hoefijzers.......

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

love_speedy

hoefijzers.......

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-08 15:15

hallo.

me pony die krijgt zondag ijzers, ik zou er graag wat meer informatie over willen.
Ze heeft nog nooit op ijzers gestaan.
Zijn er mensen die dit ook hebben meegemaakt, dat ze hun paard/pony ineens op ijzers hebben laten zetten.
Ik ben bang dat me pony schrikt ofzo is dat bij jullie gebeurd?
En zijn er nog dingen die ik van te voren kan weten?
hoop dat jullie ervaringen willen delen.

groetjes angela Haha!

Sodeletuut

Re: hoefijzers.......

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 15:17

Het is natuurlijk wel heel erg wennen voor een pony (mijn pony loopt zonder ijzers). maar ik heb het eens gezien bij een shetje, die wou de eerste week niet meer op de stenen lopen, maar alleen in de stal of op het gras. dus je moet niet verwachten dat je gelijk die zelfde dag nog kan rijden (misschien kan dat bij andere paarden wel hoor). verder weet ik ook niet echt hoe andere paarden reageren .. waarvoor gaat je paard op ijzers?

love_speedy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-08 15:19

Sodeletuut schreef:
Het is natuurlijk wel heel erg wennen voor een pony (mijn pony loopt zonder ijzers). maar ik heb het eens gezien bij een shetje, die wou de eerste week niet meer op de stenen lopen, maar alleen in de stal of op het gras. dus je moet niet verwachten dat je gelijk die zelfde dag nog kan rijden (misschien kan dat bij andere paarden wel hoor). verder weet ik ook niet echt hoe andere paarden reageren .. waarvoor gaat je paard op ijzers?

ik wil er meer mee naar buiten gaan, en ik merk nu ik regelmatig naar buiten gaat dat haar hoeven erg gaat brokkelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 15:20

love_speedy schreef:
ik wil er meer mee naar buiten gaan, en ik merk nu ik regelmatig naar buiten gaat dat haar hoeven erg gaat brokkelen.

Dan kun je beter zorgen voor goed hoefonderhoud ipv er ijzers onder te laten zetten.

love_speedy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-08 15:27

JoviBan schreef:
love_speedy schreef:

Dan kun je beter zorgen voor goed hoefonderhoud ipv er ijzers onder te laten zetten.

de hoefsmid had gezegd dat allebei niet echt goed is, maar als hij zou moeten kiezen zou hij voor ijzers kiezen.
hij zegt hoezo is het slechts we beslaan al 100derden jaren paarden en als het zo slecht is zouden we dat zeker niet doen. deze man is overigens wel erg goed en hij weet ook zeker waar die over praat, hij neemt tijd om het je uit te leggen enzo en neemt er ook de tijd voor.
Me zus en ik hebben door deze man onze pony's laten bekappen en hij levert zeker goed werk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 16:01

love_speedy schreef:
de hoefsmid had gezegd dat allebei niet echt goed is, maar als hij zou moeten kiezen zou hij voor ijzers kiezen.
hij zegt hoezo is het slechts we beslaan al 100derden jaren paarden en als het zo slecht is zouden we dat zeker niet doen.

Huh? Jouw hoefsmid zegt dat goed hoefonderhoud niet echt goed is? Verward
Verder komt jouw smid behoorlijk conservatief over met z'n "we beslaan al 100den jaren" ("dus zo slecht is het niet"). Frusty

Janneke148

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 10:46

JoviBan schreef:
love_speedy schreef:
hij zegt hoezo is het slechts we beslaan al 100derden jaren paarden en als het zo slecht is zouden we dat zeker niet doen.

Verder komt jouw smid behoorlijk conservatief over met z'n "we beslaan al 100den jaren" ("dus zo slecht is het niet"). Frusty

Goed en regelmatig bekappen zou een betere oplossing zijn.
Er is inmiddels ook een theorie (meerdere) dat ijzers wel degelijk slecht zijn.
Tegenwoordig zijn er zo ontzettend veel paarden met hoef en beenproblemen.
Als een paard echt niet zonder ijzers zou kunnen was het dier al lang geleden uitgestorven...

