zenuwsnede

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

two

zenuwsnede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-08 10:31

Hallo allemaal,

Ik wil iets kwijt over mijn paard en haar hoefkatrolprobleem. Gewoon omdat ik een hele lange weg ben gegaan voordat ik,na lang wikken en wegen, heb besloten om een zenuwsnede te laten toepassen. Ja, na lang wikken en wegen en na echt alles te hebben uitgeprobeerd!
Na aankoop van mijn paard in 1998 bleek dat ik een paard met een gebrek had gekocht; een zwaar hoefkatrolprobleem. Ik had naar de rechter kunnen gaan en de kans was erg groot dat ik zou winnen. Maar wat dan? Dan was de kans groot dat het paard terug moest naar de verkoper en die zou haar dan weer doorverkopen. Wie was daar bij gebaat? Wederom het paard niet want die was vanwege haar probleem al meerder malen doorverkocht. Ik heb dus besloten om haar te houden en te kijken wat haar mogelijkheden nog zouden zijn.
Alle adviezen omtrent speciaal beslag (a fl. 200,- p 4 wkn), natuurlijke bekapping, rechtrichten, homeopatie, osteopatie, 24 uur per dag weidegang, enz enz heb opgevolgd, de tijd voor genomen maar helaas heeft het niet mogen baten.
Het rechtrichten van het paard was het meest effectieve maar omdat het probleem van mijn paard zo ingewikkeld is lukt het mij niet om het paard op de juiste manier te rijden. Want als ik haar eindelijk zo ver heb dat ze zich laat rechtrichten (en goed loopt) vindt mijn paard weer een nieuwe manier om er onder uit te komen. En om mijn paard na mijn (foute) rijden dan zo kreupel te zien staan doet enorm pijn. En ja, ik heb er echt veel voor gedaan. Ik ben zelfs een week naar Belgie geweest en meerdere lessen van A de B gevolgt in Nederland. Maar ik kan het niet alleen. Ook ik heb mijn eigen tekortkoming hierin moeten erkennen. Ik wil wel maar ik kan het niet zoals het zou moeten. Maar de problemen van mijn paard waren niet volledig over als ik haar wel goed had gereden. Ze bleef kreupel als ze in de wei stond.
Ze staat nu al meer dan 3 jaar in de wei (zonder dat ik haar rij) samen met haar vriendjes en ze geniet op haar manier van het leven. Ze kan alleen niet wat ze wil omdat ze last van haar voeten heeft.
Ik hoef niet met mijn paard in de sport. Ik wil genieten van en met mijn paard. Als ik haar blij op de wei zie staan ben ik al tevreden. Mijn paard zit niet in mijn hart maar in mijn ziel.
Ik heb inmiddels een ander paard gekocht waarmee ik weer ben gaan rijden. Dit is ook het vriendje van mijn paard.
Wat ik wil zeggen is het volgende:
Ik ben niet blij met een zenuwsnede, echt niet. Maar ik wil mijn paard nu eens laten genieten van haar leven; zonder pijn. En dat kan ze nu. Ze kan 24 uur per dag buiten zijn en ze kan 24 uur per dag binnen zijn...aan haar de keus.
Ik rij haar niet, al lang niet meer. Dat hoeft niet...ik wil haar zien genieten en de trut zien uithangen die ze eigenlijk is Knipoog. Daarom heb ik besloten om een zenuwsnede te laten doen.
Als ik de keus zou hebben: altijd pijn in mijn voeten of een zenuw laten doorsnijden waardoor ik geen pijn heb dan wist ik het wel. Dan liet ik de zenuw doorsnijden. Maar daarbij een heel duidelijk besef dat ik mijn voeten heel goed in de gaten moet houden. Dit zou ik dan ook doen. En dat doe ik bij mijn paard dus ook.
Weet je, ik heb zoveel geluisterd naar de adviezen van anderen. Hier veel van proberen te leren. Maar ook dat leverde mij vaak niet dat wat er beloofd werd. En toch wist men het altijd beter!!
Er is er maar 1 die het beste voor heeft met mijn paard. En dat ben ik! Ik (en natuurlijk mijn paard) ben ook degene die de gevolgen moet dragen van de keuzes die er gemaakt worden. En dat zal ik doen. En daarbij zal ik het welzijn van mijn paard altijd in het oog houden. Juist omdat andere mensen zo goed weten wat ik wel en niet moest doen met mijn paard heeft mij bewuster gemaakt.
Ik hou van mijn paard! En ja, houden van is altijd egoistisch. Wij hopen alleen dat ons houden van een ander iets opleverd en daar gelukkiger van wordt. En die ander, die van ons houdt, hoopt dat ook. Ik ben er van overtuigd dat mijn houden van paard, mijn paard iets oplevert. Nog een poosje leven zonder pijn. Nog een poos leven en genieten! En we genieten samen!!!

