Wat gebeurd er als een paard te laat naar de smid gaat?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xNicolx

Wat gebeurd er als een paard te laat naar de smid gaat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-08 19:05

Hallo,

Ik heb een vraagje; wat kan er gebeuren als een paard niet op tijd, te laat dus naar de hoefsmid gaat?
Paard in kwestie staat dan op hoefijzers...
Kan die dan kreupel worden? Of ergere gevolgen...?

Alvast bedankt, xxx

CM_

Re: Wat gebeurd er als een paard te laat naar de smid gaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 19:08

sja wat noem je laat ?
Als je te lang wacht, gaan de hoeven scheuren, omdat het hoefijzer de groei blokkeerd, de hoef groeit dan door, maar scheurt en breekt dan.
Wat ook kan gebeuren is dat een ijzer los raakt, en het paard erin gaat staan , of dat het ijzer de halve hoef meeneemt

Steef

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 19:10

bij de pony van mijn opa was de hoef gescheurd.. toen heeft ze ong een jaar hoefijzers gehad aan haar voorhoeven. Nu zie je nog steeds waar het scheurtje gezeten heeft

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 20:34

vergroeiningen, onstekeingen,en in ergere gaan ze op hakken lopen...
vanwaar je vraag?

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 21:53

Vooral bij oudere paarden kan dit een probleem geven... Daar moet de smid vaak veel corrigeren zodat ze goed kunnen lopen. Maar idd de hoeven groeien te ver door en gaan scheuren en er kunnen ontstekingen oplopen Knipoog.

Dus gewoon maar op tijd naar de hoefsmit Lachen.

xNicolx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-08 22:01

Ja ik weet dat ze gaan scheuren en vergroeien.
Maar ik bedoel qua blessure's van het paard zelf...

Bedankt voor jullie reactie's!

@fuego3:
Heb een verzorgpony, die nodig naar de hoefsmid moet, ze is in december voor het laatst geweest...
Ik roep dus al minimaal 4 weken dat ze moeten bellen.
Inmiddels begon ik me zorgen te maken om de gevolgen dus vandaag mijn vraag!
Nu hebben ze eindelijk gebeld maar kwam de hoefsmid niet opdagen vandaag.
Maar ik was er vanavond al zelf achter gekomen,
vanavond toen ik wilde rijden stuurde mijn lesgeefster me naar huis, ze loopt kreupel...
Waarschijnlijk komt de smid morgen als hij tijd heeft...

Maargoed, als hij deze week komt zijn er dus nog geen ernstige gevolgen?

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 06:00

Dat weet je niet ...
Als elke keer de smid veel te laat word gebeld, krijgt de pony elke keer dus de grote verandering van veel te lange hoeven , naar netjes bekapte hoeven.
Het lichaam kan hier niet goed tegen, dus de kans op blessures is groter.
Moet ze perse op ijzers?
Anders zou ik die mensen voorstellen om haar van de ijzers af te halen, bekappen is goedkoper, en als ze weer eens te laat dreigen te zijn, bel en betaal je zelf de smid.Je moet iets overhebben voor je verzorgpony.

Tessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 21:16

OPG -> BEH

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 21:25

4 weken zal geen grote problemen opleveren waarschijnlijk , maar ze moeten toch eens in de 3 maand even heen,

Alleen kappen is niet zo duur , als je je er echt zorgen om maakt zou je je ouders kunnen vragen of jullie die kosten op jullie kunnen nemen Ja dan hoef je je er geen zorgen om te maken omdat het op tijd gebeurd. je lest er immers ook op. Haha!

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 22:10

Beetje afhankelijk van de voeten van de pony, maar bij mij ligt te max tijd van beslaan toch echt rond de week of 8!

Het ene paard heeft niet snel groeiende hoeven en kan wat langer. Er zijn er ook voldoende die iedere 6 weken een bezoek van de smid nodig hebben!

No Foot No Horse..
Denk dat dat wel aangeeft HOE belangrijk het is dat je paard op tijd, en netjes bekapt / beslagen wordt.. Dus volgende keer maar na 2 weken al beginnen met zeuren over de smid, en anders idd maar zonder ijzers. Bekappen kan vaak wat langer wachten dan beslaan..
Laatst bijgewerkt door CarpeDiem op 18-03-08 22:35, in het totaal 1 keer bewerkt

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 22:29

CarpeDiem schreef:
Beetje afhankelijk van de voeten van de pony, maar bij mij ligt te max tijd van beslaan toch echt rond de week of 8!

