Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Wildgirl schreef:losse voorknieen,ondervoeding(let op hoef je niet altijd te zien); heb je die 2 al uit kunnen sluiten?
fojoe schreef:da raadplegen is natuurlijk het belangrijkste wat je moet doen, maar je kan zelf natuurlijk ook op een paar dingen gaan letten.
struikelt hij ook als hij actief voorwaarts gereden wordt, of enkel als hij loopt te sloffen bijvoorbeeld.
ik heb (of beter gezegd had) ook een struikelaar.
mijn paard zet eerst de teen op de grond, dan de rest van de hoef.
soms klapt de hoef daarbij naar voren ipv. naar achteren, dus struikelt hij.
op aanraden van de da heeft de smid de hoef achteraan wat lager gezet (zodat hij iets platter staat, zeg maar), en wordt de teen absoluut niet afgerond.
zo wordt het naar voren omklappen bijna onmogelijk gemaakt.
(volgens de smid bestaat er ook een ijzer met een soort snaveltje vooraan, dat de hoef wat 'langer' maakt, met hetzelfde effect als deze andere manier van bekappen, maar zonder iets aan de stand van de hoef te veranderen).
het struikelen is nu gelukkig verleden tijd![]()
ik zeg niet dat het bij jouw paard zo is, maar ik wou deze mogelijkheid ook even meegeven
Justdoit schreef:Slijtage kan goed zijn, het is namelijk al een oude heer 26 jaar.
Ireen_ schreef:Justdoit schreef:Slijtage kan goed zijn, het is namelijk al een oude heer 26 jaar.
Dan zou dat goed kunnen. Het eerste wat ik merkte bij mijn pony met artrose, was dat ze ging struikelen.

fojoe schreef:de teugels zijn niet bedoeld om het hoofd van je paard mee te dragen
ts, heeft je paard dit probleem al lang?
is het geleidelijk of plots gekomen?
fojoe schreef:de teugels zijn niet bedoeld om het hoofd van je paard mee te dragen
aerdenhout1 schreef:Heel herkenbaar als slijtage dus . 26 is dan ook een respectabele leeftijd. Je zou hem wel wat kunnen helpen met b.v duivelsklauw. Dat is goed voor de gewrichten en spieren. Hielp bij mijn oude heer van 28 erg goed.
Wildgirl schreef:fojoe schreef:de teugels zijn niet bedoeld om het hoofd van je paard mee te dragen
nee maar wat spatter zegt klopt wel; je hoeft ook niet te trekken en te plukken maar normale aanleuning is genoeg.
ik neem ook aan dat je zo'n opa niet meer strak in de krul rijdt dus ik zou zeker proberen wat spatter zegt.
zelf heb ik een tijd een ijslander gereden die dit probleem ook had met name tijdens ontspannen stappen en galloperen(dus met weinig teugelcontact)in draf en tölt als ze haar houding moest veranderen liep ze veel beter
ik heb nooit haar hoofd moeten dragen; ze was op 2 pinken te rijden maar nét die aanleuning gaf haar genoeg steun