Probleem: gat in pees en weidegang....

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

tjee

Probleem: gat in pees en weidegang....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-08 08:27

Ik zit in dubio over wat ik moet doen en wil graag weten wat jullie in mijn geval gedaan hadden.

Mijn pony heeft een gat in zijn pees (locatie: achterbeen/buitenkant/net boven de kogel). Advies van de dierenarts was 2 x daags 10 min stappen daarna 10 min koelen. Hij heeft reeds 2 behandelingen shock-wave gehad en maandag volgt de laatste.
Allemaal leuk een aardig maar bij mij op stal gaan ze zondag het land op (sommige dag en nacht en sommige enkele uren overdag). Nu lopen er achter zijn stal al wat paardjes van de pensioneigenaar op het land en hij reageert daar heel heftig op. Hij staat werkelijk te stuiteren in stal als hij ze buiten ziet lopen. Daarnaast heeft hij de verschrikkelijke gewoonte ontwikkeld van het luchtzuigen.

Mijn dilemma: zal ik hem toch maar in het land gooien ivp een half jaar aan de hand stappen?
Heb het er met de dierenarts 2 weken geleden over gehad. Hij zei toen: als hij niet gek gaat doen zou het kunnen. Maarja het blijft een dier en hij zal erg blij zijn als hij gras en vriendjes ziet......
Dierenarts is dit weekend niet te bereiken. Maar dit is toch kiezen tussen twee kwaden. Of hij staat druk te doen in stal en aan de hand. Of hij loopt in het land waar hij af en toe een sprintje zal trekken.

Wat zouden jullie doen? In het land gooien en hopen dat het goed gaat of blijven stappen en een gefrustreerde pony hebben?

Joonas

Re: Probleem: gat in pees en weidegang....

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 08:35

Toevallig kwam dit pas in mijn opleiding ter sprake. Volgens mijn docente (paardenfysio) kan een paard met peesblessure beter een sprintje trekken op het land dan draaien en springen in zijn stal. Bij dat laatste komen er veel meer krachten op de pees te staan. Ik zou zeggen het land op met hem. Zeker gezien hij ook gat luchtzuigen.

windhond

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 08:36

Mijn paard heeft ook een peesblessure en gaat volgende week een paar maanden het land op. Ik moet ook 2x 10 minuten stappen en hij wordt met de dag vervelender. Daarbij is ie doodongelukkig van verveling dus gaat hij lekker buiten spelen Haha! .

tjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-08 08:36

Ja dat leek mij ook. Niet dat hij een kleine stal heeft hoor. Zijn stal is 3,5 x 4 meter en dat voor een pony van 1.35m.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 08:37

ik zou hem het land op doen. want wat joonas zegt lijkt mij ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 08:38

Kun je niet om te beginnen een klein stukje land voor hem afzetten van bijv 10 x 10.
Naast de andere?
Zodat hij niet kan rennen, maar ook niet alleen binnen blijft

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 08:39

Ik heb die van mij met een gat in zijn pees ook gewoon op het land gedaan. Verschil was wel, dat hij al op het land stond. Misschien is een beetje sedalin een oplossing voor de eerste dag. Ik neem aan dat je hem dag en nacht op het land gaat zetten?

se7entje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 08:44

Ik zou hem ook buiten zetten en de eerste keren je ogen dicht houden en hopen op het beste Doei, doei
Dan maar een maand extra op de wei, dat is beter dan dat ie bijna niks mag, gaat luchtzuigen en staat te stuiteren.

tjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-08 08:45

is dat wijsheid gelijk dag en nacht? als hij geen peesproblemen had dan had hij wel dag en nacht het land opgegaan....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 08:45

als dat anders ook zou zijn zou ik het nu ook doen Ja
Dan hebben ze geen gekheid elke dag opnieuw bij het naar buiten zetten

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 08:46

Als je hem elke keer weer naar binnen en naar buiten zet, zal hij elke keer weer even uit zijn dak gaan waarschijnlijk. Hangt wel een beetje van het paard af.

Zilion

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 08:47

runningkawa schreef:
Kun je niet om te beginnen een klein stukje land voor hem afzetten van bijv 10 x 10.
Naast de andere?
Zodat hij niet kan rennen, maar ook niet alleen binnen blijft

Helemaal mee eens. Persoonlijk zou ik niet gaan sederen. Mijn voorkeur gaat uit naar dag en nacht buiten. Zodat je neit dagelijks het race tafereel krijgt wanneer hij buiten mag.
Kijk wat ie doet op het kleine stukje. Mocht het niet gaan dan doe je er verstandiger aan om hem gewoon op de wei te zetten. Meestal zijn ze na een paar minuten uitgeraast en zullen ze rustig gaan staan grazen, daarnaast denk ik dat het, voor de doorbloeding van de pees, verstandiger is om hem op de wei te zetten. Een goede doorbloeding zorgt over het algemeen ook voor een sneller herstel.

