Wie heeft Ervaring met Verbening?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Stacy S

Wie heeft Ervaring met Verbening?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-08 09:15

Ik ben opzoek naar mensen die een paard hebben (gehad) met verbening van het hoefkraakbeen..
Bij mijn 6-jarige merrie is dit in augustus 07 ontdekt en we zijn tot nu toe nog erg aan het kwakkelen en aan het experimenteren met speciaal beslag en supplementen..
Ik ben erg benieuwd naar ervaringen van andere mensen die ook een paard hebben met deze aandoening.

Bedankt! Lachen

Marije_jiplover

Re: Wie heeft Ervaring met Verbening?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 11:11

MD-->BEH

Fleda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 11:15

Ik heb ook een merrie met verbening. Ze staat nu dag en nacht buiten en krijgt alleen gras te eten. Ook heeft ze ijzers met zooltjes en nu gaat het helemaal super! We rijden niet echt meer in de bak, maar lekker buiten rechtuit. Wel op flink tempo en lange ritten. 31 mei ben ik van plan om een endurance wedstrijd te starten, we moeten dan 35 km rijden.

TNT

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 17:16

ik heb er een en veel bewegen is belangrijk, de meer ze op stal staan de harder de verbening gaat.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 21:35

Ik quote mezelf even uit een ander topic

Arabesk schreef:
om even te illustreren wat verbening van hoefkraak been is, deze foto:

Afbeelding

links is met verbening en rechts is zonder. Het hoefbeen links is ook veel rommeliger en heeft karteltjes. Gevolg van ijzers.

Je krijgt het nooit meer weg, maar je kan wel voorkomen dat het nog erger wordt, door veel beweging en bewegingsvrijheid voor het paard en géén ijzers! Doorbloeding is belangrijk en ijzers beperken de doorbloeding en geven bovendien schade aan het kraakbeen, wat tot verbening leidt.

die uitstulping bij de linker hoef is het verbeende kraakbeen

Stacy S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-08 09:16

@ Arabesk: Ik ben het niet helemaal eens met wat je schrijft....

Verbening is geen gevolg van het dragen van ijzers. Het is in veel gevallen erfelijk bepaald of een ouderdomsziekte.
Veel paarden met verbening hebben juist veel baat bij het dragen van een pantoffelijzer, deze bevorderd juist het hoefmeganisme!

Nathalie w

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 09:22

Mijn merrie van 10 jaar heeft ook verbening in vrij ernstige mate. Ze wordt al een aantal jaar niet gereden ivm andere problemen. Ze staat nu op ijzers omdat haar hoeven zo steil werden en scheuren kreeg in de zijwand hiervoor liep ze al 2 jaar zonder ijzers. Ik geef haar Cortaflex en heb wel het idee dat dat voor haar verschil maakt of dat specifiek voor haar verbening ook helpt weet ik niet maar ze is gewoon wat soepeler.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 09:22

Het pantoffel-ijzer wordt volgens mij al jaren niet meer gebruikt. Beweging, beweging en nog eens beweging. Een goed ruim gelegd ijzer (dus veel garnituur) met een zooltje wil nog wel eens verlichting geven. Succes!

Stacy S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-08 10:46

capraibex70 schreef:
Het pantoffel-ijzer wordt volgens mij al jaren niet meer gebruikt. Beweging, beweging en nog eens beweging. Een goed ruim gelegd ijzer (dus veel garnituur) met een zooltje wil nog wel eens verlichting geven. Succes!

Klopt, mijn paard staat wel op "pantoffels" bij ons in de kliniek wordt het altijd gebruikt bij paarden met verbening.
(het is niet een heel ander ijzer, het ijzer wordt tijdens het smeden een beetje aan gepast, oa door de takken schuin aflopend naar buiten te smeden)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 12:30

Ik had een merrie waarbij op haar 6e een verbening van het hoefkraakbeen werd geconstateerd. Merrie was pas op haar 5e ingereden en had veel stil gestaan tussendoor door een veulen, dus slijtage was het niet. Ook nog niet op ijzers gestaan, dus dat was het ook niet. Merrie heeft wel hele stijle voetjes.

Merrie is inmiddels 9, staat op ijzers en loopt helemaal rad. Ze staat op een simpel ijzertje met veel garnituur en een flinke opzet. Zonder ijzertje is ze kreupel, ander beslag doet de truc ook niet. Merrie is inmiddels niet meer van mij, maar ik besla haar nog wel.

