Zware peesschede-ontsteking (FOTO), hoe genezen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JoCo

Zware peesschede-ontsteking (FOTO), hoe genezen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-08 21:07

Helaas vonden we onze Mérensruin van 12 jaar (waar we nog nooit da hebben voor moeten halen) afgelopen zaterdag zo in zijn stal (dikke bult op gewricht linksachter).

Afbeelding

Afbeelding

Conclusie DA: zware peesschede-ontsteking, bult zit vol ontstekingsvocht, met misschien zelfs gescheurd bandje dat pees op zijn plaats houdt.
Paard schijnt er echter geen last van te hebben (kreupelt niet) maar na beweging is zwelling nog dikker en zeer hard. Na rust is ze eerder een beetje kleiner en zachter.

Behandeling: 3 weken lokaal behandelen met zeer straffe zalf, anders beginnen met reeks injecties in gewricht (vrij prijzig). Verder totale rust, wat weidegang mag wel.

Toekomstperspectief: indien sportpaard -> fin de carrière, gelukkig 'maar' recreatiepaard, en dit kan hij normaalgezien wel blijven.

Wij zijn toch heel erg ongerust, wie heeft dit nog al meegemaakt, en hoe hebben jullie het opgelost??? Hoe lang duurde dit ongeveer?

Natasja__

Re: Zware peesschede-ontsteking (FOTO), hoe genezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 21:09

oej dat ziet er niet best uit.
hopelijk komt het snel weer goed.

en je vragen kan ik niet beantwoorden geen ervaring

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 21:16

Bij een ontsteking zou ik toch zeggen, antibiotica. Krijgt hij dat ook? Om nu meteen al met zware (ik denk trekzalf) te beginnen??
Persoonlijk zou ik toch even naar een andere dierenarts/kliniek gaan voor b.v een scan.

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-08 21:19

Nee hij krijgt geen antibiotica. En het is ook geen trekzalf, maar 'anti-ontstekingszalf' of hoe schrijf je dat.
Ik heb het volste vertrouwen in deze DA, hij heeft zelf de apparatuur om echo's, foto's ed te maken.
Maar toch bedankt voor de reactie.

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-08 21:29

S0WHAT schreef:
oej dat ziet er niet best uit.
hopelijk komt het snel weer goed.

en je vragen kan ik niet beantwoorden geen ervaring

Dat hopen wij ook, maar snel zal het niet zijn vrees ik ...

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 21:31

Ik zou het in iedergeval veel koelen, een aantal keer per dag een half uur ijs er op. Verder kun je ook traumeel druppels geven, dit helpt de zwelling te verminderen en stimuleerd de doorbloeding.

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-08 21:38

Ja zo dacht ik ook van dat koelen, maar helaas mag het bij gebruik van deze zalf net NIET. Water zou werking verhinderen ...
Traumeel druppels, wat is dat voor iets? Waar kan je het kopen?

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 21:40

kan het ook niet met ijszakjes? daar komt geen water bij kijken. Traumeel is homeopatisch, meeste apothekers/drogisten kunnen het wel bestellen voor je. Kijk maar even op google naar van Heel traumeel.

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-08 21:42

kimmie1 schreef:
kan het ook niet met ijszakjes? daar komt geen water bij kijken. Traumeel is homeopatisch, meeste apothekers/drogisten kunnen het wel bestellen voor je. Kijk maar even op google naar van Heel traumeel.

O ja, dom van mij, ijszakjes is inderdaad een goed idee! Ga morgen meteen informeren of dit soms wel mag!
En bedankt voor de tip betreffende die traumeel ...

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 21:46

Karlijntjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 21:49

Mijn verzorgfries had dat ook. Moest een tijdje herstellen, maar rijd nu gewoon L2 en heeft nergens last van. Hij rijd alleen maar beter.

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 21:50

aerdenhout1 schreef:
Bij een ontsteking zou ik toch zeggen, antibiotica. Krijgt hij dat ook? Om nu meteen al met zware (ik denk trekzalf) te beginnen??
Persoonlijk zou ik toch even naar een andere dierenarts/kliniek gaan voor b.v een scan.

JoCo schreef:
Nee hij krijgt geen antibiotica. En het is ook geen trekzalf, maar 'anti-ontstekingszalf' of hoe schrijf je dat.
Ik heb het volste vertrouwen in deze DA, hij heeft zelf de apparatuur om echo's, foto's ed te maken.
Maar toch bedankt voor de reactie.

