Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
denice schreef:omdat mijn hoefsmit de hoeven verkeerd beslagen heeft..
Ik las ook goede verhalen..
En dat topic is trouwens gesloten, dus normaal verderdiscusseren is daar niet mogelijk, ik had hem inderdaad al gezien!
Citaat:Een voet waaronder een Cytek hoefbeslag zit. De wanden zijn geheel weggehaald waardoor de hoornwand niet meer zijn functie heeft als dragende wand. Hierdoor zal de hoornzool meer druk krijgen waardoor een paard gevoelig kan gaan lopen en zelfs kreupelheid tot gevolg heeft.
Op deze manier van beslaan zal de hoornschoen zo worden beschadigd dat er op den duur ernstige gevolgen zoals scheuren in de hoornwand , losse wanden kunnen ontstaan.
Om een gezonde paardenvoet op deze manier te bewerken zal in de eeste sessie nog wel lukken maar als de voet niet genoeg groeit zal men in de tweede beslagbeurt niet meer goed kunnen nagelen waardoor problemen kunnen ontstaan.
Het is ongehoord om een gezonde paardenvoet op deze manier door de teenwanden en zijwanden weg te vijlen en op een veel te klein hoefbeslag te plaatsen.
Citaat:Het is bijna niet aan te zien hoe dat mensen die het vak hoefsmid niet beheersen en geen kennis hebben van anatomie van de paardenvoeten, dit bij een een paard kunnen aandoen. Deze praktijken lijken nergens op en zal ook een halt moeten worden toegeroepen omdat dit de richting in gaat van moedwillige Dierenkwelling.
Om een paard op deze manier te beslaan en zo de voet desastreus stuk te maken moest nu worden verboden.
denice schreef:Ik ben gisteren toevallig bij meursing geweest, daar raadde ze me het ook af. Ik ga gewoon in gesprek met mijn huidige smit, en voorleggen wat ik gehoord heb..
Ik doe het niet, ik heb ook veel goede verhalen gehoord maar ik wil het risico niet nemen..
AnneOmie schreef:OMG daar gaan we weer......
Ik heb zelf mijn paard ook rondom op cytek staan en ben er erg tevreden over. Hij loopt echt heel fijn door zijn lijf en is in topconditie. Hoefwand wordt er trouwens niet afgehaald
Citaat:Ik heb zelf mijn paard ook rondom op cytek staan en ben er erg tevreden over. Hij loopt echt heel fijn door zijn lijf en is in topconditie. Hoefwand wordt er trouwens niet afgehaald