waarom paard vierkant op ijzers?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pgent

waarom paard vierkant op ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-08 14:56

Hoe hoger je rijdt hoe meer je paarden vierkant op ijzers ziet staan.

Kan iemand de reden aangeven wat de meerwaarde hiervan is? rijtechnisch gezien of qua beweging van het paard?

Ik denk nl alleen maar aan scherp zetten op stiften of slijten van de hoeven...

mijn paard loopt in het z en heeft alleen voor ijzers net als mijn vorige z paard...

moonfish13

Re: waarom paard vierkant op ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 14:58

zal er denk ik aan liggen, sommigen hebben ijzers omdat ze bijvoorbeeld platvoeten hebben zo zullen er denk ik nog wel meer redenen zijn.

pgent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-08 15:00

moonfish13 schreef:
zal er denk ik aan liggen, sommigen hebben ijzers omdat ze bijvoorbeeld platvoeten hebben zo zullen er denk ik nog wel meer redenen zijn.

platvoeten??

diesel83

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 15:04

platvoeten bij paarden?? haha nou daar heb ik ook nog nooit van gehoord?! Ik denk eerder dat het een kwestie van luxe is mensen denken dan dat t er verzorgder uitziet! Mijn paard staat lekker op zn blote voeten. Ik kan me alleen wel voorstellen dat wanneer je wedstrijden rijd en in het gras door de zomer moet dat je er stiften in moet doen tegen het uitglijden en dan zijn ijzers wel handig. maar ja dat kan ook met alleen voorijzers

groetjes

ChrissiejJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 16:47

Dakota staat vierkant op ijzers, omdat we bijna iedere dag over de weg moeten. Soms een klein stuk soms wel 20 min. Ook kan ze niet echt zonder ijzers. Ik heb het eens geprobeert, toen ze toch alleen op de wei mocht staan, maar dat was geen succes. Ze heeft niet hele goede hoeven, maar met ijzers gaat alles prima dus laat ik het ook zo.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 16:49

Ik doe het voor de propaten, `s winters heeft ze alleen voor ijzers.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 16:58

Ik doe het ook voor de proppen (kalkoenen, stiften, stoten enz.). Ze staat 's winters alleen voor op ijzers (loopt ze lekkerder dan zonder) en zomers rondom; vanwege de proppen dus. Ik ga niet op wedstrijd als ze geen fatsoenlijke proppen in kan hebben, ik wil onder geen beding het risico lopen dat ze uitglijdt.
Maar er zijn, zoals gezegd, veel meer redenen. Bijvoorbeeld dat je vaak over een verharde weg moet, of slechte hoeven, of gevoelige stralen (door ijzers raken deze de grond niet).

MalouR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 17:03

mijn oude paardje stond ook rondom op ijzers. maar ze had hele slechte hoeven en ik reed altijd met haar buiten (ook stukken over fietspaden enzo) dus ze had het wel nodig.
Verder is het veiliger als je er bv stiften kunt gebruiken voor op de wedstrijden.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 19:08

De meerwaarde? 0,0 Een paard met gezonde hoeven heeft blootsvoets voldoende grip.

Het idee van kalkoenen móeten en dus ijzers moeten is voortgekomen uit vroeger, toen karrepaarden ook dressuur reden. Op gras moesten die op kalkoenen gezet worden, omdat íjzers te glad zijn. Blote voeten zijn niet te glad en er zijn legio voorbeelden van succesvolle ruiters met paardjes op blote pootjes.

Net als het ingesleten links opstijgen, denken we nu dat voor op gras rijden en voor springen op modder, ijzers met stiften nodig zijn.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 17:50

Dan is het raar dat ik toch wel meerdere malen een paard een sliding heb zien maken op nat zand en nat weiland als ze een keer uit hun dak gingen. En dan zat er geen ruiter op hun rug, hadden ze GEEN ijzers onder en hoefden ook niet over een hindernis heen.
Laatst bijgewerkt door aerdenhout1 op 16-03-08 18:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Anonimo_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 17:56

De mijn egaat binnenkort op ijzers omdat haar hoeven achter verkeerd/schuin afslijten. Ik hoop ook dat ze ooit wel weer zonder kan, want ik rijd verder niet intensief wedstrijden enz dus vind ijzers normaal overbodig.

