Waarom is galoperen op het harde slecht?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lenneke_

Waarom is galoperen op het harde slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-08 22:13

Dat vroeg ik me af. De meeste roepen dat je nooit op de weg mag galoperen. Maar waarom eigelijk niet?
Ik heb geleerd dat het niet mag omdat het paard na het zweefmoment landt op één been.

Maar draf heeft ook een zweefmoment en daarna landt het paard op twee benen, een voor en een achterbeen. Bij galop landt het paard op één been, het achterbeen.
Het achterbeen kan veel meer hebben doordat er een hoek in zit. Daarom denk ik dat het niet zoveel kwaad kan om op de weg te galoperen (mits met mate natuurlijk)

Ik ben benieuwd naar jullie mening.

Ik heb het niet over uitglijden en gevaar, puur over de belasting.

j_haine

Re: Waarom is galoperen op het harde slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 00:44

vind ik een hele goeie en heb er niet echt een antwoord op.
dus ik ga hier zeker de leesvink spelen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 00:45

enige wat ik weet is dat galopperen op het harde teveel klappen geeft in het been, gallen kunnen daarvan het gevolg zijn.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 01:24

Het zijn de klappen die een been te verduren krijgt op een harde ondergrond.Een keertje is echt niet zo erg en soms is een stukje draven ook goed om de pezen wat te harden,maar de belasting is gewoon groter.
Kijk maar naar de paarden van vroeger (en nu natuurlijk nog steeds) die enkel en alleen op de harde bodem werken...die krijgen op een gegeven moment de "straat in de benen".Hiermee bedoelen ze dat de paarden in de loop van de jaren stram en stijf worden door slijtage aan gewrichten en andere onderdelen.Artrose treed sneller op...die benen zijn op een gegeven moment gewoon "op".
Hoe harder je gaat op een harde ondergrond...hoe minder de klappen kunnen worden opgevangen.
Een paard weegt toch gemiddeld rond de 500 kg of meer...daar heb je goede schokbrekers voor nodig.Op een zachte ondergrond word deze klap al voor een deel door de bodem geabsorbeerd...op een harde bodem helemaal niet.
Vergelijk het maar met een stuiterbal...die gaat lekker op een harde bodem terwijl hij op een zandbodem alleen maar een plof geeft en vervolgens lekker blijft liggen Knipoog

Groetjes,Tinky

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-08 08:58

Ik vraag niet of draven en galoperen op harde slecht is, ik vraag waarom galoperen slechter is dan draven.
Imo maakt dat geen verschil, omdat in galop al het gewicht op het achterbeen komt en het achterbeen meer kan hebben omdat er een knik in zit (vering)

Tenslotte komen de meeste beenproblemen voor aan het voorbeen

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 09:07

Ik rij juist veel over het harde,(vooral draf,en soms galop) om de pezen te harden.
Het is vast niet goed als je altijd in de bak rijd, (of alleen op ruiterpaden) en dan van de een op de andere dag uren de verharde weg op gaat,maar als je het rustig opbouwd dan sterk je de benen juist.
Steeds vaker,en steeds iets langer,rustig opbouwen,dan kan het toch geen kwaad?
(mijn paard loopt onbeslagen,misschien maakt dat wat uit qua schokdemping op het asfalt?)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 09:09

Tinkerloos schreef:
(mijn paard loopt onbeslagen,misschien maakt dat wat uit qua schokdemping op het asfalt?)

Ik vraag me ook af of met of zonder ijzers (veel) verschil maakt...

Lady1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 09:11

Ik denk persoonlijk dat het alleen slecht is als je het nooit doet en dan ineens hele einden gaat galopperen over asfalt e.d
Als je het langzaam opbouwd kan je hele paard eraan wennen, hoeven benen(pezen)
Ik draaf zelf veel over de weg, ook nog goed voor de slijtage!

Black_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 09:13

Galop is een hele verende beweging de een bepaalde lingte in de grond gaat (best ver, maar weet zo gauw niet meer hoe ver). Door dat het harde niet door veert krijgt het paard iedere keer een flinke klap te voorduren.
Ik heb ook altijd geleerd dat de draf de pezen sterker maakt.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-08 09:15

Ik galopeer regelmatig een stukje over de weg, al jaren. Anouar is nooit kreupel en heeft super mooie droge benen

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 09:16

RedPassion schreef:
Tinkerloos schreef:

Ik vraag me ook af of met of zonder ijzers (veel) verschil maakt...

Als je je wat meer gaat verdiepen in het gebruik van ijzers zul je er snel achter komen dat ijzers alles behalve schokbrekers zijn.
Blootvoets zal dus minder belastend zijn.

Toevallig hadden we het er gister op stal nog over omdat iemand ook wel eens een stukje over de weg galopeert. In mijn ogen niet verkeerd zolang je het met mate doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 09:21

Cowgirl schreef:
Als je je wat meer gaat verdiepen in het gebruik van ijzers zul je er snel achter komen dat ijzers alles behalve schokbrekers zijn.
.

