ZO verdrietig!flink beschadigde collaterale banden,wie?ervar

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

CharlyBrown

ZO verdrietig!flink beschadigde collaterale banden,wie?ervar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-08 14:36

Beste mede-bokkers,

Ik ben zo verdrietig. Afgelopen woensdag is er bij mij paard geconstateerd dat in zijn beide benen 1 collaterale band is beschadigd.
De arts schrijft een jaar revalidatie voor... een JAAR!!! Huilen een geluk bij een ongeluk, hij mag op de wei herstellen. Mijn paard gaat dus een fijn jaar tegemoet.

Aankomende woensdag heb ik een bel afspraak met de arts (op dat moment was ik zo geschrokken, dat ik geen normaal woord meer uit kon brengen) Ik ben dus even al mijn vragen op een rijtje aan het zetten. En ben dan ook erg geïnteresseerd in mensen die ervaring hebben met een dergelijk blessure.

Hoe lang is het herstel geweest? Is het weer 100% goed gekomen, of blijft het een zwakke plek. En 1 vraag die me erg bezig houd, kan je ooit weer springen met een paard die deze blessure heeft gehad. En dan bedoel ik niet af en toe een sprongetje. Ik heb mijn paard gekocht om fanatiek wedstrijden te springen.
Alle verhalen en ervaringen zijn welkom.

Ik wacht met smart.

Groetje,
Louise

ps: Hierbij 2 fototjes van mijn grote liefde

Afbeelding

Afbeelding

Marije_jiplover

Re: ZO verdrietig!flink beschadigde collaterale banden,wie?ervar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 14:21

MD-->BEH

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 14:54

Welke collaterale banden? Welk gewricht?

Want ik heb er wel ervaring mee. Ja
Mijn half-quarter merrie heeft toen ze 5 was op één of andere manier haar spronggewricht ontwricht.
Ik vond haar op de wei op 3 benen met erg veel pijn. Ze nam absoluut geen steun, haar voet kwam zelfs niet in de buurt van de grond.
Toen de zwelling maar niet wilde verminderen, begon de DA te vrezen voor barsten of breuken.
Dus ik ermee naar de kliniek.

Daar bleek dat RA haar korte mediale collateraalband helemaal afgescheurd was en dat met het afscheuren wat stukjes bot mee waren losgekomen. Het lange deel van de mediale collateraalband hing nog wel aan elkaar, maar was wel heel zwaar beschadigd.
Het paard is toen geopereerd. Dmv een kijkoperatie zijn de afgescheurde band en de stukken bot verwijderd en is het gewricht opgekuisd.
Daarna moest ze heel lang revalideren. (vooral ook voor de beschadigde band) Eerst 2 weken absolute stalrust, tot het verband eraf mocht en de draadjes eruit. En dan mocht ik ermee beginnen stappen. Opbouwen van 10 minuten tot 3 kwartier over een half jaar tijd. (Was aanvankelijk 3 maanden, maar omdat het niet genezen was, werd dit uiteindelijk het dubbele.)
Ook zou ze een chronische zwelling houden aan haar spronggewricht.
Het was in ieder geval geen leuke tijd, zeker niet met zo'n jong fris paard. Beestje is toen van stress bijna een 4 de van haar gewicht kwijtgespeeld.
Ze is toen in januari geopereerd en in juli zat ik er weer voor het eerst op.

