Paard mag alleen stappen: wordt wild!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

soesita

Paard mag alleen stappen: wordt wild!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-08 20:57

Ja logisch: na verschillende weken boxrust en daarna nog een paar weken elke dag een paar honderd meter aan de hand te mogen stappen, houdt mijn haflinger het voor bekeken. Hij wordt onhandelbaar! Steigert, bokt, trapt, springt. En dat terwijl hij van de dierenarts alleen maar mag stappen. Ziek Ik snap hem wel, hoor, maar het kán natuurlijk niet.

Ik gebruik nu al een hengstenketting door zijn trenshoofdstel en heb steeds een zweepje mee. Maar de controle is steeds verder te zoeken en ik voel me door mijn zwangerschap ook niet echt veilig meer. Te meer daar zijn achterhoefjes altijd nogal "losjes" zaten, als je begrijpt wat ik bedoel. Als hij dan begint te springen sta ik er liever niet meer naast.
Ik heb het probleem met de dierenarts besproken en die zei dat ik me er ook op mag zetten als ik me dan veiliger voel. Ja, in principe wel. Dus dat wil ik wel gaan proberen als de eerste keren iemand met me meeloopt. Maar ook dan mag hij alleen maar stappen en hij wil natuurlijk méér. En dat moet ik dus zien te voorkomen/vermijden.
Helaas helaas zal het nog een paar maandjes duren voor hij meer mag dan wat stapwerk.

Wie o wie heeft er soortgelijke ervaringen? Hoe hebben jullie dat opgelost? Slofteugels? Andere hulpteugels? Tijdelijk een scherper bitje? Verdovende middelen?

steve

Re: Paard mag alleen stappen: wordt wild!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 21:00

Qaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 21:07

Hoi kan het niet zijn dat jij je wat onzeker voelt en hij daardoor zo tekeer gaat? Wat gebeurt er als er iemand anders mee loopt?
Mijn paard heeft precies hetzelfde gedaan en we hebben hem uiteindelijk wat sedalin gegeven. Hij was niet meer te houden heel begrijpelijk natuurlijk maar hij mocht absoluut niks.
Mijn paard was ook vrij rustig in de molen. Hij moest eerst zeker 2 maanden rechtuit lopen maar daarna mocht hij de molen in.
Sedalin is geen oplossing en kan ook schade aan richten bij langdurig gebruik, maar ik kon toen niks anders.
Gelukkig is het allemaal goed afgelopen.
Succes

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 21:12

Zoveel mogelijk afleiding geven. Staat ie in de stal, komt steeds met iets nieuw binnen. Aai hem met plastic zak, vouw paraplu's open en dicht, leg een zeil voor hem neer en vraag hem erover heen te stappen, wrijf het zeil over zn lichaam. Laat hem leuke trucjes leren, voetjes geven, target training aan je hand.

Kortom, geef hem wat om over na te denken, hij verveelt zich te pletter waarschijnlijk. Niet erop gaan zitten, is nog minder veilig dan ernaast. Laat hem aan een lange lijn gras eten..

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-08 21:27

@steve: Ik weet het, maar helaas is er niets soortgelijks in mijn buurt. Bovendien heb ik zelf geen trailer. Dus zwembad is helaas geen optie. Ik weet ook niet of het in zijn geval het optimale hulpmiddel is: schouderblessure door een trap van een ander paard. Waarschijnlijk gekwetste zenuw.

@Qaos: Ik merk inderdaad wel dat ik me door mijn zwangerschap onzekerder voel dan normaal. Maar hij doet het bij iedereen. Hij heeft gewoon inderdaad energie te veel en verveelt zich rot.
Ook een molen hebben we hier helaas niet. Bovendien loopt hij beter op een harde ondergrond en rechtuit, dus daar zouden we hoe dan ook nog niet aan toe zijn. Sedalin heb ik hier nog staan van een ander geval en daar was ik dus ook over aan het denken. Maar het zal op den duur ook niet de oplossing zijn en we moeten nog lange tijd voort met het stapwerk.

evita: Dank je, ja ik zou hem inderdaad wat meer afwisseling kunnen gaan bieden. Gras eten aan de lange lijn mag hij al regelmatig, maar weer eens wat grondwerk en zo kan inderdaad geen kwaad. Hoewel we echte schrikreacties natuurlijk moeten vermijden dus op anti schriktraining nu zo goed is weet ik niet. Maar er zijn wel andere dingen om te doen natuurlijk.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 21:39

Kun je via de DA misschien kalmeringsmiddelen krijgen? Heb wel eens gehoord dat mensen dat doen bij paarden die op boxrust staan. Of een stukje afzetten dat hij niet gek kan doen, maar toch buiten kan staan? Zoiets?

