hoefbeslag of aangepast werk.

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 12:21

ik heb hetzelfde probleem als TS. En ik ben kennelijk ook een stuk blonder.
Want hoe zie ik het verschil tussen gewoon vocht en een gal?

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 11:25

Scum schreef:
Ben ik weer (snel he Haha! )

Dit is wat wiki zegt:
http://www.bokt.nl/wiki/Gallen

Citaat:
De oorzaken voor het ontstaan zijn talrijk. Bij jonge paarden kunnen gallen veroorzaakt worden door afwijkende beenstanden, worminfectie, slecht hoefonderhoud en voedingsstoornissen. Ook verkeerd gebruik of overbelasting van het paard kan leiden tot vorming van gallen. Oudere paarden hebben bijna allemaal gallen en dit wijst op een intensief gebruik tijdens hun leven.
Gallen leiden zelden tot kreupelheid en ondanks dat gallen als een schoonheidsgebrek beschouwd worden, is het onnodig om gallen te behandelen. Er zijn diverse middelen op de markt om gallen te behandelen maar tenzij de oorzaak aangepakt wordt, blijft de peesschede zich weer vullen met gewrichtsvloeistof en is behandeling zinloos. Oorzaken kunnen aangepakt worden met behulp van aangepast hoefbeslag of aangepast werk.

Thanks Scum, dat is duidelijke taal Knipoog

Verschil zien tussen gallen en een (kleine) overbelasting?
Simpel, een gal zie je altijd wel... een overvulling door overbelasting zie je enkel na zware arbeid, hetgeen binnen 2 dagen volledige weiderust weer verdwenen is/zou moeten zijn.
Overigens, een gal zie je wel kleiner worden in een 24/7-situatie.

Daarnaast een gal is (vaak) een vrij "groot" enigzins oedemateus bolletje. Een overvulling door overbelasting is vaak wat vlakker in zijn uiterlijke vertoning, en na voldoende (!) weiderust weer verdwenen.