Ps. Over paardenwelzijn gesproken…mijn paard staat dag en nacht buiten en kan op stal wanneer zij dit wil. Dit samen met haar paardenvriendjes.
Hoeveel paarden staan er niet 24 uur per dag op stal en zien alleen een binnen/buitenbak omdat de berijder zich richt op de sport?? Is dat paardenwelzijn? ‘Nee, : hoor ik pas iemand zeggen, ‘mijn paard komt 2 uur per dag in de wei,. 2 uur??? Is dat paardenwelzijn? En dit zijn de mensen die mij veroordelen in mijn keuzes!!!
Maar ik hou mij stil. Dit is hun keuze in de manier van paarden houden. En die respecteer ik. En als men er voor open staat zal ik proberen hen bewust te maken van het feit dat een paard een bewegingsdier is. Maar anders hou ik mij stil. Laten we allemaal onze eigen keuzes maken. Het is zoooo makkelijk om een ander te veroordelen op basis van hun keuzes. Moeilijker is om er voor een ander te zijn zoals die ander dat graag zou willen…. En dat wil ik proberen te doen in mijn leven. Voor mijn paard en voor de mensen om mij heen.

Aukelizzy

Re: zenuwsnede

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 14:50

Ik kan je beslissing helemaal begrijpen en heb er alleen maar enorm veel respect voor.
Het enige dat je wilt is het beste voor je paard.
En als dat kan met een zenuwsnede vind ik dat geen probleem.
Je doet dat zodat ze heerlijk de weide op kan zolang dat gaat en niet omdat je er perse op wilt gaan zitten.
Ik hoop van harte dat je paard nog vele gelukkige pijnvrije weidejaren gegund zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 08:48

Nou, als je al 10 jaar bezig bent om zonder enig succes een kreupel paard pijnvrij te krijgen, ben je niet echt de aangewezen persoon om iets te zeggen over paardenwelzijn lijkt mij. Als je paard door haar pijn niet meer zichzelf kan zijn, doe je iets niet helemaal goed in mijn beleving. Dus nu komt er een zenuwsnede en hoop je dat de pijn over is en je paard geen hinder meer zal ondervinden van haar ongeneeslijke en onomkeerbare aandoening in de voeten? Wat ga je doen als deze hele onderneming blijkt te mislukken en je paard er geen steek blijer van wordt?
Succes ermee, ik hoop dat je krijgt wat je wilt, maar ik hoop ook dat je op een gegeven moment gaat begrijpen dat er nog maar 1 manier overblijft om je paard van haar pijn te verlossen als al het andere mislukt is.

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 08:53

Ik zit een beetje tussen beide bovenstaande reacties in. Te ang doormodderen vind ik geen liefde voor het dier, maar egoisme van de bovenste plank........maar voorstellen kan ik het me wel. Het is verschrikkelijk moeilijk om het "moment"te kiezen........

two

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-08 12:12

Ik geloof dat ik nog iets moet toevoegen op mijn verhaal. Mijn paard heeft geen 10 jaar pijn (gehad). Het was een periode van ups en downs. En de downs werden steeds meer de laatste 2 jaar. En gelukkig is er, voor in de downperiode, pijnstilling. Zeer effectief en doeltreffend. Dus mijn paard heeft niet geleden.