Ik heb zelf ook een paar van zulke leuke weken achter de rug. Met een jong paard wat normaal gesproken 24/7 op het land staat Clown . Na een paar weken boxrust, geen land meer mee te bezeilen. En ik begreep hem volkomen, hij verveelde zich suf. Ik heb hem dus toch elke keer even los gegooid om de ergste adrenaline er uit te laten voordat we gingen wandelen. En ik rij normaal gesproken bitloos, dus met bit je in gaan wandelen, zoals mijn staleigenaresse zo leuk voorstelde, nou, echt niet.
Dat weigerde ik, want ik geloof er niet in dat ik hem dan beter zou kunnen houden. Bovendien wil ik hem geen 'pijn' doen of 'dwingen' met een bit, dat weiger ik. Scheve mond

Na een paar weken op stal was mijn paard zo chagerijnig dat ik hem alsnog op het land gezet heb (tegen de adviezen van de DA's in). Elke dag een paar uurtjes om op te bouwen. Mentale gezondheid vind ik namelijk ook erg belangrijk. Nu staat hij al een paar dagen weer lekker fulltime op het land en hij loopt al een week helemaal goed.Tong uitsteken
Dag DA's met jullie boxrust. Haha!

Maar goed, ik kan niet over jouw geval oordelen. Ik heb een vriendin met een paard met een zenuwbeschadiging en haar paard moest juist wel veel bewegen...... Hij liep een jaar geleden behoorlijk kreupel. Wat zegt jouw DA hierover? Sterkte....
Ik weet hoe lastig dit soort dingen zijn...... Ach gut

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-08 21:53

Nadya schreef:
Ik heb een vriendin met een paard met een zenuwbeschadiging en haar paard moest juist wel veel bewegen...... Hij liep een jaar geleden behoorlijk kreupel. Wat zegt jouw DA hierover? Sterkte....
Ik weet hoe lastig dit soort dingen zijn...... Ach gut

De dierenarts zei inderdaad elke dag bewegen. Maar gecontroleerde beweging, niet vrij rennen dus. Daarmee valt weidegang dus als optie weg, hoe graag ik het ook zou willen. Maar als dit voorjaar "zijn" kudde weer op de wei komt (staat nu in de loopstal) mag hij mee hoor. Mij ook eender wat de dierenarts zegt.
Ik zie het probleem er momenteel in dat hij echt nog wel goed kreupelt. Ik durf het dus zelf niet echt aan om hem al meer te laten doen dan stappen. Volgens de dierenarts heeft hij sowieso pijn, of hij nu beweegt of niet. Maar er moet geen onverwachte verkeerde beweging bijkomen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 22:04

Nou, heel veel sterkte dan maar Ach gut . Ik denk dat als een paard wat meer vrijheid zou kunnen krijgen, de kans op een rare beweging veel minder wordt, dan als men die dieren (die zo gemaakt zijn om veel te bewegen) zo in probeert te houden. Niet dat ik jou daarop aanspreek, hoor, jij kunt hier niets aan doen. En als je zwanger naast zo'n wild paard moet lopen die vol adrenaline zit, nou, petje af, maar dat is niet makkelijk. Kan me je zorgen goed voorstellen. Scheve mond

Toen ik Sam heel erg kreupel uit het land haalde, rende hij echt niet meer, hoor. Dat kwam vooral toen hij langer op stal moest blijven staan. Toen werd 'ie steeds gekker. En chagerijniger. Op een gegeven moment was ik klaar met de adviezen van de DA, die totaal niet bezig was met het mentale aspect van mijn paard. Ik dacht 'dan maar een wat langere herstelperiode' en gelukkig valt het in ons geval allemaal erg mee.

