hoefschoenen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mychinook

hoefschoenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-08 13:58

ik wil graag weten wie er nog meer ervaring heeft met deze hoefschoenen:
http://link.marktplaats.nl/177962733

ik heb er totaal geen verstand van dus wil graag ook wat meer info.
mijn paardje is die dingen ook niet gewend.
ik moet ook nog de maat opnemen. ik zou ze dus willen kopen omdat
ik denk dat de prijs wel ok is. maar over het merk weet ik dus niks.
ik vraag me ook af waarom er nog een soort verband om het been is gewikkelt op de foto...
dat zou toch niet nodig zijn dacht ik??

sam98

Re: hoefschoenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 21:02

Zo die zien er stoer uit Haha!
Ik volg dit topic even ben wel benieuwt.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 20:54

als je even hoefschoenen intikt in de zoekfunctie dan zie je dat er al een aardige topic met goede tips op staat.
Deze old mac's zijn wel een bekend merk.
Maat is erg belangrijk maar houd er ook goed rekening mee hoeveel en waar je wilt gaan rijden. Er zijn nl zoveel verschillende soorten.
Het verband is denk ik om schuren tegen te gaan. Ook daarom is maat en doel belangrijk want als je veel buiten rijd dan schuur je zo de onderkant van de benen open.

Je kan ze kwijtraken, maar als ze werken is het super. Scheelt kosten. Bovendien is dit lekker om mee te draven op de verharde weg. ijzers slaan nl toch wel erg terug...

succes!!
Je kan ook easyboot googelen. Dit is een bekend merk.

gr. zodiacje

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 21:34

Ik heb ze gehad en mijne ervaring met old macs is dat goedkoop duurkoop is. Ik raad je echt aan iets (een hoop) meer te investeren en voor de easyboot epic te gaan. De old macs sluiten niet om de hoef, maar om de enkel, waardoor ze kunnen gaan schuren en "klotsen" (de hoef heeft speling in de schoen). Risico op uittrappen of kapottrappen is niet denkbeeldig.

mychinook

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-08 22:05

Speedster schreef:
Ik heb ze gehad en mijne ervaring met old macs is dat goedkoop duurkoop is. Ik raad je echt aan iets (een hoop) meer te investeren en voor de easyboot epic te gaan. De old macs sluiten niet om de hoef, maar om de enkel, waardoor ze kunnen gaan schuren en "klotsen" (de hoef heeft speling in de schoen). Risico op uittrappen of kapottrappen is niet denkbeeldig.

ok dat is duidelijk! dankje! Knipoog

nou zag ik deze ook op een site waar ze de epic verkopen: Easycare® Boa Horse Boot
is die dan net niet wat beter dan de epic? ik denk dat mijn paardje met de epic moeite gaat hebben vanwege die bandjes om de kootholtes.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 08:17

Blijf daar in hemelsnaam vanaf, die zijn een ramp (jaja, ik heb er wat versleten Bloos)! Mijn paard heeft daar open wonden van gehad, tot bloedens aan toe, omdat de tong van de schoen heel erg boven uitsteekt (boven die draaiknop). Met lopen komt die dus met de rand tegen de voet aan net boven de kroonrand en dat gaat gigantisch schuren. Bovendien zijn ze echt veel lomper dan de epics en heeft de hoef daar ook speling in als de maat niet perfect aansluit(klots, klots, draai, draai). Ze kosten overigens hetzelfde als de epics, dus voor het geld hoef je het niet te doen.

mychinook

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-08 10:37

ok tanx voor je advies. Ik ga het vandaag meten en bestellen!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 10:40

mychinook schreef:

Voordat je besteld eerst een omtrek van de voeten van je pony maken en opmeten welke maat je moet hebben. Het kan nl best zijn dat de vorm van de schoen anders is dan die van de voeten van je pony.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 10:46

Ik heb de Old Mac´s ook gehad.
Was echt 3x niks.
Silence kreeg er immens grote voeten door, zag er werkelijk niet uit.
Daarnaast was de pasvorm niet ideaal en gingen ze enorn schuren.
Heb er een stapritje van 15-20 minuten mee gereden en er was al vanalles kapot geschuurd.

