cytec hoefbeslag?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

denice

cytec hoefbeslag?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-08 12:27

beste bokkers,

Martin van den Dungen, osteopaat is langsgeweest en verzocht mij dringend mijn paard met cytec te laten beslaan..

Nu zag ik op fotos dat de hele hoefwand er zowat afgehaald werd!

Ik heb weleens dramaverhalen gehoord over verkeerd beslag, wie kan er wat meer over vertellen??

Brainless

Re: cytec hoefbeslag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 12:30

kijk maar eens op de site van hoofcare . nl ook mijn paardenkliniek waar mijn paardje heeft gestaan is er absoluut op tegen.

Maar het is voor iedereen zelf te bepalen natuurlijk. Net zoals wel/geen ijzers, wel/geen bit, wel/geen bandages, wel/geen peesbeschermers, wel/geen zadelboom, wel/geen hulpteugels enz. dit zijn nl eindeloze discussies waar niemand uitkomt,
kijk rond en bepaal voor jezelf wat je wil voor jouw en je paardje.
Laatst bijgewerkt door Brainless op 15-04-08 12:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 12:30

Er is al een heel topic over volgeschreven: [BEH] Cytek ijzers

Ben geen ervaringsdeskundige maar de foto's schrikken mij heel erg af.
Wat sou de reden zijn dat hij aanraadt om je paard op Cytek ijzers te zetten?

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-08 12:34

omdat mijn hoefsmit de hoeven verkeerd beslagen heeft..

Ik las ook goede verhalen..

En dat topic is trouwens gesloten, dus normaal verderdiscusseren is daar niet mogelijk, ik had hem inderdaad al gezien!

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 12:37

denice schreef:
omdat mijn hoefsmit de hoeven verkeerd beslagen heeft..

Ik las ook goede verhalen..

En dat topic is trouwens gesloten, dus normaal verderdiscusseren is daar niet mogelijk, ik had hem inderdaad al gezien!

Had 'm er ook neergezet zodat je wat leesvoer had. Knipoog Haha!

Persoonlijk zie ik de link niet tussen verkeerd beslagen en dat dat dan goed zou komen door cytek ijzers.
Misschien de smid bellen en vragen of hij zo de hoeven kan verbeteren zonder cytek beslag.

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 12:49

Ïk heb over die osteopaat bijna alleen maar slechte ervaringen gehoord. Hij blijkt veel mensen de melden dat het paard op cytek moet.

Je hebt niet toevallig een merrie? Lees anders dit topic eens: [MD] Baarmoeder massage bij paard onzin??

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-08 13:11

ja, ik had inderdaad al wat rondgespeurt op internet, en merkte dat hij zowat iedereen dat beslag aanraad.. Natuurlijk kan je ergens voor zijn, maar dit kan ook elkaar in leven houden zijn...

thijm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 22:27

Nee joh, als je paard al problemen heeft ga je toch niet zo dramatisch je beslag wijzigen, praat er eens over met je eigen hoefsmid of vraag je dierenarts.... zoveel mensen zoveel menigen maar cytec is wel een vrij radicale beslag vorm waar veel negatieve verhalen over de ronde doen....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 22:30

Misschien heeft hij aandelen? Provisie?? Knipoog

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 22:31

Ik zou de waarschuwing op de site van hoofcare maar eerst eens goed lezen. Ik ben het met hem eens: hij zegt dat het richting dierenkwelling gaat.

Zoals bekend ben ik geen fan van ijzers, maar bij dít beslag zou ik bijna willen smeken om dan maar gewone ijzers onder je paard te timmeren, maar alsjeblieft niet dit!
AfbeeldingAfbeelding
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 15-04-08 22:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 22:32

Niet doen!!
Neem dan een goeie smid om je paard weer goed op de voeten te krijgen, maar geen cytecs...

Het grote nadeel van Cytec- ijzers is dat ze niet gevormd kunnen worden naar de voet. En dus wordt de voet gevormd naar het ijzer.. in zoverre, dat als je dus een erg afwijkend model voet hebt, de nagels niet eens in de witte lijn komen, maar wie weet waar dan wel..!!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 22:36

Dit is wat Van Nassau er over schrijft:

Citaat:
Een voet waaronder een Cytek hoefbeslag zit. De wanden zijn geheel weggehaald waardoor de hoornwand niet meer zijn functie heeft als dragende wand. Hierdoor zal de hoornzool meer druk krijgen waardoor een paard gevoelig kan gaan lopen en zelfs kreupelheid tot gevolg heeft.

Op deze manier van beslaan zal de hoornschoen zo worden beschadigd dat er op den duur ernstige gevolgen zoals scheuren in de hoornwand , losse wanden kunnen ontstaan.

Om een gezonde paardenvoet op deze manier te bewerken zal in de eeste sessie nog wel lukken maar als de voet niet genoeg groeit zal men in de tweede beslagbeurt niet meer goed kunnen nagelen waardoor problemen kunnen ontstaan.

Het is ongehoord om een gezonde paardenvoet op deze manier door de teenwanden en zijwanden weg te vijlen en op een veel te klein hoefbeslag te plaatsen.

en dit is zijn waarschuwing

Citaat:
Het is bijna niet aan te zien hoe dat mensen die het vak hoefsmid niet beheersen en geen kennis hebben van anatomie van de paardenvoeten, dit bij een een paard kunnen aandoen. Deze praktijken lijken nergens op en zal ook een halt moeten worden toegeroepen omdat dit de richting in gaat van moedwillige Dierenkwelling.