Nu zijn we dus 5 jaar later. (Paard is ondertussen 10 Knipoog )
En zo staat het er nu voor:
-Op haar 8 jaar is vastgesteld via echo dat de blessure van de beschadigde band nooit goed genezen is, en dat het chronisch is geworden. De banden zijn vervangen door lidtekenweefsel, wat de job goed doet, maar wel stukken gevoeliger is voor blessures.
Dus bij haar is het inderdaad een zwakke plek.
Het is oppassen met zware bodems en explosieve bewegingen.
-Paard heeft een ernstige vorm van spat ontwikkeld in dat gewricht. Het hele gewricht (uitgebreider dan spat dus) is aangetast door de artrose. (eveneens vastgesteld op 8 jaar, 3 jaar na datum dus.) Waarschijnlijk komt dit ook omdat er meer ruimte is in het gerwicht door de afwezigheid van de banden.
In principe zou ze hierdoor niet meer als rijpaard gebruikt kunnen worden. (Wat ik wel doe, omdat ze beter blijft wanneer ze gereden wordt.)
-paard heeft de afgelopen 5 jaar ongeveer de helft van de tijd stil gestaan door allerhande problemen en vooral manken op haar slechte been. Het is pas sinds ik haar heel intensief ben beginnen trainen dat ze (nu 1,5 jaar) wel weer redelijk loopt en niet meer mank is geweest.
-door de artrose loopt ze wel erg stijf. Maar zolang ze in beweging blijft is het doenbaar.
-Na de operatie werd mij meegedeeld dat ze in principe alles weer mocht doen na de revalidatie. En ik heb toen expliciet gevraagd "Mocht ze nou GP springen (wat niet is natuurlijk Knipoog ), dan zou dat ook mogen?" Daar werd positief op geantwoord.
De realiteit is wel zo, dat dit voor haar niet mogelijk zou geweest zijn. Maar theoretisch moest dat dus wel kunnen. Bloos
-Al bij al is ze dus erg beperkt en krijg ik geregeld te horen dat "dat toch wel ernstige blessures zijn". Heb ook wel eens een DA gehad die compleet verbaasd was dat ze überhaupt niet mank liep.
-Tegen de verwachting in is de zwelling er wel helemaal afgegaan. Dat komt denk ik omdat ik het eerste half jaar dat ik haar weer begon te rijden. Na het rijden haar been een kwartier gekoeld heb. En dan zag je de zwelling zo afnemen. Tot ze helemaal wegbleef.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt?
Ik weet dat het niet zo positief is. Maar ik denk dat het erg vanaf hangt hoe ernstig het is en hoe goed het geneest.
Vooral veel tijd geven. En gecontroleerd bewegen. (stappen) Knipoog

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-08 16:37

Hi! Bedankt voor je reactie. Zou bijna denken dat mijn paard de enige was met een blessure aan de collaterale banden.
Wat een verhaal zeg... En wat goed dat je dat allemaal vol hebt gehouden. Ach ja... je kan ook niet anders, je gaat niet zomaar je paard opgeven. Maar de moed zal je wel meer dan eens in de schoenen zijn gezakt. En ik ken het principe van fris (lees mega fit!!) paard die weinig mag doen. Echt geen pretje.

Bij mijn paard zijn de collaterale banden aan beide voorbenen beschadigd. De banden zitten aan de voorkant van de benen bij de kroonrand. Ik weet niet precies hoe erg het beschadigd is. Maar morgen heb ik dus het gesprek met de arts. Misschien kan hij aangeven hoeveel % het beschadigd is. Wat ik van jou zo hoor, duurt het genezings-proces erg lang. Met de vraag of het ooit nog echt wel goed komt.
en technisch gezien is het dus mogelijk om weer te kunnen springen. maar of dat in de praktijk ook zo is.......

Van de arts mag hij dus op de wei. Hij mag zelf dus gecontroleerd gaan stappen. Hoewel het in eerste instantie natuurlijk racen wordt, dan maar even mijn ogen dicht houden en hopen dat hij daarna rustig blijft...

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 16:59

Je hoort het inderdaad niet vaak zo'n blessure.

T'is natuurlijk wel een andere plek bij jou paard. Knipoog Prognose zal dus ook wel anders zijn.
Maar ik zou zeker vragen naar gevolgen op de lange termijn zoals o.a. artrose in die gewrichten.
Ik heb daar toen geen rekening mee gehouden, des te groter was de teleurstelling achteraf.