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 16:03

Mijn pony heeft ook hoefkraakbeenverbening. Het werd in 2001 ontdekt toen hij op de foto ging ivm hoefbevangenheid, hij was toen 6 jaar.
Eerst werd hij behandeld voor de hoefbevangenheid (teen eraf en hoeven in het gips), daarna kreeg hij de zogenaamde "omkeerijzers" eronder (ook weer voor de hoefbevangenheid). Daarna kreeg hij een speciaal ijzer met verhoging achteraan (laatste stukje van de takken) voor de verbening. Aangezien hij die ijzers er constant af tikte en ook nog eens onderuit ging en in het schriklint vast kwam te zitten heb ik de ijzers eraf laten halen. Sinds zo'n 2 jaar -na z'n 2de bevangenheid- wordt hij zg "natuurlijk bekapt" wat goed lijkt te werken.
Hij heeft overigens nog nooit een pas kreupel gelopen voor de verbening, maar hij loopt eigenlijk ook alleen op zandgrond. Verder staat hij dag en nacht buiten in een grote zandpaddock met schuilstal.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 09:44

Ik heb ook een 'leuk' verhaal over verbening van het hoefkraakbeen. Toen ik nog een pensionstal had in Brabant, kreeg ik een keer een klant wiens paard 'echt' niet zonder ijzers kon.

Paard was een keer (toen nog zonder ijzers) gestruikeld in het bos en liep daarna mank. Toen zijn er foto's gemaakt en wat zagen ze? Verbening van het hoefkraakbeen. Dus: speciaal beslag. Dit was al een heel rare denkwijze van de dierenarts, want die verbening was er al heel lang en was dus niet de oorzaak van de kreupelheid. Het was ook nog eens overduidelijk dat die kreupelheid door een valpartij in het bos kwam.

Ik heb haar heel vaak geprobeerd dat uit te leggen, maar dat drong niet echt door. Sinds die ijzers eronder zaten, ging het paard hard achteruit. Een paar weken daarna ging ze naar een hoog aangeschreven hoefsmid, die zij dat er 'iets' mis was met de straal en dat het paard hoefkatrolontsteking had. Hup, weer ander beslag eronder. Mijn toenmalige bekapper hoorde dit allemaal aan en bood zelfs aan dit paard gratis te bekappen omdat het overduidelijk was dat alle problemen door de ijzers kwamen. De paardeneigenaresse vroeg aan de hoefsmid of NB een idee was, maar die zei dat ze dat niet moest doen want het was allemaal maar niks.

Uiteindelijk ging het zo slecht met het paard dat hij naar de slacht zou gaan. Ik heb haar nog een paar keer gevraagd of ze alsjeblieft NB wil proberen. Ze vroeg het weer bij de smid. Die zei dat het paard reddeloos verloren was en dat ze anderen er niet mee moest laten experimenteren, dat zou de lijdensweg alleen maar verlengen. Lees: hij wil niet dat wordt aangetoond dat zijn ijzers niet werken en een simpele NB-bekapping wel. Ondertussen was de eigenaresse ook toe aan een nieuw paard en dus eindigde deze bij de slacht.

Wat had de eigenaresse moeten doen? Als een paard een smak maakt (liever voorkomen dat dit gebeurt, maar goed, dat gaat niet altijd) kan het zijn dat hij een spier verrekt en even kreupel loopt. Heel vervelend, maar bij een mens kan dat ook gebeuren als hij van de trap af valt. Een mens houdt dan even rust en hij loopt weer (als het niet ernstig is). Bij dit paard kwam de kreupelheid overduidelijk niet door de verbening. Dat zat er al. Waarschijnlijk had hij dus gewoon een spier verrekt, als er iets gebroken was, had de arts dat op de foto wel gezien.

Verbening komt vaak voor. Maar bij veel paarden valt het niet op, omdat er geen foto van is gemaakt omdat ze gewoon goed lopen. Het is een excuus-truus geworden. Als een paard kreupel loopt en de arts ziet niet waardoor, dan neemt hij maar aan dat het wel verbening zal zijn. Dat is immers het enige wat hij op de röntgenfoto (die geen spieren laat zien!) ziet.