Nogmaals, sterkte...... En zorg ook goed voor jezelf. Lachen

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-08 22:13

Nadya: Ik voel ook steeds meer voor wat jij zegt. Anderzijds heb ik geen enkele ervaring met kreupele paarden dus dat maakt het nemen van beslissingen daarover nu niet bepaald gemakkelijker. Maar ik was dus voor ik deze thread startte al in jouw richting aan het denken. Dat bewijst het feit dat ik al besloten had om hem dit voorjaar gewoon weer mee aan te weiden al. Ik had het alleen zelf nog niet helemaal door. Knipoog

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 22:27

soesita schreef:
Nadya: Ik voel ook steeds meer voor wat jij zegt. Anderzijds heb ik geen enkele ervaring met kreupele paarden dus dat maakt het nemen van beslissingen daarover nu niet bepaald gemakkelijker. Maar ik was dus voor ik deze thread startte al in jouw richting aan het denken. Dat bewijst het feit dat ik al besloten had om hem dit voorjaar gewoon weer mee aan te weiden al. Ik had het alleen zelf nog niet helemaal door. Knipoog

Joh, ik heb mezelf wekenlang gek lopen maken toen Sam kreupel was. Ik zag hem helemaal veranderen op stal. Hij heeft ooit 2x drie dagen op stal gestaan, dat was nog enigszins te overzien. Maar deze keer was het na een paar weken gewoon te erg voor woorden. Ik ging elke keer nadat ik bij hem was geweest met een knoop in mijn maag naar huis. En thuis liep ik maar te piekeren. Heb de DA diverse keren mijn zorgen laten blijken, maar er werd niets mee gedaan. Totdat ik kritische vragen rondom het welzijn van Sam ging stellen, toen kreeg ik een aanvaring met haar.

Ik heb ook contact gehad met Steffi van der Laarse, holistisch dierenarts. Via haar website, www.steffivanderlaarse.nl kun je haar ook vragen over je paard mailen. Heb ik ook gedaan. Misschien kan zij je helpen met adviezen. Via email is gratis, voor een consult is een ander verhaal. En je woont ook niet echt in de buurt, zie ik. Knipoog
Mail haar je verhaal gewoon eens. Je hebt een diagnose (die had ik niet), dat kan misschien ook schelen. Ze zou bij mij afgelopen vrijdag langs komen voor een consult, maar Sam loopt zo goed, dat het af kon zeggen..... Haar antwoorden vond ik wel heel fijn om te krijgen. Even iemand met een andere insteek.

Succes, hoor! En volg je eigen gevoel ook gerust een beetje. Knipoog
Heb ik ook gedaan (en ooooh, wat vonden ze me eigenwijs Haha! ).

Sambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 22:45

Ik weet wat je meemaakt.
Mijn paard had een blessure waardoor ze alleen mocht stappen aan de hand.
Ik heb mijn paard Tranquigel gegeven met toestemming van DA.
Gaf 1 1/2 streepje,1 uur voordat ze uit haar box mocht om te gaan stappen.

Ment

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 14:54

Als het echt heel erg is zou je inderdaad 1-2 streepjes tranquigel kunnen geven (= vrij verkrijgbaar bij ruitersportwinkels e.d.). Maar voor de langere termijn is dat geen oplossing helaas.

Wat ik gedaan heb is Easy Going van de Paardendrogist geven. Dat zijn gedroogde kruiden die de innerlijke rust bevorderen. Klinkt misschien zweverig, maar mijn paard was vooral heel boos dat hij niets mocht en daardoor nauwelijks meer te hanteren. En die kruiden hielpen erg goed! Het was niet zo dat hij versuft in zijn stal stond, maar hij was gewoon minder boos en dus veel minder druk.

De eerste dag dat hij weer mocht draven na 6 weken stappen had ik hem een dubbele dosis gegeven omdat ik bang was dat hij uit z'n plaat zou gaan. Wat denk je? Hij reageerde niet eens meer op het woord draf, deed net alsof hij het woord niet kende Dromen ! Moest er echt met de zweep achteraan Haha!.