Een peesschede-ontsteking zal net als een slijmbeursontsteking (waar ik zelf last van heb/had.) geen ontsteking door een bacterie zijn, maar reactie van het lichaam op bijvoorbeeld overbelasting of irritatie waardoor een reactie optreed die medisch ook een ontsteking wordt genoemd, maar dus anders is dan een bacteriele ontsteking. Dus het is logisch dat er geen antibiotica wordt gegeven, want er valt geen bacterie te doden. Ontstekingsremmers zijn om te helpen de boel weer rustig te krijgen.

Plukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 11:41

dolor schreef:
er is een hk topic over peesblessures: [HK] Peesblessures 2: Het enige topic waar je niet bij wilt horen
alleen daar zit volgens mij niemand met een paard die dezelfde blessure heeft als jouw paard. maar je kan er altijd terecht voor tips, advies en steun.

Jawel, ik! Onder andere tenminste, want mijn paard had ook nogal wat stuk in de pezen.

Mijn enige advies is: www.paardenzwembad.nl Als je even de zoekfunctie gebruikt zie je wat dat voor wonderen bij mijn paard heeft gedaan.

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 11:42

toch wel dus. ik wist wel dat pluk zijn pezen stuk waren etc maar dit was ik vergeten.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 11:49

Ik snap dat je er zelf graag veel aan wilt doen, maar het beste bij zo'n blessure is toch rust, rust en rust. Een peesschede ontsteking herstelt meestal vanzelf, maar heeft erg veel tijd nodig. Toch algauw een maand of 4-5. Daarna kun je rustig aan gaan revalideren en weer opbouwen. Idd evt in een zwembad.
Mocht er na die tijd nog helemaal geen verbetering opgetreden zijn (zwelling iets verminderd bv) dan kun je overwegen om aan de injecties te gaan beginnen.
Let er namelijk wel op dat injecties (ik neem aan dat er corticosteroiden ingespoten gaan worden) niet veel goeds doen voor het bindweefsel. Het zorgt namelijk voor een veel slechtere kwaliteit peesweefsel, kraakbeen, e.d. Op den duur zal dit gaan leiden tot artrose en een verminderde belastbaarheid van het been.

Succes ermee!

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-08 18:44

[/quote]
Een peesschede-ontsteking zal net als een slijmbeursontsteking (waar ik zelf last van heb/had.) geen ontsteking door een bacterie zijn, maar reactie van het lichaam op bijvoorbeeld overbelasting of irritatie waardoor een reactie optreed die medisch ook een ontsteking wordt genoemd, maar dus anders is dan een bacteriele ontsteking. Dus het is logisch dat er geen antibiotica wordt gegeven, want er valt geen bacterie te doden. Ontstekingsremmers zijn om te helpen de boel weer rustig te krijgen.[/quote]

Zelf had ik het niet beter kunnen omschrijven! Volgens de Da heeft het paard zich bezeerd bij het rollen, gek doen in de wei, of misschien juist een slag op zijn been gehad.
Zo iets kan natuurlijk altijd gebeuren, gewoonweg domme pech.

Die zalf is inderdaad ontstekingsremmend, en speciaal gemaakt om snel diep in de paardenhuid door te dringen (je mag ze enkel opbrengen met handschoenen aan).

Hopelijk slaan ze aan, anders beginnen we dus met die injecties. En dan maar hopen dat we het opgelost krijgen, want Iman is pas 12, en das nog wel erg vroeg om een carrière als weidepaard te hebben vind ik.

giotto

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 19:37

Is het equiflogyl dat je moet smeren?Is op basis van D.M.S.O. ...
Stink redelijk hard en brand op je handen als je het zonder handschoenen gebruikt.Is wel een heel goed product als het dat tenminste is dat je moet gebruiken.

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-08 18:48

giotto schreef:
Is het equiflogyl dat je moet smeren?Is op basis van D.M.S.O. ...
Stink redelijk hard en brand op je handen als je het zonder handschoenen gebruikt.Is wel een heel goed product als het dat tenminste is dat je moet gebruiken.

Yep dat is het! Het stinken valt wel mee hoor, maar volgens de da mag het absoluut niet in contact komen met onze huid (je zou het spul dan ook meteen proeven in je mond).
Paardenhuid was 6 x dikker geloof ik, en deze gel is speciaal ontwikkeld om goed hierdoor te kunnen dringen ...

We smeren nu 2 dagen maar geen verbetering ... ma kan ook niet hé, DA sprak immers over min. 3 weken.