Als het zo erg is dat het problemen geeft, kan het nog worden opgelost door de hoef de bekapping te geven die hij nodig heeft. Daardoor kan de last van de verbening verdwijnen. Ik heb NB'ers gesproken die al heel wat paardjes van de ijzers hebben gehaald (die daar vanwege verbening zaten) en die het paard al snel weer goed hadden. Vaak is de verbening dus niet de oorzaak, maar iets anders.

Stacy S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-08 17:05

Jeetje, het lijkt mij dat dat je alles probeert om je paardje te redden! sneu verhaal...

Bij Dilayla is het probleem wel duidelijk de verbening, ze heeft denk ik 1,5 jaar af en aan onregelmatig en kort gelopen, de laatste maand voordat we naar de kliniek gingen bleef ze eigenlijk constant onregelmatig, we mochten niet starten op de kampioenschappen en dat was de druppel, die zelfde week stonden we met haar op de kliniek..

De dierenartsen gaven later toe dat ze zich eerst afvroegen waarom ik eigenlijk gekomen was.. Op het eerste gezicht liep zo ook helemaal niet verkeerd.. Tijdens het kreupelheidsonderzoek werd duidelijk dat er wel degelijk iets niet goed was..
Eigenlijk paste alles bij verbening en dat maakten de foto's ook duidelijk:

Afbeelding
Afbeelding

JollyJumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 18:00

Een van mijn paarden heeft ook verbening. Ik wist dat al toen ik hem kocht (hij was toen 7). Het is welliswaar in lichte mate, maar toch. Hij is nog nooit een dag kreupel geweest (o ja, tot hij 2 weken geleden met een hoefzweer stond Bloos ) en ook de klinische keuring kwam hij glansrijk door. Het is pas ontdekt bij de aan/verkoopkeuring (niet bij die van mij overigens). Omdat ik het paard eigenlijk alleen als gezelschapspaard zocht en het dus meegenomen was dat hij nog als sportpaard mee zou kunnen en omdat de prijs daar naar was heb ik hem toch gekocht. En ik heb er op dat gebied nog geen enkel probleem mee gehad. Wel heb ik zijn ijzers eraf laten halen maar dit was meer omdat we naast een heleboel andere problemen (niet aan zijn benen Clown ) ook ontdekten (door schade en schande) dat hij panisch bang voor de hoefsmid is en dan vooral voor de hamer... Met mijn hoefsmid gaat het inmiddels een stuk beter en hij kan hem nu rustig en netjes bekappen. En die ijzers heeft hij momenteel gewoon niet nodig omdat ik toch geen wedstrijd rijd of langs de weg ga en zijn hoeven zijn van zodanige kwaliteit dat het daarvoor ook niet nodig is. Ik ben helemaal niet tegen ijzers, maar wat niet nodig is, is niet nodig Knipoog .
Aan mijn paard zie je helemaal niks met lopen, hij heeft erg goede gangen (het is dan ook een Jazz Haha! ) en hij loopt niet kort, struikelt niet en heeft ook geen andere problemen met hoeven of benen. Ik weet natuurlijk niet hoe het in de toekomst zal gaan, maar voorlopig kan ik mijn aandacht rustig geven aan de andere problemen die ik met hem en mijn andere paard heb Haha! . En dat zijn er genoeg want met paarden is er altijd wel wat heb ik het idee... Duivel

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 19:50

Arabesk,
Ik ben het absoluut niet eens met jouw uitspraak, dat verbening het gevolg is van ijzers!
Mijn ruin heeft ernstige verbening vh hoefkrakbeen en heeft niet op ijzers gelopen!

Het is een erfelijke aandoening en komt ook vaak voor bij paarden die veel op de harde bodem werken! (dus alleen maar stappen)

Tuurlijk een ijzer KAN er de oorzaak van zijn, maar is dit niet per difinitie'!

Mijn ruin had ook nog artrose en overhoef aan beide voorbenen en ik heb hem op rust gezet.
Hij staat nu 24/7 buiten en doet het super!

Er is bij hem zelfs een stuk van de verbening afgebroken, wat nu dus ergens in zn voet rondzwerft.

Je kunt ook eens kijken op www.hoofcare.nl

Daar staat een heel stuk info over verbening!!!

Succes met je paardje!

LadyJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 21:56

Ik zag net dit topic over de verbening. Ik kan er goed over meepraten, mijn paard heeft een zeer, zeer ernstige vorm van kraakbeenverbening. Er ís goed mee te lopen. Mits er een goed beslag onder je paard zijn voeten zit (of géén beslag, maar op juiste manier bekappen). Ik ben erg goed geholpen door de Gebr. Van Nassau (www.hoofcare.nl). Zij hebben mijn paard echt gered. We waren na lang kwakkelen de moed verloren en toen kwamen we bij hen terecht. Met hun beslag liep hij in een paar weken weer goed en heb nog twee jaar super met hem kunnen trainen. Nu heb ik hem verhuisd van stal en speelt het probleem weer op. Het wordt ook steeds ernstiger, zijn hele kootbeen is zelfs inmiddels verbeend aan 1 zijde. Er zit gewoon een stuk bot ter grootte van een stuiterbal op zijn koot en kroonrand. Maar ik mag van Rob de moed niet opgeven want er zijn nog zat manieren om hem weer lekker te laten lopen. Ik raad je echt aan om eens (mail)contact met hun op te nemen want ik weet zeker dat ze je kunnen helpen!

De oorzaak van het verbeende kraakbeen bij mijn paard bestaat uit meerdere factoren. Ten eerste is het bij koudbloedpaarden vaak erfelijk. Bij mijn paard duidelijk ook. Zijn moeder had het ook. 9 van de 10 (koud)bloedpaarden hebben in een meer of minder ernstige mate een vorm van verbening en de meeste paarden lopen er niet eens kreupel op. Ten tweede heeft mijn paard in de wei een ongelukje gehad. Een betrapping op de kroonrand waarbij zijn kroonrand én hoef waren beschadigd. Door de beschadiging treed een trauma op. Botwoekering. Dus de verbening is daardoor bij hem gewoon gigantisch uit de hand gelopen. Ik zal eens kijken of ik een rontgenfoto van twee jaar geleden tevoorschijn kan toveren..

Nou, heel veel succes met je paard!

Stacy S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-08 00:14

@ LadyJane: Watvoor beslag hebben ze bij jou paard er dan onder gezet? Dilayla staat nu op zooltjes + kit/gel/vulling. Ze had eerst Equi-Pak er tussen (in de kliniek gedaan) maar nu heeft ze wat anders (stal-smid). Hier doet ze het super op! Sinds ze dit beslag heeft loopt ze erg goed en los in haar lichaam.
Mij is verteld dat de zooltjes eigenlijk het laatste is wat je met de ijzers kan doen..
Gellukig gaat het nu goed, maar ik weet ook dat het tijdelijk is... Scheve mond

LadyJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 09:20

Stacy S-> Zoals ik al zei, mijn paard heeft een enorme verbening, zijn linkervoorbeen is gewoon scheef. Hij liep twee jaar geleden kreupel, tijdens het uitstappen na een clinic speelde het opeens op. hij heeft enkele maanden kreupel gelopen en toen heeft Rob er Breakover beslag onder gezet. Niks zooltjes of andere hulpmiddelen, gewoon, alleen een goed ijzer wat hem ontlasting en steun geeft op de juiste manier. Ook hebben ze een Rainure gemaakt, een soort scheur in de hoefwand. Deze is inmiddels alweer dicht omdat hij zo goed liep. Echt, hij heeft een paar weken aan het beslag moeten wennen, maar eigenlijk kan je vrijwel zeggen dat hij direct goed liep. Ongelooflijk was dat!
Nu heb ik hem van stal verhuisd en speelt het weer op, dus donderdag ga ik weer terug naar de smid zodat hij het kan bekijken. Veranderingen zijn echt funest bij paarden zoals hij, maar ik kwam er niet meer onderuit.

Maar Stacy S, ik weet zeker dat jouw paardje het lang niet zo erg heeft als de mijne. En ook omdat je zegt dat ze nu oook goed loopt. Dus geef de moed niet op, het proces kan je niet tegengaan, het zal zich ook altijd blijven ontwikkelen. Maar als mijn paard er met zijn ongelijke voeten mee kan lopen, kan de jouwe het zeker! En zorg dat er een goed beslag onder zit en dat je veel op een zachte ondergrond rijd, dat ie niet uit zijn dak gaat op een harde wei, dat soort dingen... Harde ondergrond loopt voor dit soort paarden gewoon minder lekker. (op momenten dat ze last hebben van de verbening). Als je interesse hebt in advies van Rob, kan je hem gewoon mailen. Er staat wel een contact op zijn website: www.hoofcare.nl

