hoevaak rijden 4 jarige?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sodeletuut

hoevaak rijden 4 jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-08 13:19

Mijn paard is bijna 4 (over een paar weken).
Ik vroeg me af hoevaak jullie op je 4jarige paarden rijden.
Ik rijd zo ongeveer 2/3 keer in de week, soms wat meer, soms wat minder.
Maar mijn paard heeft zo ongelovelijk veel energie, dat ik soms denk dat ik wel wat vaker zou moeten rijden/longeren.
Dus hoevaak rijden/longeren jullie je 4 jarigen?
x

Amadeo

Re: hoevaak rijden 4 jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 13:40

je kan het paard wel meer beweging geven, weide gang, wandelen, stapmolen of longeren (maar dan ook zeker zonder hulpmiddelen, gewoon voor de beweging). dat kan zeker geen kwaad!

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-08 14:04

Ze staat 24/7 op de wei, dus bewegen kan ze doen wanneer ze dat maar wil.
Maar ik had het vooral over rijden, hoeveel mag je maximaal rijden op een 4jarige?

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 14:06

er is niet echt een max, ligt aan haar mentale status en haar fysieke bouw. Je zou ook om de dag kunnen rijden. En dan niet te lang, 15 tot 30 minuten is de eerste tijd vaak voldoende.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 14:08

Mijn eigen verzonnen regel is dat ik nooit twee dagen achter elkaar rij. Ik heb 1x per week les, en dan rij ik nog zo'n 2x zelf. Dus ik rij max 3x per week, soms 4x.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-08 14:09

Okee, maar ik weet wel dat mijn paard het wel aankan om bijv. 5x in de week te rijden ofzo, maar dat vind ik wat sneu voor zo'n jonkie. Alleen ze heeft zo belachelijk veel energie..

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 14:10

Maanling schreef:
Mijn eigen verzonnen regel is dat ik nooit twee dagen achter elkaar rij. Ik heb 1x per week les, en dan rij ik nog zo'n 2x zelf. Dus ik rij max 3x per week, soms 4x.

Ik vind dit een heel net antwoord. Een 4 jarige is nog zo jong... Je moet ze na het rijden tijd geven om te herstellen.

Ik zie dat ze veel energie heeft: Misschien een verandering van voer of meer longeren. Te vaak rijden is echt slecht, de rug is nog niet helemaal volgroeid.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 14:11

Je kunt die energie toch ook gebruiken door bijv met dubbele longe te longeren? Dat is echt wel werken, maar dan belast je haar rug niet. Ik doe dat ook zo. En als ik gereden heb doe ik de dag erna iets anders. Ik heb toch wel het gevoel dat alles dan weer een beetje 'bij moet komen'. Maar dan laat ik haar wel werken in de longeerbak! Soms zet ik daar een hindernisje op, vindt ze ook geweldig.

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 14:12

Stelregeltje wat veel gebruikt wordt is dacht ik 3 jarige; 3x in de week rijden. 4 jarige; 4x in de week rijden enz. Je moet natuurlijk gewoon helemaal kijken wat jouw paard aan kan.

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 14:12

ligt er aan.. staat ze de hele dag op stal of 24uur per dag op de wei? hoe rijd je? ben je echt al moeilijke oefeningen aan het doen (stel je hoge doelen) of gewoon een beetje los rijden (leren luisteren naar been commando, stappen, draven enz)?
hoe lang rijd je?
persoonlijk zou ik het een beetje afwisselen, 20 min rijden en daarbij wat lichte oefeningen die je goed afwerkt, dan een keertje longeren, dan een keertje naar buiten
het moet wel leuk blijven he! als je kleine doeletjes steld die makkelijk te behalen zijn zul je zien dat je paard de doeletjes sneller bereikt en er meer plezier in heeft! denk er ook aan dat je niet te lang met hem bezig bent.
Laatst bijgewerkt door moniekk op 11-04-08 14:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-08 14:12

Okee bedankt, ik denk ook dat ik een pessoa aan ga schaffen om er ook voor te zorgen dat ze wat meer bespiering krijgt, en dan ga ik wat vaker longeren Lachen

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-08 14:13

moniekk schreef:
ligt er aan.. staat ze de hele dag op stal of 24uur per dag op de wei? hoe rijd je? ben je echt al moeilijke oefeningen aan het doen (stel je hoge doelen) of gewoon een beetje los rijden (leren luisteren naar been commando, stappen, draven enz)?