Vraag aub voor je gaat oordelen.

Ik zet dit verhaal hier neer om te vertellen hoe moeilijk dit soort dingen zijn. Ik zet het er neer voor de mensen die in dezelfde soort "strijd" zitten als ik heb gezeten.

En ik weet ook dat de keuze van zenuwsnede vaker wordt gemaakt dan wij beseffen. Het wordt alleen stilgezwegen omdat ze bang zijn voor de reactie's uit hun omgeving.... En daarom sta je vaak alleen in dit soort keuzes; blijf je alleen staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 12:28

two schreef:
Na aankoop van mijn paard in 1998 bleek dat ik een paard met een gebrek had gekocht; een zwaar hoefkatrolprobleem.
two schreef:
Wederom het paard niet want die was vanwege haar probleem al meerder malen doorverkocht.
two schreef:
Alle adviezen omtrent speciaal beslag (a fl. 200,- p 4 wkn), natuurlijke bekapping, rechtrichten, homeopatie, osteopatie, 24 uur per dag weidegang, enz enz heb opgevolgd, de tijd voor genomen maar helaas heeft het niet mogen baten.
two schreef:
En om mijn paard na mijn (foute) rijden dan zo kreupel te zien staan doet enorm pijn.
two schreef:
Maar de problemen van mijn paard waren niet volledig over als ik haar wel goed had gereden. Ze bleef kreupel als ze in de wei stond
two schreef:
Ze staat nu al meer dan 3 jaar in de wei
two schreef:
Ze kan alleen niet wat ze wil omdat ze last van haar voeten heeft.

Maar ik wil mijn paard nu eens laten genieten van haar leven; zonder pijn. En dat kan ze nu.
two schreef:
ik wil haar zien genieten en de trut zien uithangen die ze eigenlijk is Knipoog.
two schreef:
Nog een poosje leven zonder pijn. Nog een poos leven en genieten! En we genieten samen!!!

Deze uitspraken vielen mij op. Je verhaal is vrij uitgebreid en biedt genoeg om conclusies te trekken, denk ik Lachen. Je vertelt vrij duidelijk dat het probleem er al was voor je haar kocht en dat ze daarom ook steeds verkocht werd, de aandoening speelde dus op anders merk je er niks van. Je hebt alles geprobeerd en niks hielp, dat leest toch echt alsof je doorlopend hiermee bezig bent geweest. En nu, na 10 jaar ellende ga je alsnog een zenuwsnede doen? Het zou voor mij echt een brug te ver zijn, maar zoals ik in mijn vorige bericht al schreef, hoop ik dat je krijgt wat je wilt. Tuurlijk is het moeilijk, dat geloof ik gerust, ik weet alleen niet of het echt in het belang van het paard is om deze ingreep nog te doen. En bovendien, als je paard dan niet meer kreupel lijkt, kun jij het dan opbrengen om er niet toch nog op te gaan zitten om te gaan rijden?

Sjoyceje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 10:41

Lovely, waarom zou het niet in het belang van het paard zijn om deze ingreep te laten doen? Als het paard hierdoor nog enkele jaren een pijnloos en fijn leven kan leiden, waarom dan niet?? En waarom is het volgens jou niet mogelijk om te rijden op een paard waarbij een zenuwsnede is uitgevoerd? Inderdaad, zo'n paard moet je niet intensief gaan rijden en uitbrengen in de wedstrijd sport, maar dit vind ik wel heel kort door de bocht. En ik vind het niet zo gek dat de eigenaresse van alles heeft geprobeerd om haar paard er weer boven op te krijgen. Het zou toch we erg makkelijk zijn om het 'meteen' op te geven. Stel je voor dat je zelf iets hebt en een aantal behandelingn slaan niet aan, moeten we dan ook maar zeggen 'trek de stekker er maar uit'? Lijkt me niet toch?

