Ik ben een jonge pony aan het inrijden voor andere mensen. Gisteren moest ik alleen aan de slag en was ik dus van plan om te gaan longeren. Toen ik bij de bak kwam zag ik dat de pony lag op zich niets bijzonders ik ben er even gezellig naast gaan zitten. Na een kwartier stond hij op maar toen ben ik behoorlijk geschrokken zijn rechterachterbeen gebruikte hij niet en hij had (in mijn ogen) duidelijk veel pijn. Ik heb de eigenaresse geprobeerd te bereiken maar die was naar een feest. Uiteindelijk ben ik naar huis gegaan en zou iemand zodra hij de eigenaresse op het terrein zag het aan haar doorgeven. Omdat het erg laat was dat zij thuis was is ze pas de volgende dag naar de pony gaan kijken en toen was hij helemaal opgeknapt ze heeft hem goed gelongeerd en claimt zelf niks meer te kunnen zien. Ze zegt dat ik in het vervolg maar een zweep naar de weide mee moet nemen en hem goed laten lopen en duidelijk laten merken wie de baas is (iets wat ik niet van plan ben om te doen).
Nou ben ik best benieuwd wat dit kan zijn geweest wat de pony mij liet zien was een beeld van een ernstig hoef of spierbevangen paard. 10 uur later was er dus niks aan de hand. Bij mij deed hij dit dus na het opstaan.
Wat kan dit zijn is dit zoals de eigenaresse zegt een dominantieprobleem of zou er meer aan de hand zijn.
Wat extra info over de pony. Het is een merrie van 4 jaar oud er is bij haar al 3 keer eerder een poging gedaan om haar in te rijden waarvan de eerste 2 keren met grof geweld. De pony is vervolgens iedereen vliegles gaan geven. Ik probeer vanuit een natural horsemanship basis met haar aan de gang te gaan en doe ook veel grondwerk. Derhalve ben ik nu al veel verder met inrijden als de vorige mensen is gelukt. Ik kan nu los stappen, draven en galopperen en ook het stuur zit er redelijk op. Ze is nu al goed aan de hulpen. Ze wordt 2 tot 3 keer per week door mij bereden en de overige dagen wordt er niks met haar gedaan.