Hoefschoenen om op het land?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ceasar2015

Hoefschoenen om op het land?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-08 20:00

Hallo bokkers,

Ik heb een aantal vraagjes over hoefschoenen en ja ik heb de zoekfunctie gebruikt maar niet een antwoord op mijn vragen kunnen vinden.

Mijn paard heeft altijd gigantisch snel ijzers los, scheurende hoeven(door losse nagels). Nu gaat het redelijk maar zomers is het een rampenplan. Buiten dat het erg duur word(smid ed) is het ook gigantisch slecht voor de hoeven.
Een tijdje terug heb ik al is geprobeerd om de ijzers eraf te laten, maar paard kon voor geen meter lopen. Heb het de tijd gegeven maar het ging alleen maar slechter en slechter. Dus inmiddels ijzers erweer onder. Nou komt de zomer er weer aan straks en daar zie ik toch wel gigantisch tegenop. Ik wil die ijzers er gewoon onderweg hebben.
Dus ik ben me helemaal gaan verdiepen in de hoefschoenen en ik schrok wel van de prijzen Wow! . Maar dat heb ik er dan voor over.

Maar nu komt het, mijn paard staat nu in de winter een paar uurtjes op het land(mag nu niet langer van landeigenaar) en zomers staat ze overdag op het land en 's nachts op stal. Op weg naar het land moeten we stukje over de straat en een stukje over een grindpad en daar kon ze echt echt niet meer lopen toen de ijzers eraf waren.
Dus zou het heel veel kwaad kunnen/is het mogelijk dat de hoefschoenen ook op het land omblijven(waarom wel/niet)??
Want om ze iedere keer bij het land weer om te moeten doen als we naar stal gaan is een heel gedoe(kan natuurlijk wel, maar word onwijs lastig).

En wat voor hoefschoenen raden jullie mij aan?
Er is toch wel een aardige keus aan hoefschoenen en ik wil toch wel graag wat informatie over de verschillende hoefschoenen voordat ik straks een paar aanschaf die heel slecht blijken te zijn.

Alvast heel erg bedankt voor het lezen!
Anne

mysa

Re: Hoefschoenen om op het land?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 20:27

Hoe lang staat ze overdag op het land? Ik heb m'n paard ook hoefschoenen aangedaan om over ons puinpad te lopen, was van plan om ze dan in de wei aan te laten en later thuis weer uit te doen. Alleen mag ze voorlopig niet naar de wei. Maar volgens mij moet het wel kunnen voor een paar uurtjes, alleen van 's morgens vroeg tot 's avonds laat is denk ik te lang. Ik vind het aan- en uittrekken na een paar keer oefenen erg meevallen. Als ze bij mij toch weer naar de wei gaat, denk ik dat ik ze daar gewoon uitdoe, en 's avonds op de terugweg weer even aandoe. Ik heb de Epic boots, new range geloof ik, de simpelste versie. Bevalt tot nu toe prima.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-08 20:33

Mijn paard gaat nu 's ochtends het land op en rond een uur of 1 weer op stal. Zomers wel langer, ook 's ochtends het land op en hangt er dan wat vanaf wanneer ik ga rijden wat het weer doet, maar meestal tot aan het eind van de dag/avond. Ga ik heel vroeg rijden gaat ze gewoon daarna het land weer op.

Dus dan gaan ze zoieso 's nachts af. Word op het land met hoefschoenen erg afgeraden dan gaan ze dan ook af...

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 22:23

Even terzijde, maar heb je je paard wel eens (een langere tijd) biotine gevoerd?

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-08 09:54

Pytje schreef:
Even terzijde, maar heb je je paard wel eens (een langere tijd) biotine gevoerd?

Nog niet. Maar helpt dan ook tegen overgevoeligheid zonder de ijzers?
Want als de ijzers eraf zijn dan brokkelen ze niet,scheuren ze niet. Dan zien de hoeven er onwijs mooi uit! Enige punt is dat paard dan gewoon niet meer kan lopen.
Maar als Biotine ook helpt tegen gevoeligheid ga ik dat ook voeren.