En niet vergeten dat ook na die revalidatie je nog een jaar mag rekenen vooraleer je paard weer in sport-conditie is.
Qua wedstrijden zal je dus bijna 2 jaar kwijt zijn.

En weide lijkt mij inderdaad beter dan op stal. Als ik het nu opnieuw kon doen, zette ik de mijne ook op de wei ipv stalrust. Dan was ze waarschijnlijk nog rustiger geweest. Want ons dagelijkse stappen was vaak meer een rodeo dan ook echt stappen Bloos
Dat heeft er misschien ook mee te maken dat hetb niet genoeg genezen was.

En ik zou ook eens informeren naar bepaalde supplementen voor pezen en banden. (Want die bestaan) Misschien helpt dat ook wel. Mijn paard moest ze toen ook nemen, toen het niet goed genas. Maar ik ben de naam vergeten. (Was iets met kruiden)

Kan je er geen rustige oude pony bijzetten ofzo. Dan houdt hij zichzelf misschien ook rustiger?

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-08 22:19

Bedankt voor de tip! Dat is idd wel slim om te vragen, over artrose.

ja,wat je zegt... het duurd na dat jaar rust wel weer even tot hij weer echt in vorm is. Dan is hij alweer 9... niet te geloven... zo k***** dit...

Als ik de arts aan de telefoon heb zal ik hem vragen voor supplementen.

Hij gaat waarschijnlijk op de wei met een kleine kudde pony's (allemaal ruintjes) een aantal ervan zijn tegen de 20 en een aantal zijn ook aan het revalideren. Denk dus dat het een fijn rustig groepje is. Lachen

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-08 12:32

meer mensen die ervaring hebben met een dergelijke blessure??

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 12:45

Ik heb geen ervaring met paarden met deze klachten. Wat ik wel heb gehoord van de da van mijn zus is dat er een onderzoek is geweets naar kreupelheid en voeding cq training en dat daaruit is gebleken dat veel paarden baat hebben bij een speciaal trainingsprogramma. Mijn zus heeft 2 paarden met een ernstige peesblessure en die staan nu gestald op een stal waar ze paarden een complete begeleiding bieden bij het herstel van blessure naar gezond sportpaard. De paarden lopen hier op een loopband 2 maal daags, en daarnaast staan ze in een open stal met uitloop. Alles gebaseerd op de mogelijkheid tot bewegen, gecontroleerde beweging en rechtuit, geen gesputter aan de hand en geen voltes. De merrie van mijn zus hadden ze voor de sport willen afschrijven door de ernst van de blessure, toen ze hoorde dat ze op deze manier begeleidt werd hebben ze aangegeven probeer het maar eens 3 maanden en nu is ze fors verbeterd, ze is er nog niet maar ze is op de goede weg. Misschien is iets dergelijks voor jou ook een optie.

sunshine123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 20:02

Bij mijn paard werd begin oktober een beschadiging in de coll. banden van de beide benen geconstateerd. geschatte hersteltijd: tussen 6 à 9 maanden.

Heb de 1e 2 maanden 20 minuten per dag. gestapt (erop en ernaast). Daarna 1,5 maand 30 min. per dag gestapt met een paar rondjes draf (maar ook nog vaak ernaast gewandeld). Half januari weer naar de kliniek geweest en toen was er al veel minder beschadigd weefsel te zien. Heb toen uit mogen bouwen naar 20 min. stap, 20 min. draf /galop, dit om de andere dag. Sinds half maart wordt ze 4 à 5 x per week tussen 30 en 45 min. per keer gereden, 1x per week gelongereerd. Het enige wat ik nog niet doe is scherpe wendingen, kleine voltes, zijgangen en de stapmolen. Ik denk erover om over een maand nogmaals een scan te laten maken. Springen deed/doe ik niet dus daar kan ik geen advies over geven. Ik rijd western/recreatief. Veel sterkte!