Daarna nog verschillende merken gehad, maar hoefschoenen blijken niks te zijn voor Silence.
Zijn hoeven wijken teveel af qua vorm.

mychinook

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-08 11:16

tamary schreef:
mychinook schreef:

Voordat je besteld eerst een omtrek van de voeten van je pony maken en opmeten welke maat je moet hebben. Het kan nl best zijn dat de vorm van de schoen anders is dan die van de voeten van je pony.

Tuurlijk meet ik ze! Dat zei ik al. Lachen

Italos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 18:10

hee dan heb ik ook een vraagje, want mijn pony heeft tekorte hoeven en ik wil haar niet beslaan, dus word het hoefschoenen, alleen voor op de weg, ik zou graag willen horen waarom mensen wel hoefschoenen nemen en waarom ook niet
wat zijn de voor en nadelen nou precies van hoefschoenen en wat is een redelijke prijs die ze ervoor kunnen vragen? Welk merk is het fijnst? of verschilt dat sterk per paard? alvast heel erg bedankt aan de gene die mijn vragen kan beantwoorden!

liempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 13:19

Mijn collega heeft deze een keer gekocht (speciaal op maat laten maken). De ballen van de voet gingen kapot. Er heeft een keer een test in de BIT gestaan. (2004) Misschien heeft iemand deze voor je.

xChamberlain

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 13:23

Old Mac's zijn wel goede schoentjes, ze zien er mooi stoer uit en volgens mij ook van goede kwaliteit, verband is om schuren tegen te gaan Knipoog

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 21:59

Ik heb ook old macs maar dan de nieuwere versie. de G2 versie. ze zien er wat lomp uit maar ze zijn zeker wel van goede kwaliteit. ze blijven ook super goed zitten.
mijn fries is echt een kei in het aftrappen en slopen van ijzers en beenbeschermers maar deze schoenen heeft hij in die 1,5 jaar tijd dat ik ze nu heb, nog niet gesloopt of uit gekregen. ze blijven goed zitten, ondankst dat z;n hoeven nu wat kleiner zijn dan normaal.
het verband op de plaatje is tegen het schuren maar dat is niet nodig. bij de (nieuwere) old macs krijg je pastern wraps. dat zijn neopreem sokjes die je onder de schoenen kan dragen tegen het evt. schuren. de sokjes moet je met klittenband aan de zijkant van de schoenen bevestigen waardoor de schoenen nog minder kans hebben om te draaien. de kans is ook zeer klein dat ze ze uittrappen want er zit een 3-dubbele sluiting op de schoenen.

AndreaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 22:10

Wat is jullie ervaring met de Marquis schoenen??

Ik heb nu Smitjes, maar die zijn bijna 'op'.
En op zich bevallen ze wel, maar toch net niet helemaal Tong uitsteken

AndreaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 22:29

Wie heeft er trouwens een overzicht van ALLE hoefschoenen die er maar waar dan ook te krijgen zijn??
Ik weet alleen van het bestaan van de Easyboots, Marquis en Smitjes. Maar er zullen er vast nog veul meer zijn dan deze, toch Bloos

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 17:56

AndreaB schreef:
Wie heeft er trouwens een overzicht van ALLE hoefschoenen die er maar waar dan ook te krijgen zijn??
Ik weet alleen van het bestaan van de Easyboots, Marquis en Smitjes. Maar er zullen er vast nog veul meer zijn dan deze, toch Bloos

Je hebt nog Boa's, old macs, renegates, cavallo/delta. meer weet ik er niet.

AndreaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 18:38

Weet iemand van welk materiaal de renegades zijn gemaakt?
En heeft er iemand ervaring met deze schoenen?

De cavallo schoenen lijken mij ook erg fijn!
Vooral ook omdat ze er een sok bij hebben...
Iemand ervaring met deze schoen?

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 19:30

AndreaB schreef:
Weet iemand van welk materiaal de renegades zijn gemaakt?
En heeft er iemand ervaring met deze schoenen?

