ijzers met 2 lippen aan voorhoeven, ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Loezoe

ijzers met 2 lippen aan voorhoeven, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-08 16:35

Mijn hoefsmid wil graag onder de voorhoeven van mijn paard ijzers met 2 lippen leggen, omdat de hoeven van mijn paard dan wat steiler zouden worden en dit zou beter zijn. Echter ben ik benieuwd naar ervaringen over deze manier van beslaan. Mijn paard heeft namelijk zeer veel beweging ondanks dat hij wat plattere voeten krijgt als de ijzers wat langer liggen en ik wil er zeker van zijn dat ik zit extra stukje beweging niet kwijtraak.

Dus wat zijn jullie ervaringen met ijzers met 2 lepels onder de voorhoeven? ik ben erg benieuwd!
Laatst bijgewerkt door Marije_jiplover op 08-04-08 09:46, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel aangepast op verzoek TS

Horsetopia

Re: ijzers met 2 lepels aan voorhoeven, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 22:57

Mijn haflinger werd steeds zo beslagen. Zij had er geen last van qua beweging maar ik vrees dat je dat per paard moet bekijken...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 08:33

Op de site van hoofcare staat uitgelegd wat de nadelen zijn van ijzers met twee lippen. Google er maar even op, want doorlinken gaat niet, hij heeft alles dichtgetimmerd.

Tenminste ik neem aan dat je met lepels --> lippen bedoelt?

pres

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 08:41

De voet word hiermee alleen maar meer opgesloten en belemmerd.
Een voet moet je niet teveel willen corrigeren, dus daar moet je eerst eens goed naar kijken of dat echt wel nodig is.

Maar aan dat soort ijzers aan de voorhoeven zou ik dus niet beginnen Knipoog

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 11:50

Mijn paard staat al 8 jaar voor op ijzers met 2 lippen. Hij is er in beweging niks op achteruit gegaan.
Het heeft ook niet mijn voorkeur maar iedere keer als we hem weer terug op 1 lip zetten krijgt hij flinke barsten voor op zijn voeten.

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 13:01

maar waarom moet je paard steiler op de voorhoeven? DIt is normaal juist niet wenselijk, liever een plattere hoef dan een bokke hoef.... alleen voor het oog denkt men dat het mooi is om een kleine hoef te hebben en dus een wat steilere hoef....

Loezoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-08 13:25

Amadeo schreef:
maar waarom moet je paard steiler op de voorhoeven? DIt is normaal juist niet wenselijk, liever een plattere hoef dan een bokke hoef.... alleen voor het oog denkt men dat het mooi is om een kleine hoef te hebben en dus een wat steilere hoef....

ja, precies, dat vind ik dus ook... mijn paard heeft als hij is bekapt prachtige hoeven vind ik zelf, maar als de ijzers een week of 6 liggen beginnen de voorhoeven wat platter te worden. Zijn beweging lijdt er helemaal niks onder, ik heb eerder het idee dat hij dan alleen maar meer kan verruimen, maar dat kan ook tussen m'n oren zitten Knipoog
hij krijgt ook wel wat grotere hoeven na 'n week of 6, maar als hij er geen last van heeft en zijn hoeven zelf van prima kwaliteit zijn, dan maakt dat toch niet uit?

pres

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 13:35

Als ik jouw verhaal lees dan lijkt het mij dat er inderdaad helemaal geen reden toe is om het beslag te veranderen.

Loezoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-08 13:36

ik krijg ook steeds meer het idee dat m'n hoefsmid 't zou willen doen omdat hij het 'mooier' vindt ipv dat het écht functioneel zou zijn....

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 13:36

Inoterry schreef:
Mijn paard staat al 8 jaar voor op ijzers met 2 lippen. Hij is er in beweging niks op achteruit gegaan.
Het heeft ook niet mijn voorkeur maar iedere keer als we hem weer terug op 1 lip zetten krijgt hij flinke barsten voor op zijn voeten.

Hier precies hetzelfde Lachen.

Loezoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-08 13:38

voor de hoefkwaliteit hoef ik niet over te gaan op 2 lippen, want zijn hoeven zijn verder van goede kwaliteit, nooit nooit brokkelende hoeven of scheuren gehad.

esther82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 14:13

Onze merrie heeft ook een tijdje op voorijzers met twee lippen gestaan. Dit was om haar toch te kunnen beslaan toen ze last had van brokkelvoeten. Dat brokkelen is nu helemaal onder controle en dus staat ze denk ik toch alweer twee jaar op ijzers met een enkele lip.
Het heeft geen effect gehad op de stand van haar voeten of haar manier van lopen.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 14:19

Dan zou ik eerder je paard om de 6 weken gewoon opnieuw laten beslaan.