Two: Ik herken heel veel in je verhaal. Ik heb zelf ook een paard gekocht (2 jaar geleden) die achteraf ernstige hoefkatrolonsteking had. Kyra heeft een cyste (gat) in het straalbeen. Na heel lang klungelen en onkundige artsen zijn we hier pas na ruim 1 jaar achter gekomen. Ik heb ook alles geprobeerd, medicatie, rechtrichten, speciaal beslag, maar niks hielp voor lange duur. Uiteindelijk stond ik voor de keuze, in laten slapen, of een zenuwsnede. Ik heb gekozen voor de zenuwsnede en dit is tot nu toe de best keuze die ik heb gemaakt!! Ik ken mijn paard niet meer terug, ze kan eindelijk weer pijnloos door het leven en ze speelt weer in de wei, en kroelt (voor het eerst sinds ik haar heb) met de andere paarden!
Ik rijd nu ook weer heel rustig op haar, gewoon recreatief, en we gaan verder met rechtrichten volgens de klassieke rijkunst.
De operatie heb ik afgelopen maart of april uit laten voeren.
Ook ik ben bezig geweest met advocaten, en heb maar een schikking getroffen, omdat ik anders had gewonnen en Kyra terug had gemoeten naar de vorige eigenaar.

Ik heb hier destijds ook een topic over geopend, moet je maar even zoeken, daar staat veel info in en veel mensen op bokt hebben me toen geholpen.
Succes met alles!!

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 10:47

Sjoyceje: een paard met een zenuwsnede MAG reglementair gezien niet eens uitgebracht worden. Maar dat even terzijde. Ik vind een zenuwsnede op het randje van wat ethisch is. Het brengt allerlei risico's van ernstige verwondingen aan de ondervoet met zich mee (paard voelt immers niets meer) en voorts kunnen zenuwen weer aangroeien... ooit zenuwpijn gehad? Dan piep je dus wel anders.
De eigenaresse moet uiteraard zelf beslissen wat ze doet met het paard, maar het mijne had al lang een enkeltje eeuwige weide gehad...

Sjoyceje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 11:00

Het klopt inderdaad dat een paard waarbij een zenuwsnede is uitgevoerd niet uitgebracht mag worden. Het wordt echter wel vaak gedaan, en dat vind ik ook niet juist.
We kunnen nu wel een hele discussie gaan starten over wat ethisch is of niet, maar ik denk niet dat de eigenaresse daarbij gebaat is. Ik weet wel uit eigen ervaring dat mijn paard zo ontzettend is opgknapt!! Ik ken haar gewoon niet terug. Trouwens, het is niet zo dat de hele ondervoet is verdoofd, dit betreft maar een klein stukje. Je moet de hoeven gewoon goed in de gaten houden. En inderdaad, de zenuwen KUNNEN aangroeien, dit is lang niet altijd het geval. En als ze weer aangroeien betekend dat niet automatisch dat het paard ook weer pijn heeft. Ik blijf mijn paard gewoon rustig trainen (rechtrichten) zodat ze steeds meer gewicht naar achteren kan verplaatsen en ze dus haar voorbenen steeds beter ontlast. Mocht de zenuw dan ooit weer aangroeien, hoop ik haar zo correct te hebben dat ze hier geen last van ondervindt. Mocht dit wel geval zijn, dan heb ik alles voor mijn paard gedaan, heeft ze nog enkele liefdevolle en pijnloze jaren gehad,en dan kan ik op een rustige manier afscheid van haar nemen.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 11:08

En zo heeft een ieder recht op zijn of haar mening. Ik dokter niet zo lang met een paard, als ie geen paardwaardig leven meer heeft is het einde oefening. Ik heb vroeger meer dan 12 jaar jaar aangetobd met mijn paard die zware artrose had aan meerdere gewrichten en ik heb daar heel veel van geleerd.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 11:16

Paar jaar terug brak ik een Duvel-flesje en boorde een stukje glas zich in mijn duim. De zenuw is half door. Niemand mag die duim aanraken, dat gevoel is echt ronduit vervelend, niet pijnlijk, maar ik word er echt vies van.