De cavallo schoenen lijken mij ook erg fijn!
Vooral ook omdat ze er een sok bij hebben...
Iemand ervaring met deze schoen?

de renegades zijn van plastic gemaakt. deze schoenen kan je volgens mij ook niet gewoon bestellen maar moet door een erkende verkoper bij je paard op maat gemaakt worden. die dingen kan je verstellen en renegade wilt dat dit ook goed gebeurd. http://www.paardenservice.nl/renegade.htm

cavallo schoenen was ik ook benieuwd naar, alleen is die er waarschijnlijk niet in mijn paard z'n maat. old macs heeft die sok (pastern wrap) overigens ook.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 20:09

Een stalgenootje heeft cavallo's voor haar pony. Die hebben hetzelfde nadeel als allemaal (behalve de easyboots): ze sluiten boven de kroonrand (worden dus een soort "klotsende klompjes" om de voet, met risico op schuren). Een schoen die om de hoef sluit, houdt niet alleen beter, maar het paard loopt er ook makkelijker mee weg en de voet rolt wat sneller af (wat bij ene paard dat ver ondertreedt het verschil kan uitmaken tussen uittrappen of niet). Jammer genoeg bleek zelfs de easyboot niet tegen mijn paard bestand, maar hij is echt niet representatief wat dat betreft.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 20:22

En toch is dit iets wat iemand moet uitproberen speedster. dat jij bijv. slechte ervaringen (en ik bijv. goede) met old macs hebt, betekend niet dat ze ook slecht zijn. hetzelfde met cavallo's. dat ze hetzelfde systeem hebben als old macs, betekend niet dat het slecht is. wat bij het ene paard goed zit, hoeft niet per defenitie bij andere paarden goed te zitten.

mijn paard liep zo weg op old macs. zonder beschermsokken eronder. nooit geen schuurplekken. geen klotsende schoenen terwijl z'n hoeven er eigenlijk niet goed meer inpassen. schoenen zijn nog helemaal heel terwijl hij normaal alles kapot trapt.
renegates en easyboot epics vindt ik bijv. persoonlijk weer niets door die band die om hun enkel zit. de gewone easyboots hoef ik mijn paard niet aan te doen want die trapt hij zo uit.
en verder is er weinig tot niets in mijn paard z'n maat.

ik ga de delta/cavallo schoenen uitproberen. waarschijnlijk zijn ze nu ook in de maat van m'n paard verkrijgbaar. (ala maatje zeeschuit) Bloos

Jester

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 15:07

Ik heb 5 jaar geleden hoefschoenen bij mijn paard met platvoeten en dunne zolen laten aanmeten door Smit uit Rijsen. Ik rijd er gemiddeld 2x per week 2 a 3 uur mee buiten naar strand. Mijn ervaringen zijn erg goed. Je kunt er alleen niet mee door de zee rijden, dan lopen ze vol water en glibbert hij er uit. Ik rijd er ook 4-daagse tochten mee (3 a 4 uur per dag te paard). Wel heb ik hem langzaam laten wennen aan de schoenen ivm schuren (eerst een kwartiertje in de rijbak en daarna steeds langer aan). Vorig jaar (na 4 jaar gebruik) ging de sluiting kapot. Een mailtje naar Smit en per post heb ik alles opgestuurd gekregen voor nog geen € 10,-- aan kosten. Mijn man heeft zelf de sluitingen vernieuwd. Voor mij en mijn paard werkt het prima.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 00:46

Voor het schuren heb ik een goedkope oplossing gevonden: zwarte herensokken bij je paard aantrekken. Haha!

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 00:58

Ik vind die renegades echt heel gaaf..
Heeft iemand hier ervaring mee..

Arabesk.. doe je dan die sok helemaal over de hoef, of knip je de teen eraf en gebruik je het als "beenwarmer"

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 08:08

Als het lukt zou ik de teen laten zitten. Ik heb ook een paar keer zoiets geprobeerd, maar dat ging opkrullen omdat het aan de onderkant niet dicht was (helaas heeft mijn paard zulke grote poezelige voetjes, dat daar geen sok voor te vinden is Haha!).