Op tijd je paard naar de smid is zo belangrijk voor stand en lopen... en als dat met 6 weken is, is dat maar zo.

Heb zelf ook een paard gehad, wat echt elke 6 weken moest, en er ook gewoon 1,5 cm vanaf kwam..

whisperramse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 14:23

Loezoe schreef:
Amadeo schreef:

ja, precies, dat vind ik dus ook... mijn paard heeft als hij is bekapt prachtige hoeven vind ik zelf, maar als de ijzers een week of 6 liggen beginnen de voorhoeven wat platter te worden. Zijn beweging lijdt er helemaal niks onder, ik heb eerder het idee dat hij dan alleen maar meer kan verruimen, maar dat kan ook tussen m'n oren zitten Knipoog
hij krijgt ook wel wat grotere hoeven na 'n week of 6, maar als hij er geen last van heeft en zijn hoeven zelf van prima kwaliteit zijn, dan maakt dat toch niet uit?

Dan moet je hem vroeger laten komen, zo simpel is dat Lachen
Niet te lang wachten met het opnieuw beslaan dus.

Mijn paardje heeft ook voorijzers met twee lippen, ook erge scheur en brokkelhoeven waar hij biotine voor krijgt.
Daarvoor stond hij op gewone ijzers maar die trapte hij altijd af.
Met deze ijzers kan mijn paard hem wel wat vlotter bewegen vind ik zelf, zijn hoef rolt nu beter af volgens mijn HS Lachen
Is ook echt een héél ander ijzer om naar te kijken, die van mijn paard Lachen
Ze zijn zo wat afgeslepen aan de voorkant, allee zo ziet het er toch uit Knipoog

debje18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 14:24

Mijn hoefsmid wil ook ijzers met 2 lippen aan de voorhoeven. Mijn paard sloft nogal veel en volgens hem kunnen die ijzers dat een stuk verminderen.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 14:54

debje18 schreef:
Mijn hoefsmid wil ook ijzers met 2 lippen aan de voorhoeven. Mijn paard sloft nogal veel en volgens hem kunnen die ijzers dat een stuk verminderen.

Mijn paard is echt niet minder gaan sloffen met 2 lippen.

Op tijd beslaan helpt bij mijn paard niet om de barsten te voorkomen, na 4 weken komen ze al over de lip uit als hij er maar 1 heeft. En alle voedingsuplimenten voor goede hoeven heb ik ook al tevergeefs geprobeerd.

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 15:13

Loezoe schreef:

INDERDAAD! Dat lijkt mij ook. Haha!

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 15:15

Apple schreef:
Inoterry schreef:

Hier precies hetzelfde Lachen.

Dat is wat anders, dan is het functioneel. Ik ben niet tegen, maar als het niet hoeft dan zou ik het ook zeker niet doen. Het belemmerd toch wel het spreiden van de hoef bij de beweging. Maar als het het paard ten goede komt, dan ben ik daar zeker voor!

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 15:24

Inoterry schreef:
debje18 schreef:

Mijn paard is echt niet minder gaan sloffen met 2 lippen.

Op tijd beslaan helpt bij mijn paard niet om de barsten te voorkomen, na 4 weken komen ze al over de lip uit als hij er maar 1 heeft. En alle voedingsuplimenten voor goede hoeven heb ik ook al tevergeefs geprobeerd.

Het is een feit, het ene paard heeft betere hoeven dan het andere paard, net als de staart voller is bij de ene dan bij de andere. Enz enz enz. Ijzers kunnen vaak wel helpen, maar ze kunnen nooit de kwaliteit van de hoef drastig veranderen.

Struikelen is vaak een teken van nog niet voldoende kracht in de achterhand om de voorhand te ontlasten. (niet altijd) Vaak verbeterd dit naarmate er meer gewicht door training op de achterhand geplaatst kan worden. Of het kan ook komen door een zware bodem of gewoonte.

Levant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 15:34

Mijn paard heeft een hele dunne hoefwand aan de voorkant van zijn hoeven, met 1 lip werd zijn hoef helemaal hol, vervormde dus. Nu staat hij op 2 lippen, door een hoefsmid van een paardenkliniek gedaan, en nu gaat het super. Hij heeft weer prachtige hoeven.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 16:57

debje18 schreef:

Sloffen oplossen met ijzers, het moet niet gekker worden Gestoord. Sloffen is een rijtechnisch probleem.

Loezoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-08 17:50

oja, wat mijn hoefsmid ook nog als argument voor 2 lippen aanvoerde was dat hierdoor de hoef steiler zou worden en dit beter zou zijn voor de buigpees...

hoeveel is hier dan van waar? want om eerlijk te zijn heb ik daar totaal geen verstand van?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 21:27

Loezoe schreef:
oja, wat mijn hoefsmid ook nog als argument voor 2 lippen aanvoerde was dat hierdoor de hoef steiler zou worden en dit beter zou zijn voor de buigpees...

hoeveel is hier dan van waar? want om eerlijk te zijn heb ik daar totaal geen verstand van?

het is juist slechter voor de buigpees op de lange duur

Een hoef die stijler staat, heeft hogere hielen. Hoge hielen hebben als nadelen:

* Hoefmechanisme werkt gebrekkig
* Slechte schokabsorptie
* Te weinig slijtage aan de achterkant van de hoef
* Schokdempende werking van de straal wordt niet benut
* Hoge belasting van het hoefkatrolgewricht

Paarden op hogere hielen gaan toonlanden:

Uit in vitro onderzoeken is gebleken dat toonlanden hoefkatrolontsteking veroorzaakt. Het vanuit zweefmoment landen op de toon in plaats van op de hiel geeft iedere keer een stevige ruk aan de diepe buigpees. Daarbij komt dat het been van een boogvorm naar een holle vorm moet gaan waarbij er een dood punt moet worden gepasseerd. Tijdens het passeren van dat dode punt moet de pees heel kortstondig uitrekken waarbij er enorme piekkrachten ontstaan. Er ontstaat wrijving op de plaats waar de diepe buigpees over het straalbeen loopt, en herhaalde wrijving veroorzaakt slijtage.

Traditioneel worden paarden met hoefkatrolontsteking hoger op de hielen (verzenen) gezet want dat lost de pijn voor een tijdje op. Door het hoger zetten wordt de spanning op de diepe buigpees namelijk tijdelijk wat lager. Let op het woordje tijdelijk; spieren streven naar een vaste spierspanning (tonus) en zullen al vrij snel de spanning terugbrengen naar wat hij oorspronkelijk was. Op dat moment ben je weer terug bij af maar staat je paard ook nog eens hoger op de hielen. Hoge hielen zijn voor een paard pijnlijk, en om de pijnlijke hielen te ontlasten zal het paard... meer op de toon gaan landen! En dat is nou juist de hoofdoorzaak van hoefkatrolontsteking!

Bovendien zorgen hoge hielen ervoor dat een paard samengeknepen hoeven krijgt. Als een paard óók nog eens op ijzers staat, wat ook voor samenknijpen zorgt, loopt de schade dubbel zo hard op.

kevertje

Re: ijzers met 2 lippen aan voorhoeven, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 11:43

Mijn paard staat ook op ijzers met 2 lippen, dit omdat ze ijzers met 1 lip er voortdurend vanaf trapte in het land. we hebben het nog een klein jaar zonder ijzers geprobeerd maar dat ging helaas niet. dus nu staat ze sinds 1 jaar op ijzers met 2 lippen. heb er geen problemen mee. maar zoals al eerder gezegd, je zal het van paard tot paard moeten bekijken.
groetjes

041007

Re: ijzers met 2 lippen aan voorhoeven, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 11:48

Deze onderzoeken zijn mij volledig onbekend. Het is altijd makkelijk om met quasi wetenschap te strooien maar zowel de relatie tussen voetstand en manier van landen is volgens mij niet aangetoond. Toonlanden en de relatie tot hoefkatrol ontsteking is mij onbekend...
Spieren willen dan misschien wel een gelijke tonus maar er bevinden zich ook nog andere collateraal banden welke ontlast kunnen worden door een standsverandering van de voet.
Dat ijzers voor een samenknijping van de hoef zorgt is mij ook onbekend... vreemd ik dacht toch dat ik van eea behoorlijk op de hoogte was. ... Is het misschien mogelijk om aan bronvermelding te doen? Of ijzers met twee lippen zo slecht zijn voor voeten is maar helemaal de vraag, achtervoeten worden vrijwel altijd met twee lippen beslagen en treden daar nou zoveel problemen op?