Ik vind het ook een dubbel verhaal. Een paard dat pijn heeft op de wei.... Je zegt wel dat dit in episodes was, dat maakt het uiteraard altijd moeilijk, zeker als je goede pijnstilling hebt.

Weet je. Ik ga er niet over oordelen. Jij bent de enige die goed naar paard moet kijken, en die een beslissing moet maken. En dat is in deze situaties, altijd hard, ongeacht welke beslissing je neemt (inslapen of zenuwsnede, poeh). Sterkte en ik hoop dat je paard idd enkele pijnvrije ongecompliceerde jaren mag hebben nu Lachen

Capraibex70: 12 jaar... das ook lang... maar het probleem is... ik vind niet dat elk leven pijnvrij moet zijn... veel mensen hebben chronische pijn en zijn toch nog vele momenten gelukkig. Alleen kan een dier haast niet kiezen e... in de natuur worden ze er netjes uitgerangeerd...

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 11:23

poes schreef:
Capraibex70: 12 jaar... das ook lang... maar het probleem is... ik vind niet dat elk leven pijnvrij moet zijn... veel mensen hebben chronische pijn en zijn toch nog vele momenten gelukkig. Alleen kan een dier haast niet kiezen e... in de natuur worden ze er netjes uitgerangeerd...

Achteraf kan ik nu ook zeggen dat ik dat nooit meer zo lang zou doen, al doende leert men en komt men tot nieuwe inzichten.
Je slaat de spijker op zijn kop: in de natuur waren zulke paarden al lang opgevreten uh uitgerangeerd. En "halve" zenuwen kunnen inderdaad een heel vervelende pijn veroorzaken, waar weinig pijnstillers tegenop gewassen zijn. Dat is ook precies wat ik bedoelde met zenuwen die weer (deels) aan kunnen groeien.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 11:24

Ik heb jaren terug ook bij een paard met HKO een zenuwsnede laten uitvoeren. Ook eerst van alles geprobeerd en ik heb toen wel eerder besloten om de operatie te laten doen. De mijne heeft helaas kort daarop een heofbeentje gebroken en toen was het einde oefening, maar het is absoluut niet waar dat een paard dan geen gevoel meer in de hoef heeft. het is eigenlijk het achterste deel en dan richting onderen/iets naar voren. Is dus plaatselijk ongevoelig. Zoals jij met dit paard verder wilt gaan, dus lekker in de wei en misschien nog een beetje recreatief wat rijden, vind ik het een mooie oplossing. Onethisch? Nou, ik vind dit minder erg als er steeds maar meer pijnstillers ingooien... dat is lekker gezond voor een paard! En daarbij... ik ben rugpatiënt en als bij mij een zenuwblokkade wordt voorgesteld, laat ik hem zeker uitvoeren...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 11:26

Poes, juist om je laatste zin is het dus eigenlijk best bruut om een kreupel paard op de wei te zetten. Voor de baasjes is dat lekker en fijn, maar voor het paard soms helemaal niet omdat zijn instinct hem vertelt dat het gevaarlijk is.

Zelf ben ik zo'n chronische pijn patient en ik kan voor mezelf beslissen wat ik wel en niet wil of kan. Er is bij niemand die met spoortjes, bit en zweep wel even komt vertellen hoe fijn ik me moet voelen. Als mijn pijn zodanig wordt dat het mijn leven verpest en elke behandeling kansloos is gebleken, dan neem ik zelf wel een pilletje inderdaad. Dus als ik het paard van Two was, hoefde ik niet meer verder.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 11:26

Geen pijnstillers ingooien, maar een laatste spuitje... minder prettig voor de eigenaar, beter voor het paard.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 13:06

Lovely: je hebt gelijk hoor, maar zoals ik het lees heeft dit paard ook nog veel goede momenten, dan is het gewoon moeilijk om te zeggen NU is het genoeg.

