Dikke achterbenen, niet kreupel

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sundance11

Dikke achterbenen, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-08 14:55

Vanmorgen kwam ik in de stal en was het linkerachterbeen helemaal dik het rechterachterbeen was bij de kogel ook iets dik, maar niet zo erg als de linker. Ze is niet kreupel, Ben toch even gaan rijden (naar het bos) Dat gig prima, zowel draven als galoperen. Weer thuis was het been een stuk dunner. goed afgekoeld, maar na een paar uur waren ze weer dik.
Ze heeft aan het linker been bij de koot wel een klein mok plekje al een hele tijd, deze ook maar behandeld met spul van de DA.

Wat zou het kunnen zijn? Zou het door de warmte komen? Of ergens aan gestoten....

Lenneke_

Re: Dikke achterbenen, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 14:58

Heeft je paard koorts?
Die van mij heeft het een paar weken geleden gehad en ik weet nog een aantal paarden die het gehad hebben.
Hij had ook opeens hele dikke achterbenen, eerst één, toen twee, later ook de voorbenen. Hij was ook een beetje sloom, maar dat is ie wel vaker.
Dierenarts erbij, bleek hij 40 graden koorts te hebben. Was dus gewoon een virus.
Prikje tegen de koorts en antibioticakuurtje om te voorkomen dat hij nog wat anders op zou lopen. Na 3 dagen was hij weer de oude.

arnjojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 14:59

stalbenen?? Staat hij de hele dag op stal??

sundance11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-08 15:06

koorts weet ik niet, heb ik niet opgenomen. is erg moeilijk bij haar. Maar ze is ondanks het warme weer erg energiek, eet en drinkt goed.
ze staan van 7.00 tot ongeveer 20.30 buiten. Dus stalbenen lijkt me niet.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 15:07

Of het kan natuurlijk ook gewoon van de warmte komen. Hebben mensen ook.

arnjojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 15:08

Toch als ze dan weer op stal komen is de klap juist groot. De hele dag kunnen ze bewegen en dan staan ze in een keer de nacht op stal.. Temp zou ik zoiezo opnemen als je ziet dat er iets is!! Heel belangrijk!! Idd van de warmte is ook niet vreemd uiteraard

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 15:09

Misschien houdt ze vocht vast ?

sundance11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-08 15:20

zou kunnen door de warmte, het werd wel minder na het rijden, dus das een goed teken lijkt me.
maar ze heeft dit normaal gesproken nooit...

Baron31

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 15:21

kan ook een reactie zijn op het hooi, als eht vers hooi is willen ze nog wel eens dikke benen krijgen, dat heeft een paard bij ons op stal ook

naomii__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 15:25

Lenneke_ schreef:
Heeft je paard koorts?
Die van mij heeft het een paar weken geleden gehad en ik weet nog een aantal paarden die het gehad hebben.
Hij had ook opeens hele dikke achterbenen, eerst één, toen twee, later ook de voorbenen. Hij was ook een beetje sloom, maar dat is ie wel vaker.
Dierenarts erbij, bleek hij 40 graden koorts te hebben. Was dus gewoon een virus.
Prikje tegen de koorts en antibioticakuurtje om te voorkomen dat hij nog wat anders op zou lopen. Na 3 dagen was hij weer de oude.

nou, wat toevallig, die van mij had een paar weken geleden prcies het zelfde!
en na een paar dagen weer helemaal de oude, hij heeft een weekje rust gehad!

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 15:28

Mensen hebben dit ook sneller met dit weer. Dus het zou best van de warmte kunnen komen.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 15:29

Kan door het kuil komen als jullie dat voeren of gras van een vers weiland. Idd de warmte en idd veel voorkomend stalbenen.

Zolang het been na even stappen op het harde dus is zou ik er niet erg druk om maken.

Veel mensen willen bij de warmte hun paard minder beweging geven wat ook dikke benen kan veroorzaken. Ik train gewoon door in zelfde regelmaat.

sundance11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-08 15:31

ze krijgen geen vers hooi, gewoon normaal. en ik rij gemiddeld 2 a 3 keer per week. Dus het is niet zo dat ze nu meer stil staat.