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 09:57

Dat heb ik met mijn paard ook. Hij loopt zonder ijzers niet goed (vooral zonder voorijzers), en krijgt met ijzers snel brokkelvoeten. Hij krijgt nu al een aantal jaar biotine en ze brokkelen een heel stuk minder (staat dus op ijzers)

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-08 10:00

Oke, dat zal ik even in mijn achterhoofd houden Lachen . Wil ook nog wat meer weten over hoefschoenen ed omdat ik toch wel erg graag de ijzers eraf wil hebben namelijk..

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-08 18:36

Verder niemand meer??

Heb nu toch nog niet helemaal duidelijk het aan/af te raden is om ze op het land om te laten..

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 18:40

Als je je paard voldoende tijd geeft om eraan te wennen, kun je ze uiteindelijk ook langere tijd omhouden, dus ook wel van 's ochtends tot 's avonds. Er zijn ook mensen die er trektochten mee rijden dan worden ze ook lang achter elkaar gedragen.

Voor een goed advies kun je het beste even contact opnemen met een of meerdere producenten van hoefschoenen (bijv. Smit) of natuurlijk bekappers die hoefschoenen adviseren (Klaas Feuth van Natuurlijk Ruiterschap bijvoorbeeld).

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-08 19:54

Callippo: Bedankt!! Het gaat ook vooral om het rijden en naar het land toe gaan.

Ik moet steeds aan mijn paard denken als ik jou naam zie Knipoog (Calypso)

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 20:54

Mijn paard heeft ook schoenen, smitjes (op maat gemaakt)
Dan weet je zeker dat ze goed passen.

De heledag zou ik ze niet omlaten, stel er komt water in (omdat die met zn voorbenen in de sloot staat als die drinkt) dan kan het flink gaan broeien (en is erg lekker met bacteriën enzo).
Het is natuurlijk een kleine moeite om de schoenen weer uit te doen als je bij het land komt.

Mijn paard heeft een hele zomer dag en nacht op het land gestaan (ook als de rest snachts naar binnen ging) omdat hij echt niet over het grind pad kon lopen.
Schoenen konden toen nog niet worden aangemeten omdat zn hoeven te kort waren. Eerst een zomertje groeien en "weide rust" (en o wat vond hij het erg Knipoog )

Opzich kan het wel (mits je em er rustig aan heb laten wennen, maar dat kost ook tijd)
Sinds we verhuisd zijn hoeft hij niet meer over een grind pad, en staat hij overdag (blootvoets) op stenen, maar nergens meer last van.

Wij zijn trouwens over gegaan op schoenen omdat zn hoeven heel langzaam groeiden (ook 3 jaar biotine gevoerd, maar te weinig resultaat) en hij qua hoefgroei pas na 8-9 weken nieuwe ijzers onder kon.
Helaas trapte meneer met 3 weken ongeveer (soms 2 soms 4) zn ijzers eraf, met alle gevolgen van dien (uitgescheurde nagelgaten, daardoor stukken hoef die afbreken ect)

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-08 21:17

ma_rie_tje: Heel herkenbaar allemaal. Ik hoop ook heel hard dat als ik een langere tijd hoefschoenen heb gebruikt ze ooit blootvoets kan lopen(ooit).

Kleine moeite is het wel, maar ze moeten ook weer aan. Ze staat op het land bij een boerderij waar nogal is van alles aan het klapperen en doen is en paard word daar dan nogal zenuwachtig van. Maar ik ga natuurlijk niet om die reden het niet doen. Dus als het echt af te raden is dan gaan we ze gewoon bij het land om en af doen en zien we wel hoe het gaat...