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-08 09:20

Hi,

sorry... beetje late reactie.
Welke banden heeft jou paard precies beschadigd? Ook in de buurt van zijn kroonrand, aan de voorkant van zijn voorbenen?

Mijn paard mocht dus de wei op. Over het algemeen staat hij rustig, maar zie hem soms wel eens een drafje maken. Je hebt het natuurlijk niet helemaal in de hand. Gister waren bv. de shetjes van de buren onder het hek doorgekropen. Toen ging hij natuurlijk behoorlijk van kiet. Dat hou je je hart vast. Heb dus wel het idee dat herstel op deze manier langer kan gaan duren. De rangorde is ook nog niet helemaal bepaald op de wei. Dus soms wordt er nog een beetje gevochten. Aan de andere kant, als ik hem soms als een gek zag draaien, en springen, en schoppen in zijn stal... vooral rond voeder tijd. Maar soms ook gewoon uit het niets, door teveel energie omdat we al tijden rustig aan, aan het doen zijn. Dat kan ook niet goed zijn, kiezen tussen 2 kwaden is het dan.... en dan liever de wei op.

Over 5 weken ga ik langs Bodegraven, om hem opnieuw t laten scannen. Ben heel benieuwd hoe het er dan uit ziet.

Bij welke kliniek zit jij? Want het is eigenlijk wel een gekke constatering. Bij jou was de verwachtte herstel tijd korter (dus je zou denken minder beschadigde banden) Maar als mijn paard ernstiger beschadigd zou zijn, waarom mag mijn paard dan de wei op? Want er is dan meer risico. Misschien verschilt het per paard, die van mij is namelijk nogal een drukte maker. En dan kom ik weer terug bij mijn verhaal hierboven.

tsja... lastig, lastig.....

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 15:24

De ene arts zegt dit en de ander arts zegt dat... dat hou je gewoon. De een is voor boxrust en de ander weidegang. Het ligt er natuurlijk ook maar net aan hoe ernstig de blessure aan de banden is. In het geval van mijn paard alleen maar verrekt en verder niet beschadigd gelukkig.

Ik ben zelf ook met mijn paard in Bodegraven geweest. Had ook een blessure aan zijn banden bij de kroonrand (lv). Mijn paard mocht ook gewoon het land op. Was een veelvoorkomende blessure zei de arts. Gelukkig is mijn paard nu 2 maanden geleden helemaal goedgekeurd in Bodegraven en ben ik al weer lekker aan het opbouwen en gaat heel goed Lachen Je kan beter een beetje rustig aan doen is mijn ervaring, als je te snel begint dan kan het zo weer fout gaan en blijft het straks een zwakke plek.

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-08 15:30

ja.. ik ga mijn paard ruim schoots de tijd geven. Al duurd het 1.5 jaar. Hij staat nu toch lekker op de wei. Dit is niet al te duur. En hij kan hier het hele jaar rond blijven staan (schuilstal, en paddockje in de maak voor de natte winter maanden)

AnneOmie, hoe lang heeft het herstel geduurd? Hebben ze nog iets gezegt over wel/niet springen?

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 15:37

Bij mijn paard heeft het in totaal 6 maanden geduurd. Ik mocht gewoon alles weer doen zei de arts (Sander de Blaauw had ik). Ik ga zelf sowieso voorlopig niet springen hoor.

Als ik jou was zou ik het gewoon de volgende keer als je weer naar Bodegraven gaat voor scan even navragen bij de arts!

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-08 15:47

ja, ik mag waarschijnlijk over een paar maanden ook weer wat gaan rijden. Maar dan alleen maar recht uit. Dat worden dus buitenritjes.
Maar mocht je echt alles doen??? Terwijl je paard een blessure had? Was wel behandeld zeker?