Het ene paard heeft niet snel groeiende hoeven en kan wat langer. Er zijn er ook voldoende die iedere 6 weken een bezoek van de smid nodig hebben!

No Feet No Horse..
Denk dat dat wel aangeeft HOE belangrijk het is dat je paard op tijd, en netjes bekapt / beslagen wordt.. Dus volgende keer maar na 2 weken al beginnen met zeuren over de smid, en anders idd maar zonder ijzers. Bekappen kan vaak wat langer wachten dan beslaan..

idd had er even niet meer aan gedacht dat het shetje op ijzers stond,, Tong uitsteken

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 22:31

het is no hoof no horse Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 22:33

Hangt van de hoef af, hoe de hoefstand is, hoe hij van de ijzers af groeit, misschien groeit de hoef naar boven en gaat hij niet plat staan, dan is het niet erg, dan is het ijzer op een gegeven moment zo dun geworden dat het breekt.

Maar komt er veel standverschil, dan worden de buigpezen zwaar belast en kan hij overvulde pezen krijgen tot idd kreupelheid.

arnjojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 14:51

wel nee maak je niet druk. Ze worden hooguit te lang, maar zolang jij niks geks aan de hoeven ziet is er niks aan de hand. Het ene paard moet na 8 weken naar de smit en de ander kan 16 weken zonder smit. Gewoon goed opletten of er geen scheurtjes, gaten en dergelijke komen. Ijzer kwijt direct bellen. Hoeven iedere dag netjes schoonkrabben en borstelen. Geen zorgen

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 22:59

Idd een beetje afhankelijk van ht paard. Als ik te laat bel dan gaan de ijzers rinkelen, gaan de nagels inscheuren, en gaan de nagels 'zweven' (doordat ze van onder zo zijn gesleten dat ze niet meer het ijzer 'vasthouden').

Bij sommige paarden blijven de ijzers wel nog gewoon goed zitten, maar de hoeven groeien door. Een paard kan uiteindelijk met te krappe schoenen komen te lopen. En daarnaast moet je bedenken hoe groot het verschil soms kan zijn als je te lang wachten, de hoeven erg lang worden en er dus een flink stuk vanaf woden gehaald. Een behoorlijk verschil kan dat zijn in stand, wat blessures zou kunnen bevorderen.

@ Arnjojo; geen zorgen? Te lange tenen en te lang daarmee doorijden omdat de ijzers toevallig nog goed vast zitten en er geen scheuren zijn (stevige hoeven dus) kan wel vor blessures zorgen lijkt mij. Zeker als ze dan uiteindelijk weer worden bekapt en het verschil erg groot is...

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 23:04

dat ligt er aan, er kunnen kleine scheurtjes komen, de hoef kan te lang worden, maar er kan zelfs dit gebeuren:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

de foto's van deze hoeven daarvan heb ik het idee dat de paarden nog nooit naar de hoefsmid zijn geweest..

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 23:24

mag hopen dat het probleem van de ts minder van aard zijn. anders zou ik zeggen lichte haast zou niet overbodig zijn.

arnjojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 00:36

nou ik vind het onnodig om mensen gek te maken met deze onzin. Tuurlijk als je een half jaar wacht is niet slim met de gevolgen van dien. Maar moet je iemand zo op stang jagen??? kom op even naar de realiteit. Zoveel te laat zal ze niet zijn hoor, ga ik van uit

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 10:26

arnjojo schreef:
wel nee maak je niet druk. Ze worden hooguit te lang, maar zolang jij niks geks aan de hoeven ziet is er niks aan de hand. Het ene paard moet na 8 weken naar de smit en de ander kan 16 weken zonder smit. Gewoon goed opletten of er geen scheurtjes, gaten en dergelijke komen. Ijzer kwijt direct bellen. Hoeven iedere dag netjes schoonkrabben en borstelen. Geen zorgen

Beetje voorbarig als je geen verstand van beenstanden hebt. Mijn paard heeft goede stevige hoornkwaliteit en scheuren en gaten komen niet zomaar als het dier goed op zijn voetas staat, maar 16 weken?? Mijn paard zal na 9 weken al moeite krijgen met afrollen en na 11 weken gaan struikelen, ondertussen al wat dikker benen krijgen, als je geen benul hebt en de ijzers zitten er nog onder, dan rij je wel je paard naar de emmer als je dan gewoon door gaat en bv lekker in rul zand gaat rijden.