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 11:14

Een beetje water 1 of 2x per dag in de schoenen is juist heel goed voor de hoeven! Zeker in de zomer. Ik deed vroeger bij mijn haf expres sokken aan en dan water erin, zodat ze minimaal 1x per dag goed nat werden. En dat helpt weer tegen afbrokkelen Lachen

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 14:38

maar veel bagger er bij, en andere zooi werkte bij ons juist heeeeeeeel erg slecht.
Kleine steentjes die onder de hoef blijven zitten, sneller zweertjes ect.

@ijssnuiver: mijn paard loopt nu de helft van de tijd met het rijden ook blootvoets.
Maar moet er wel bijzeggen dat hij niet actief wordt gereden. Hij is met pensioen. Als we rijden, dan is het een stapritje van 45 minuutjes over asfalt, of een wandeling van een half uur ook over asfalt.

Maar gaat dus prima blootvoets, maar wel gedoseerd.

Vind het trouwens wel ondingen om mee door de duinen/het strand te rijden. Dan komt er toch allemaal zand in, en schuren de ballen van de hoef te snel open (logisch ook, want zand gaat schuren zodra het mulle zand kwam, gingen de schoenen de tas in)

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-08 14:56

Callippo: Nat genoeg worden ze wel, daar zorg ik wel voor, zomers rij ik ook wel veel door zee(kunnen schoenen daar tegen?? mits daarna goed schoongespoeld).

ma_rie_tje: Mijn paard word wel intensief gereden. Maar misschien dat die ook ooit blootvoets kan. En met ijzers eronder zullen ze nooit zo herstellen dat, dat ooit zal kunnen.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 16:36

In het begin reden we wel vrij intensief (in de bak geen schoenen buiten wel)
Opzich kan het door zee rijden met smitjes wel (heb geen ervaring met andere schoenen, dus kan daar weinig over zeggen) maar het is niet verstandig. Doordat het zand nat is, kan het vacuum zuigen (net als wanneer jij met je laarzen door de bagger loopt, en je laarzen blijven staan, en jij doorloopt) de kans op verliezen is dan dus zeker groter.

Je woont vlak aan zee, (lijkt me, aangezien je op schiermonnikoog woont) en dan is het de vraag of ze op zand ook gevoelig loopt!

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 16:43

Heey,

een pony die ik zo'n 2 weken gereden heb die heeft ook hoefschoenen. Op maat gemaakt. Maar of het lag aan mij, of ze is wat anders gegroeit.. Inmiddels vielen ze bij mij nogal vaak uit tijdens het rijden (bij modder/gras) vooral tijdens de galop.

maar nogmaals, kan ik aan mij liggen.
Ik zou ze niet in het land omhouden.. aangezien ze dan eigenlijk gewoon zonder schoenen kunnen lopen. Als je eventjes oefent heb je de schoenen namelijk zo aan en uit.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-08 19:35

ma_rie_tje: Ik heb zonder ijzers geprobeerd en op den duur liep ze op iedere ondergrond gevoelig. Maar kan natuurlijk dat we ze af doen op het strand en dat ze dan wel gewoon goed loopt. Nadat paard en ik afgelopen zomer samen in een heel diep gat in de zee zijn gevallen durf ik eigenlijk niet goed ze meer in Bloos .

Ik denk dat ik zoieso schoenen wil die ook hoger zitten(dus bijv. Easycare Easyboot Epic), ik zie het namelijk al gebeuren dat mijn paard ze anders uit trapt of is die kans erg klein??

Nagini: Weet je het merk daar ook van?

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 20:10

Nee, geen idee, sorry Lachen

Daar zou ik wel over nadenken ja, ijssnuiver.. als je ze in de wei om wilt houden..