Zo kan ik je er nog een heleboel meer over vertellen maar daar heb je niks aan.
Als je de hoeven regelmatig bij zou vijlen en een mustangrol aanbrengt wordt de kans op brokkelen al een stuk minder. Als je de hoeven 'traint' op de weg (rustig opbouwen) zal je na verloop van tijd helemaal geen last meer hebben van de brokkels.

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 10:54

Ik rijd regelmatig buiten zonder dat mijn paard hoefijzers heeft en heb nog nooit problemen ondervonden. Behalve dat de hoeven van mijn paard ijzersterk zijn geworden en dat zonder ijzers Haha! Regelmatig bekappen is veel beter dan dat je er een ijzer onder slaat. Ijzers versmallen de hoeven op langere termijn en de kwalitieit gaat alleen maar achteruit. De pompfunctie van de hoef kan niet meer optimaal werken en vermindert dus daardoor de gehele bloedsomloop in de benen. Als je paard last heeft van brokkel hoeven zou je ook gewoon voor hoefschoenen kunnen gaan. Want voor die ene keer per dag dat je buiten rijdt een hoefijzer eronder te laten slaan die 24/7 eraan vast zit lijkt me niet al te verstandig.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 10:56

het sissen en de rook kan wat eng zijn in het begin maar daar wennen ze ook zo aan. Die vanmij geniet bijna van d't manicure hihi. Als je veel buiten gaat rijden en je stuit op problemen gewoon ijzers eronder doen kan prima

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 11:00

JoviBan schreef:
love_speedy schreef:

Niet zo moelijk reageren hoor tis nog maar een kind Slapen

Als jij denkt dat je paardje ijzers nodig heeft moet je dat gewoon doen.
Laat je wel goed informeren of het daadwerkerkelijk echt nodig is Knipoog

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 11:10

Ijzers zijn geen bezwaar, mits je pony door een goeie smid is beslagen!!

Het probleem is wel dat een hoop smeden, het meerendeel zelfs, echt bagger-kwaliteit aflevert!!! En bij die paarden ga je zien dat de hoeven slechter worden.

Een ijzer belemmert de hoefmechaniek niet, mits de nagels niet te ver naar achteren in de wand zitten, en het ijzer niet te nauw wordt gelegd.
*Aan beide zijden zijn doorgaans 3 nagels genoeg (helaas pakken de meeste smeden de 4e nagel er ook bij , en dat is vaak niet nodig ). Hierdoor hou je de achterzijde van de voet vrij en kan deze bewegen, waardoor de pompwerking van de voet (hoefmechanisme) niet wordt belemmerd. Deze pompbeweging zal je straks, als de ijzers er onderuit gaan voor bekappen, terug zien in het ijzer. Door dit hoefmechanisme slijt het ijzer daar.
*Ligt een ijzer te nauw bij de takken, wordt wél het hoefmechanisme belemmerd, met alle gevolgen van dien.

Maar nogmaals, een goed beslagen paard vindt geen enkele hinder van een ijzer, het is alleen zo jammer dat er zo verdomd weinig echt goed beslagen paarden zijn.. Vork

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 11:21

maar dat is bij bekappen idem

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 11:28

Niet elk paard of pony is gezegend met een paar goede hoeven! Bij sommige moet er nu eenmaal wat onder om toch lekker naar buiten te kunnen.

Als je hoefsmid vertrouwd is bij je pony en hij gaat rustig te werk zal het beslaan op zich niet zoveel problemen geven (mits je pony wel gewend is dat er aan zijn voeten wordt gerommeld, bekappen, vijlen en dat soort dingen). De meeste vinden de rook bij het warme beslag niet eens een probleem!
Je hoort wel eens dat een paard/pony aan het geluid van de ijzers moet wennen als ze op het harde lopen in het begin, dit zijn echter meer uitzonderingen dan regel.
Laat je pony lekker even een dagje wennen aan de ijzers en ga dan weer rustig beginnen met rijden.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 11:28

splash1999 schreef:
maar dat is bij bekappen idem

Dat klopt ook!
Een paard wat goed bekapt is heeft er ook geen last van.. dat ze gevoelig lopen iod..
Maar ook hier zie ik vaak problemen..