Mensen zijn zich vaak niet bewust hoe belangrijk een smid is..., jammer...

arnjojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 14:34

Tuurlijk is dat heel belangrijk. Maar moet je iemand nou zo op de kast jagen door enge foto's en enge dingen te vertellen. Dat meisje is misschien een paar weekjes te laat. Jeetje maak er niet zo'n probleem van. Als het paard last heeft laat hij dat echt wel merken hoor. Dat zie je trouwens snel genoeg. En het ligt wel degelijk aan het paard en wat je er mee doet! Ik hoefde met een van onze paarden echt heel weinig naar de smit daar reed ik veel mee buiten en het sleet allemaal netjes. Als ik hem eerder liet komen vroeg hij zich af wat hij kwam doen. Laten we wel even realistisch blijven zeg. Hoefsmid is belangrijk ja maar kom op zeg!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 22:06

Niet elk paard is het zelfde. MIjn paard heeft jaren verkeerd op zijn voeten gestaan en hij heeft geen dag kreupel gelopen, wel heel erg stijf door zijn lijf geworden, rug vastgezet en erg vlakke beweging gekregen.

Nu sinds een jaar bij een goede smid en het paard is aan het herboren geraken, heeft nl wel tijd nodig, steeds een stuk beter, dier krijgt ook betere bespiering doordat hij weer door zijn lijf kan lopen. Dat alles omdat hij wel op tijd ging, maar verkeerd op zijn voeten gezet werd.

Een paar weekjes is niet zomaar iets, 16 weken is bij mij altijd nog 4 en halve maand en dat nog steeds op het zelfde paar ijzers?? Dat is wel degelijk schadelijk of je hebt een paard dat zeldzaam langzaam groeiden hoeven heeft, wat dus ook weer niet gezond is.

Natuurlijk hoef je er geen horror van te maken, is ook overdreven, maar er zit wel verschil tussen 3 weken langer dan normaal of 16 weken hoor.. Haha!

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 22:12

Ben het helemaal met je eens russel. het wordt vaak onderschat hoe balngrijk een (goedeO hoefsmid is en dan te inderdaad niet te lang moet wachten. Een paar weken kan bij de ene niet veel uitmaken, maar bij een paard met verkeerde hoefstand en snelgroeiende hoeven kan dit grote problemen gaan geven. En dan heb ik het niet alleen over scheuren, maar ook de beenderen die in de hoef zitten hebben daar van te lijden en de pezen enz. enz.... Een hoef zal over het ijzer gaan groeien en zal dus gaan dragen op de zool ipv de hoefrand.... Onder de zool zit het hoefbeentje... Gewoon even een hoef voor de geest halen en je kunt wel nagaan wat voor problemen je hierdoor kunt krijgen...

arnjojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 00:57

Ik kan me sterk vergissen maar kan uit het verhaal van de ts niet opmaken dat ze ijzers heeft... Zowel is heb ik daar echt overheen gelezen. Vind het raar dat iedereen het over ijzers heeft als ze het daar neit over gehad heeft..hmm maarja Wat dat betreft. Tuurlijk dan ben ik het eens met jullie. Maar zonder ijzers..

deniejs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 01:05

arnjojo schreef:
Ik kan me sterk vergissen maar kan uit het verhaal van de ts niet opmaken dat ze ijzers heeft... Zowel is heb ik daar echt overheen gelezen. Vind het raar dat iedereen het over ijzers heeft als ze het daar neit over gehad heeft..hmm maarja Wat dat betreft. Tuurlijk dan ben ik het eens met jullie. Maar zonder ijzers..

Er staat in beginpost duidelijk dat het paard in kwestie hoefijzers heeft!

xNicolx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-08 18:03

Hallo allemaal.

Bedankt voor de reactie's.
Ze begon maandag kreupel te lopen en disndag is ze dan eindelijk naar de smid geweest, nu staat ze er weer netjes bij Knipoog

Groetjes van Nicol