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 20:21

nadeel van de hogere is dat ze op meerdere plekken de huid raken en dus ook op meerdere plekken kunnen gaan schuren.
Nadeel van ditsoort schoenen vind ik dat je maar net een passende schoen moet vinden (standaard maten)

deze heb ik trouwens http://www.paardenschoenen.nl/htm/paardenschoenen.htm

Mijn paard heeft ze in een x aantal jaar (denk een jaar of 5/6) iets van 3 keer uitgekregen. Waarvan 2 keer mn eigenschuld was (niet goed vast gemaakt) en 1 keer omdat hij echt gigantisch uit zn dak ging en op zn plaats aan het galopperen was (incl steigeren, bokken, zijwaards, achterwaards ect). Maar meot er wel bij zeggen dat ik blij was dat hij schoenen had, en geen ijzers. Nu had hij zich open getrapt, maar met ijzers was het 100 keer erger geweest

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-08 18:50

ma_rie_tje: Ja dat is ook weer waar. Even goed nadenken dus nog. Maar die van mij presteerd het ook in een iets ruimere draf de ijzers eraf te slaan(vandaar nu springschoenen om). IJzers en schoenen zijn natuurlijk 2 verschillende dingen. Maar ik begrijp dus goed dat schoenen over het algemeen niet/nauwelijk uitgetrapt (kunnen) worden?

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 20:48

kan wel uitgetrapt worden, maar hangt echt af vanje paard, hoe ze loopt.

Als je bang ben dat ze op het randje gaat staan zegmaar (en ze zo uittrapt) kan je altijd gewoon springschoenen er overheen doen om dat te voorkomen.

Die van mij heeft het gepresteerd om (welliswaar met ijzers) zn slagader in zn eigen achterbeen open te trappen.
Sinds hij dat heeft gedaan (nu zo'n 7 jaar geleden) tikt hij zichzelf aan. Net boven de plek waar spring schoenen zitten.

Strijklappen hebben geen effect. Alleen 3 in 1 beschermers werken (ookal zitten deze er ook boven) maar zijn eigenlijk zo "dik" dat hij meer wijdbeens loopt ermee.

Wat ik hiermee wil zeggen is dat er altijd iets raars kan gebeuren, en dat alles afhangt van de gangen van je paard. Als ze snel op dr eigen kroonranden staat, tja dan zal ze ook eerder dr schoenen uittrappen dan een paard dat dat niet doet.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-08 22:12

ma_rie_tje: Ja tuurlijk kan er altijd wat gebeuren. Zo heb ik ooit me paard met een grote wond uit de stal gehaald en de wond zat op een onverklaarbare plek(alle theorien zijn aan de pas gekomen).
Maar ze heeft nou eenmaal wat ruimere gangen en maakt ze die nog is iets ruimer tsja dan heeft ze dr ijzers te pakken. Maar springschoenen erbij om kan natuurlijk...
Maar daarom moest ik ook gelijk denken aan de "hogere" schoenen(om ze zo maar even te noemen).

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 22:36

Ik zou het nooit doen, de hoefschoenen in de wei aanlaten. Heb ruime ervaring met hoefschoenen (nou ja, ik, mijn vorige paard dan Clown ). Ik had haar op Marquis staan. Daar reden we ook lange ritten mee, wel 3, 4 uur. Dat ging prima maar ze gaan ook echt zweten in die hoefschoenen. De hoef is vochtig als je hem eruit haalt en de hoefbal dus ook. Denk dat als je de hoef er een hele dag in laat dat je toch een te broeierige hoef krijgt.
Overigens vind ik hoefschoenen een uitstekend alternatief voor ijzers en ik ben er dus zeer over te spreken.
De truck met de sokken paste ik dus wel toe, met de hoefschoen. Als het dan heel droog was (de wei) en het had lang niet geregend maakte ik de hoef eerst nat en dan in de hoefschoen. Was een soort nagelbehandeling Haha!
Mijn paard had echt superhoeven, deed alles zelf en maar 1 of 2x per jaar de hoefsmid erbij die haar dan ietsje bijwerkte.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-08 22:52

MaaikeUshi: Oke, bedankt!! Dan gaan ze dus niet om op het land, bij deze besloten Knipoog . Hoe bevielen dat merk schoenen jou en gaan die ook wat lang mee??