Oh ja, ik heb mijn paard toen ook helemaal van het krachtvoer afgehaald, hij kreeg geen korrel biks meer. Alleen een beetje muesli of slobber om de kruiden doorheen te mengen. En natuurlijk veel ruwvoer, zodat ze lekker lang bezig zijn met eten.

Je zou natuurlijk daarbij ook nog een klein stukje paddock of weiland af kunnen zetten, waar hij wel in kan staan en evt rollen, maar niet gek kan doen. Liefst met een vriendje ernaast (met draadje ertussen) zodat ze wel contact kunnen hebben en hij afleiding heeft.

Succes en voorzichtig...

vaatwasser

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 15:00

Is het misschien een idee om in de bak er op te zitten met slof? Ik ben echt absoluut geen hulpteugelfanaat, maar ik zo'n geval is het toch echt in het belang van het paard.
Ik zit trouwens in hetzelfde schuitje... Die van mij is een stuk drukker nu ik alleen mag stappen, die van mij staat nu dus heerlijk op een baal hooi en 3 scheppen haverloze muesli in plaats van 3 kilo biks en 3 kilo gewone muesli Lachen per dag. Gelukkig heeft die van mij een hoop respect voor mij aan de hand (onder het zadel af en toe íets minder Haha!). Maar het is helemaal niks zoveel moeten stappen. Succes ermee!

Ment

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 15:10

Citaat:
Is het misschien een idee om in de bak er op te zitten met slof? Ik ben echt absoluut geen hulpteugelfanaat, maar ik zo'n geval is het toch echt in het belang van het paard.

Zou ik niet doen. Als je een slof moet gebruiken om je paard tegen te houden zodat hij niet gaat rennen, wek je alleen maar onnodige spanning op die een paard met een blessure niet kan gebruiken...

Citaat:
die van mij staat nu dus heerlijk op een baal hooi en 3 scheppen haverloze muesli in plaats van 3 kilo biks en 3 kilo gewone muesli per dag

Ik vind 3 scheppen muesli (ook al is het dan zonder haver) erg veel voor een paard dat niets doet dan stappen... Clown In muesli zit veel suiker, waar ze dik van worden en de energie die erin zit heeft je paard niet nodig als hij niets doet. Ik zou het op max 1 schep per dag houden, en dat is dan meer voor het idee dan dat hij het echt nodig heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 15:18

Mijn paard heeft ook een schouderblessure gehad. En wij moesten op advies van de DA speciale brokken geven. Daar zaten wel de vitamines in die het paard nodig heeft maar hij haalt er niet veel energie uit. Ook smeerde ik er een speciale klei op die de schouder lekker warm maakt, als hij dan een keer een rare sprong maakte dan kon ik gewoon doorgaan met het stap schema en hoefte ik niet opnieuw te beginnen. Verder zoals jij ook doet hengstenketting gebruiken en wat ik deed was hem afleiden met wortels en dan ging het opzich wel. Succes ermee!

vaatwasser

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 15:22

Ment schreef:
Citaat:

Zou ik niet doen. Als je een slof moet gebruiken om je paard tegen te houden zodat hij niet gaat rennen, wek je alleen maar onnodige spanning op die een paard met een blessure niet kan gebruiken...

Het paard moet gewoon luisteren, hij heeft maar te accepteren dat hij zich moet gedragen (vooral onder het mom van 'had hij maar geen paard moeten worden Duivel ), het is tenslotte voor zijn eigen bestwil. Maar spanning is nog altijd beter, dan constant omhoog komen.

Citaat:
die van mij staat nu dus heerlijk op een baal hooi en 3 scheppen haverloze muesli in plaats van 3 kilo biks en 3 kilo gewone muesli per dag

Ik vind 3 scheppen muesli (ook al is het dan zonder haver) erg veel voor een paard dat niets doet dan stappen... Clown In muesli zit veel suiker, waar ze dik van worden en de energie die erin zit heeft je paard niet nodig als hij niets doet. Ik zou het op max 1 schep per dag houden, en dat is dan meer voor het idee dan dat hij het echt nodig heeft.

Een paard van 1.71 m en 600 kilo heeft echt wel wat nodig hoor op een dag, verder is 2x een uur stappen wat anders dan 3x tien minuten.