Dat weet ik, ik heb me echt wel verdiept in ijzers, mijn pony staat niet voor niks zonder ijzers. Ik bedoelde het daarom ook andersom; is galopperen op het asfalt wel slecht met ijzers maar niet zonder ijzers, of is het allebei slecht, maar in andere mate?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-08 09:22

Anouar staat trouwens 's winters op blote voeten en zomers op kunststof.
Met ijzers weigert hij over de weg te galoperen, dus dat maakt wel uit.
Met bote voeten doet hij het gewoon als ik het vraag en met kunststof doet hij het ook als ik het niet vraag ( Nors opkijken )

Trice

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 09:27

Wat ik altijd geleerd heb is dat als je over het verharde rijdt, je een soort van aanslag pleegt op de botten en pezen. Als je dit regelmatig maar niet te veel doet zouden de botten en pezen juist sterker worden.
Mij lijkt de draf ook iets minder belastend dan een galopje, want zoals de TS al zei, er is 1 been die de schok voor het grootste deel opvangt.

Ik vraag me trouwens wel af hoe het met de hoefmechanisme zit, vooral of er een verschil is tussen op verharde of onverharde weg rijden Verward

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 12:34

galopperen over het harde is riskant met ijzers ivm glijden. Onbeslagen is het geen probleem. En zelfs minder belastend dan rijden in draf/galop door zand.

blacksmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 12:45

Arabesk schreef:
galopperen over het harde is riskant met ijzers ivm glijden. Onbeslagen is het geen probleem. En zelfs minder belastend dan rijden in draf/galop door zand.

Ik zou die laatste zin nog maar eens goed overdenken, vooral met betrekking tot de ondersteuning van de gehele hoef.

blacksmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 12:49

RedPassion schreef:
Cowgirl schreef:
.

Dat weet ik, ik heb me echt wel verdiept in ijzers, mijn pony staat niet voor niks zonder ijzers. Ik bedoelde het daarom ook andersom; is galopperen op het asfalt wel slecht met ijzers maar niet zonder ijzers, of is het allebei slecht, maar in andere mate?

Galopperen met ijzers over het asfalt is in verband met uitglijden niet alleen slecht maar ook gevaarlijk.(noodstop????, uitwijken???)

tamaartjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 12:51

ze zeggen dat draven vaak ook niet zo goed is voor de gewrichten en spieren enzo..

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 13:11

Galloperen en draven op het harde plegen een aanslag op de gewrichten van je paard, doordat de gewirchten de klap van het neerkomen opvangen.

Echter met beleid af en toe een stukje draven over het verharde kan geen kwaad, langdurig en veelvuldig draven over straat wel.
Verder is het voordeel van ijzers dat ze meegeven en doorglijden, waardoor het paard niet abrupt stilstaat.
Op blote voeten kunnen ze ook lichtjes doorglijden om de beweging vloeiend te laten, en hebben ze veel meer grip bij onverwachte sprongen en dergelijke.
Het kunstof beslag daarentegen werkt wel schokdempend, maar zorgt voor dergelijke abrupte bewegingen in de gewrichten dat ik daarmee zeker niet zou draven of galloperen op het harde.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 13:41

sonjim schreef:
Verder is het voordeel van ijzers dat ze meegeven en doorglijden, waardoor het paard niet abrupt stilstaat.

Dat is juist een nadeel. Voeten met ijzers glijden tevéél door, waardoor er steeds een ruk aan de diepe buigpees wordt gegeven, wat weer HKO in de hand kan werken.

Een blote voet schuift amper door.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 13:42

Femke glijd op haar blote voeten eigenlijk nooit uit op het asfalt idd.
Ook niet als ze bijv. een onverwachte zijdelingse manouvre maakt.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 13:43

Het gevaar is dat ze teveel doorglijden, maar direct stil is ook niet goed. Ligt overigens ook aan het asfalt, hier zijn de meeste paden van ruw asfalt en dan glijden ze maar een heel klein beetje door. Op gladder asfalt, stap ik, overigens hebben mijn paarden geen ijzers, dus heb ik hier ook geen last van.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-08 14:59

sonjim schreef:
Het kunstof beslag daarentegen werkt wel schokdempend, maar zorgt voor dergelijke abrupte bewegingen in de gewrichten dat ik daarmee zeker niet zou draven of galloperen op het harde.

Dat was eerst zo. Het kunststof van nu is qua stroefheid vergelijkbaar met blote voeten.

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 15:12

Ik denk dat het ook wel uitmaakt hoe hard je draaft/galopeert.
Als je paard net zo hard galopeert als in een rustig drafje lijkt het mij dat het niet (veel) meer belastender is.

kejen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 15:18

dus galoperen op het harde is helemaal niet zo slecht als ik dacht?