L_ola

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 17:58

Alyssa heeft een tijdje op ijzers gestaan, omdat we veel buiten reden.
Maar zonder ijzers vind ik toch wel fijner. Ze staat nu weer ijzerloos. Lachen
En Levi staat ook ijzerloos.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 17:59

Ik Heb Kawa dus 4-kant gezet voor wel meer grip.
Helaas gaat die dus erg voorzichtig lopen als hij zonder stiften op gras moet.
Nee hij schuift niet uit, daar loopt hij te voorzichtig voor, maar echt lekker rijden doet dat niet.
En in die tijd ging ik ook springen en ook dat is niet prettig zonder stiften. (daarmee blootvloets dus wel samen gevallen)
Al merk je wel dat het ene paard er gewoon minder om geeft dan het ander Lachen
Heb er ook genoeg dressuur gereden die ik niet op ijzers zou zetten als ik daar niet mee zou springen Lachen

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 18:00

Voor het schuin afslijten van de hoeven helpt het weinig om er ijzers onder te gooien. Dat is n.l de stand van de voet en de manier waarop ze loopt. Zo gauw als de ijzers eraf gaan komt het probleem terug ben ik bang.
Springen is toch wel anders dan dressuur.
Op nat gras...let wel NAT gras..lijken kalkoenen mij toch veiliger.
En om die dingen nu in een voet zonder ijzers te zetten...... Haha! Haha!

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 11:56

--> BEH

Lancome

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 23:25

Ben het ermee eens dat blootvoets beter is. Helaas kunnen we het denk ik niet zo zwart-wit bekijken. Mijn dier loopt zonder ijzers en/of stiften op gras erg voorzichtig en wil niet lekker door de bochten buigen. Houdt zich wat strak en loopt dan niet lekker. In de winter heb ik hem altijd blootvoets, maar 's zomers met de dressuurwedstrijden moet ik er in mijn geval helaas aan geloven. Had het liever anders gezien maar helaas.....liever ijzers met siften erin dan ernstige blessures door uitglijers.

Verder worden ijzers ook wel toegepast bij voetproblemen. Een fjord die ik ken heeft een zeldzame allergie aan de hoeven waardoor de hoeven gauwer afslijten en brokkelen. Een ijzer is in dit geval een goede oplossing omdat hij daardoor zienderogen opgeknapt is. Afwijkingen in de hoeven moeten zoveel mogelijk met gewoon bekappen verholpen kunnen worden, maar soms is dat niet mogelijk en vind ik een ijzer een mooie oplossing.

Het is zelfs wetenschappelijk bewezen door de Uni in Utrecht dat de Equilibrium ijzers een uitkomst zijn voor paarden met gewrichtsproblemen. En dan sta ik er voor open om ijzers te gebruiken als ze het paard ten goede kunnen komen.

pgent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-08 13:48

Het is nog niet echt het antwoord waarna ik op zoek was... Als ik bv bij nationale wedstrijden kijk of internationaal zijn er 9 van de 10 vierkant beslagen.
Terwijl er heel veel nationale wedstrijden zijn die alleen maar op zand worden gereden..

Buiten dit heb ik nog een ander punt maar goed dat is een hele andere discussie: Hoe weet je paard dat hij met kalkoenen niet glijdt??

Is dat niet meer ons idee en voor onze gemoedsrust??
Zitten wij niet rustiger relexer als we weten dat de kans klein is op vallen?

Een paard kan het m.i alleen maar ERVAREN.....

Ukster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 13:53

die van mij staat rondom op ijzers, puur omdat het hier in de winter niet te doen is zonder ijzers. i kkan dan zo wienig in de berm rijden., dat ze ontiegelijk snel afslijten.
tot nu toe heeft hij 2 zomers een paar maanden zonder ijzers gestaan, en dit gaat goed, omdat ik in de zomer genoeg op het gras kan rijden. zo komen de hoeven bij. ik heb liever geen ijzers, maar ik kan niet anders in de winter.

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 13:53

Arabesk schreef:
De meerwaarde? 0,0 Een paard met gezonde hoeven heeft blootsvoets voldoende grip.

Het idee van kalkoenen móeten en dus ijzers moeten is voortgekomen uit vroeger, toen karrepaarden ook dressuur reden. Op gras moesten die op kalkoenen gezet worden, omdat íjzers te glad zijn. Blote voeten zijn niet te glad en er zijn legio voorbeelden van succesvolle ruiters met paardjes op blote pootjes.

Net als het ingesleten links opstijgen, denken we nu dat voor op gras rijden en voor springen op modder, ijzers met stiften nodig zijn.

Wat een verhaal!
Nooit gehoord Clown

De mijne staat alleen voor op ijzers uit medisch oogpunt = dus niet gezond volgens jou.

Wat wil je daar nu mee zeggen ?????? Sigaar

cheyenticJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 13:56

er word wel eens gezegt dat paarden het been hoger optillen als er een ijzer onder zit, weet niet of dit ooit echt goed onderzocht is maar je paard krijgt er wel meer beenactie van.
daarom hangen ze bij tuigers soms zwaardere ijzers eronder en staan dravers die koersen nogal eens op alluminium ijzers (erg licht)
ik rij zelf mee in het Z zonder ijzers en dat gaat prima hij heeft super hoeven en start alleen wedstrijden die op het zand zijn.