Ment

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 15:30

Mijn paard is ook 1.70 m en weegt zeker wel 650 kg. Hij kreeg bijna onbeperkt ruwvoer, 0,5 kg muesli, wat wortels en een Pavokoek op 1 dag. Daar heeft hij het prima op gered...

2x een uur stappen is idd wel anders dan 2x 10 minuten. Maar dan nog vind ik 3kg muesli erg veel...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 15:35

Citaat:
Het paard moet gewoon luisteren, hij heeft maar te accepteren dat hij zich moet gedragen (vooral onder het mom van 'had hij maar geen paard moeten worden Duivel ), het is tenslotte voor zijn eigen bestwil. Maar spanning is nog altijd beter, dan constant omhoog komen.

Tja, en met die benadering kon ik dus niets (doet me denken aan mijn staleigenaresse met haar leuke ideetjes Clown ). Mijn paard stond 24/7 buiten, is nog jong en dan ineens hele dagen op stal staan, zich rot vervelen, het niet begrijpen om ineens opgesloten te staan, laat staan, als je dan weer lekker buiten komt, je rustig gedragen, terwijl zich zo'n hoop spanning in dat lijf had opgebouwd.

Ik zal wel een enorm watje zijn, hoor Haha! , so be it, maar ik heb een speciale band met mijn paard en voelde zijn ongelukkigheid helemaal aan. Natuurlijk mag hij geen gevaarlijk gedrag vertonen, maar als je het zelf wel kunt begrijpen van je paard, is het geen optie om ineens met 'geweld en drang' je paard in te dammen. Althans, voor mij niet.
Ik denk dat mentale gezondheid ook belangrijk is voor een paard. En het beste is een goede balans natuurlijk, tussen fysieke en mentale gezondheid. Ja

Heb de afgelopen week dat Sam weer fijn op het land staat gemerkt hoe het op stal staan er in gehakt heeft bij hem.
En dan zal ik misschien geen 'gemiddeld' paard hebben met zo'n vrijheidsdrang, dat kan best, maar stalopsluiting doe ik niet zo snel meer aan, als het niet echt hoeft. Wat een crime, zeg......
Mijn paard is nog steeds de oude niet, helaas.....

vaatwasser

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 15:37

Tja, ieder zo'n zijn voerpatroon, het ene paard heeft ook gewoon meer eten nodig, als die van mij niet genoeg eten meer krijgt, gaat hij heel erg invallen of zijn hele stal leegeten terwijl hij dat normaal niet doet, dat is dan toch een teken van gewoon honger hebben

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 15:39

Toen mijn paard gecontroleerd mocht bewegen heb ik hem sedalin of muisjes gegeven.
Het was voor ons geen doen om te stappen zonder verdoving, omdat hij dan druk werd, en dus nog meer zijn been beschadigde!

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 15:44

Mijn paard heeft anderhalf jaar boxrust moeten hebben. In die tijd heb ik hem natuurlijke rustgevers gegeven (ff kijken bij www.paardendrogist.nl) dit hielp redelijk....
Ik moet wel zeggen dat ie in die tijd alleen een paar handjes muesli kreeg.... had ik meer krachtvoer gegeven, dan hadden de rustgevers ook geen effect meer....

vaatwasser

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 15:45

Nadya schreef:
Citaat:

Tja, en met die benadering kon ik dus niets (doet me denken aan mijn staleigenaresse met haar leuke ideetjes Clown ). Mijn paard stond 24/7 buiten, is nog jong en dan ineens hele dagen op stal staan, zich rot vervelen, het niet begrijpen om ineens opgesloten te staan, laat staan, als je dan weer lekker buiten komt, je rustig gedragen, terwijl zich zo'n hoop spanning in dat lijf had opgebouwd.