Voor de rest heb ik uitgebreid gesproken met de arts. en voor zover hij het nu kan zien, en uit ervaring, is er 50% kans op totaal herstel. 50% kans dat ik ooit weer fanatiek kan springen met hem. Maar was benieuwd naar ervaringen...

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 23:49

Uhm toen had hij geen blessure meer hoor Knipoog was helemaal goed gekeurd in Bodegraven en moest gaan opbouwen (longeren en buiten rijden) en dan daarna ook weer in bak gaan rijden en uiteindelijk alles zo weer gaan opbouwen.

Ik mocht natuurlijk niet in 1x weer alles gaan doen Knipoog In het begin longeren (heb ik uiteindelijk niet gedaan) en rechtuit rijden buiten op het harde. Dat heb ik zo'n dik 6 weken gedaan en ook op het strand gereden (verende bodem), na die 6 weken ben ik ook voorzichtig in de bak gaan rijden en daar ben ik nu nog steeds mee bezig.

Heb jij 50% kans op herstel Verward Okay... ik had 90% kans op herstel!! Was een veelvoorkomende blessure zei hij en hij wist voor 90% zeker dat het helemaal goed zou komen.

Voor mij is springen ook niet het allerbelangrijkste, als ik maar weer lekker endurance kan rijden met hem dan ben ik helemaal gelukkig Haha! Over fanatiek springen kan ik je dus helaas niets zeggen.

Heel veel succes met je paard en ik hoop dat hij snel weer hersteld!

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 00:20

geen ervaring mee maar peesblessures veroorzaken altijd een zwakkere plek (ook na herstel)....
Succes met je paardje!

Lady_Daniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 15:30

Hoi,

Na een hoop wikken en wegen en een aantal bezoeken aan de kliniek was ook ik met mijn paard toe aan een Echo.
Hier constateerde ze een blessure aan de collaterale banden (bij de kroon rand) aan beide voorbenen.
Ze hebben beide benen toen in gespoten met ontstekingsremmer en een middel dat de aanmaak van kraakbeen bevordert.
Na deze inspuiting heb ik een week met haar gewandeld tot 15min op het harde.
Ik mocht van dierenarts opbouwen tot aan max 30 min stappen waarvan max 10min draf.
In de weken erna heb ik via een schema rustig op gebouwd wat rijden betrerft. Eerst 15 min erop en dan alleen stappen. De volgende week 15min erop en 2 min draven. En zo telkens wat meer.
Rijden deed ik Max 3 x per week. En de rest van de dagen stapte ik haar aan de hand.
Omdat mijn paard ook nogal heet is kon ik haar niet fulltime in de box zetten.
Om die reden heb ik een stuk afgezet op het asfalt. Hier stond ze overdag hele of halve dagen en sávonds in de stal.
Ze mocht niet in het zand!
Na 6 weken ben ik weer terug geweest (ook in Bodegraven). En de arts was erg tevreden.
Normalite verblijven we daar uren maar nu konden we na 45min weer terug naar huis.
Ik mag nu weer in de bak gaan rijden. Dit tot een half uur en met max 10min draf.
Stappen op het harde mag ik zo lang als ik wil en longeren 15 min met max 10 min draf.
Hij advisseerde me zelfs om tijdens het rijden en longeren weer aan de stelling en buiging te gaan werken.
Ik longeer haar dus een paar dagen per week en een paar rijden.
Ze mag wel voltes lopen maar zeker geen zijgangen.
Over 5 weken moet ik weer terug en dan zullen ze een echo maken mits ze goed loopt. Om te kijken of de blessure is verdwenen.
En misschien spuiten ze haar nog een x in.