Lancome

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 13:56

pgent schreef:
Het is nog niet echt het antwoord waarna ik op zoek was... Als ik bv bij nationale wedstrijden kijk of internationaal zijn er 9 van de 10 vierkant beslagen.
Terwijl er heel veel nationale wedstrijden zijn die alleen maar op zand worden gereden..

Buiten dit heb ik nog een ander punt maar goed dat is een hele andere discussie: Hoe weet je paard dat hij met kalkoenen niet glijdt??

Is dat niet meer ons idee en voor onze gemoedsrust??
Zitten wij niet rustiger relexer als we weten dat de kans klein is op vallen?

Een paard kan het m.i alleen maar ERVAREN.....

Rijtechnisch of qua beweging zie ik het nut niet van stiften, alhoewel de bewegingen bij mijn paard beter worden als hij voelt dat hij grip heeft. In de tuigpaarden zie je ook wel de zware ijzers waardoor ze de benen nog hoger optrekken, dus het kan de beweging wel beïnvloeden, maar vindt het niet positief om daarom ijzers te gebruiken.
Ik ben het deels eens met de stelling dat ze gebruikt worden voor onze gemoedsrust. Ik merk duidelijk verschil in mijn paard wanneer hij meer grip heeft. Maar dat hoeft natuurlijk niet voor elk paard te gelden en is dus denk ik heel persoonlijk.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 14:02

aerdenhout1 schreef:
Dan is het raar dat ik toch wel meerdere malen een paard een sliding heb zien maken op nat zand en nat weiland als ze een keer uit hun dak gingen. En dan zat er geen ruiter op hun rug, hadden ze GEEN ijzers onder en hoefden ook niet over een hindernis heen.

en toch mankeerde het paard waarschijnlijk niets... was het waarschijnlijk lekker uit zijn dak aan het gaan, en viel het niet!

dan nog een vraag: waarom moeten westernpaarden speciale slidingijzers hebben zodat ze goed kunnen glijden? omdat dat blootvoets niet goed lukt...

vaatwasser

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 14:08

diesel83 schreef:
platvoeten bij paarden?? haha nou daar heb ik ook nog nooit van gehoord?! Ik denk eerder dat het een kwestie van luxe is mensen denken dan dat t er verzorgder uitziet! Mijn paard staat lekker op zn blote voeten. Ik kan me alleen wel voorstellen dat wanneer je wedstrijden rijd en in het gras door de zomer moet dat je er stiften in moet doen tegen het uitglijden en dan zijn ijzers wel handig. maar ja dat kan ook met alleen voorijzers

groetjes

Nou echt waar dat mijn paard platvoeten heeft! Doordat hij op ijzers staat (rondom trouwens) is het minder geworden. Die van mij staat rondom op ijzers omdat zijn hoeven heel snel slijten. Verder is hij ook mega ijzerkreupel, (voor de anti-ijzermensjes onder ons: ja dat is weer een gevolg van wel ijzers) dus ze gaan er niet onder vandaan ook.

Marije_1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 14:17

Mijn paard heeft voor ook een plattere voet waardoor ik hem altijd voor op ijzers heb staan (met een opgelast wigje onder dat ijzer). Tijdens het buitenwedstrijd seizoen heb ik hem wel altijd rondom op ijzers gehad met uitzondering van vorig jaar omdat we toen niet zoveel gestart hebben. Maar mijn voorkeur gaat toch uit naar de zand outdoor wedstrijden waar ik geen kalkoenen hoef te draaien omdat mijn paard op zand stukken zekerder loopt.
Maar denk dat dit voor iedereen verschillend is. Misschien ga ik het dit seizoen wel weer een keertje proberen, met kalkoenen buiten starten. Want zonder achterijzers starten op gras, dan ga ik als een plank door de ring (springen of dressuur). Dus dat is voor mij zeker geen succes. Maarja ik ken combinaties die in de Z dressuur rijden zonder ijzers dus wie zal het zeggen Haha!. Vind het, per paard verschillend, erg logisch klinken.

cinny1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 14:18

Platvoeten bij paarden bestaan wel degelijk. Wat hiermee bedoeld wordt is dat de hoeven te snel, te breed uitlopen. Dus niet recht naar beneden groeien maar onderuit schuiven in de groei ,waardoor een te brede, platte hoef ontstaat. Waardoor er extra spanning op de pezen ontstaat. Dit kun je (mede) oplossen met aangepast beslag.