Om een paard op deze manier te beslaan en zo de voet desastreus stuk te maken moest nu worden verboden.

Hij zegt dat écht niet zomaar, neem deze raad alsjeblieft ter harte.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-08 11:11

Dat doe ik ook, ik wil ook graag wat horen van mensen die hun paard erop hebben staan...

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 11:14

Niet doen!
vriendin van me die ik help met haar pony heeft haar pony ene jaar op het land kunnen zetten zodat de hoeven weer konden aangroeien. alles was eraf gesleten... doordat de voorkant weggehaald wordt.
absoluut niét doen..

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-08 09:57

Ik ben gisteren toevallig bij meursing geweest, daar raadde ze me het ook af. Ik ga gewoon in gesprek met mijn huidige smit, en voorleggen wat ik gehoord heb..

Ik doe het niet, ik heb ook veel goede verhalen gehoord maar ik wil het risico niet nemen..

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 10:02

denice schreef:
Ik ben gisteren toevallig bij meursing geweest, daar raadde ze me het ook af. Ik ga gewoon in gesprek met mijn huidige smit, en voorleggen wat ik gehoord heb..

Ik doe het niet, ik heb ook veel goede verhalen gehoord maar ik wil het risico niet nemen..

ik hoop dat je een goede andere oplossing vind en dat alles snel in orde komt! Lachen

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-08 10:05

voorlopig mag ik ook acht weken niet rijden.. dus ik heb tijd zat om erover na te denken Lachen

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 10:09

OMG daar gaan we weer......

Ik heb zelf mijn paard ook rondom op cytek staan en ben er erg tevreden over. Hij loopt echt heel fijn door zijn lijf en is in topconditie. Hoefwand wordt er trouwens niet afgehaald

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-08 10:09

kan je er wat meer over vertellen anne? Je reden van overstap, je ervaringen, verschillen van voor en na?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 10:10

AnneOmie schreef:
OMG daar gaan we weer......

Ik heb zelf mijn paard ook rondom op cytek staan en ben er erg tevreden over. Hij loopt echt heel fijn door zijn lijf en is in topconditie. Hoefwand wordt er trouwens niet afgehaald

soms dus wel
er zijn goede en slechte ervaringen Lachen

dunja74

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 12:56

Citaat:

staat je paard er al lang op?
hoeveel beslag beurten?
kon het op je foto´s nog niet zien, of heb ik er overheen gekeken?
vraag is gewoon interesse, verder niet.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 15:42

Waarom moet je paard dringend op Cyteks?

Ik ben blij dat Anouar ze niet meer heeft. Hij heeft super droge benen, is nooit kreupel enzo, maar met die cyteks had hij opeens twee hele dikke achterpezen.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-08 09:54

van mij hoeft het helemaal niet, ik heb het ook liever niet. Maar aangezien mij het aangeraden werd.. dacht ik ik kan me er iig in gaan verdiepen..

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 09:59

Mijn hoefsmid zit ook bij van Nassau en hun raden het ten sterkste af.
Mijn hoefsmid heeft verschillende klanten binnen gekregen met hun paarden die dus op Cytek ijzers stonden. Deze kon hij gaan corrigeren en weer goed zien te krijgen op de benen.. En dat is een hele klus..

Niet aan beginnen dus.

toontje20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 18:46

Beste Denice,
Gelukkig zijn er ook zeker mensen met positieve ervaringen!! Daar zijn mijn paarden (2) en ik een voorbeeld van! Ik ben super blij met cytek ( 9mnd) en zou willen dat ik het eerder ontdekt had. Mijn paarden lopen er super mee en hun hoornkwaliteit is nog nooit zo goed geweest. Maar ook met cytek is het heel belangrijk dat het er door een goede smid ondergelegd wordt.
Mijn ene paard is ongeveer 7 dagen heel stijf geweest, maar dat is logisch omdat hij hele andere spieren gaat gebruiken, daarna is hij zoveel ruimer en makkelijker gaan bewegen. Ondertussen zijn er veel mensen bij ons op stal en in de omgeving overgegaan op cytek. Het ene paard is iets gevoeliger dan het andere maar bij allemaal zag je flinke verbetering in beweging. ( ik interesseer mij enorm voor biomechanica oa van het paard).
Uiteraard is het niet zo dat perse elk paard erop hoeft, maar die man die het jou heeft aangeraden zal daar wel een reden voor gehad hebben. Overigens weet ik ook dat ze op de faculteit Utrecht een paard ermee hebben beslagen waar ze ook positief over zijn. Misschien gaan ze daar wel onderzoek doen!
En het stuk van de geb van Nassau, tja deze twee heren vinden het werk van uberhaupt elke andere smid prutswerk, zou daar niet te veel naar luisteren maar volg je eigen gevoel. ( kijk ns op www.paardnatuurlijk.nl)
Niet dat ik je nu overhaal om je paard te veranderen van beslag, maar ik wilden na al deze negativiteit toch echt even mijn juist hele positieve ervaring delen. En ik spreek uit praktijkervaring en niet van horen zeggen....
Succes met je beslissing