Hoe nu verder?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

eline_di

Hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-08 17:00

Ik zit met een dilemma.
Mijn 9 jarige merrie is nu bijna een half jaar kreupel. In de eerste maand ben ik met haar bij de kliniek geweest en toen hebben ze foto's gemaakt en verdoofd. Toen kwamen ze tot de conclusie dat het waarschijnlijk de aanhechting van de diepe buiger was.
Ik kreeg vervolgens een stapprotecol mee en met 2 maanden mocht ik eigenlijk weer alles.

Alleen liep het niet zoals gehoopt. Toen ik op ging bouwen bleef ze kreupel en het leek zelfs erger te worden. Dus ben ik weer gaan stappen. Maar na (in totaal) 5 maanden kreupelheid en dus 4 maanden stappen was het nog steeds niet beter.

Dus ik opnieuw met haar naar de kliniek, opnieuw ingespoten tot 2x toe. De conclusie was dat het waarschijnlijk voornamelijk de wekedelen (pezen) waren en een klein beetje het gewricht.
Het laatste hulpmiddel voor mijn merrie was volgens hun speciaal beslag waardoor het beschadigde deel ontlast wordt en kan herstellen.
Ik zeg laatste hulpmiddel omdat een peesblessure volgens theorien na 1 jaar blijvend is.

Inmiddels is ze 6 maanden kreupel en over 2 weken heb ik de afspraak voor het speciale beslag. Alleen ik twijfel.
Want een andere optie is haar voor onbepaalde tijd in het land te zetten en wachten of het beter wordt.

Ikzelf heb op een of andere manier het gevoel dat het niet meer goed zal komen en dat ze nooit meer belast zal kunnen worden.

Maar nu aan jullie de vraag, wat zouden jullie doen?
Ijzers of het land op?

Joto

Re: Hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 17:02

Aangezien het nu tegen de zomer maanden aanloopt, zou ik zeggen gooi eerst maar eens 2 maand op het land en dan kijken of er verbetering in zit, zoniet kun je altijd nog speciaal beslag proberen

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 17:06

oei lastig.. je kan haar op het land zetten en dan in oktober weer oppakken of zo.. maar wie weet loop je dan weer tegen hetzelfde aan.

als je precies gedaan hebt wat de DA voorgeschreven had.. zou ik zeggen.. dan heeft rust dus niet reuze veel effect...

je kan ook 8 weken speciaal beslag proberen en als het ook niet werkt in het land zetten.. oftewel.. ik weet het niet...

Boyzone

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 17:12

Ik zit met hetzelfde dilemma, mijn paard heeft het binnenbandje ( klein peesje) in zijn hoef verrekt. Ik heb ook al maanden gestapt en het is iets verbetert, maar niet genoeg. Ik heb besloten om hem op het land te zetten voor 6 maanden, ook gaan we shockwave therapie doen. Dat versnelt het genezingsproces wordt er gezegd. In overleg met de dierenarts gaan we er voor, hij zei: Je hebt hem de winter door gekregen, gun hem dan ook nog een zomer op het land. Daarna gaan we scannen en als het dan nog niet goed is.... Tja, dat laat zich raden
Laatst bijgewerkt door Boyzone op 10-04-08 17:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 17:12

dat is moeilijk, maar ik zal zelf kiezen om je paard voor ongeveer 6 maanden (mis langer) de wei op doen. Dit zeg ik, omdat ik een erg goede ervaring hiermee heb. Mijn merrie had een peesklap rechtsvoor en de achterpezen waren ook niet meer je van het. Zij heeft in totaal een jaar lang op de wei gestaan (in Frankrijk) en is inmiddels weer aan de slag als voltigepaard.

Mocht de weidegang jouw paard niet voldoende helpen, dan kun je hem aan het einde van de weideperiode op het aangepaste beslag zetten. Let wel, het is (voor eigenlijk elk paard) erg belangrijk dat hij zn beweging krijgt, kan ze overdag nu het land op? Of is de beweging slechts beperkt tot wat stappen aan de hand/in de molen?

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 17:14

Probeer het speciale beslag!
Een vriendin van mij heeft een paard dat een Cyste in haar hoef bleek te hebben en niks hielp. Toen heeft ze uiteindelijk speciaal beslag gekregen en dat ging al beter. Nu in combinatie met medicijnen mag ze alweer galloperen. Ik weet dat een cyste wel wat anders is dan wat jow paard heeft maar speciaal beslag helpt voor jouw paard misschien ook. Wat jolentinus al zegt, je hebt rust al geprobeerd en dat hielp blijkbaar niet, misschien werkt speciaal beslag wel.

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 17:17

ik denk dat de vorm van rust mede bepalend is. Heeft het paard 4 maanden op stal gestaan met 3x daags 10 minuten stappen of heeft hij dagelijks op de wei gestaan. Een pees is slecht doorbloedt en als een paard weinig loopt, zal de doorbloeding (en dus de genezing) vele malen minder zijn, dan wanneer een paard lekker in de wei kan lopen.