Ik zal wel een enorm watje zijn, hoor Haha! , so be it, maar ik heb een speciale band met mijn paard en voelde zijn ongelukkigheid helemaal aan. Natuurlijk mag hij geen gevaarlijk gedrag vertonen, maar als je het zelf wel kunt begrijpen van je paard, is het geen optie om ineens met 'geweld en drang' je paard in te dammen. Althans, voor mij niet.
Ik denk dat mentale gezondheid ook belangrijk is voor een paard. En het beste is een goede balans natuurlijk, tussen fysieke en mentale gezondheid. Ja

Heb de afgelopen week dat Sam weer fijn op het land staat gemerkt hoe het op stal staan er in gehakt heeft bij hem.
En dan zal ik misschien geen 'gemiddeld' paard hebben met zo'n vrijheidsdrang, dat kan best, maar stalopsluiting doe ik niet zo snel meer aan, als het niet echt hoeft. Wat een crime, zeg......
Mijn paard is nog steeds de oude niet, helaas.....

Hier heb jij absoluut gelijk in.
Die van mij staat in principe gewoon op stal, tenzij het lekker weer is, staat hij op het land (we hebben maar een klein weilandje, wat ze snel stuk lopen, dus ik heb gewoon de luxe niet, hem de hele dag op het land te zetten). Maar ik merk wel aan hem, dat het hem heel erg goed doet op het land te zetten. Die van mij is ook jong, maar ik heb nu weer het voordeel ten opziche van jou dat hij eigenlijk gewoon gewend is op stal te staan.
En geloof mij, ik ben ook een doos hoor als het om me paardenkind gaat, ik ga braaf elke dag 5 uur mijn bed uit (in plaats van 6 uur) om te zorgen dat het paardenkind wel lang genoeg op een dag zijn stal uit komt. Maar ik ben ook vooral van het luisteren en het respect hebben voor elkaar, maar ook absoluut voor mij. Op het moment dat je paard constant omhoog komt, heeft hij geen respect voor je, en dat werkt gewoon niet, ook niet in het belang van het paard zelf (zeker in deze situatie).
In principe doet elke paardenbaas zijn best om het beste te bieden voor zijn of haar paard, maar ook ieder op zijn eigen manier.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 15:55

Is mijn paard in normale situatie, dan respecteert hij mij echt wel. Door onze dagelijkse omgang en 'werk' zijn we zo op elkaar gericht geraakt. We zijn zo aan het groeien als team.

Ik vond het uiten van de opgekropte spanning niet zozeer respectloosheid naar mij toe. Ik zag het meer als enorme frustratie en ongelukkigheid van mijn paard op de hele situatie op dat moment.
Het had niets te maken met hoe hij over mij dacht, maar meer over hoe hij over de situatie dacht. Zo zag ik het en dat bedoelde ik met mijn verhaal. Uit respect voor zijn nare situatie, voelde ik er niets voor om met bepaalde middelen mijn paard onder controle te houden. Zo gaan we gewoon niet met elkaar om, zeg maar, snap je?

Heb zat commentaar gehad, hoor. Van 'ik zou hem gewoon binnen laten staan' tot 'doe hem een bit in' (terwijl hij bitloos beleerd wordt). We hebben het gered die 3 weken, maar nu staat hij weer buiten.
Hij liep een week goed en vanmorgen zag ik hem weer onregelmatig lopen in draf. Kan niets vinden aan zijn been/voet en weet ook even niet wat te doen. Moet nog even bezinken. Maar de stal in, nou, nog even niet en wat mij betreft helemaal nooit meer. (Tenzij hij alleen op die manier beter kan worden, maar dat weten we dus niet).

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 15:56

Overigens, Sammie, top dat je zo je best doet om je paard veel beweging te geven Lachen !!!! Moest ik nog even aan je kwijt. Knipoog

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 16:07

Ik ben het er mee eens dat een paard die op 'rust' staat terug moet in het voer.
Je hoeft niet bang te zijn dat hij honger krijgt als je hem de hele dag door kleine porties hooi laat knabbelen. Als extra'tje kan je hem een pavokoek geven en evt. als je komt even aan een zout- of mineralenblok laten likken (zo hou je hem ook even bezig).
Verder bestaat er een supplement van de paardendrogist 'easy going', even naar vragen.
Je kan natuurlijk altijd even de dierenarts bellen om te vragen hoe of wat.

Logisch dat het arme paard zo gefrustreerd is, moet je je voorstellen dat hij de hele dag in zijn hok staat, en áls hij dan even naar buiten mag moet hij braaf naast jou meestappen...

Kortom, terúg in het voer... Voordat er ongelukken gaan gebeuren. Veel sterkte!