Knie op slot schieten of wat denken jullie?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Shir89

Knie op slot schieten of wat denken jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-08 20:41

Mijn paard heeft ooit in stap (in het begin van het rijden/instappen) dat hij ineens naar links valt. Ik weet niet precies wat hij doet, of dat hij nou een misstap maakt, dat er een spier/zenuw klem schiet of dat zijn knie op slot schiet.

Het is in het achterbeen en het is niet alleen als je erop zit, maar het is dus niet altijd. Het is tot nu toe ook maar maximaal 2x in één instap training gebeurt.
Het duurt echt maar 2 tellen en dan loopt hij weer normaal.
Het voelt een beetje (als je erop zit) of hij ineens iets engs bij zijn achterhand voelt en een beetje wegschiet ervoor. Maar het is wel altijd in het rechter achterbeen waardoor hij naar links valt.

Ik heb de fysio al gebeld (is de eerste keer) die komt binnenkort, maar vroeg me toch af of iemand het herkent of iets vermoed waar het vandaan kan komen.
Als de fysio niet echt iets vind of er niks aan kan doen, ga ik de kliniek bellen voor een onderzoek.

Marije_jiplover

Re: Knie op slot schieten of wat denken jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 20:57

MD-->BEH

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 10:48

Ik heb ook een paard gekent die dit deed. Meestal was het tijdens het poetsen/opzadelen, als je hem dan even op zij zette, maar ook met hoeven uitkrabben, als je z'n achterbenen dan op wou tillen dan wou hij hem soms al niet geven omdat hij zelf natuurlijk ook door had dat hij weer op slot zat. En als je hem dan op tilde dan schoot hij idd even een stap opzij. Ik weet natuurlijk niet of dit bij jou paard ook zo is, maar doet hij het met opzadelen ook wel eens of echt "nog maar" 2 keer met het rijden?

Aline_17

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 11:43

Mijn pony heeft ook een knie die soms op slot zit, de dierenarts zei toen dat ik met haar veel moest gaan fietsen in mul zand om haar achterhand sterker te maken en ze wordt nu van achteren speciaal bekapt
Dat speciaal bekappen vind ik goed helpen!

lasamber

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 11:46

Een vriendin van mijn had ook een pony waar bij de knie soms op slot ging,daarbij is de hoefsmid geweest. Die heeft de hoef zo neer gezet dat de kans minder groot was dat de knie weer op slot ging.

suggie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 20:50

losse knie,heeft mijn pony ook,veel spiertraining gericht op de achterhand doen

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 20:55

een vriendin van mij had ook een pony die dat had.

deze schoot op slot en dan kon ze er echt niet meer mee lopen. die bleef gewoon naar achter zitten zeg maar. van de ene box naar de andere kon niet eens meer normaal.

deze heeft de banden doorgesneden gekregen. nou eigenlijk nergens last meer van (eerst natuurlijk wel.. slappe achterhand]9

piecon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 17:24

Mijn 3 jarige heeft het ook. Volgens de DA heeft het te maken met groeistuipen. Als hij net zijn stal uit komt sleept hij zijn been soms voort totdat hij weer in de kom schiet. Na een paar uurtjes is dat dan weer over. Hoe oud is jouw paardje dan?

Shir89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-08 17:37

12 jaar, waarschijnlijk heeft het bij hem dan niet met de groei te maken. Maar het is wel zo dat het bij het instappen (begin van het rijden) vaak gebeurt, en hij inderdaad op dat moment ook nog wat traag, minder voorwaarts is (in de achterhand).

Woensdag komt de fysio (kon niet eerder) hopelijk weet hij meer.

piecon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 17:42

Ok...Ik ben benieuwd. Houd ons ff op de hoogte..