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 11:29

femmefatale1 schreef:
Maar nogmaals, een goed beslagen paard vindt geen enkele hinder van een ijzer, het is alleen zo jammer dat er zo verdomd weinig echt goed beslagen paarden zijn.. Vork

Dit klopt in principe niet, goed of slecht beslagen een hoefijzer vermindert altijd de kwaliteit van de hoeven. De hoeven worden ook op de den duur versmalt met alle gevolgen van dien. Zoek eens op google de werken van Pete Ramey en Hiltrud Strasser op voordat je aan hoefijzers begint.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 11:42

hns schreef:
femmefatale1 schreef:

Dit klopt in principe niet, goed of slecht beslagen een hoefijzer vermindert altijd de kwaliteit van de hoeven. De hoeven worden ook op de den duur versmalt met alle gevolgen van dien. Zoek eens op google de werken van Pete Ramey en Hiltrud Strasser op voordat je aan hoefijzers begint.

Ik pas, bedankt.
Ik ben helemaal niet van het NB, en heb ook een helehoop ellende gezien van strasser..

Er is voor elke manier wel wat te zeggen.. positief en negatief..
Ik zeg alleen dat een goed beslagen paard er geen hinder van ondervindt.. en dat geld ook voor een goed bekapt paard.. en of dat nou TB of NB is, lekker belangrijk, als het paard het er maar goed op doet..

Maar ik heb ook een hoop NB paarden gezien die zeer slecht zijn gaan lopen, maar ook paarden met ijzers die zeer goeie voeten hadden en juist beter zijn gaan lopen..
Daarom kan met niet 1 lijn trekken en moet er individueel per paard bekeken worden wat de beste optie is..

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 12:10

Daarom kan met niet 1 lijn trekken en moet er individueel per paard bekeken worden wat de beste optie is..

Precies er moet gekeken worden naar het paard/pony in kwestie en niet in zijn algemeenheid. Jammer genoeg doet niet iedereen dat!!

love_speedy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-08 14:57

meggiemeg schreef:
Niet elk paard of pony is gezegend met een paar goede hoeven! Bij sommige moet er nu eenmaal wat onder om toch lekker naar buiten te kunnen.

Als je hoefsmid vertrouwd is bij je pony en hij gaat rustig te werk zal het beslaan op zich niet zoveel problemen geven (mits je pony wel gewend is dat er aan zijn voeten wordt gerommeld, bekappen, vijlen en dat soort dingen). De meeste vinden de rook bij het warme beslag niet eens een probleem!
Je hoort wel eens dat een paard/pony aan het geluid van de ijzers moet wennen als ze op het harde lopen in het begin, dit zijn echter meer uitzonderingen dan regel.
Laat je pony lekker even een dagje wennen aan de ijzers en ga dan weer rustig beginnen met rijden.

haha ja daar ben ik idd ook bang voor.
bij de hoefsmid blijft ze altijd braaf staan, maar ben bang dat ze schrikt van het rook enzo.
er is me ook al verteld dat sommige niet eens meer willen lopen op de harde weg, alleen nog maar op gras enzo omdat ze het geluid eng vinden.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 14:59

als de hoefsmid er rekening mee houd dat dit de eerste keer is gaat dat heus prima. wees maar niet bang en doe alsof het de gewoonste zaak van de wereld is

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 15:06

femmefatale1 schreef:

Beslag, hoe goed het ook is aangebracht, vermindert altíjd enigzins het hoefmechanisme

Zelfs van Nassau schrijft in zijn boek, hoefproblemen bladzijde 53: "hoefbeslag fixeert de hoef en vermindert altijd enigszins de normale beweeglijkheid van de hoornschoen"

andere nadelen die hij opsomt:

- het is tegennatuurlijk, een lichaamsvreemd voorwerp wordt met nagels aan de hoef bevestigd
- de hoefnagels beschadigen de hoornwand
- de hoef droogt gemakkelijker uit
- de tegendruk van de bodem tegen de zool en de straal wordt iets verminderd
- het hoefijzer vermindert de natuurlijke schokbreking
- paarden met hoefijzers glijden eerder uit dan paarden zonder hoefijzers
- doordat in de voorste hoefhelft genageld wordt, slijt de draagrand in het toongedeelte nauwelijks en in het verzenen gedeelte juist wel. Hierdoor verandert na enkele weken de hoefvorm en dus de voetas (!!)

(terwijl de voetas bij regelmatig hoefonderhoud, zoals bij natuurlijk/zelf bekappen, niet veranderd omdat de slijtage en het onderhoud regelmatig zijn... Als het gaat om discussies over het veranderen van de voetas, wordt er vaak met een beschuldigende vinger richting NB gewezen, maar uit dit stuk blijkt dat juist door hoefijzers en de daarmee gepaard gaande ongelijkmatige slijtage juist de voetas verandert)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 15:10

love_speedy schreef:

'dat we het al honderden jaren zo doen' is geen argument, eerder iets waar je je diep voor zou moeten schamen. Al honderden jaren werken met hetzelfde concept en dit nooit aanpassen?

Als we dat met alles zouden doen, zouden we nu nog aderlaten, wonen in kastelen met haardvuren, rondrijden met houten karren.

Want... het ging toch goed zo, waarom zou je een verandering doorvoeren als je huidige methode bevalt?

Als we zo gaan beginnen:

- mobiele telefoons? Nee niet nodig joh, ik stuur wel een postduif, dat werkte vroeger toch ook?
- Een computer? Nee joh, ik werk gewoon nog met kasboeken, dat ging vroeger toch ook prima?
- Internet? Nee joh, een bibliotheek kan je ook alles vertellen wat je weet.

Kortom, kortzichtig van smeden om niet mee te gaan met de tijd, maar te blijven steken in middeleeuwse opvattingen en werktuigen. Terwijl de rest allang in het museum ligt.

Citaat:
deze man is overigens wel erg goed en hij weet ook zeker waar die over praat...

In mijn ogen niet, hij houdt eerder halsstarrig vast aan oude inzichten en staat niet open voor nieuwe inzichten en ontwikkelingen!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 15:11

Anders ga je toch de eerste dag met beslag naar buiten toe met een ander? Dat vind die vast veels te leuk om zich eventueel zorgen te maken dat zijn voeten ineens anders klinken!

Lady1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 15:16

- Een computer? Nee joh, ik werk gewoon nog met kasboeken, dat ging vroeger toch ook prima?

Wat dacht je van een beitel en ene stuk steen!

Zo klinkt het argument van deze smid mij in de oren!

ijzers zou ik niet doen, een goede bekapper wel!

Juffertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 15:20

Mijn paard loopt ivm wedstrijden (springen en dresuur) al jaren op ijzers rondom.

Geen drama van maken, gewoon doen als het nodig is. En ze schrikken helemaal niet van het geluid na 2 stappen zijn ze aan het geklik-klak gewend.

Naturals alsjeblieft zeg, dit is een meisje wat haar pony wil laten beslaan!! Doe natural en gooi je paard op de uiterwaarden en ga elke avond op afstand kijken. Geen zadel geen bit, geen hoofdstel. Niks nakkes naddah.
Die natural is mijn vriend, want pas dan laat je je paard paard zijn als dat is wat jullie wensen en niet willen ingrijpen in de natuur.
Laatst bijgewerkt door Juffertje op 06-02-08 15:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 15:20

Misschien zou je ook hoefschoenen kunnen overwegen? Dat zit ik nu zelf ook te overwegen Knipoog