Sterkte ermee

tjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-08 08:53

Ja het is echt moeilijk. Aan de ene kant wil ik me heel graag aan het advies van de DA houden omdat ik echt wil dat het weer goed komt. Maar voor de pony is alleen op stal staan en 20 minuten per dag je stal uit een hel natuurlijk.
Sederen doe ik liever niet. Alleen op een stukje zetten ook niet omdat het een hele sociale pony is en als hij alleen staat alleen maar gaat klieren.

Zilion

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 08:55

tjee schreef:
Ja het is echt moeilijk. Aan de ene kant wil ik me heel graag aan het advies van de DA houden omdat ik echt wil dat het weer goed komt. Maar voor de pony is alleen op stal staan en 20 minuten per dag je stal uit een hel natuurlijk.
Sederen doe ik liever niet. Alleen op een stukje zetten ook niet omdat het een hele sociale pony is en als hij alleen staat alleen maar gaat klieren.

Eigelijk maak ik hieruit op dat je je keuze al hebt gemaakt Clown

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 08:57

tjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-08 08:59

Ik wil hem dolgraag naar buiten hebben! Dat is een ding dat zeker is. De berichtjes die hier nu geplaatst zijn duwen me nu inderdaad in de goede richting. Maar zal mezelf het ontzettend kwalijk nemen als straks bij de scan geen vooruitgang geboekt is.....

Zilion

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 09:07

Hert is wat je zelf zegt even kiezen tussen 2 kwade. Heb je ook al iets ondersteunends geprobeert zoals. Peescompositum van de Groene Os of iets dergelijks. Misschien een idee om dit zeker wanneer je hem op de wei gaat zetten te ondersteuning erbij te geven

tjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-08 09:13

rozahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 09:16

Mijn fjord had precies zoiets ook een gat in haar pees.
Ik heb haar gewoon buitengezet omdat ze anders ook gek werdt.
In haar stal was ze drukker als op het land.
En als ze wil rennen doe je er niks aan.
Succes

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 09:17

Ik zou hem ook gewoon buiten zetten. Zoals eerder al gezegd, kan hij beter een kwartier even gek doen dan de hele dag. Zolang hij niks tegen de pijn krijgt, zal hij ook niet over zijn eigen grenzen gaan.

Zilion

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 09:20

tjee schreef:
Gaf altijd peescomposicum maar volgens de DA heeft dat geen werking.

Meeste da hebben dat. Ik heb er toevallig wel goede resultaten mee gezien. Ieder zijn keuze toch?

Joonas schreef:
Volgens mijn docente (paardenfysio) kan een paard met peesblessure beter een sprintje trekken op het land dan draaien en springen in zijn stal. Bij dat laatste komen

Ik denk ook dat onbelast rechtuit rennen in de wei ook minder spanningen op het peesbeen geven dan constant kort draaien. Ook al is de stal zo groot

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 09:24

Moeilijk dillemma inderdaad, maar ik denk ook dat je hem beter op de wei kan zetten. Kun je het daar niet met de dierenarts over hebben, wanneer wel en wanneer niet. Want elk paard zal wel even blij zijn als hij op de wei gaat, maar als ze dag en nacht op de wei staan is mijn ervaring dat er weinig gek gedaan wordt.

Voor de mijne zou boxrust ook nooit een optie zijn, die wordt al hartstikke gek al moet ze een uurtje op stal. Ik zou hoe dan ook alleen de weidegang als optie hebben.

Succes met je keuze iig!

Zilion

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 09:43

Die van mij zouden ook knettergek worden. Ik kan ze nog niet dag en nacht buiten zetten omdat de grootste wei wordt ingezaaid. Maar ze gaan zoiezo dagelijks naar buiten en zodra die wei in orde is gaan ze ook weer dag en nacht. HEERLIJK Go jij! Go jij! voor de paardenbeestjes

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 10:12

Nikka schreef:
Misschien de eerste dag een kwartier later dan de rest buiten zetten. Dan zijn zij alvast een beetje uitgeraasd.

Er is trouwens een enorm topic over dit onderwerp
[HK] Peesblessure: Boxrust of juist gecontroleerd beweging geven?

je kan het het beste even vragen in het topic wat hierboven genoemd is. we hebben allemaal voor dezelfde keus als jouw gestaan of moeten die nog maken.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 13:01

MD-->BEH