Nillie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 19:06

Heb je ook nog het advies gekregen om op de harde weg te stappen gedurende een week of zes? Meerdere keren per dag en dan een minuut of tien. Daarnaast boxrust werd mij geadviseerd. Heeft goed geholpen!

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-08 21:44

Nillie schreef:
Heb je ook nog het advies gekregen om op de harde weg te stappen gedurende een week of zes? Meerdere keren per dag en dan een minuut of tien. Daarnaast boxrust werd mij geadviseerd. Heeft goed geholpen!

We hebben wel het advies gekregen om hem inderdaad te laten stappen, maar naast boxrust mocht hij ook een 6-tal uurtjes per dag in de wei.
Gelukkig is het een heel rustig paard. Anders was het waarschijnlijk wel volledige boxrust ...

Over 3 weken hercontrole door da ...

Frieke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 09:27

Een paard wat ik reed heeft ook zoiets gehad.

Het begon eerst met een piephak (die heeft ze nu nog steeds) die af en toe wat dikker zat. Maar plots zat er opzij ook zo'n bult. Ze heeft er nooit op gemankt, je mocht die bult ook makkelijk aanraken, dus ze leek er geen pijn in te hebben.
Eerste veearts die er bij kwam zei dat het een beet was van een of ander insect (sorry, maar je moest geen veearts zijn om te zien dat dat duidelijk géén beet was!) en schreef zalf voor. Tijdje later is er een andere veearts bij geweest die constateerde dat het een peesschede ontsteking was. Bovendien zou haar griffelbeentje ook gebroken geweest zijn.
Hij schreef een trekzalf voor, maar die hielp niet en het paard liet duidelijk merken dat de bult toen wel gevoelig werd. Toen is er besloten geweest om het paardje naar een dierenkliniek te brengen zodat ze daar het vocht er uit konden trekken.
Vocht er uit (een volledige koffiekop vol), drukbandage er om heen en paard moest geloof ik een dag of tien in een standbox blijven staan zodat ze echt zo weinig mogelijk zou bewegen.

Paard is volledig hersteld maar ze werd sowieso al niet zo vaak gereden en nu wordt ze al helemaal niet meer gereden, dus ik weet niet hoe het er zou uitzien mocht ze echt getraind worden.

x_kiimy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 09:58

Mijn paard heeft ook eens een dikke bult daar gehad
heel dat deel was dik .. de reden was het stampen tegen de
muren in zijn stal omdat hij ruzie maakte met zijn buurtje !
wanneer ik er mee reed was hij wel wat dunner en ik heb em
gewoon een week / 2 weken laten rusten en zalf opgedaan die ik
is van de dierenarts had gekregen toen mijn vorige pony vocht in
haar poot had soort groene koelingsgel was dat ... en na 1/2 weken was de bult weg .. ik heb er daarna gewoon volop weer mee
getraind dus het had geen slechte gevolgen voor het rijden!

belemacl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 11:22

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 17:04

Mijn paard heeft daar ook ene probleem gehad. Meerdere keren zelfs. De laatste keer is ie daar ingespoten en dat is mega mis gegaan. Na het inspuiten werd het zo dik als bij jou op de foto. Uiteindelijk ging ie ook kreupelen. Bleek dat er een abces zat.
Helaas niet gezien dat deze ook de peesschede geinfecteerd had. Daar kwamen we via een andere DA bijna 2 weken later pas achter. Hij moest toen geopereerd worden. Dan zouden ze de boel spoelen. Het bleek zo vies te zijn van binnen dat ze de zooi er met hun handen af hebben moeten schrapen. Vooruitzichten waren ook niet erg positief.
Maar... een jaar na de operatie reed ik weer m'n eerste wedstrijd.
Dus het hoeft niet het einde van een sportcarriere te betekenen.

Mijn paard heeft dus op die plek maarliefst 3x een peesblessure gehad. Binnen 3 jaar. Maar sinds de operatie (5 okt. 2 jaar terug) heeft het been geen problemen meer gegeven.

Wat voor een beeld geeft de echo? Opgezet? Gaatjes? Scheur?

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 18:22

Ik heb hele goede verhalen gehoord over groene leem, heb er zelf geen ervaring mee, maar het trekt vocht weg en de meesten zijn er heel enthousiast over.

Ik zou iig bij elk advies toch de DA vragen of het kan in combinatie met de voorgeschreven medicatie/zalf etc. Misschien helpt het vocht tegen verdere ontsteking (het lichaam maakt het niet voor niets aan). En een second opinion kan nooit kwaad, 4 ogen zien meer dan 2 en je bent niet verplicht om datgene te doen wat de andere DA zegt.