Maar als dit paard echt aldoor kreupel is geweest op de wei ook, vind ik het ook eerder oneerlijk.

Ik vind dat je altijd geval per geval moet oordelen. Het enige gevaarlijke is dat, wanneer je er al een hele tijd tegenaan kijkt, je niet meer beseft hoe erg het al is omdat je het ook al gewend bent geraakt.

Ik ben niet zo vertrouwd met zenuwsnedes (behalve bij mijn eigen die halve zenuw dan) dus ik vind het ook wel moeilijk om erover te moeten oordelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 13:10

Als je er als eigenaar middenin zit, ga je al gauw je grenzen verleggen, dat besef ik heel goed. Daarom juist is het goed om van tevoren (als alles nog gezond is) te bedenken wat je wel en niet wil voor je paard. Wat ik het gekke vind aan dit geval is dat er volgens zeggen nog zoveel lichtpuntjes zijn. Wat ik weet van dit soort aandoeningen is dat het meestal een doorlopend proces is dat steeds slechter wordt en weinig oplevingen kent. Wat wel kan is dat er een hele tijd geen duidelijke verslechtering optreedt, maar verbeteringen eigenlijk nooit. Daarom ben ik bang dat zo'n periode van stabiliteit aangezien wordt voor verbetering. Snap je wat ik bedoel?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 13:18

Jup Ja

Het ding is ook dat dieren geprogrammeerd zijn om pijn niet te tonen, dat geeft meer overlevingskans.
Dus we kunnen zo moeilijk inschatten hoe ze zich voelen... die overlevingsdrang is soms zo sterk.

Ik blijf het moeilijk vinden.

Ik zou het iig niet waarderen als TS weer zou willen rijden met dit paard. Maar als het dier nu echt pijnvrij op het land staat?

Sjoyceje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 13:49

Lovely schreef:
Zelf ben ik zo'n chronische pijn patient en ik kan voor mezelf beslissen wat ik wel en niet wil of kan. Er is bij niemand die met spoortjes, bit en zweep wel even komt vertellen hoe fijn ik me moet voelen. Als mijn pijn zodanig wordt dat het mijn leven verpest en elke behandeling kansloos is gebleken, dan neem ik zelf wel een pilletje inderdaad. Dus als ik het paard van Two was, hoefde ik niet meer verder.

Elke behandeling is inderdaad kansloos gebleken, maar er is nog wel een mogelijkheid voor het paard om zijn leven op een prettige en pijnloze manier voort te zetten. Waarom zou het paard deze mogelijkheid niet geboden mogen worden?

Ik vind sommige mensen wel heel erg kortzichtig. In feite is het nog ook zo dat je hierover helemaal niet goed kunt oordelen voordat je zelf in een dergelijke situatie zit. Ik heb ook wel eens gezegd dat ik zo'n ingreep nooit zou laten uitvoeren, totdat je zelf voor die keuze staat. En als je je dan goed verdiept in dit onderwerp en met verschillende dierenartsen praat, blijkt het een hele 'mooie' oplossing te zijn. Er wordt veel te negatief over dit onderwerp gedacht.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 14:07

het is je eigen keus, en die respecteer ik.
alleen voor mij had het over geweest, je hebt haar nog lang een leuk pijnvrij leven kunnen geven,
wie weet waar ze anders terecht was gekomen mischien wel weer verhandeld, ingeslapen of naar de slacht?
nu heeft ze nog heerlijke jaren gelukkig kunnen zijn bij je, die ze ergens anders niet had gekregen.
nu kan dat niet meer zonder zenuwsnede, voor mij zou dat de grens zijn.
ik vind het niet eerlijk meer, een hele moeilijke keus maar voor mij is het makkelijk ook bij mijn eigen dieren, zodra ze pijn krijgen en ongelukkig worden laat ik ze inslapen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 14:11

Oh Poes, hoor je dat, we zijn kortzichtig en weten er natuurlijk niks van. Kom, we gaan ons er gelijk in verdiepen, want dat hadden we nog niet gedaan toch?