Je zou je paard ook eventueel eerst in de wei kunnen zetten, mocht het iets helpen maar naar jouw idee niet voldoende. Dan kun je hem nog een paar maanden met aangepast beslag op de wei zetten.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 17:40

erg lastig.. wat pytje zegt.. in het land is beter als in de box..

je moet het meer vanuit jezelf kijken.
wil je graag rijden dan doe je speciaal beslag met het risico dat het nog erger wordt.
of heb je geduld dan doe je hem in het land en dan in oktober weer kijken met speciaal beslag. dan heb je een beetje meer voor het onzekere.. maar het zou zo jammer zijn dat het dan nog niet goed is en dan heb je voor niets een half jaar gewacht zeg maar..

oftewel.. helemaal afhankelijk van de situatie

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 19:42

Speciaal beslag verdoezelt de pijn die het paard heeft. Als een mens zijn enkels verzwikt spalken we die ook niet met een stuk ijzer (gips gebruiken we pas als een been gebroken is oid).

Met speciaal beslag belast je de hoef, het hoefkatrol én de diepe buigpees alleen maar méér.

Je paard op het land zetten is een goede optie, maar alleen dat is niet genoeg. Je moet je paard rustige beweging geven op harde vlakke ondergrond. Dan kan de pees weer aansterken en zich aanpassen op lichte beweging.

Als een paard op stal wordt gezet gaat de pees zich aanpassen op rust en is de kans op scheuren heel groot zodra het paard weer enigzins gaat bewegen.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 23:36

ik zie speciaal beslag meer als een zooltje in je school. of sommige mensen die een schoen hebben die een veel dikkere zool heeft.

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-08 16:19

bedankt voor alle reacties maar het geeft mij nog steeds geen uitsluitsel.
Ik twijfel nog heel erg.

Sinds zaterdag gaan ze overdag het land in en de rest van de dag staat mijn merrie op stal met daaraan vast een paddock waar ze in kan lopen.
Hiervoor liep ze elke dag een paar uur in de bak.
Ik stap, sinds mijn laatste bezoek aan de kliniek, niet meer met haar. Omdat ik niet het gevoel heb dat het ook maar iets helpt.

In de 4 maanden is mij geadviseerd haar alleen op stal te zetten, ze mocht van mij toen wel in de paddock. Maar ze is in die periode niet op het land geweest.
Wel heb ik met haar 2x per dag 10-15 minuten gestapt aan de hand.

Ik hoef echt niet perse op haar te rijden, zeker niet. Dat zij herstelt, of in elk geval geen pijn meer heeft, is voor mij het belangrijkste!
Het is voor mij dus ook geen probleem om haar het land op te gooien.

Maar ik twijfel deels omdat ik bang ben dat het speciale beslag over +- een half jaar geen zin meer heeft. Of is dat onzin?

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 20:27

ik denk dat dat niet uitmaakt. of je nu speciaal beslag doet of dan, dat maakt niks uit.

als het erger wordt doordat hij in het land loopt en dus over een half jaar nog slechter loopt, dan denk ik dat het einde oefening is (om maar raar te zeggen)

dat speciale beslag heeft nu evenveel invloed als dan zeg maar. maar heb je haar een half jaar op het land en loopt ze goed.. dan kun je het dan altijd aankijken..

succes met de beslissing. (aan de ondertoon te lezen.. denk ik dat hij in het land komt.. zo'n gevoel heb ik)

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 20:59

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-08 21:05

Die ondertoon voel je vrij goed aan jolentinus.
Alleen vandaag heb ik met een stalgenootje gesproken en zij zei `wie niet waagt wie niet wint` over de ijzers.
En eigenlijk heb ik dat gevoel ook wel een beetje.

Dus misschien toch eerst maar ijzers proberen, Boos! ik weet het niet!.

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 21:06

dolor schreef:
er is een hk topic over peesblessures. 1 iemand daarin is nu langer dan 2 jaar bezig en haar paard is nu eindelijk aan het genezen. dus het kan wel genezen na langer dan 1 jaar.
dit is het topic: [HK] Peesblessure: Boxrust of juist gecontroleerd beweging geven?

dit paard is na van alles en nog wat geprobeerd te hebben oa aquatherapie en noem maar op, voor een paar maanden het land op gegaan en toen hij daarvan af kwam was hij dus zo goed als genezen en mocht ze rustig gaan opbouwen. voor het preciese verhaal moet je ShannaY pb'en. het was namelijk haar paard.

ook mijn paard heeft buiten gestaan. niet helemaal op het land maar op een klein stukje waar hij wel kon bewegen maar niet helemaal uit zijn plaat gaan. dit heeft bij hem heel erg goed geholpen.

ik zou je paardje gewoon deze zomer het land opdoen en er ergens in oktober ofzo er weer afhalen en dan een echo laten maken om te kijken hoe het ervoor staat. vandaar uit beslis je dan verder over wel gaan opbouwen of niet meer.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 21:22

jolentinus schreef:
ik zie speciaal beslag meer als een zooltje in je school. of sommige mensen die een schoen hebben die een veel dikkere zool heeft.

met dat verschil dat onze schoenen flexibel en buigzaam zijn Nors opkijken

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-08 22:33

Ijzers zorgen toch dat de doorbloeding van de hoef slechter is omdat hij niet "in en uit kan zetten"? Is dat dan juist niet slecht?
Persoonlijk ben ik ook geen fan van ijzers, geen idee waarom overgens.