Saika

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 15:35

Ik denk idd aan een virus, wat al eerder beschreven is, mijn paard heeft dat ook een keer gehad. Zou toch even de temperatuur opnemen.
Het zou ook een ontstekingsreactie kunnen zijn op het wondje wat je beschrijft. Als dat zo is moet je niet te lang aankijken of aanmodderen. Dat kan een einschuss worden/zijn.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 15:37

Jeetje jullie denk gelijk echt erg?. het is bijna 30 graden buiten?.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 18:25

Prisca schreef:

Zoals je kunt lezen hebben meer paarden een virus gehad met dikke benen als symptoom. Niet echt verstandig om een paard met hoge koorts in de volle zon te zetten, maar dan moet je wel weten of hij ook daadwerkelijk koorts heeft Lachen

sundance11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-08 20:12

Ik zal kijken of het me lukt om de koorts op te nemen. Maar denk dat ze beter buiten kan staan dan in de stal, daar drijf je nu uit....
Maar een paard met koorts is toch futloos? Dat is ze absoluut niet...

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 09:44

Het kan zijn dat ze dikke benen heeft van de mok. Wij hebben bij ons een hengst gehad en het minste kleine wondje of mokvlekje en hij had olifantenbenen. Gewoon proberen de mok op te lossen, nakijken of er nergens verborgen wondjes zitten en genoeg laten bewegen. Van stil staan worden de benen alleen maar dikker, veel lichte training en wandelen en afkoelen. Misschien ook eens bloed laten trekken, mijn paard nu heeft ook een dikke benen gehad. Kwam van een aantal wondjes, maar hij bleek ook bloedarmoede te hebben en daardaar was zijn circulatie niet goed in de benen. Met wat supplement en goede verzorging van de wondjes is het snel opgeklaard.

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 09:57

Mijn paard had dat 2 weken geleden ook. Ze hadden toen op de pensionstal een nieuwe pak hooi opengemaakt. Waarschijnlijk heeft daar (te)veel eiwit ingezeten. Daar is ze heel gevoelig voor.

Ik moest haar 3x per dag koelen en beweging geven. Ik kon ook gewoon rijden, maar heb het wel rustig aan gedaan. Veel wandelen enzo. Na een paar dagen was het ook weg.

sundance11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-08 10:12

Ik heb ze gisteravond getempot, geen koorts (37,9). En vandaag nog gekoeld en groene leem erop gedaan, dit ene uur laten zitten. Maar ze zijn nog steeds wel dik. het mok wondje heb ik gister al behandeld en vandaag zat er niks meer...

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 10:34

Misschien toch een bloedonderzoek dan? Daar kwam bij mij ook de oorzaak uit.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 11:28

Lenneke_ schreef:
Prisca schreef:

Zoals je kunt lezen hebben meer paarden een virus gehad met dikke benen als symptoom. Niet echt verstandig om een paard met hoge koorts in de volle zon te zetten, maar dan moet je wel weten of hij ook daadwerkelijk koorts heeft Lachen

Ja klopt maar omdat de andere mensen die gisteren hun paard aantroffen met dikke benen niet reageren. Alleen mensen die het ernstig hebben reageren. Zo gaat het altijd in dit soort topics.

Dat sommige paarden nu verhoging hebben vind ik ook niet zo raar met dit weer.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 18:42

Mijn Haflinger heeft ook altijd met temperaturen boven de 25 graden dikke benen, zowel voor als achter. Ze loopt niet kreupel en het slinkt na beweging. Ze loopt buiten van ongeveer 07.00u tot zo'n 23.00u en daarna komt ze op stal. Ik zou me niet al te ongerust maken met deze temperaturen en als hij geen koorts heeft al helemaal niet.

sundance11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-08 19:27

Ik hoorde vanmiddag van mijn moeder dat mijn broer ze zaterdag op stal heeft gezet omdat er noodweer op komst was. Hij denkt dan meteen dat alles dicht moet, dus hij heeft ook het bovenluik dicht gedaan, met als gevolg dat ze in ee stal stond van 3 bij 4 met een klein raampje. De volgende dag komt mijn moeder op stal en is ze helemaal bezweet, ook veel lopen hoesten de hele dag. Dus ik denk zelf dat dat de boosdoener is geweest...

Justdoit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 15:42

Een van onze paarden heeft het ook, linksvoor en rechtsachter van kogel tot knie. Bij het rijden gaat het weg, maar daarna zijn ze net zo hard weer terug, hij heeft het nu 2 dagen weet ook niet wa thet is