Sjoycie, het is voor veeartsen ook een manier om nog wat extra centjes te verdienen, vergeet dat niet.
Er wordt negatief over gedacht omdat het egoistisch is.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 14:26

Lovely schreef:
Oh Poes, hoor je dat, we zijn kortzichtig en weten er natuurlijk niks van. Kom, we gaan ons er gelijk in verdiepen, want dat hadden we nog niet gedaan toch?

Sjoycie, het is voor veeartsen ook een manier om nog wat extra centjes te verdienen, vergeet dat niet.
Er wordt negatief over gedacht omdat het egoistisch is.

Heb jij ooit voor deze keuze gestaan? Heb jij zelf ooit met zo'n pijn moeten leven dat je er zowat gek van wordt? Een beetje DA zal je een goed advies geven en niet aan de centjes denken. Gelukkig heb ik zelf een aantal van die DA's op mijn pad gehad... Wat is er voor egoistisch aan? TP starter wil een pijnloos leven voor haar paard en dat mag dan niet? Nee, meteen naar het slachthuis ermee...
Ik hoop voor jou en degenen die zo "kortzichtig" zijn nooit zelf met zo'n extreme pijn hoeven rond te lopen als ik bij tijd en wijle heb... want dan mag ik eigenlijk ook wel een spuitje hebben zo langzamerhand....

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 14:34

Meteen naar het slachthuis ermee?....TS is er al 10 jaar mee aan het hannessen... 10 jaar dokteren en nog is het paard kreupel... dan snijden we toch gewoon een zenuw door?
Ik heb meerdere ruggprikken gehad en ik vond dat gevoelloze nooit zo'n heel erg prettige gewaarwording.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 14:37

Lovely schreef:
.

Ik neem dat nooit persoonlijk op Knipoog

Anywayz, mijn conclusie is: een paard hoeft niet 100% pijnvrij te zijn om gewoon op de wei te staan, het grote probleem zit hem erin dat wij moeilijk kunnen inschatten of en hoeveel pijn een dier heeft...

snater

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 14:39

Naast de discussie of een zenuwsnede ethisch verantwoord zou zijn, heb ik nog een ander punt om op te merken.

Ooit gehoord van fantoompijn? Pijn die optreedt, terwijl dat theoretisch gezien helemaal niet kan, omdat de zenuwen uitgeschakeld zijn of zelfs verwijderd? Jij ziet een zenuwsnede als uitweg, maar vergis je niet: het kan onwijs veel pijn opleveren in plaats van verminderen. Het klinkt logisch: we snijden de kabels door en de zenuw werkt niet meer. Maar zo hoeft het lang niet altijd te zijn. En nee, die kabels groeien echt niet meer aan, hoe leuk het ook klinkt. Verder is het zenuwstelsel zo ongelooflijk complex dat er nog lang niet alles over bekend is in de humane geneeskunde, laat staan de diergeneeskunde. Bovendien kan een uitgeschakelde zenuw met een (deels) motorische functie zorgen voor verandering van stand, vergroeiingen en overbelasting. Om maar niet te spreken van wat er kan gebeuren met verwondingen die paardlief niet opmerkt.

De keuze is dus niet: kreupel vs niet kreupel (zoals je het lijkt te stellen in je openingspost), maar een onbekend grote kans op ernstige gevolgen vs geluk hebben.

En nog even wat: een echte zenuwsnede is absoluut niet te vergelijken met een ruggenprik. Was het maar zo'n feest!
Laatst bijgewerkt door snater op 08-08-08 14:42, in het totaal 1 keer bewerkt