Ik ben nog vergeten te zeggen dat ze dachten dat het de aanhechting van de diepe buiger was. Ik weet dat dat deel extra moeilijk te behandelen is en dat je daar geen echo kan maken.
Alleen een emmeriscan (hoe schrijf je dat? Verward ), maar dat kost ongeveer €1500. En dan heb je alleen bevestiging wat het is, verder niet.

Zou er met ijzers niet juist op de verkeerde plaats druk worden gegeven en zouden andere delen dan niet juist overbelast raken? Omdat ze in een "rare" houding gedwongen worden?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 05:03

MRI scan
Ja het hoefmechanisme wordt beperkt door ijzers en dus de doorbloeding van de gehele hoef. En doorbloeding is nou juist wat je hebben wil bij een genezingsproces.

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 08:14

eline_di schreef:
Ijzers zorgen toch dat de doorbloeding van de hoef slechter is omdat hij niet "in en uit kan zetten"? Is dat dan juist niet slecht?
Persoonlijk ben ik ook geen fan van ijzers, geen idee waarom overgens.

Ik ben nog vergeten te zeggen dat ze dachten dat het de aanhechting van de diepe buiger was. Ik weet dat dat deel extra moeilijk te behandelen is en dat je daar geen echo kan maken.
Alleen een emmeriscan (hoe schrijf je dat? Verward ), maar dat kost ongeveer €1500. En dan heb je alleen bevestiging wat het is, verder niet.

Zou er met ijzers niet juist op de verkeerde plaats druk worden gegeven en zouden andere delen dan niet juist overbelast raken? Omdat ze in een "rare" houding gedwongen worden?

klopt helemaal wat je zegt. door de ijzers wordt de doorbloeding slechter waardoor het weer langer duurt tot de pees genezen is. door de ijzers krijgt de pees ook een grotere klap te verduren dan zonder ijzers. voor mij toen ook 1 van de redenen geweest om hem uiteindelijk tijdens zijn blessure zonder ijzers te zetten en hij staat nu nog steeds zonder en dat hou ik ook maar zo.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 08:18

dat van de het in en uitzetten van de hoef klopt indd. elke keer als je paard een been op de grond zet. veert de hele hoef mee. wat dat betreft houd het ijzer dat indd tegen..

verder denk ik aan speciaal beslag dat ze bijvoor beeld de achterkant wat omhoogzetten (of juist net andersom) zodat die geblesseerde pees nooit op spanning komt of zo. zodat hij goed kan genezen. is het dan tot rust gekomen dan langzaam weer naar gewoon beslag en dus zonder.

als ik jouw was zou ik gewoon een paar hoefsmeden bellen en hun ervaring ermee op doen. onze hoefsmid zegt het wle als hij het niet ziet zitten.

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-08 10:41

MRI tuurlijk, blond he?! Tong uitsteken

mijn hoefsmid is de hoefsmid van de kliniek en die heeft samen met de arts dit besloten.
Maar ik denk dat ik haar op het land zet.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 11:54

nou. mooi dat je een beslissing hebt genomen. dit is een beslissing wat nooit kwaad kan. oftewel de zekerste beslissing denk ik zo..

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-08 20:14

Ik ben nog niet helemaal zeker maar ik neig wel naar het land

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 21:23

jolentinus schreef:
dat van de het in en uitzetten van de hoef klopt indd. elke keer als je paard een been op de grond zet. veert de hele hoef mee. wat dat betreft houd het ijzer dat indd tegen..

verder denk ik aan speciaal beslag dat ze bijvoor beeld de achterkant wat omhoogzetten (of juist net andersom) zodat die geblesseerde pees nooit op spanning komt of zo. zodat hij goed kan genezen. is het dan tot rust gekomen dan langzaam weer naar gewoon beslag en dus zonder.

als ik jouw was zou ik gewoon een paar hoefsmeden bellen en hun ervaring ermee op doen. onze hoefsmid zegt het wle als hij het niet ziet zitten.

Het probleem is dat de pees één of twee dagen inderdaad op een lagere spanning staat, maar daarna past de peesspanning zich aan en staat ie net zo strak én ineens onder een andere hoek. Van de regen in de drup dus.

Dat pezen zich aanpassen aan de hielhoogte en dat dat snel gaat merk je zelf ook al bijv als je een paar dagen op hakken hebt gelopen en dan weer op platte schoenen loopt, dan voelen je kuiten eventjes 'te kort'.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 21:45

wat raad jij dan aan arebest.. in het land natuurlijk. dat is geen probleem. maar als het na een half jaar of een jaar nog niet goed is? wat dan? ik zou dan de optie van speciaal beslag proberen. gewoon kijken hoe het paard erop reageerd