Ze staat 24/7 op de wei.
De dingen die we vooral doen is goed vwnw rijden en overgangen, wendingen etc.
Hoge doelen heb ik nog niet. Verder doen we wel eens een beetje wijken enzo maar nog niet serieus. Gewoon lekker rustig aan.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 14:15

Je kunt het longeren ook echt heel leuk maken. Leg eens wat balkjes neer, bouw een hindernisje. Longeer eens helemaal los en leer haar naar je toekomen op commando enzo. Leuk hoor!

hippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 14:15

Die van mij wordt ook 4 deze maand. Omdat hij erg groot is 1.80m doe ik rustig aan. Rij gemiddeld 2x in de week waarvan 1x les. Meestal wissel ik een dag werk af met een dag rust. Ene dag rijden volgende dag een molendag, dag daarna longeren dan weer een molendag etc. Verder staat hij overdag lekker in de paddock en van de zomer op de wei.

_Nestor_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 14:16

He! Die van mij is bijna vijf en heeft ook erg veel energie en is voor zijn leeftijd vind ik al heel goed!
Ik rijd hem zo'n 4 keer in de week.
Nu ben ik niet zo'n hele fanatieke rijdster, dus hij kan het makkelijk doen!
Maar ik denk dat het daar ook erg vanaf hangt! Of ik een half uur op hem rijdt of bijvoorbeeld mijn instructrice! Met mij kan hij elke dag wel lopen maar met haar zou dat niet verstandig zijn denk ik!

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-08 14:16

Zonder longeerlijn? Maar ik heb geen longeerbak ofzo hoor..

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 14:16

Oooohhh dat veranderd de zaak een beetje inderdaad. En een stukje bak afzetten?

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-08 14:17

Blacknestor schreef:
He! Die van mij is bijna vijf en heeft ook erg veel energie en is voor zijn leeftijd vind ik al heel goed!
Ik rijd hem zo'n 4 keer in de week.
Nu ben ik niet zo'n hele fanatieke rijdster, dus hij kan het makkelijk doen!
Maar ik denk dat het daar ook erg vanaf hangt! Of ik een half uur op hem rijdt of bijvoorbeeld mijn instructrice! Met mij kan hij elke dag wel lopen maar met haar zou dat niet verstandig zijn denk ik!

Ohja, dat is ook wel begrijpelijk.
Maar ik rijd als ik geen les heb mijn paard ook nooit zo hard, dat ze gaat zweten ofzo. Dus een keer in de week werkt ze wat harder, en de rest van de keren dat we rijden is het geen hard werk, dan zweet ze helemaal niet.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-08 14:18

Maanling schreef:
Oooohhh dat veranderd de zaak een beetje inderdaad. En een stukje bak afzetten?

Ja dat kan ook wel, maar hoe moet ik dat haar dan aanleren, zonder longeerlijn?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 14:19

Ha, dat is makkelijker dan je denkt. Kan ze wel longeren mét lijn? Dan doe je gewoon hetzelfde, alleen maak je haar niet vast. Gewoon van je wegsturen, longeerzweep erbij houden, en laat maar lopen.

ansj17

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 14:20

Ik rijd mijn 4,5 jarige d-pony meestal 4 keer in de week.Soms 3 keer en dan een keer longeren aan dubbele lijnen.
Ze gaat zowiezo iedere dag ook 2 uur in de wei met andere pony's

Orchidee21

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 14:22

MarcoBorsato schreef:
Maanling schreef:

Ik vind dit een heel net antwoord. Een 4 jarige is nog zo jong... Je moet ze na het rijden tijd geven om te herstellen.

Ik zie dat ze veel energie heeft: Misschien een verandering van voer of meer longeren. Te vaak rijden is echt slecht, de rug is nog niet helemaal volgroeid.

Ik doe precies hetzelfde met mijn 4 jarige.
in de les neem ik ook een klein sprongetje mee, das dus maar 1 keer per week,
en natuurlijk de buitenritjes om ze actief en ontspannen te houden.,

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-08 14:22

Maanling schreef:
Ha, dat is makkelijker dan je denkt. Kan ze wel longeren mét lijn? Dan doe je gewoon hetzelfde, alleen maak je haar niet vast. Gewoon van je wegsturen, longeerzweep erbij houden, en laat maar lopen.

Het longeren gaat redelijk. Ze reageert nog niet goed op mijn stem. Soms schiet ze er vandoor en soms wil ze helemaal niet doorlopen, dat is dus best wel moeilijk.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 14:24

ik rijd 2 keer per week, verder een aantal keer longeren, en anders wandelen. ook staat ze in de wei, dus kan ze zelf gek doen als ze wil...

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-08 14:24

Susy_Q schreef:
MarcoBorsato schreef:

Ik doe precies hetzelfde met mijn 4 jarige.
in de les neem ik ook een klein sprongetje mee, das dus maar 1 keer per week,
en natuurlijk de buitenritjes om ze actief en ontspannen te houden.,

Ik heb er net vandaag ijzers onder gekregen, dus ik ga ook lekker veel ontspannen buitenritten maken als het weer het toelaat Haha!