Wat het springen betreft...geen idee. De arts heeft tegen mij gezegd dat we er naar toe werken dat ze alles weer mag. En op dit moment zie ik als positief punt de snelle genezing.
Ook zij hij bij de diagnose van deze blessure dat 70% van de paarden geneest en 30% niet.
Wat de gradaties van de blessures betreft; Ik denk inderdaad dat het bij het ene paard erger kan zijn dan bij de ander. Bij mij zit er een scheurtje in de collaterale banden. Als ze afgescheurd zijn is dat natuurlijk al een stuk erger.
Ik blijf goede moed houden. Zeker na de laatste keer op de kliniek.
Ik heb me voor deze blessure ingeschreven voor het allround kamp van de KNHS in Juli en als ze over 5 weken wordt goed gekeurd zie ik dat als ultieme test.

Verder raad ik je aan om zoals al eerder vermeld vooral rustig aan te doen.
En voor het opbouwen evt. samen met de dierenarts echt een schema te maken.
Hier in zet je per week hoeveel arbeid ze mag verrichten bv Week 1 15min rijden op het harde en 2min draf.
Week 2 15min stappen op het harde en 4 min draf.
Doe een horloge om je pols met een stopwatch dan kun je het precies bij houden.

Verder heb ik mijn paard ook nog peescompositum toegediend van de groene os.
Of het gewerkt heeft kan je natuurlijk nooit zeggen. Maar baat het niet dan schaad het niet!

Heel veel Geluk!

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 19:34

Ik heb mijn paard destijds tendorcure gegeven en daarnaast werd hij ook nog met lasertherapie behandeld.

Lady_Daniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 13:15

AnneOmie schreef:
Ik heb mijn paard destijds tendorcure gegeven en daarnaast werd hij ook nog met lasertherapie behandeld.

Tendocure is uit de handel...
Hiervoor is het Pees Compositum in de plaat gekomen...
Het is bijna hetzelfde

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 10:04

Tendocure uit de handel Verward Ik heb het tot zo'n 3 maanden geleden nog gebruikt! Waarom is het uit de handel dan? Peescompositum is van een andere bedrijf dan Tendocure.

Lady_Daniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 13:49

Misschien moet ik het anders zeggen...
Het wordt niet meer gemaakt het bedrijf is daarmee gestopt.
Dus wat je nu koopt ik gewoon nog voorraad.
En bij de paardendrogist verkopen ze nu ipv Tendo Cure Pees Compositum...
Vandaar

Fempjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 19:00

Heee...
Ik heb er gelukkig geen ervaring meegehad.. maar ik zag dit topic en ik dacht.. even lezen..
Maar wat erg zeg, vind het erg rot voor je!
Veel sterkte!

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-08 11:50

Even een update
(weet niet of iemand het interessant vindt, maar dan ben ik mijn verhaal even kwijt Lachen )

Gister de eerste controle gehad bij de DAP Bodegraven.
Was spannend, want heb hem (sinds hij de wei op is) niet meer zien lopen.

Eerst even heen en weer stappen en draven op het harde, en toen meteen aan de longe op het harde.
Ik vond hem beter lopen. Voorheen zag je dat hij echt op gang moest komen, en krabbelde hij een beetje in een wat krappere bocht of wanneer de volte kleiner werd.
Arts was ook erg tevreden.
Ik wilde hem eigenlijk laten scannen. Maar arts vond dat eigenlijk onzin. Klinisch is hij erg opgeknapt. Je kan op de scan wel gaan bekijken in welke mate het is opgeknapt. Maar het is natuurlijk nooit zo opgeknapt dat ik weer helemaal aan de slag kan, voorlopig blijft de prognose: lekker op de wei laten lopen. En daar was de beschadiging vorige keer ook te ernstig voor.
Toen dus nog even, onder begeleiding van de arts, zijn hoeven laten bekappen. En een hele bak prijzige supplementen aangeschaft. En weer de trailer in.

Over 6 weken hebben we weer een afspraak. Dan gaan we hem wel laten scannen, en kunnen we veel meer zeggen. Dat wordt weer spannend, maar voorlopig is er weer een sprankje hoop! :-D

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 12:39

Super dat hij klinisch verbeterd is, is al een hele stap in de goede richting

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-08 12:54

Pling jah!!