Succes! En ik zal eens kijken of ik mijn paard zijn benen op de foto kan zetten zodat je kan zien hoe hij op zijn voeten staat...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 18:29

Raja schreef:
Arabesk,
Ik ben het absoluut niet eens met jouw uitspraak, dat verbening het gevolg is van ijzers!
Mijn ruin heeft ernstige verbening vh hoefkrakbeen en heeft niet op ijzers gelopen!

ook een onbeslagen hoef kan verbening oplopen als de hielen te hoog zijn en het paard een toonlander is

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 18:45

Arabesk schreef:
Raja schreef:
Arabesk,

ook een onbeslagen hoef kan verbening oplopen als de hielen te hoog zijn en het paard een toonlander is

Ja en een natuurlijk bekapte voet vast niet.... Sigaar Haha! Clown
Dream on dreamer.....

rosamuskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 18:51

Jeetje zeg je kan ook te natuurlijk gaan worden

LadyJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 21:08

Zahlina schreef:
Arabesk schreef:

Arabesk,

quote]

Elke, echt élke voet kan verbening oplopen. De meeste paarden hebben dit in meer of mindere mate, vooral koudbloeden. Vroeger hadden ook tuigpaarden er vaak last van als gevolge van het vele draven en galoperen op de verharde weg. Mijn smid vertelde dat ze in die tijd de verbening met een hamer kapot sloegen om meer beweging in de voet te laten komen. Moet er niet aan denken!! Maar goed, dit werd vroeger gedaan. Maar zet eens 20 paarden op de foto, ik durf te wedden dat zeker de helft een vorm van verbening heeft. Het is gewoon een proces dat vooral bij paarden die iets ouder worden de kop op steekt. De meeste paarden zijn niet kreupel van verbening overigens. Alleen bij ernstige gevallen.
Ook een trauma (bijvoorbeeld balbetrapping) kan een woekering aan het kraakbeen veroorzaken, dit is bij mijn paard helaas het geval, en in combinatie met wat erfelijke factoren die verbening door geven hebben we een dik vet probleem! Maar we kunnen gelukkig goed omgaan met het probleem.

Ik denk dat verbening niks te maken heeft met wel of geen beslag. En de manier van bekappen zou mssn wel invloed kunnen hebben, maar eerlijk gezegd, ik geloof er niets van!

Stacy S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-08 21:31

Mee eens!!

(Wat een gedoe over dat natuurlijk bekappen.. We gebruiken de paarden tegenwoordig toch heel anders...)

Zullen we even On-Topic blijven???

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 17:36

LadyJane schreef:
De oorzaak van het verbeende kraakbeen bij mijn paard bestaat uit meerdere factoren. Ten eerste is het bij koudbloedpaarden vaak erfelijk. Bij mijn paard duidelijk ook. Zijn moeder had het ook. 9 van de 10 (koud)bloedpaarden hebben in een meer of minder ernstige mate een vorm van verbening en de meeste paarden lopen er niet eens kreupel op. Ten tweede heeft mijn paard in de wei een ongelukje gehad. Een betrapping op de kroonrand waarbij zijn kroonrand én hoef waren beschadigd. Door de beschadiging treed een trauma op. Botwoekering. Dus de verbening is daardoor bij hem gewoon gigantisch uit de hand gelopen. Ik zal eens kijken of ik een rontgenfoto van twee jaar geleden tevoorschijn kan toveren..

Nou, heel veel succes met je paard!

Precies ! Mijn paard had het al in zeer ernstige mate toen ze 3 was (ik heb haar pas met 4 ingereden) en ze had toen natuurlijk geen ijzers.

@arabesk: als het regent is dat dan ook de oorzaak van ijzers Slapen want dat is jouw standaard uitspraak op alles wat er mis kan zijn aan hoeven namelijk .

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 12:21

nee want als je paard nooit op ijzers heeft gestaan is het vast dat ie slecht gehuisvest is dat ie kreupel loopt of een verbening heeft..... Clown
De mijnes (een groninger) heeft het ook in hele, hele lichte mate. Zo licht dat ie volgens de va daar niet onregelmatig op kan lopen. Ook zei ze dat het idd bij dit soort paarden (de zwaardere types) gewoon vaker voorkomt in meerdere of mindere mate.