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 17:42

mijn pony heeft ook zoiets
heeft het afgelopen zomer heel erg gehad.
vooral met achterwaarts lopen stond hij vast (dus hele achterbeen vast).
dierenarts zei dat het erfelijk was, veel trainen niet in de bak maar lange stukken draven.
dit jaar gaat het al stuk beter, heb het al paar maanden niet gezien!!
veel training op achterhand lijkt me ook goed.
ze word trouwens dit jaar 5 jaar.
en met 3,5 is het pas geconstateerd. foto's gemaakt etc, doet geen pijn zegt DA en er was nks kapot bespiering etc was er gewoon te los omheen (om knieschijf en kapsel) waardoor de knieschijf uit het riggeltje schiet waar hij inhoort).

Shir89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-08 17:51

Zal ik doen. Ben ook erg benieuwd.
Hopelijk is het niets waar die echt pijn aan heeft (hij laat het in elk geval niet merken) of waar die aan geopereerd moet worden, maar als dat nodig is om het op te lossen, heb ik er alles voor over!

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 20:58

Je kunt altijd even foto's laten maken
Ze kwamen bij mij gewoon aan huis. als je maar een donkere stal heb ofzo (ze stond dus bij ons in de autogarage hihi aangezien onze stal open is)
het is ook helemaal niet duur. ik kan je de prijs niet meer zeggen, maar het is niet naar een kliniek ofzo dus dat scheelt al!
mijn pony laat het ook niet merken dat het pijn doet, volgens DA deed t ook geen zeer. opereren hoefde ook niet. alleen foto's om te kijken of er niks beschadigd was aan botjes en gewrichten. En toen heb ik zegmaar , toestemming gekregen echt met haar te gaan werken omdat ze dat nodig dat.
dus lekker gefietst en gerend en met 4 jaar opgestapt en lekkere ritten in draf!

IneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 21:02

Bij ons heeft een 3 jarige hetzelfde probleem, het lijkt ook op sommige momenten dat hij zijn been achter zich aansleept..
Ons hebben ze de raad gegeven om hem te trainen zodat de bespiering toeneemt en dan zou dit normaal beter moeten gaan.
Heb me ook laten vertellen dat dit vaker voorkomt bij ( jonge ) paarden.
Ik ga dit even volgen!

Sabin_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 16:20

Mijn vorige rijpaard had het ook! Zelfs als hij gewoon rustig in de weide liep, sleepte hij zijn rechterachterbeen achter zich aan.
Ik ga dit topic ook even volgen! Geen idee waar het ontstaat en wat er precies aan te doen is...

IneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 18:04

Weet je ondertussen eigenlijk al iets meer?

Shir89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-08 06:59

Nee, morgen komt de fysio.
Ik houd jullie op de hoogte.

Groetjes

Shir89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-08 18:34

Voor iedereen die dit wilde volgen Knipoog

Fysio is geweest:

Ik probeer het zo kort mogelijk even samen te vatten.

Hij heeft een algeheel onderzoek gedaan.
Gelongeerd aan het halster (alle gangen, bij kanten)
Daarna met zadel.
Hij heeft hem gemasseerd en paar kleine dingetjes gekraakt.

Met zadel aan de longeerlijn liep hij toch iets anders. De conclussie is dus ook dat het zadel niet helemaal goed lag.
Hij heeft achter te veel "lucht" tussen de kussen en de rug.
Niet veel maar het zadel gaat daardoor zonder dat je het echt kan zien, "klapperen"

Met het masseren zag en voelde hij ook duidelijk verschil dat hij links meer ontspant dan rechts. En dat hij links minder gevoelig ("pijnlijk") was dan rechts.

Hij heeft het "rare bewegingkje" waar ik het over had niet laten zien, maar de fysio kon uit mijn verhaal en wat hij gezien had, wel een beetje afleiden dat het mogelijk was en dat het dus vanuit de rug komt.

Hij heeft het dus niet over een knie op slot schieten enz. gehad.

Nu gaan we andere zadels proberen, om te kijken of we een groot verschil gaan zien en anders gaan we dit zadel laten aanpassen.
De fysio zij dat dit eigenlijk een heel goed zadel was en dat het goede kwaliteit was met goede kussens.
Helaas heeft mijn paard een tikkeltje moeilijke rug (hoge schoft, daarna klein kuiltje) dus weinig zadels zullen perfect zeg maar passen, dus waarschijnlijk gaan we gewoon een zadel perfect aan laten meten en maken, om ergere problemen te voorkomen.

Hij wil hem zoiezo nog 2x meer behandelen en vanuit daar gaan we weer verder kijken.

Alsnog een heel verhaal, maar goed.

Ik hou jullie op de hoogte, voor degene die dit willen volgen.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 11:31

kijk nu ben je een heeel stuk wijzer
niks met de knie dus?

bij mijn paard kan het dat niet zijn : ze was nog niet bereden toen het geconstateerd werd!
Dierenarts heeft het onderzocht, en foto's gemaakt.
Wel lastig als ze zo moeilijk is met goedpassend zadel.
boomloos ook niks? Zou je ook eens kunnen voorleggen bij fysio, wat hij daar van vind.

we horen weer van je!

IneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 11:55

Bij ons paard kan het dit idd ook niet zijn..
Mss is boomloos wel iets voor je zoals hierboven gezegd!

Shir89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-08 12:23

Ben erg blij dat er met mijn paard in elk geval niets medisch aan de hand is en dat het waarschijnlijk met een ander zadel op te lossen is.

Nu besef je weer hoe belangrijk het is om elk jaar ofzo een keer je zadel weer te laten bekijken en eventueel aan te passen.

Ik kan het is overleggen.
Nu ben ik zelf wel een wedstrijd ruiter en volgens mij mag je met zulke zadels geen officiele wedstrijden rijden??
Ik ben om eerlijk te zijn ook niet zo op de hoogte van NH, boomloos enz.

Waarschijnlijk wordt het dan toch een zadel op maat laten maken (hulsebos), maar we kennen iemand en die maakt ook KN zadels op maat. Dus we hebben nog keus ook Lachen

Ik hou jullie op de hoogte.

Groetjes

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 12:27

klinkt als een logisch verhaal. mag ik vragen welke fysio is geweest (mag ook per pm als je dat prettiger vindt)?
sterkte met een geschikt zadel uitzoeken! had je al een fijne zadelmaker gevonden? anders kan ik je een goede aanraden. voor meer info: pm me maar. Lachen

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 16:45

ik heb op een site gelezen (via google een keer gevonden) dat er een aantal zadels (dressuur, en western) op wedstrijden gebruikt mogen worden. Ik wist niet eens dat daar ook regels voor waren behalve van het bit, dat je alleen met springen bitloos mag. maar voor zadels? las ik dus via de site, en wist ook gelijk dAt er wel boomloosjes zijn die met westrijden gebruikt mogen worden.
Succes ik hoor het allemaal graag!

@dierfysio: wat vind jij van boomloos?

Shir89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-08 06:59

Ja daar ben ik ook wel is benieuwd naar?

Shir89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-08 20:33

We zijn nu alweer een aantal dagen verder.

Heb een paar dagen met een leenzadel gereden. Kieffer lusitano. Die lag op de rug (achter meer) aangesloten, maar we hebben hem de laatste dag in het uur rijden weer verwisseld met mijn eigen zadel en dan merk ik in het rijden weinig verschil.

Vandaag door een ruitersportzaak andere (nieuwe) zadels laten passen.
Toen zag ik pas echt goed het verschil, dat mijn zadel dus achter echt te veel ruimte heeft.
Als je hem dan (zonder dekje uiteraard) aansingeld lijkt hij achter licht te zweven Boos!

Maar goed. Het oog is gevallen op een Passier GG Extra (hij had het over de nieuwe uitvoering met nieuwe kussens of iets??)
Die lag heel mooi. Achter mooi aangesloten en voor veel vrijheid bij de schoft.

Ik moet hem eerst ook nog laten bekijken door de fysio.
Maar als hij hem goed keurd, dan rij ik dus binnenkort op mijn nieuwe passier Lachen (Past ie ook nog bij mijn hoofdstel, ook Passier)

Ik laat het nog weten of het hem geworden is?!